Topfjord Winston de hoogte in!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Topfjord Winston de hoogte in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:53

Jahaa we hebben hem weer gehaald! De meter *\o/* Dit keer staat het ook nog op film :D
We hadden hem al eens eerder gesprongen, in de vorm van een oxer, maar dat stond niet op beeldmateriaal _O-

Velen van jullie kennen ons vast, ik open hier zoveel topics :') Ook een springwedstrijdje die eigenlijk compleet in het honderd is gelopen. En het probleem: Winston word sterk, ik pluk aan de voorkant en vergeet te rijden. Nou we hebben in de tussentijd weer veel gelest en ik heb weer een wedstrijdje meegereden!! Dus genoeg beeldmateriaal om te laten zien :D

Allereerst nog een springles op stal die eigenlijk niet lekker ging. Veel weigeringen op de dubbel, 2 vallen gehad waarbij 1 met paard maar uiteindelijk wel goed afgesloten.
Bij deze springles waren mijn laarzen kapot, die moesten nog gemaakt worden. Vandaar dat ik met deze schoenen rijd.

Plankje was eigenlijk geen probleem
Afbeelding

Eerder een weigering gehad op deze met een val daarbij:
Afbeelding

Deze is ook nooit een probleem. Komen we met gemak overheen :D
Afbeelding

De dubbel, die na veel moeite eindelijk lukte...
Afbeelding

En na nog meer moeite kwamen we er echt doorheen :')
Afbeelding

Mijn mond doet: GOEEEEEEED!!!!

En nog een boompje gesprongen:
Afbeelding

Filmpje van deze les:

Daarna nog op de club een springles gehad, die echt goed ging!

En toen dus op zondag 6 juli een BB parcours gereden op een manege bij ons in de buurt! Ik was onwijs zenuwachtig, mede vanwege onze eerdere vallen. Maar, daar aangekomen zag het parcours er goed uit. Een dubbel sprong, een muurtje. Nah moet kunnen! Bij het inrijden heeft hij 1x geweigerd waarbij ik té boos op hem werd. Combinatie van de zenuwen. Daarna werd hij erg sterk en brak ie bijna een balk doormidden := .
Vriendin kwam erbij en die gaf eigenlijk gelijk een gouden tip: Meer loslaten en ontspannen. Dus, volgende sprong ging ik meer in mijn zadel zitten maar zodra hij sterk werd niet terugtrekken. Resulteerde in een hele goede sprong! Tis gewoon mijn schuld dat ie zo sterk word soms _O-
Parcours in, en ging echt supergoed. Ben echt zo tevreden over ons rondje! We hadden 1 balk in de dubbelsprong helaas, hij kwam daar niet goed uit. Ook moet ik echt meer meekomen, ik denk nog te vaak dat ie nog een extra hupsje maakt voor de sprong :Y)

Het parcours:

Foto's:
Hindernis 1:
https://farm3.staticflickr.com/2917/144 ... 77e0_c.jpg

Hindernis 2:
https://farm4.staticflickr.com/3918/146 ... 1b13_c.jpg

Afbeelding

Hindernis 3:
Afbeelding

Afbeelding

Hindernis 4:
https://flic.kr/p/okquKQ

Hindernis 6:
Afbeelding

Hindernis 7:
Afbeelding

Hindernis 8, de dubbel:
Afbeelding

https://farm6.staticflickr.com/5472/144 ... de28_c.jpg

En hindernis 9 *\o/*
Afbeelding

Onze punten: 6,5/6,5/8,5 :D

En afgelopen woensdag hebben we weer gesprongen op de club. Het was zulk vies weer dat we niet thuis konden springen dus dan maar naar de club! Ging ook goed. De oxer ging wat minder dus die hebben we niet omhoog gezet. Het dunne plankje vond hij in het begin ook wat vreemd maar ging daarna moeiteloos.

Eerst een rondje met de steil nog wat lager:

En hier dan de meter!

Punten waar we aan moeten werken:
  • Ik moet beter aan gaan voelen wanneer hij springt, en dus beter meegaan
  • Dubbelsprongen en afstanden inschatten
  • Ontspannen en terugzitten wanneer hij sterk word
  • Landen in de goede galop
  • ...

Ongezouten commentaar geven mag, maar geef dan ook goed aan wat ik dan anders moet doen en vooral hoe! Ik vind het nog lastig zat vaak, dus heb het meeste aan goede en duidelijke tips. Ook voor tips over hoe je het beste kan trainen enzo!

