Het eerste wedstrijdseizoen van Dame Z

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lightninggg

Het eerste wedstrijdseizoen van Dame Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 15:11

Begin juni werd Lighning verkocht. Ik bracht hem als 5 jarige uit op niveau 1m25 dus er was zeker interesse in hem

Afbeelding

Toen drong het tot me door dat ik eigenlijk geen wedstrijdpaard meer had, ik had nog wel een kleine fries. Na een zoektocht heb ik dan een zeer leuke merrie gevonden in Nederland, op een uurtje rijden van bij ons. Dame Z (v. Darius) kwam bij ons aan en half juli begon ik haar zadelmak te maken. Ze was 5 jaar dus we konden wel wat doorwerken. Eind juli liep ze haar eerste jumping mee (65 cm).

Afbeelding

Natuurlijk had ik ook de fries nog. In de tussentijd had ik hem leren springen dus ook hij ging mee op jumping (95 cm)

Afbeelding

Na enkele jumpings met beide paardjes op 80 - 90 cm besloot ik eind augustus met Dame eens een jumping op 1m mee te lopen.

Afbeelding

Daarna begon het eventingseizoen en ik deed mee met beide paarden. Ikzelf had al wel enkele jaren ervaring in de eventing maar voor de paarden was het volledig nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben nu een 4 tal eventings achter de rug en Denzel (de fries) heeft toch al enkele keren een podiumplaats kunnen bemachtigen. Dame doet het dan weer zo simpel dat ze zondag voor het eerst een reeks hoger zal starten.
Ik kan dus wel zeggen dat ik er goed aan gedaan heb om Lightning te verkopen, gezien hij absoluut geen eventer was. Ook de komst van Dame was de beste beslissing die ik ooit gemaakt heb. Ondertussen staat er voor komend seizoen ook al een 4 jarige Numero Uno klaar.

zonnebloem18

Re: Het eerste wedstrijdseizoen van Dame Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:46

Omdat het vooral springfoto's zijn verplaats ik dit topic van ITP naar SPR-ITP.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:58

Even een vraag, vijfjarige in de 1.25?? Hoe is dat bij jullie geregeld?? Dan sprong je dus bijna ZZ met een vijfjarige?? Mag dat??

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:46

In twee weken van niks naar 65cm springen? Snelle leerling :P
Leuke fries heb je!

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 08:17

Lightning liep de nationale cyclus mee, die staat bij ons vanaf de 5de wedstrijd op 1m25 voor een 5 jarige. Denk dat de hoogtes bij ons ook anders geregeld zijn. Bij ons is 1m30 nog Z. In M (lrv) staat het 1m20 en dat mag je met een 5 jarige. Dame is inderdaad een zeer goede leerling. Vooral mijn moeder verschoot hiervan. Ze vertrok op vakantie toen ik Dame voor het eerst een zadel oplegde en ze kwam 14 dagen later thuis en ik nam Dame al mee op jumping. De fries is er eentje die in het verleden zwaar mishandeld is geweest, daar ben ik nu 10 maand mee aan het rijden. Door zijn verleden heeft hij ook verschillende voedingstekorten gehad waardoor hij er een beetje anders uitziet. Hij is bijvoorbeeld maar 1m51 groot.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:37

Ik vind het heel knap wat je doet maar betwijfel of het gezond is om een paard zo snel (en vroeg) zo'n zwaar werk te laten verrichten :o

Vivavinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:56

x_Heidi schreef:
Ik vind het heel knap wat je doet maar betwijfel of het gezond is om een paard zo snel (en vroeg) zo'n zwaar werk te laten verrichten :o

Mijn eerste gedachte...

En in 2 week van zadeldak maken naar 65cm? Misschien ' knap' maar daar kan ik geen respect voor opbrengen #sorry#

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:02

bigone schreef:
Even een vraag, vijfjarige in de 1.25?? Hoe is dat bij jullie geregeld?? Dan sprong je dus bijna ZZ met een vijfjarige?? Mag dat??

Hier is 120 M
130 Z

Dus hoe jij aan ZZ komt? :)

Mooie foto's Ts.
Ziet er makkelijk uit.

En zo moeilijk hoeft zadelmak maken en een parcoursje springen dus niet te zijn.
Bokt doet er vaak veel te dramatisch over.
Ik heb er ook wel eens meegenomen naar een oefen parcourtje als ze een maand onder het zadel waren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:06

Leuk zeg :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:17

Knappe sprongen voor een fries, die missen vaak toch een beetje handigheid voor de wat hogere sprongen.
Bij de vos zie je inderdaad dat de eerste paar springfoto's nog een beetje onhandig gaan, maar ik vind het niet verkeerd voor pas een paar weken onder het zadel. Crossfoto zie je dat ze toch al een stuk handiger is geworden.
En tja, met 2 weken onder het zadel mee op jumping... ze is natuurlijk al wat ouder en uitgezwaard, het parcours is niet hoog en als ze een beetje gewend is aan spektakel of gewoon heel nuchter is dan hoeft dat toch geen probleem te zijn.

hoiHORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:19

Super leuke foto's!

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:04

Dame was er toen ook gewoon klaar voor en is heel nuchter. Zo is ze vanaf vandaag ook L eventing startgerechtigd maar ik hou haar nog even in de B. De fries was vandaag 2de in de A (vorige week was hij ook al 5de) De nationale cyclus die ik met Lightning deed staat hier wel heel zwaar maar dat doe je ook niet met elk paard, dan moet hij echt al mogelijkheid hebben om later internationaal te springen en medisch ook volledig inorde zijn.