Springpaard in de dop!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Springpaard in de dop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:38

Vandaag heb ik voor het eerst gesprongen met de 5-jarige merrie Wietske! Ik rijd haar sinds eind oktober en had nog nooit met haar gesprongen. Zij heeft geloof ik 1 keer eerder gesprongen. Omdat ze nog jong is en ik niet wist hoe ze zou reageren op een hindernis wou ik het lekker rustig aanpakken, dus gewoon beginnen met balkjes draven en dan de balkjes schuin leggen zodat ze haar benen wat hoger op moet tillen en uiteindelijk een laag kruisje springen. Ik wilde haar zo min mogelijk in de weg zitten, dus je ziet op de foto's ook wel dat ik tijdens het 'springen' sta en mijn teugels meegeef. Springen was het niet echt want ze sukkelde in een rustig drafje gewoon over de hindernis heen! Maar goed ik wou rustig aan beginnen dus nog niet gelijk de hoogte in! De volgende keer ga ik het weer zo rustig opbouwen en uiteindelijk de hindernis iets hoger zetten zodat ze wel echt springt.

Oja, voordat ik ging springen heb ik eerst lekker gedressuurd, vandaar dat ze ook wat bezweet is. Ik heb ook de andere kant op balkjes gedraafd, nog niet gesprongen want ze was al helemaal moe dus heb ik dat maar gelaten.

Hier de foto's:

1. balkjes draven
Afbeelding

2. balkjes schuin
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. ieniminie kruisje!
Afbeelding

5. ons record van vandaag: 35 cm!!! *\o/*
Afbeelding

6. op de hindernis afrijden
Afbeelding

7. en hier nog een mooi fotootje van ons op 5 december
Afbeelding

Het springen wil ik gewoon blijven doen en blijven opbouwen ter afwisseling van de training. Verder dressuren we lekker door en hebben we privéles. En die lage hindernisjes zijn natuurlijk super oefenmateriaal om mijn springhouding te verbeteren!

GFans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:07

Als je voor het eerst gaat springen, is het dan niet slimmer dat je overdag springt? Je kan sowieso beter overdag springen, en als je pony nooit springt en hij moet dat in het donker doen, kan die de afstanden en hoogtes niet goed inschatten!
Wel hele leuke outfit en pony hoor! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:14

Beugels 3 gaten korter, nu moet je op je tenen staan en steunen op de hals om verlichte zit te behouden. Oefen anders eens wat verlichte zit tijdens je gewone rijden.
Verder als je een drafbalk gebruikt, doe deze dan op 2,30 mtr dan kan je paard beide voorbenen over de balk zetten en dan netjes afzetten, om dit te stimuleren kun direct aangalopperen na de sprong.
Verder de drafbalkjes iets verder uit elkaar. Als ze dat goed doet, kun je wat spelen met de afstanden zodat ze wat ruimer moet lopen en zo goed op de balkjes gaat letten en actiever wordt.
Succes.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:17

GFans schreef:
Als je voor het eerst gaat springen, is het dan niet slimmer dat je overdag springt? Je kan sowieso beter overdag springen, en als je pony nooit springt en hij moet dat in het donker doen, kan die de afstanden en hoogtes niet goed inschatten!
Wel hele leuke outfit en pony hoor! :j

Volgens mij is dit de binnenbak? Daar vallen mijn foto's ook altijd heel donker uit! Maar ik kan het ook mis hebben hoor!

Je mag inderdaad de beugels korter doen en meer meegeven en niet leunen op de hals
Je hebt wel een mooi paardje :D

M_erell

Re: Springpaard in de dop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 23:56

Dit was gewoon overdag hoor! Maar de foto's in de binnenbak vallen inderdaad wat donkerder. Bedankt voor de tips! Ik had er niet aan gedacht om mijn beugels korter te doen omdat het zo laag was maar dit zal ik de volgende keer zeker doen! Vooral omdat ze nu echt over de hindernis draaft vind ik het moeilijk een echte springhouding aan te nemen. Misschien wort dit beter als ze echt gaat springen