Vandaag gevallen met springen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Parkietjee_

Vandaag gevallen met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:05

Vandaag ben ik dus met springen 2x gevallen. Mijn vriendin ( SaSalover op bokt) heeft ze alletwee gefilmd. Ik reed vandaag op Kyra. Deze pony is echt heel erg aan de snelle kant zegmaar en ontzettend onzeker met springen. Ze moet nog veel leren (net als ik), met bijvoorbeeld inschatten wanneer ze springt. Kyra en ik zijn dus allebij nog vollop aan het leren en soms geeft dat wel is wat problemen. Bij de eerste sprong was het gewoon simpel mijn fout, ik ging te snel naar voren zitten en ging zelf bepalen wanneer ze moest afzetten. Kyra merkte dat en weigerde. Bij de 2e keer was het gewoon meer een tegenvaller. Kyra had al 2x geweigerd, en daardoor had ik het gevoel dat ze het weer ging doen. Ik probeerde haar er natuurlijk wel tussen te houden, en daar reageerde ze op. Ik voelde dit niet op tijd en ging niet snel genoeg meezitten en werd daardoor dus een soort van gelanceert. Daarna schoot mijn voet uit de beugel en toen was het dus wel zo'n beetje gedaan. Bij de eerste keer heb ik er niks van overgehouden, van de 2e keer heb ik nog wat pijn in mijn rug. Maar verder alles nog heel. :)

Dit is het filmpje:

Bedankt voor het kijken en nu je er toch bent, laat een berichtje achter. :D

SaSalover

Re: Vandaag gevallen met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:08

Goed gefilmd he? Echt ik vind die tweede val zo eng! Maarja... Gelukkig niks aan overgehouden :D
Groetjes

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:08

kan gebeuren, leer je alleen van toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:09

Jeetje die tweede val ziet er pijnlijk uit. :j
Omdat jij vertelt dat jullie het beiden nog aan het leren zijn, vind ik het er best hoog uit zien.
Ik denk dat het zal helpen als er een grondbalk voor zou liggen. Nu zet jouw pony wel erg vroeg af en word jij behoorlijk gelanceerd. Je pony zal de afstand dan beter in kunnen schatten.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:11

die 2e ziet er inderdaad wel wat eng uit. Gelukkig heb je er niks aan over gehouden!

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:13

Iris82 schreef:
Jeetje die tweede val ziet er pijnlijk uit. :j
Omdat jij vertelt dat jullie het beiden nog aan het leren zijn, vind ik het er best hoog uit zien.
Ik denk dat het zal helpen als er een grondbalk voor zou liggen. Nu zet jouw pony wel erg vroeg af en word jij behoorlijk gelanceerd. Je pony zal de afstand dan beter in kunnen schatten.

Ja.. nouja in de zin van ''leren'' bedoel ik eigenlijk dat we nog veel kunnen leren. Op onze manege hebben we vier springcursussen en ik zit nu in de derde, dus heb eigenlijk wel aardig al veel gesprongen. :o We hebben idd. in draf er een grondbalk voor gelegd, maar in galop heeft de instructrice de balk weggelegt.

Bedankt voor de snelle reacties! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:18

Die 2e val ziet er niet prettig uit..

Ik denk eigenlijk dat deze pony niet geschikt is voor jou, Altans nu nog niet. Deze pony heeft wat meer begeleiding nodig om een goede sprong te maken. Terwijl jij nog een paard nodig hebt die jou begeleid.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:20

Naar mijn gevoel zit je m best te pushen waardoor je zit wat minder stabiel wordt
Heb ik ook gedaan vloog er wel 5 keer soms af in 1 les (30 min)
Ziet er pijnlijk uit allemaal

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:23

Anoniem schreef:

Ik denk eigenlijk dat deze pony niet geschikt is voor jou, Altans nu nog niet. Deze pony heeft wat meer begeleiding nodig om een goede sprong te maken. Terwijl jij nog een paard nodig hebt die jou begeleid.

