Alexia eerste concoursje! (filmpje)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TheLoes

Alexia eerste concoursje! (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 00:40

Hallo,
ik heb sinds ongeveer 3 weken mijn nieuwe paardje, Alexia :) Ze is 5 jaar, een merrie van Silverstone x Jasper :D
Vorige week Zaterdag hadden we ons eerste 'concours' gewoon onderling op de manege waar ze staat, ik deed mee met de 90 cm maar waarschijnlijk staat het net iets lager dan dat, want zo hoog zetten ze het bij ons niet :+ ik was heeeel erg zenuwachtig, waardoor helaas de 1e balk eraf ging, maar over het algemeen was ik wel tevreden met het resultaat :)
ze kan heel erg fris worden, en als er 1 hindernis in de bak staat, trekt ze daar al vaak naartoe, vandaar dus dat ze in het begin zo met haar hoofd schudt, dat is gewoon omdat ze heel erg enthousiast is :P met normaal dressuur rijden doet ze dit niet, dan loopt ze gewoon nageeflijk en ontspannen :j
http://www.youtube.com/watch?v=Gn31HP7oamY
commentaar mag, maar hoeft niet, ik heb al les dus waarschijnlijk doe ik er niet veel mee ;)
brand maar los! ;)

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:53

Heeey wat leuk dat is op het Hulsbeek :D
Daar heb ik zo ongeveer 10 jaar rijles gehad op de manegepaarden...
Nu ik me eigen paardje heb, ben ik er weg gegaan... Vind de manege eerlijk gezegt te groot en te bedrijvig geworden :o , maar altijd met heel veel plezier gereden...
Concoursje is heerlijk herkenbaar... Deed alleen altijd op manegepaarden mee
Van wie heb je les?? Als je les hebt van Rob gaat het helemaal goedkomen (niet negatief bedoeld naar jou toe natuurlijk) ;)

NicoleWHS

Re: Alexia eerste concoursje! (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:04

Sorry maar ik vind het er niet fijn uitzien.
Het oogt ontzettend gespannen, jouw paard komt vaak niet uit en je geeft niet mee boven de hindernis.
Persoonlijk zal ik eerst terug naar lager gaan en eerst zorgen dat de ontspanning er is, maar vooral dat jij bepaalt wanneer jouw paard af moet gaan. Ik heb nu het idee dat je meelift en dat is niet eerlijk naar een 5 jarig paard toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:14

Ik vind je nog niet klaar voor een parcours. Het paard neemt een loopje met je en je hebt weinig te vertellen onderweg. Ga eerst lekker aan de basis werken alvorens je een parcours gaat rijden. Dan ga je ook veel fijner je parcours door als wanneer je nu doet. Rustig aan dus ;)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:47

Vind het er vriendelijk uit zien! afstanden komen vanzelf.. geen getrek en gepluk :)
Meid zo zijn de meeste begonnen, gewoon lekker veel doen komt het vanzelf goed :)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:42

gwenr86 schreef:
Heeey wat leuk dat is op het Hulsbeek :D
Daar heb ik zo ongeveer 10 jaar rijles gehad op de manegepaarden...
Nu ik me eigen paardje heb, ben ik er weg gegaan... Vind de manege eerlijk gezegt te groot en te bedrijvig geworden :o , maar altijd met heel veel plezier gereden...
Concoursje is heerlijk herkenbaar... Deed alleen altijd op manegepaarden mee
Van wie heb je les?? Als je les hebt van Rob gaat het helemaal goedkomen (niet negatief bedoeld naar jou toe natuurlijk) ;)