Vorige topics:
Marjoow @ [SGW-ITP] Crossen in ons eigen weiland
Marjoow @ [SPR-ITP] Winston weigert...
Marjoow @ [SPR-ITP] Knappe fjord Winston springt in het oranje!
Marjoow @ [SPR-ITP] Fjord Winston aan het springen
Marjoow @ [SPR-ITP] Kerstspringen met topfjord Winston
Marjoow @ [SPR-ITP] Superfjord Winston de hoogte in!
Marjoow @ [SPR-ITP] Springen met touwhalster! (70cm)

Groetjes!
Marjo

Anoniem

Re: Topfjord Winston de hoogte in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:58

Ziet er niet verkeerd uit, ik zou alleen je spoortjes even af laten, want je prikt m behoorlijk boven de sprong. Eerst even aan je beenligging gaan werken.
Verder staat je laatste filmpje op prive :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 12:01

Joolien schreef:
Ziet er niet verkeerd uit, ik zou alleen je spoortjes even af laten, want je prikt m behoorlijk boven de sprong. Eerst even aan je beenligging gaan werken.
Verder staat je laatste filmpje op prive :)

Spoortjes heb ik om gedaan omdat ik hem hiermee veel beter kan begeleiden naar de sprong, vooral voordat we moeten afzetten. Beenligging ga ik aan werken, maar spoortjes blijven wel om :P Hij springt er een stuk beter mee :) Als je goed kijkt zie je ook dat het op lang niet elke sprong gebeurd. Het zijn onwijs stompe sporen ook :)

Filmpje staat nu openbaar :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:03

Dat rood staat hem tof!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:25

Jullie zijn echt goed vooruitgegaan Marjo! Ik ben het wel (gedeeltelijk) eens met Joolien dat je beenligging nog wel wat verbeterd moet worden, ik denk ook dat als je hieraan gaat werken je hem dus niet meer prikt boven de sprong, maar ik vind het weer niet storend genoeg om te zeggen dat je je sporen af moet laten.

Ga zo door zou ik zeggen! :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:44

Jullie gaan letterlijk met sprongen vooruit :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:03

Mooie fjord, ben het alleen wel eens met jolien. Je draait je tenen naar buiten en je onderbenen zwaaien naar achter je trekt je hiel op en daarom je spoor er constant in hebt. Je zegt zelf dat je er van bewust bent, maar ook zeg je dat het niet op iedere foto zo is terwijl het overduidelijk wel is!
Ik bedoel dit niet aanvallend, maar ik zou toch wel ff je sporen een tijdje af laten en aan je beenhouding werken!

Als je hem zonder sporen niet naar de hindernis kan krijgen moet je toch even aan je dressuur gaan werken en je paard voor elkaar krijgen. Vind t toch wel sneu voor t paard dat hij constant spoor in zn buik krijgt omdat jij het makkelijker vind ipv het probleem aan te pakken!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:09

Hij krijgt het niet constant, kijk maar goed naar de foto's. En de dressuur werken we hard genoeg aan, het is gewoon dat beetje extra wat hij gewoon nodig heeft. Ik heb geen zin om steeds een zweep te moeten gebruiken omdat hij dit automatisch associeert met dat ie wat fout doet.
Ik ga me verder niet verantwoorden over de sporen. Met staleigenaar en instructie heb ik besloten om met sporen te gaan rijden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:07

K good luck

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:43

Ah de fjord van het wedstrijd topic.

Ik ga mee met je eigen commentaar, Maar ik wil daar aan toevoegen dat het lijkt alsof je hem net voor sprong "door de afstand heen duwt" Dus dat je eigenlijk te veel wil rijden voor de sprong waardoor je afstand steeds net niet lekker is.
Ook zou ik idd de spoortjes aflaten maar dat is al gezegd.

Verder zou ik (en dat moet je niet verkeer opvatten) kijken of je hem wat kan laten afvallen, hij is eigenlijk net wat te dik. En hoe meer gewicht hij mee moet nemen op de sprong hoe lastiger je het voor hem maakt. Voor "fjorden" standaard zal hij nu wel mooi op gewicht zijn. Maar voor het rijden zou net wat minder waarschijnlijk voor hem beter zijn.

Edit: en altijd met chaps/rijlaarzen rijden dat maakt je beenligging een stuk beter.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:54

Bedankt voor je bericht. Ik ben van mening dat hij niet te dik is, hij heeft een beetje een grasbuik dat klopt, maar op zijn billen is hij mooi rond. Afvallen zal moeilijk worden aangezien hij al amper eten krijgt en we dit echt niet in kunnen perken. Hij krijgt een bodempje brok en kuil op stal en staat op een niet al te rijke weide. Dus qua voer kunnen we eigenlijk niet veel.

