Citaat:Ben je ooit bang geweest tijdens een cross? Waarvoor was je bang? Dat het paard het niet aan kon, jij het niet aankon, de hindernissen te hoog of te moeilijk waren, dat je tot de conclusie kwam dat jij en je paard geen combinatie waren?
Ik ben nooit echt bang geweest in de cross, je hebt altijd wel een hindernis in de cross staan waarvoor je meer respect hebt dan de andere, maar echt bang niet. Het is wel zo dat als ik merk dat het niet goed gaat, of het paard geen goede dag heeft, dat ik dan opgeef. Dat heb ik dit jaar bijvoorbeeld een keer gedaan in Italie. Onze discipline is vaak te moeilijk om dan toch nog door te rijden, dan gebeuren er ongelukken!
Wat doe je om zelf in vorm te blijven voor je wedstrijden, wat is voor de ruiter lichamelijk echt belangrijk om te hebben bij eventing (conditie/spierkracht etc.)?
Ik doe via het Rabobank Talentenplan aan conditie- en krachttraining. Ik heb een speciaal programma dat mij helpt om zo goed en fit mogelijk aan de start van een wedstrijd te staan.
Welke type hindernis uit de cross country is volgens jou voor het paard het moeilijkste of engste om te overwinnen?
Dat is absoluut de waterbak, omdat de paarden niet weten hoe diep het water is. De eerste keer heb ik er een kwartier over gedaan om Blom's Oncarlos in de waterbak te krijgen. Om het voor hem makkelijker te maken oefenden we dat achter een ander paard aan. Nu hij er vertrouwen in heeft dat het water nooit te diep is, is het een echte waterrat geworden. Om een waterhindernis goed te kunnen springen moet je met de eventingpaarden regelmatig water oefenen en ze het vertrouwen geven dat het niet eng is.
Als je een paard zou zijn, wat voor paard zou je dan zijn (ras, karakter e.d.) en waarom?
Ik zou een rustig, kalm paard zijn met als doel het allerbeste eventingpaard te zijn!
Stel dat je een "nieuw" paard moet opleiden, hoe begin jij de training in de eventingsport dan?
Je doet het zelfde als bij een springpaard, je begint heel laag met hele makkelijke hindernissen en dat bouw je steeds een beetje op als dat gaat. Ik ben van mening dat een paard pas als hij zes jaar is eventingwedstrijden kan lopen omdat hij of zij eerder niet sterk genoeg is voor dit werk.
Als je Tim Lips wilt ontmoeten, zaterdag en zondag is hij aanwezig op het HorseEvent:
Zaterdag: 11:00 - 11:30 uur MenSport Piste
Zondag: 16:00 - 16:30 uur MenSport Piste