Ja, is idd op het Hulsbeek! :D Wat leuk, ik ben daar ook eerst als manegeruiter begonnen, voordat ik mijn eigen paarden had! Wij wilden er eerst ook weg gaan toen we het eerste paard kochten daar (was eerst manegepaard daar) maar die moest daar een bepaalde tijd blijven staan omdat hij eerst van hun was en vanwege de gezelligheid en het buitenrijgebied zijn we eigenlijk nooit meer weggegaan! :P ik vind inderdaad het manege gedeelte erg bedrijvig geworden, daarom zal je mij ook nooit daar op een manegepaard vinden als bijv. die van mij kreupel is ;) haha ja die concoursjes zijn elke keer weer hetzelfde he? leuk is dat :) ik reed het eerste jaar met mijn eerste paard altijd wel bij Rob ja, maar ben daarna in de pensionlessen van Gerco gaan rijden, en dat bevalt me ook goed! Ik heb met dit paardje ook wekelijks les van Gerco, en als hij tijd heeft elke paar weken van Roeli Bril :D

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:46

Het lukt je wel , maar het ziet er nog niet soepel uit, maar voor een eerste keer vind ik het best knap gedaan!

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:52

nicole3939 schreef:
Het oogt ontzettend gespannen, jouw paard komt vaak niet uit en je geeft niet mee boven de hindernis.
Persoonlijk zal ik eerst terug naar lager gaan en eerst zorgen dat de ontspanning er is, maar vooral dat jij bepaalt wanneer jouw paard af moet gaan. Ik heb nu het idee dat je meelift en dat is niet eerlijk naar een 5 jarig paard toe

De reden waarom het gespannen oogt is omdat ik zelf erg zenuwachtig was, en het paard erg enthousiast was. het paard komt inderdaad niet altijd uit, maar in het begin was dat nog veel erger.. we zijn binnen 2 weken tijd al heel erg vooruit gegaan, ik ben trots dat ik het parcours soepel ben rondgekomen zonder ernstige fouten, en ik waardeer het niet dat je het zo afkraakt terwijl je helemaal niet weet hoe het allemaal zit, wat voor paard ik hiervoor had en hoeveel ervaring dit paard heeft.. ik lift niet mee, het paard en ik leren samen om beter te springen en ik ben zelf een ervaren dressuurruiter en ik heb het paard al heel wat geleerd qua dressuur rijden. we hebben goede les en we komen er wel, dus dit soort commentaar mag je van mij voor jezelf houden.
Laatst bijgewerkt door TheLoes op 02-12-10 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:55

Joolien schreef:
Ik vind je nog niet klaar voor een parcours. Het paard neemt een loopje met je en je hebt weinig te vertellen onderweg. Ga eerst lekker aan de basis werken alvorens je een parcours gaat rijden. Dan ga je ook veel fijner je parcours door als wanneer je nu doet. Rustig aan dus ;)

bedankt voor je reactie, ik ben inderdaad niet heel erg ervaren met parcoursen springen, maar eens moet de eerste keer zijn toch?? aan de basis werken wij elke week in de les met goede begeleiding, en ook buiten de lessen om springen we wel hindernisjes van onder de 85 cm, dus dat komt dik voor elkaar :) als ik voor mezelf rij werk ik ook heel veel aan goede stelling, veel figuren, en haar los en soepel houden :j

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:00

CoriienRN schreef:
Vind het er vriendelijk uit zien! afstanden komen vanzelf.. geen getrek en gepluk :)
Meid zo zijn de meeste begonnen, gewoon lekker veel doen komt het vanzelf goed :)

bedankt voor je reactie! :D haha ik pluk inderdaad vaak wat voor de hindernis, ik heb altijd het gevoel dat ze te hard gaan door dat korte galopje, maar ik hoef haar dan eigenlijk niet terug te nemen :P het wordt me ook in de les telkens weer gezegd dus ik denk nu altijd als ik naar een hindernis toe rijd 'handen los, handen los' haha :P maarja, het komt vanzelf wel goed, gewoon veel oefenen en veel van dit soort concoursjes en oefenparcoursjes enzo springen :)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:00

Wat een leuk dier!!! En als je les hebt van Roeli komt het altijd goed!!!! Vind het er leuk uit zien. En ik denk dat je er een heeel fijn paard aan hebt! Iedereen is ooit zo begonnen. Denk als je over een maand of 3-4 nog een topic opent dat je het paard niet weer kent. Een combinatie moet ook groeien! Succes maar het komt vast goed :D

