Springwedstrijd met braadkip!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Springwedstrijd met braadkip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:41

Hey iedereen :)
Ik en Poularde hadden springwedstrijd vandaag :) 2 jaar terug durfde ze nog over geen enkele sprong heen, maar tegenwoordig springt ze super!
Nu merk ik alleen wel heel erg dat ik haar in de weg zit... Doordat zij zo heerlijk enthousiast springt, vlieg ik alle kanten uit.
Dus... Iemand tips??? :o

Jaaahaaaaaa we hadden er zin in :D Ook al regende het *\o/*
Afbeelding
ze loopt zo lekker tegenwoordig!

De filmpjes staan in linkjes.. Weet niet hoe ik ze hier direct kan plaatsen :P

http://imageshack.us/clip/my-videos/607/m74.mp4/

http://img52.imageshack.us/img52/8693/qiu.mp4

Het geluid is trouwens behoorlijk hilarisch :')

_Fleurtjuhh_

Re: Springwedstrijd met braadkip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:20

Jullie hebben er allebei veel plezier in!
Maar de controle is ver te zoeken!
Ik weet niet of je ook springlessen hebt? Daar zou je dan goed aan de controle kunnen werken.
Als je de controle hebt over het tempo, kan je ook beter meegaan tijdens de sprong.
Probeer met dressuur rijden ook goed het tempo te controleren, dit helpt dan al mee met het springen.
Ik had zelf ook een hele enthousiaste springer en het heeft echt een poos geduurd, voordat we gecontroleerd door de bak konden! Het gaf me toen ook een beter gevoel, dat ik fatsoenlijk rond ging, dan dat ik foutloos was!
Ik hoop dat je wat aan de tips hebt, want dan word het springen alleen maar leuker!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:47

Leuke filmpjes!
Ik zou als ik jou was wel proberen meer mee te gaan. Je klapt bij elke sprong in dat zadel... Veel lijntjes rijden, zelf opletten dat je op tijd mee bent en doe veel oefeningen om je balans te verbeteren. Verlichte zit oefenen, in-uitjes rijden...
En idd controle, bij het trainen veel tempo wisselingen rijden, in een laag tempo aanrijden, in wat hoger tempo aanrijden... :)
Succes!!!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:15

Kijk aan die tips heb ik iets :P
In uitjes zijn toch 2 sprongen achter elkaar? Wat voor afstand zou daar dan tussen moeten?
Springles zal moeilijk voor me worden. Op de manege wordt het wel eens in de zoveel tijd gegeven, maar niet van een instructrice met diploma.. En iemand op locatie laten komen mag niet 8)7

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:36

In uitjes, kunnen meerder hindernissen achter elkaar zijn, dat kan je opbouwen, is fijner voor jezelf en voor je paard vaak.
Ik geloof dat daar 3 meter tussen zit, maar dat weet ik niet helemaal zeker!
Het beste kan je gewoon lage kruisjes maken, dan kan je goed op jezelf letten, gaat 1 in uitje goed (dus 2 kruisjes op 3 meter) dan kan je er nog een 3de achter zetten, weer op 3 meter achter de 2de. En als je dat onder de knie hebt, samen met je paard, zou je er ook nog een 4de achter kunnen zetten!
Succes ermee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:50

Sowieso meer en beter oefenen met in verlichte zit rijden, daarbij bv balkjes draven en galopperen. Je blijft nu steeds achter in de beweging waardoor het paard een flinke klap in de rug krijgt. Verrekte braaf paard hoor, dat hij gewoon vrolijk doorgaat.

VLIMBOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:04

Heb je ROZE haar...?
Of heb ik het verkeerd gezien? :o

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:49

Mijn eerste reactie is hetzelfde als Sonja. Je mag trots zijn op je paard, want PFOE!! wat is jouw dier braaaaaf! Ik moet eerlijk zeggen dat ik enkel het eerste filmpje heb bekeken, want ik vind het niet echt leuk om te zien.
Voor het behoud van je dier zou ik zelf niet meer zo heen klooien. Ik heb geen enkele sprong gezien waar je echt goed mee zit, je stuurt het paard verkeerd de wendingen door (contrastelling) en lift enkel mee. Aan je paard ligt het niet en een ruiter kan makkelijk leren. Neem dus hele goede springles en dan komen jullie er misschien wel. Ik zou zeker niet nog meer zelf proberen, want voor je het weet heeft je dier geen rug meer over. Je vliegt er nu als een lappenpop achteraan.

