Rit van Stramproy naar Laar (Weert-Noord)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Rit van Stramproy naar Laar (Weert-Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:10

Gisteren hebben we de rit van Rooy naar Laar gewaagd. Ronnie de Pony is niet 100% verkeersmak, dus dat vergt enige voorbereiding in de route. Ik heb daarom eerst de route per fiets uitgezet. In de buurt van Stramproy zijn nogal veel smalle geasfalteerde wegen, waar vrij hard gereden wordt. Maar met enige moeite zijn er best goede weggetjes te vinden, die redelijk veilig zijn om te rijden. Op slechts 3 stukjes van 100-300 meter na, hebben we vooral autoloze wegen gehad... tot aan de stad Clown
Hieronder de fotoreportage.

Vlak voor vertrek, gewapend met een kwalmende wolk anti-vlieg om ruiter, paard en fietser/fotograaf.
Afbeelding

Vlak na vertrek heeft het rooie ros zich 2x omgedraaid: er reed een grote vrachtwagen 200 meter verder op een kruisende weg...
En op stal dachten ze dat we er meteen flink tempo in zetten, met een galop over het fietspad...
Ummm... dat taxibusje was net teveel van het goede Haha!
Maar na 3 ongeplande galopjes keerde de rust snel weder, en kon het genieten beginnen.

Vanuit Rietbroek zijn we via de Isidoorstraat over veldwegen naar de Ellerweg/Balderweg gereden.
Ik fietste over de veldweggetjes, maar Bram en Ronnie de Pony gaven de voorkeur aan dit uitstekend galoppeer-veldje Lachen
Afbeelding

Hier een mooi stukje natuur ten westen van Swartbroek.
Afbeelding

En nog een stuk stappen over het fietspad bij "Roekes"
Afbeelding

Via de Spechtebaan naar de Vliegertstraat... met ENORM veel "vliegerts"
Hier hebben we het ros nogmaals ingesprayd met anti-vlieg: hij had er wel 40 om zijn hoofd zwermen!!
Afbeelding

Op het fietspad naast de Ringbaan-Zuid, vlakbij het kruispunt met de Maaseikerweg.
Afbeelding

Toch maar niet doorrijden tot aan de stoplichten. Aangezien het niet heel druk was hebben we een "illegale" oversteek gemaakt.
We wilden geen confrontatie met een vrachtwagen of een trekker uitlokken bij het verkeerslicht Clown
Afbeelding

Parallel aan de Ringbaan loopt een groenstrook (Laurenburg). Prima voor een drafje en een galopje.
Afbeelding

Na een uurtje uitrusten bij Manege Keent (plassen, gras eten, verwend worden met wortels en peren, afsponzen en opdrogen), zetten we de tocht weer voort.
In de stad Weert kan je erg goed paardrijden. Er zijn hele brede stoepen, veel grasparkjes, grote galoppeer-velden en ruime bermen. Als het in Juli/augustus de spuigaten uit loopt qua dazen, kan je prima rijden in deze stad. Leuk voor ruiter en paard!

Hieronder zie je de brede berm die naast de Ringbaan-West loopt, 800 meter galopperen:
Afbeelding

Via industrieterrein "Kanaalzone II" zochten we onze weg naar een plek om het kanaal over te steken:
Afbeelding

Een stukje Wilhelminasingel, op weg naar de "stadsbrug"...
Afbeelding

Wat is de boete voor wildplassen? Hopelijk moet je niet per liter betalen... (Politiebureau ligt om de hoek Duivel )
Afbeelding

En dan afstappen voor de brug. Veiligheid boven alles!
Afbeelding

Op de brug... diep onder de indruk, maar verder niks aan de hand Lachen
Afbeelding

Aangekomen op de Hushoverweg, bijna bij de nieuwe stal, nog maar 1 km tot het eindpunt.
Afbeelding

En als beloning natuurlijk lekker rollen, en alvast voorzichtig (op afstand) kennis maken met de nieuwe stalmaatjes.
We zitten nu vlakbij het Weerterbos, met vele kilometers aan (ruiter)paden. Fijn om kilometers te gaan vreten. (Als het dazenseizoen voorbij is).
Maar we zitten nu ook slechts 20 minuutjes stappen van Weert, een mooie gelegenheid om Ronnie de Pony beter verkeersmak te gaan maken.