Hoe bedoel je met door de afstand heen duwen? Ik heb namelijk het idee dat als ik minder ga rijden dat hij helemaal niet meer uitkomt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:39

Marjoow schreef:
Bedankt voor je bericht. Ik ben van mening dat hij niet te dik is, hij heeft een beetje een grasbuik dat klopt, maar op zijn billen is hij mooi rond. Afvallen zal moeilijk worden aangezien hij al amper eten krijgt en we dit echt niet in kunnen perken. Hij krijgt een bodempje brok en kuil op stal en staat op een niet al te rijke weide. Dus qua voer kunnen we eigenlijk niet veel.

Hoe bedoel je met door de afstand heen duwen? Ik heb namelijk het idee dat als ik minder ga rijden dat hij helemaal niet meer uitkomt :)

Hij is ook niet te dik, Ik doelde meer op de extra vetjes die hij heeft. Iedere kilo extra omhoog is er 1 natuurlijk. Dus hoe minder hoe beter (tot een gezond gewicht natuurlijk ;) )

Dat je net te veel rijd, en dat je daardoor soms net een pas te dicht bij komt. Je wil graag springen op snelheid waarschijnlijk omdat dat veiliger voelt. Maar wanneer je hem op kracht laat springen zal hij meer omhoog komen.

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:50

Wat een leuke veelzijdige fjord! :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:15

Wat een leuk fjordje zeg. Is hij alleen nu zo klein of ben jij zo groot?
Voor het mooie vind ik je net te groot voor hem en ik zal eens naar je zadel kijken. Heb het idee dat je zadel wat te klein is ( i know, niet leuk om te horen. Associeer je gelijk met een te dikke kont, heb ik ook gehad). Je zit hierdoor iets te veel achter op de lepel.
Voor de rest vind ik het een net rondje op de onderlinge wedstrijd. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:37

Winston is geen grote haha. Hij is 1.45. Zadel is een 18" ;) . Heb gisteravond mijn beugels een gaatjes langer gehad met springles en merkte dat ik daardoor al een stuk beter zat.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:12

Wat een leuke pony!!
Wat betreft de afstanden heb ik zelf ook veel moeite mee gehad. Wat mij enorm geholpen heeft is te wachten, niet te veel gaan rijden naar de sprong toe. Natuurlijk wel je been eraan maar niet blijven drijven/duwen. De afstand komt vanzelf en als je hem ziet dan weet je ook wat je moet doen om hem passend te krijgen. Wanneer je continue eraan gaat rijden ontwikkel je een minder fijn oog voor de afstand is mijn ervaring. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:55

er is al genoeg gezegd, wil daar nog even aan toevoegen dat als ik t eerste filmpje vergelijk met de rest, hij daar minder tempo lijkt te hebben. het lijkt allemaal net wat minder vloeiend te gaan ook daardoor.

Rest lijkt dan wat meer op tempo en vind ik er beter uit zien. het mee zitten heb je zelf al genoemd en op het wedstrijdfilmpje vind ik dat idd ook wel erg opvallen.
maar goed, je hebt zelf goed door waar je aan moet werken :) lekker blijven lessen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:30

Wat betreft de afstanden rijden kan ik je aanbevelen om te gaan tellen voor de sprong. Tel de galopsprongen, daardoor kan je perfect inschatten hoe veel galopssprongen je nog moet doen en of je goed uitkomt. ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 17:31

Bedankt voor jullie berichten! Zeker dat tellen is een goede tip, bedankt!!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:38

Ik had het ook nooit geleerd en sinds ik op een nieuwe stal sta, is het mij geleerd. Wat een uitkomst! Ik kan mijn afstanden ineens beter inschatten.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:06

Superleuke foto's en filmpjes! Jullie gaan vooruit :)

Ben het eens over de sporen, maar daar is genoeg over gezegd.

Ook is het zadel wel echt te klein voor je, een iets groter zadel zou fijner zijn voor jou en je pony. Ik weet alleen niet hoeveel groter het zadel nog kàn voor je pony, voor deze te lang word voor zijn rug.. Maar dat zou je met een zadelpasser moeten overleggen haha

Succes verder met je pony :)

Kellyyy2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:18

waauuwwww wat stoer, idd je benen maar soms zijn kapstokjes met springen niet erg zegt mijn crossinstructeur altijd met springen heb je meer steun alleen we je hakken meer naar beneden. En echt zoooo stoer dat je met een fjord deze hoogte springt en met gemak gaat het jullie af *\o/* das het leuke als ik een fjord zie springen denk ik altijd je hoort hier niet maar jullie bewijzen het tegendeel :o echt heel knap!!!