Om toch ook nog goede tips te geven voor het geval dat je wél zelf gaat proberen, bereid je voor op een lang verhaal! ;) Komt 'ie: Doe je beugels een paar gaten korter. Het lijkt mij alsof je met dressuurbeugels rijdt en je onderbenen naar voren steekt. Je kunt dit ook goed zien op je foto, je knien zijn niet echt gebogen.
Pak je teugels zo'n 20 á 30 cm korter en houd je handen wat hoger zodat jij je handen voor je zadel kunt dragen en daardoor ook meer in balans zit. Je hebt nu je handen bij de voorboom van je zadel en daar zit ook je 'kieppunt' om het zo maar te zeggen. Als jij je handen al verder naar voren hebt in het aanrijden, in het dressuurwerk enz... dan heb je al meer 'ruimte' om naar voren toe te gaan in de verlichte zit.
Op ongeveer 50 sec ben je op de korte zijde en daar zie je heel goed in je lichtrijden wat je boven de sprong ook doet. Je vliegt naar achteren, hangt achterover en ploft achterin je zadel neer. Probeer minder hoog te gaan staan en lichter te gaan zitten. Probeer in het zitten niet te ver achterover te hangen, maar te gaan zitten alsof er een punaise op je zadel licht. Zachtjes en voorzichtig zitten.
Wellicht kun je thuis veel oefenen met de verlichte zit. Rijd overgangen en figuren terwijl je in de verlichte zit blijft zitten. Dit kan in draf en in galop. Veren vanuit je enkels en je knien netjes aangesloten houden. Je billen ietsjes uit het zadel en naar achteren toe, je handen richting de mond van het paard, zonder contact te verliezen. Dit doen zorgt dat je balans beter blijft en je in een sprong minder achter je paard aan wappert.

In het begin zie ik een paard dat heel hard draaft en uit zichzelf aangalopeerd. Probeer zelf het tempo te bepalen en aan te galoperen wanneer JIJ het wil. Je paard weigert op de dubbel, maar dat komt omdat jij wederom als een lappenpop erachteraan wappert. Je zit te passief, rijdt de wending niet goed, bent uit balans. Je moet je paard wel helpen! Zeker als jij zegt dat je dier onzeker is met het springen. Rijd je wendingen mooi groot, buig je paard in de wending om je binnenbeen heen en probeer het dier ietsjes meer bij elkaar te rijden.
Na de weigering rijd je trouwens wel netjes aan op de dubbel. Je spring zélf aan in galop, blijft mooi zitten en hélpt je paard. Je hebt je teugels daar ook een stuk korter waardoor je meer controle hebt en sneller in kunt grijpen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:58

Leuk dat jullie zo enthousiast aan het springen zijn ;) Ik heb ook enkel het eerste filmpje gezien, want iedere keer kom je met een klap in het zadel terecht i.p.v. dat je goed meezit. Is niet echt lekker om te zien. Ik denk dat je je beter even goed kunt focusen op je verlichte zit. Balkjes draven, of gewoon enkele rondjes in verlichte zit blijven zitten. Misschien kan je proberen om 2 balkjes neer te leggen op een volte (gewoon op de grond) en hieroverheen te "springen" en zo je verlichte zit leren te timen. Wat je nu doet, moet je echt verbeteren. Het is jammer dat je geen les kan krijgen, maar zoek anders even iemand met verstand van springen. Ik weet zeker dat je dan al veel lekkerder kan springen, dit lijkt me voor jou en je paard toch niet comfortabel :P

Ook zeker de tips van andere bokkers opvolgen, staan goede dingen tussen.
Nog veel succes en plezier met je paardje en blijf genieten van het springen ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 12:07