Ja het klopt wel een beetje. Misschien is ze er inderdaad later beter in staat om op haar te rijden. Maar als je kijkt naar alle foutloze parcours... Als iemand een eigen paard heeft, en er van afgevallen is met springen, is dat toch ook niet gelijk een slechte pony... Nouja., ik snap dat het zo lijkt, maar echt, ik ben heel vaak wezen kijken en het is een super team. Dit is gewoon een blooper dat heeft iedereen wel is. En de instructrice weet heel goed welke pony wel en welke niet goed is voor haar.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:30

Je rijdt met je hele lichaam naar de sprong toe. Blijf eens wat rustiger achterover zitten, dan wordt de pony ook rustiger het tempo is daar hard zat voor :D Ik zou met deze pony die nog veel begeleiding nodig heeft, echt een balk voor de hindernis neerleggen en liever eerst nog in-uitjes springen. De pony en jij moeten allebei nog veel leren en of het dan een goede combi is, maar dat kan wel nog komen.
En in principe bepaal jij wanneer de pony af moet gaan, en niet de pony. Vandaar ook de onzekerheid bij de pony, je laat hem eigenlijk een beetje in de steek.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:41

nicole3939 schreef:
Je rijdt met je hele lichaam naar de sprong toe. Blijf eens wat rustiger achterover zitten, dan wordt de pony ook rustiger het tempo is daar hard zat voor :D Ik zou met deze pony die nog veel begeleiding nodig heeft, echt een balk voor de hindernis neerleggen en liever eerst nog in-uitjes springen. De pony en jij moeten allebei nog veel leren en of het dan een goede combi is, maar dat kan wel nog komen.
En in principe bepaal jij wanneer de pony af moet gaan, en niet de pony. Vandaar ook de onzekerheid bij de pony, je laat hem eigenlijk een beetje in de steek.

Dankje voor de tips! Het enige is dat het misschien wel beter is om nog wat lager te blijven springen en in-uitjes te doen, maar dat bepaal ik niet. Mijn instructrise bepaald dat en zij kent kyra door en door. Mij is trouwens serieus altijd aangeleerd dat de pony zelf bepaald wanneer hij springt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:45

Ik vind wel dat er erg nette springfoto's in jouw profiel staan. Dus ik geloof zeker wel dat je al meer ervaring hebt en ook wel weet hoe het moet. Jammer dat het deze keer niet zo goed ging. :)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:47

Wanneer een ruiter zelf nog geen oog voor de sprong heeft is het inderdaad soms beter om het paard de afstand te laten bepalen omdat de ruiter ander de laatste galoppassen het paard nog wil veranderen en het paard daardoor alleen maar uit balans brengt. Ik ben wel benieuwd naar filmpjes waarop het wel goed gaat.

Parkietjee_ schreef:
nicole3939 schreef:

Dankje voor de tips! Het enige is dat het misschien wel beter is om nog wat lager te blijven springen en in-uitjes te doen, maar dat bepaal ik niet. Mijn instructrise bepaald dat en zij kent kyra door en door. Mij is trouwens serieus altijd aangeleerd dat de pony zelf bepaald wanneer hij springt.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:49

Parkietjee_ schreef:
nicole3939 schreef:

Als een parcours laag is en de ruiter nog niet zover, dan gaat dat in principe meestal ook wel zo.
Maar vooral als je hoger gaat springen, bepaal jij echt wanneer. Het meest makkelijke voorbeeld is : als je straks een dubbel springt en er kunnen een aantal galop passen tussen die tel je met het parcours verkennen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:59

ik zeg altijd: eigen schuld :D van vallen leer je. :p
vind je een beetje een flauwe rijder (dus dat je zelf weinig er aan onderhoudt om een goede sprong te nemen, en dan bedoel ik niet pushen :Y) ) maar je bent nog maar 11 (??), dus dan is wat je doet zeer netjes.

Moet trouwens zeggen, dat je wel een hele mooie soepele val hebt. ziet er sierlijk uit :+ beetje jammer dat je bij die 2e tegen de rand aanklapt

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:03

Bedankt voor de reacties! Mijn vriendin tessa is bezig met een filmpje van vandaag te maken. Ik zal vragen of ze als ze klaar is het hier neer te zetten.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:15

@ladypaard, wat bedoel je met flouwe ruiter? Begrijp je niet helemaal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:19

De eerste was niet echt een val te noemen, meer creatief afstijgen.
De tweede was wel een val en een behoorlijke.
Is erg vervelend, maar ja, dat hoort erbij. Je hebt een paar dagen spierpijn, maar ook dat gaat weer over.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:26

Whaha hoe kom der bij? "creatief afstijgen "

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:27

allereerst mijn complimenten dat je het filmpje op bokt zet en dat je open staat voor commentaar. is wel eens anders hier.
ten tweede.. hoort dit bij paardrijden.. met vallen en op staan.
springen is moeilijk om te leren, maar volgens mij ben je goed bezig.

probeer echt te blijven zitten. niet te veel doen. met je zit alleen maar meegaan met het paard.
je moet de pony opsluiten tussen je benen en je armen.. zodat je kan voelen wat ze gaat doen.
gaat ze te snel, dan ga je dieper zitten en rem je af.

eerste val is innd creatief afstijgen.. 2e val was ook niet gebeurd als de bak nog 100 meter langer was geweest..