NB: Zoals gezegd: Ronnie de Pony is niet 100% verkeersmak. Wij kiezen de routes die we rijden met zorg uit. Bij lastige situaties loopt Bram naast het paard. En als ik het nodig vind, vraag ik het verkeer om "ruimte". Het was gemakkelijker geweest als alle paarden verkeersmak geboren werden, maar helaas is die van ons een uitzondering Knipoog . We proberen ons ros met beleid aan verkeer en andere situaties te laten wennen. Het andere alternatief is binnen blijven. Wij gaan toch naar buiten, en doen dit zo veilig mogelijk. Bij al onze ritten plannen we de de risico-stukken bewust op gunstige tijden. Deze route is zo ingepland, dat we op zaterdag tussen 18:15 en 18:45 door de stad en over de Willemsbrug reden. Dan is er vrij weinig verkeer. Ronnie de Pony heeft het uitstekend gedaan, en petje af voor Bram ,die altijd de rust bewaart en ontspannen blijft. We hopen dat Ronnie uiteindelijk net zo bom-proof wordt als Bram !

Laat je berichtje achter, vinden we leuk!

Woon je ook in de buurt van Weert, of wil je hier wel eens komen rijden, "meld je dan aan" via:
Trektochten en buitenritten in (of vanuit) de regio Weert

Silence

Re: Rit van Stramproy naar Laar (Weert-Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:37

Ziet er geweldig uit. Ben benieuwd of mij dat ooit gaat lukken, met Silence door dorpjes en steden.
We werken er hard aan, met beleid, net als jullie Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:27

D, DEE!, wat een GEWELDIGE foto's! Die plas... woow... *gepast onder de indruk*

Ik vind het echt machtig stoer van jullie (en ja, eigenlijk, heul stiekem vooral van Bram, dat snap je vast gezien onze 'buitenrit' Bloos ) Echt -respect- dat jullie dit gewoon doen. Niet zeuren, gewoon doen. Super!

Ff iets anders: ik bedacht me op weg naar het opsjupperke dat we helemaal vergeten waren gedag te zeggen! omg.. shame on me... maar Laar ligt lekker op de route huis - stramproy (met enige fantasie) dus als je het goed vindt kom ik nog vaak kleppen. Ik mail je morgen want morgen heb ik een 'lege' avond dus hopelijk ben je er dan.

En dan nog iets anders; we hebben Jo vandaag op de vrachtwagen geladen..

manmanman
weet je hoe HOOG zo'n klep van een vrachtwagen is... Wow! En hoe vreselijk ze erlangs kan vallen/springen/schieten...

Uiteindelijk de trailer gaan halen en daar hadden we haar na een tijdje zover dat ze in draf erop denderde. (echtwaar) Toen weer de vrachtwagen... Ik heb me bijna omgedraaid van de zenuwen, maar uiteindelijk 2x goed gelukt, met een grote sprong erop!

(ik zag ons 'ponykamp' -zoals Monique het zo mooi noemt- al in het water vallen, maar nu hebben we het krijg-Jo-op-de-vrachtwagen-trukje mooi door)

Nou wereldreiziger, ik denk je morgen nog wel te zien.

Oh, en dan nog iets anders: je hebt de eer van mijn eerste (relloze, aardige, sympathieke -moderators lezen jullie dit ook wel-) post na mijn boktloze maand!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:02

Zo zo, dat doe ik je niet na Lachen Ik heb zelf in Nederweert gewoond en ging in Weert naar school, en een goede vriendin van mij woonde vlakbij die brug die jij overgestoken bent. Grappig om daar een paard te zien Lachen

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:20

Leuke foto's!! Een aantal plekjes komen mij inderdaad bekend voor Knipoog Leuk om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:49

BRT --> ITP.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 06:39

@ Silence: gewoon gaan doen (en van tevoren goed voorbereiden met een kaart, als je niet bekend bent in de omgeving). Neem iemand te voet mee, of op de fiets. En dan gewoon heel veel stappen. De eerste dagtocht die we ooit gemaakt hebben had een gemiddelde snelheid van maar liefst 3,5 km/uur. Dan weet je het wel: veel stappen dus, en echt de tijd nemen om je paard in alle rust aan dingen te laten wennen. Zorg dat je geen haast hebt, dus plan de route niet langer dan 20-25 km voor een eerste keer.