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:01

Eshaa schreef:
Het lukt je wel , maar het ziet er nog niet soepel uit, maar voor een eerste keer vind ik het best knap gedaan!

dankjewel! :D

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:03

muts_marijke schreef:
Wat een leuk dier!!! En als je les hebt van Roeli komt het altijd goed!!!! Vind het er leuk uit zien. En ik denk dat je er een heeel fijn paard aan hebt! Iedereen is ooit zo begonnen. Denk als je over een maand of 3-4 nog een topic opent dat je het paard niet weer kent. Een combinatie moet ook groeien! Succes maar het komt vast goed :D

dankjewel!! ja klopt hij geeft zo onwijs goed les, dat moet idd wel goed komen! :) haha ja springvermogen en enthousiasme heeft ze genoeg, nu het buikje er nog af :+ ik denk ook dat we wel snel samen zullen groeien, en idd een combinatie, dat duurt echt een hele tijd voordat dat ontstaan is, sommigen zeggen zelfs wel een jaar! maar bedankt voor je leuke reactie :)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:10

Het allermooiste van Roeli vind ik dat hij iedereen met een blij gevoel naar huis laat gaan. En iedereen heeft altijd het gevoel te kunnen rijden bij hem in de les! Geweldige vent!!! En hij geeft zo top les! Mag je je handjes dicht knijpen dat hij tijd voor je maakt!!!!!
Vind het erg leuk om te zien dat je paard zo enthausiast is. En het niet erg vind of gepikeerd raakt als jij een foutje maakt. Dat zijn de fijnste paarden want wij (als niet profs - en zelfs profs) maken nog weleens een foutje!!!

En combinatie vormen duurt lang... maar als het straks goed is gaan jullie vast knallen!!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:12

Ben ik nou de enige die ziet dat dit paard niet goed loopt?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:16

Filmpjes kun je vaak veel van aflezen :) Ik vind je wel een vriendelijke ruiter, maar pas op dat je niet teveel meelift met je paard maar zelf controle moet houden. Het parcours staat behoorlijk in het midden en het lijkt wel of je overal afsnijdt. Het ziet er echt pony-ig uit. Niet gecontroleerd, maar dat zie je ook in de sprongen. Opeens is je paard bij de hindernis en daar krijg je die net niet uitkomende sprongen van.

90 cm is het denk ik ook niet ;) En als je je paard 3 weken hebt is het ookw at voorbarig te zeggen dat je in de springles aan de basis werkt en keer op keer hetzelfde commentaar krijgt. Persoonlijk denk ik dat het goed zou zijn om eerst (voor je paard, maar ook jijzelf) nog wat meer springervaring op te doen met aanrijden van hindernissen en lijntjes. Vooral hindernis 1 spring je middenin en dat soort acties kunnen het vertrouwen aardig beschamen.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:17

muts_marijke schreef:
Het allermooiste van Roeli vind ik dat hij iedereen met een blij gevoel naar huis laat gaan. En iedereen heeft altijd het gevoel te kunnen rijden bij hem in de les! Geweldige vent!!! En hij geeft zo top les! Mag je je handjes dicht knijpen dat hij tijd voor je maakt!!!!!
Vind het erg leuk om te zien dat je paard zo enthausiast is. En het niet erg vind of gepikeerd raakt als jij een foutje maakt. Dat zijn de fijnste paarden want wij (als niet profs - en zelfs profs) maken nog weleens een foutje!!!