Ze is zeker braaf! 2 jaar terug durfde ze nog nergens overheen, maar nu vertrouwt ze me. Ook al faal ik miserabel :') Ik ben zo ongelofelijk trots op haar!!!
Echt super bedankt voor de tips! Daar heb ik echt wat aan!
Tip die ik van mijn instructrice heb gehad (niet van de manege waar dit paard staat) is om haar in uitjes te laten doen met vrijspringen. Zodat ik haar niet in de weg zit en ze zelf kan oefenen met juist uitkomen voor de sprong.
Ik denk dat als dat goed gaat dat ik ga oefenen met mijn verlichte zit en maar weer eens balkjes ga lopen.
Even overnieuw beginnen ;) Want ik kan heel netjes in de verlichte zit (heb heel veel privélessen ervoor gehad), maar op de een of andere manier lukt het niet op haar. Denk dat het komt omdat zij echt springt. De pony waarop ik die privélessen kreeg sprong ook, maar heel vloeiend en meer in de breedte dan in de hoogte.
In ieder geval heel erg bedankt voor de tips! Ik hoop er nog meer te krijgen! :)

edit: ja mijn haar is roze *\o/*

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:16

Ik moet zeggen dat ik het heel erg moeilijk kan geloven dat jij haar op deze manier het vertrouwen hebt gegeven om wel te springen :o Ik neem aan dat je dat op de grond geoefend hebt?

Vrijspringen kan altijd goed zijn, echter, je paard komt best keurig uit voor de sprong terwijl jij haar er scheef voorzet. Het ligt niet aan je paardje, die redt zich wel. Komt mooi dicht onder de sprong, springt niet te hoog en loopt braaf haar rondje.
Het klopt wel wat je zegt over de vloeiende beweging. Je paard springt haperend, maar dat komt weer doordat jij niet helpt. Als je zorgt dat je de wending mooi groot rijdt, je teugels op maat houdt (en ja dat kan ook met een touwhalster, op maat houden zegt nog niet dat je druk moet houden) en mooi vanuit je benen stuurt, dan kom je ook meeeters van te voren al recht voor de hindernis uit en heeft je paard meer tijd om de hindernis in te schatten, het tempo aan te passen en dus een vloeiende beweging te maken.
Je hebt je teugels zo lang en zij daardoor haar neus zo ver naar voren toe, dat ze nooit écht vloeiend en mooi kan springen. Als je haar hoofd wat hoger kan laten dragen, en haar wat meer bij elkaar kan rijden, dan wordt de sprong vanzelf vloeiender.

Ik denk dat het grootste heikelpunt trouwens niet in je springen zit, maar puur in je balans. Ik heb je andere topic met foto's bekeken en ook daar hang je te ver achterin je zadel, buig je je knien niet en gaan je voeten te ver in de beugels. Heb je geen vriendin die weet hoe een ruiter op het paard moet zitten? Dan kan zij je misschien zitles geven. Paard aan de longe en jij enkel op je houding letten, overgangen maken zonder achterin dat zadel te ploffen, tempowisselingen enz...

Heb je trouwens nog wel les op de manege of niet?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:00

Niet speciaal het vertrouwen in het springen, maar vertrouwen in het algemeen.
En je hebt helemaal gelijk over mijn balans. Die is echt slecht.. ;(
Ik heb op de manege waar dit paard staat geen les. Is naar mijn mening geen goede les.
Wel heb ik al een nieuwe privéles afgesproken op de manege waar ik wel les krijg. Ik zal aan haar vragen of dat een zitles kan worden! Zijn er nog oefeningen waarmee ik zelf mijn houding in het algemeen kan verbeteren?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:14

Een goede oefening voor een onafhankelijke zit en beenligging is zonder beugels rijden.
En zoals hier al dikwijls is gezegd...veel verlichte zit oefenen zonder al te willen gaan springen,want daar ben je volgens mij nog niet aan toe...Je moet eerste veel meer evenwicht hebben zodat je niet in boven elke sprong achterblijft in de beweging en in de landing nog een keer in je paardje haar rug ploft...want op die manier zal paardlief dat wel eens beu kunnen worden en er de brui aan geven.
Eerst leren stappen en dan pas willen lopen hé :-)
Die in-uitjes in vrijheid dat zou ik zeker zo laten...dat is een oefening om onder het zadel te doen...niet in vrijheid.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:26

Ik denk dat zonder beugels nog niet eens zozeer zal helpen bij de ts haar houding. Het zou namelijk goed kunnen dat ze dan wel makkelijk blijft zitten, juist omdat ze zo achterover gaat hangen en daarmee de schokken op kan vangen in de heupen. Zonder beugels rijden is wel goed voor je links-rechtsbalans.
Ik denk dat je zelf vooral baat hebt bij iemand die er echt flink bovenop zit. Die steeds weer zegt dat je die handen omhoog moet doen, je balanspunt naar voren toe moet gooien, je beugels anders moet, je knien moet buigen enz... Je moet zelf gaan VOELEN dat je houding je balans in de weg zit.