@ Maanling: ja, die Bram is echt geweldig met Ronnie. Ja Enne, over de geweldige foto's... Rijdend op de mountainbike met 1 hand aan het stuur, hobbelige zandpaadjes trotserend... ik ben blij dat er ueberhaupt een paar leuke, niet-wazige foto's bij zitten, waar het illustere duo ook nog op staat (ik heb zeker 35 foto's van wazige struiken, en nog eens 40 van een wazige combinatie Clown )

En wat geweldig goed van Jo, dat ontzettende coole vlekkenpaard. Die beklimt gewoon zo'n dodelijk vrachtwagen, petje af!! Cool

@ Seraphim: Dat vonden meer mensen (grappig om een paard te zien). We hadden veel bekijks. Bram zat zich wel een beetje te schamen toen Ronnie de Pony zo ontzettend uitgebreid ging staan plassen: alle mensen in de cafeetjes bij de brug zaten hem aan te gapen, hahaha. We hebben onderweg hinnikende mensen gezien, en oudere mannetjes die met een brok in de keel de jaren 50 zagen herleven (paard in de stad)... en ook iemand die schreeuwde: "Weg hiej, doa is polisie!". En heel veel mensen die toch keurig rekening houden met een paard, en hun snelheid aanpassen. Complimenten voor de inwoners van Weert Lachen

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:13

Knap dat jij met je paard langs de whilhelminasingel rijdt, ik doe het je niet na.. Als je van Stamproy naar Ell, tungelroy die kanten rijdt (is dat het stukje ten westen wat jij bedoelt) Daar kun je nog een heel stuk lekker de bos in.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:46

Voor een paard dat niet 100% verkeersmak is vind ik hem wel heeeel stoer! Haha!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:02

Op zich is Weert een goeie stad om te rijden: veel trottoirs zijn echt heel erg breed, zeker ook op de Wilhelminasingel. En "grotere" wegen hebben een groenstrookje tussen de weg en de stoep. Je hebt heel veel stukken gras, en mooie brede bermen. Zelfs de stadsbrug is ruim van opzet. En die nieuwere wijken (Molenakker?) met die waterpartijen en grote grasvelden zijn ook mooi om te rijden. En je hoeft de problemen niet op te zoeken: op zaterdagavond rond etenstijd en op zondagochtend is het verkeer minimaal, daar kan je op plannen.
En dan Bram, hè, die is gewoon heel erg cool. Hij is gezegend met stalen zenuwen (of misschien heeft hij gewoon geen zenuwen?), en dat helpt natuurlijk enorm Lachen

Op weg van Stramproy naar Weert hebben we rechts langs Tungelroy gereden, daar heb je inderdaad leuke en mooie stukken. Maar toch heb je 4 redelijk vervelende wegen waar je oversteekt, of stukken langs af rijdt: Isidoorstraat, Ellerweg, Tungelerdorpstraat & Castertweg. Ik heb zelf veel moeite met dit soort weggetjes tussen dorpen, waar weinig plek is om aan de kant te gaan, en waar heel hard gereden wordt. Die kom je aan de kanten bij Stramproy nogal eens tegen, dus daarom zijn we verhuisd naar Laar, waar je dichter bij het grote Weerterbos zit, en niet iedere paar kilometer zo'n weg tegenkomt.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:23

Hee, stoer!!
Idd gewaagd voor Ronnie de poownie en Bram. Vaak zijn mannen juist wat nuchterder, zien die 'enge' dingen niet allemaal die wij zien, zucht..
Weet niet precies hoe je gereden bent..zal ns kijken. Laatste foto's zijn me bekend.
Gaaf hoor! Clown

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:18

We gaan het ook zeker doen.
Binnenkort willen we voor de eerste keer door het dorp. Een lekkere wandeling naar Someren-Heide.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:30

Hele leuke foto's en ik vind het een coole pony wat je hebt!! Veel plezier in Laar!!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 06:36

Bedankt voor jullie leuke reacties Lachen Het is inderdaad een geweldig paard, en naarmate de tijd vordert ook steeds relaxter (hoewel deze arabisch volbloed waarschijnlijk nooit het ultieme relaxpaard wordt *grinnik*)

Branca, misschien heb je gelijk. Ik zie altijd overal potentieel gevaar, tegen het asfalt verpletterde ruiters, in hetschrikdraad verstrikte paarden... Bram heeft daar totaal geen last van (en RdP houdt daar geen rekening mee Clown ) Hiep hiep hoera voor dappere Bram Go jij! Go jij!