En combinatie vormen duurt lang... maar als het straks goed is gaan jullie vast knallen!!!

ja inderdaad!! als je een gang verderop staat en hij geeft les dan hoor je alleen maar 'goedzoooo, ja zo loopt hij mooi, ietsje meer been erbij, ja, goed goed' :P maar dan ga je echt wel met een tevreden gevoel weg he! jaa, mijn paardje vindt het echt helemaal geweldig om te springen, en daarbij was ze ook nog eens super fris van het koude weer, dus energie had ze genoeg die avond :P ja ik vind het inderdaad ook fijn dat ze niet 'boos' op je wordt als je een fout maakt. het is werkelijk een goudeerlijk paard, waar ik haar gekocht heb is ze ook van veulen af aan door mensen opgevoed en nu heeft zij zo veel vertrouwen in mensen dat ze echt letterlijk voor je door het vuur zal gaan, dus inderdaad als ik een keer echt goed mis zit en een enorme fout maak, dan krijg ik ook het vertrouwen weer terug als ik gewoon opnieuw kan aanrijden zonder dat mijn paard opeens gaat denken van, doe het lekker zelf joh :P een combinatie vormen duurt inderdaad lang ja, maar ik heb zo'n geweldige klik met haar, vanaf dag 1 al, dus ik weet zeker dat die combinatie snel zal komen :j

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:21

Focussed schreef:

yep, de enige.. ze liep wel goed hoor, mijn rijinstructeur stond in de bak om aanwijzingen te geven dus als ze niet goed liep en ik voelde het niet, ik heb ook niks gevoeld, dan had hij er wel wat van gezegd.. ze loopt alleen iets kort in het begin met het draven omdat ik haar daar tegenhou, omdat ze anders vanzelf gaat aangalopperen ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:26

TheLoes schreef:
Focussed schreef:

yep, de enige.. ze liep wel goed hoor, mijn rijinstructeur stond in de bak om aanwijzingen te geven dus als ze niet goed liep en ik voelde het niet, ik heb ook niks gevoeld, dan had hij er wel wat van gezegd.. ze loopt alleen iets kort in het begin met het draven omdat ik haar daar tegenhou, omdat ze anders vanzelf gaat aangalopperen ;)

Ze loopt duidelijk achter niet goed. Ik twijfel of ik het kreupel of onregelmatig moet noemen, maar goed is het zeker niet. Ik vind het raar dat je instructeur daar ook niets over gezegd heeft. Dat jij het niet voelt zegt niet zo heel veel, ik voelde (toen ik mijn pony net had) ook nog niks, dat komt later pas, als je je paard beter leert kennen. (Tenzij hij echt stok en stokkreupel loopt natuurlijk).

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:28

TheLoes schreef:
nicole3939 schreef:

De reden waarom het gespannen oogt is omdat ik zelf erg zenuwachtig was, en het paard erg enthousiast was. het paard komt inderdaad niet altijd uit, maar in het begin was dat nog veel erger.. we zijn binnen 2 weken tijd al heel erg vooruit gegaan, ik ben trots dat ik het parcours soepel ben rondgekomen zonder ernstige fouten, en ik waardeer het niet dat je het zo afkraakt terwijl je helemaal niet weet hoe het allemaal zit, wat voor paard ik hiervoor had en hoeveel ervaring dit paard heeft.. ik lift niet mee, het paard en ik leren samen om beter te springen en ik ben zelf een ervaren dressuurruiter en ik heb het paard al heel wat geleerd qua dressuur rijden. we hebben goede les en we komen er wel, dus dit soort commentaar mag je van mij voor jezelf houden.

Hoezo mag ik dit commentaar voor mezelf houden?
Ik val je toch niet aan? En afkraken doe ik zeer zeker niet.
Je zegt zelf ook dat het erg gespannen oogt, en jouw paardje niet altijd lekker uitkomt.
Dat is toch precies wat ik ook zeg?
Daarna zeg ik dat ik persoonlijk zelf eerst de ontspanning zal opzoeken; voordat ik de hoogte in ga.
Niks mis mee toch *D

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:34

Focussed schreef:
TheLoes schreef:

Ze loopt duidelijk achter niet goed. Ik twijfel of ik het kreupel of onregelmatig moet noemen, maar goed is het zeker niet. Ik vind het raar dat je instructeur daar ook niets over gezegd heeft. Dat jij het niet voelt zegt niet zo heel veel, ik voelde (toen ik mijn pony net had) ook nog niks, dat komt later pas, als je je paard beter leert kennen. (Tenzij hij echt stok en stokkreupel loopt natuurlijk).

nou, het enige wat ik weet is dat ik haar op meerdere films heb zien lopen, en dat ze altijd al wel zo heeft gelopen.. ik heb vandaag nog les met haar gehad, en ook vandaag is er niks over gezegd. ook voor het springen, was ik in de losrijbak een beetje aan het draven en galopperen, ook een paar hindernissen gedaan, en de mensen waar zij vanaf haar geboorte van is geweest, waar ik haar van heb gekocht, stonden in de bak, en zij hebben niks gezien.. terwijl ze haar heel goed kennen, en het ook zeer ervaren paardenmensen zijn, dus ik betwijfel echt of ze onregelmatig liep, aangezien ik zelf ook niks zie..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:37

Is ze gekeurd bij de aankoop?

Dat je instructeur of anderen het niet zien wil niet zeggen dat het er niet is. Mijn paard heeft (toen ik haar net had) ook een tijdje flink onregelmatig gelopen, mijn instructrice en andere volwassenen (ik was toen 15) hebben daar ook niks van gezegd. Later zei iemand anders tegen mij dat ze niet goed liep, en dit werd bevestigd door een dierenarts. Ik kon het zelf toen nog niet goed zien of voelen (inmiddels wel).

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:38

nicole3939 schreef:
TheLoes schreef:

Hoezo mag ik dit commentaar voor mezelf houden?
Ik val je toch niet aan? En afkraken doe ik zeer zeker niet.
Je zegt zelf ook dat het erg gespannen oogt, en jouw paardje niet altijd lekker uitkomt.
Dat is toch precies wat ik ook zeg?
Daarna zeg ik dat ik persoonlijk zelf eerst de ontspanning zal opzoeken; voordat ik de hoogte in ga.
Niks mis mee toch *D

nou, door de negatieve manier waarop jouw berichtje begon voelde ik mij nogal aangevallen, maar blijkbaar is dit een misverstand. verder vind ik het alsnog wel afkraken als jij, zonder verder iets van ons af te weten, gewoon maar eventjes zegt dat ik niet eerlijk van tegenover mijn paard.. maarja, ik ga geen hele bokt-discussie met je beginnen, jij vindt wat je vindt, daar heb je ook recht op, maar uiteindelijk beslis ik toch zelf wat er met mijn paard gebeurt, dus het heeft helemaal geen zin om hier verder op in te gaan.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:40

Focussed schreef:
Is ze gekeurd bij de aankoop?

Dat je instructeur of anderen het niet zien wil niet zeggen dat het er niet is. Mijn paard heeft (toen ik haar net had) ook een tijdje flink onregelmatig gelopen, mijn instructrice en andere volwassenen (ik was toen 15) hebben daar ook niks van gezegd. Later zei iemand anders tegen mij dat ze niet goed liep, en dit werd bevestigd door een dierenarts. Ik kon het zelf toen nog niet goed zien of voelen (inmiddels wel).

yep, ze is volledig gekeurd door een van de 'strengste' dierenartsen in de regio, met foto's en al ;) en aangezien ik haar nog nooit anders heb zien lopen dan dit, en ze volledig is goedgekeurd, betwijfel ik dus echt of ze onregelmatig loopt.. op welk deel van het filmpje denk je dit te zien dan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:42

Hmm dan zou je niet verwachten dat ze binnen 3 weken zo loopt.
Het eerste stukje draf op de hoefslag, daarna ook een stukje als je van achter gefilmd wordt. Ik denk dat het geen kwaad kan als je er eens een ostheopaat of een fysio naar laat kijken. Kan goed zijn dat ze wat vast zit in de rug waardoor dit komt!