Ga er ook zelf echt actief mee aan de slag. Koop een boek van Anne Muller, lees over centerd riding, over klassieke rijkunst en andere interessante dingen over zit en houding. Kijk naar dressuurruiters op tv of op wedstrijd en kijk hoe zij zitten en de bewegingen opvangen.
Zorg dat jij in je hoofd echt duidelijk hebt hoe jij wil dat het eruit ziet. Als je dan ook nog eens regelmatig iemand meeneemt die jou kan filmen, dan kun je zien hoe het plaatje in je hoofd verschilt met wat je ziet. Dan weet je meteen wat je aandachtpunten zijn.

Op het paard uit de openingspost zul je waarschijnlijk nooit perfect kunnen zitten. Het zadel is te groot voor jou. Als je ziet waar jouw knien zitten en waar de wrongen van je zadel zitten :n Die kunnen elkaar nooit raken. Zegt natuurlijk niet dat het niet beter kan, maar dit sluit wel aan met dat je zegt dat je voorheen veel aan je verlichte zit gewerkt hebt. Toen zat je op een ander paard en waarschijnlijk op een zadel dat jou beter paste. Een zadel kan heel veel doen met een ruiter.
Ik zie ook dat er een bontje onder zit en daaruit maak ik op dat het zadel het paard niet perfect past, misschien dat je kan omkijken naar een zadel dat jullie beide beter past? Er zijn best wel leuke goedkope zadels op de markt de laatste tijd. Een wintec bijvoorbeeld, kost niet zoveel en is vaak op maat te maken.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:54

Ik heb zelf een ander zadel! Dat is een endurance zadel wat mij wel past. Hier kan ik wel dressuur mee rijden, maar voor springen vond ik hem niet geschikt.
Als ik binnenkort weer eens een topic maak (met dat zadel), mag ik jou dan een pb'tje sturen?? :o Ik heb echt heel veel aan je tips!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 13:07

Voor mensen die beter tips kunnen geven vanaf foto's dan vanaf een filmpje. Hier een paar foto's.
Ben super trots op Poularde als ik deze foto's zie. Maar ik wordt echt droevig van hoe ik er op zit ;( En hoe ik Poularde in de weg zit... :(:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb echt lang lopen twijfelen om deze foto's neer te zetten.... Omdat ik gewoonweg zo verschrikkelijk slecht zit. Maar ik wil toch wel graag weten hoe ik het beter kan doen.

Floid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:50

op de eerste 2 fotos is mij heel duidelijk dat je niet omhoog komt voor de sprong
ik ben geen springruiter en zeker geen topruiter maar als je zo in het zadel blijft zitten maak je het jezelf en je paard lastig om de sprong goed te nemen

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:43

Het is juist goed van je dat je die foto's erop zet! Je bent je bewust van je fouten en staat open om geholpen te worden! En geloof me, je bent noooooit uitgeleerd!!! Zelfs als je denkt dat je goed zit, en dat je heel aardig kunt rijden word je nog weleens met je neus op de feiten gedrukt! En maar goed ook!!
Zitles is een goed idee! Vind je het moeilijk om de verlichte zit aan te nemen zonder steun te zoeken aan de teugels?? Dit lijkt zo op de foto's. Leer meegaan met je paard, af en toe je hand gewoon simpel naar voren doen, zonder dat je houding veranderd.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 11:34

Ik blijf inderdaad heel erg achter in haar beweging. Volgensmij wordt dit grotendeels veroorzaakt door mijn stoelzit. Dus ik zal eerst eens daar vanaf moeten zien komen...

Als de bak weer goed is ga ik lekker oefenen. Dan zoek ik gelijk een slachtoffer (hoogstwaarschijnlijk mijn vriend) die foto's kan maken }:)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:12

ik denk dat Annetje het allemaal goed verwoord heeft, zitles voor je balans zou een goed idee zijn, en je beugels een stuk langer. Maar in je profiel zie ik je springen (op een ander paard geloof ik) en daar ga je wel veel netter mee met de sprong, dus je weet wel hoe het moet!