je moet gevoel krijgen voor de sprong en dat krijg je maar op 1 manier.. en dat is door te doen.

ik zeg nie ga zo door.. want vallen is niet handig haha

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:29

Ok...mag ik, (nu ik weet dat je er heelhuids vanaf gekomen bent) die tweede val echt verschrikkelijke grappig vinden? Zal allemaal wel niet zo netjes zijn van me........ maar écht...ik kom niet meer bij _O-

tips heb ik even niet............( sorry)

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:33

Joltsje schreef:
allereerst mijn complimenten dat je het filmpje op bokt zet en dat je open staat voor commentaar. is wel eens anders hier.
ten tweede.. hoort dit bij paardrijden.. met vallen en op staan.
springen is moeilijk om te leren, maar volgens mij ben je goed bezig.

probeer echt te blijven zitten. niet te veel doen. met je zit alleen maar meegaan met het paard.
je moet de pony opsluiten tussen je benen en je armen.. zodat je kan voelen wat ze gaat doen.
gaat ze te snel, dan ga je dieper zitten en rem je af.

eerste val is innd creatief afstijgen.. 2e val was ook niet gebeurd als de bak nog 100 meter langer was geweest..

je moet gevoel krijgen voor de sprong en dat krijg je maar op 1 manier.. en dat is door te doen.

ik zeg nie ga zo door.. want vallen is niet handig haha

Oké, super bedankt voor je tips. Haha, op bokt kun je idd nogal verschillende reacties krijgen.

Nee hoor is niet erg dat je erom moet lachen, ik ook wel een beetje. .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:44

en ik moet er ook wel wat om laggen haha.. (hebben ze vroeger ook vaak bij mij gedaan :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:53

SaSalover schreef:
Anoniem schreef:

Ja het klopt wel een beetje. Misschien is ze er inderdaad later beter in staat om op haar te rijden. Maar als je kijkt naar alle foutloze parcours... Als iemand een eigen paard heeft, en er van afgevallen is met springen, is dat toch ook niet gelijk een slechte pony... Nouja., ik snap dat het zo lijkt, maar echt, ik ben heel vaak wezen kijken en het is een super team. Dit is gewoon een blooper dat heeft iedereen wel is. En de instructrice weet heel goed welke pony wel en welke niet goed is voor haar.

Als ik haar instructrice was, had ik haar niet deze pony laten rijden (altans niet op basis van wat ik hier zie ;) ) Haar houding is nog niet optimaal. Daarom valt ze er ook af op de eerste sprong. De 2e word ze gelanceerd en dat komt omdat de pony veelste vroeg afzet. Omdat de ruiter niet het tempo bepaald, en niet de afzet. Dus ik zou er voor kiezen zo'n ruiter een makkelijkere pony te geven. Zodat je vertrouwen krijgt in springen. Wanneer je er 2 keer afvalt word dat vertrouwen toch minder. En daar heeft de ruiter ook niets aan. En de TS is nog jong denk ik? dus is het ook helemaal niet erg. En vallen hoort bij leren paard rijden. Maar ik zou deze pony door een meer gevorderde ruiter laten rijden, zodat de pony goed leert springen. Zodat er later ook minder ervaren ruiters op kunnen. En dat heeft niets te maken met een slechte pony. Alleen met een onervaren ruiter en een onervaren paard.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:56

Anoniem schreef:
Als ik haar instructrice was, had ik haar niet deze pony laten rijden (altans niet op basis van wat ik hier zie ;) ) Haar houding is nog niet optimaal. Daarom valt ze er ook af op de eerste sprong. De 2e word ze gelanceerd en dat komt omdat de pony veelste vroeg afzet. Omdat de ruiter niet het tempo bepaald, en niet de afzet. Dus ik zou er voor kiezen zo'n ruiter een makkelijkere pony te geven. Zodat je vertrouwen krijgt in springen. Wanneer je er 2 keer afvalt word dat vertrouwen toch minder. En daar heeft de ruiter ook niets aan. En de TS is nog jong denk ik? dus is het ook helemaal niet erg. En vallen hoort bij leren paard rijden. Maar ik zou deze pony door een meer gevorderde ruiter laten rijden, zodat de pony goed leert springen. Zodat er later ook minder ervaren ruiters op kunnen. En dat heeft niets te maken met een slechte pony. Alleen met een onervaren ruiter en een onervaren paard.

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Maarja, zoals er al wordt gezegd; we hebben ook ontzettend veel goede momenten. En door die sprongen krijgen we ook weer veel zelfvertouwen, dit waren gewoon tegenvallers.

Ik ben trouwens 11, staat in me profiel. ;)