Vragen aan Annemarie van der Toorn - win kaarten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Vragen aan Annemarie van der Toorn - win kaarten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 18:25

Op Bokt kun je al voor het Horse Event meer te weten komen over een aantal van de clinicgevers, te beginnen met Annemarie van der Toorn. Net zoals elke maand één van de teamleden van Bokt.nl in het BBB, zal ook zij een aantal van jullie vragen beantwoorden. Het Bokt team maakt een selectie van de 10 beste vragen, Annemarie kiest hiervan 5 vragen om te beantwoorden. Wordt jouw vraag door haar beantwoord, dan ontvang je ook nog eens twee gratis dagkaarten voor het Horse Event! Lees het topic goed door voordat je een vraag stelt: als je vraag al eerder gesteld is maak je geen kans op de kaarten. Je kunt vragen stellen tot woensdag 13 augustus, 20:00 uur, daarna wordt een selectie gemaakt.

Annemarie van der Toorn:

Annemarie van der Toorn komt al vroeg in aanraking met paarden: haar vader is een fanatieke springruiter en Annemarie zelf wordt een enthousiaste ponyruiter. Na verloop van tijd komen de paarden minder centraal te staan: Annemarie gaat werken en richt uiteindelijk haar eigen bedrijf op. Na de geboorte van haar kinderen komt er een eigen paard en volgt ze in Engeland aan de Monty Roberts school de introductiecursus. Annemarie raakt gefascineerd door de methode van Monty Roberts en wordt in Californie door hem zelf opgemerkt als talent. Wat volgt is een periode waarin Annemarie veel samenwerkt met Monty Roberts, zij organiseert evenementen in Nederland en reist met hem mee als tourmanager waarbij zij veel van hem leert. Na een geslaagd examen in september 2006 wordt Annemarie de eerste instructeur van Monty Roberts in Nederland.

Annemarie haar slogan is 'Kijken door de ogen van het paard'. Zij wil laten zien dat dwang en geweld niet de oplossing zijn en mensen bewuster te maken voor wat een paard denkt en voelt. Op het Horse Event zal Annemarie samen met Monty Roberts gaan trainen met Fiji. Fiji is een driejarige merrie die is geboren en opgegroeid in een kudde in de Ardennen, nu is het tijd voor haar om getraind te worden tot rijpaard. Op het Horse Event zal Annemarie laten zien hoe je een paard dat nog helemaal niets kan op een plezierige manier kan trainen: zorgen dat het paard wil doen wat wij van hem vragen in plaats van dit moet doen.

Alle vragen aan Annemarie, over 'kijken door de ogen van het paard', Monty Roberts, Fiji of probleempaarden in het algemeen, zijn welkom!

Frantic

Re: Vragen aan Annemarie van der Toorn - win kaarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:34

Je komt op een stal waar je een paar klanten gaat helpen.

Je ziet mensen die behoorlijk onbeholpen met "hun" paard/pony omgaan.

Wat doe je, loop je door of geef je ongevraagd een paar aanwijzingen in de hoop dat paard/eigenaar relatie alleen maar beter kan worden?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:39

Hoe ben je op het idee/motivatie gekomen om de training van monty roberts te gaan volgen?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:43

Ben je het altijd met Monty Roberts eens?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:44

Je hebt al met zoveel paarden gewerkt. Ik kan me voorstellen dat het werken met probleempaarden en het zien van angst en trauma bij paarden ongelooflijk zwaar weegt. Is het voor jou mentaal niet ongelooflijk zwaar werk en hoe ga je daar dan mee om?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:47

mijn vraag.........

WAT maakt Montie nou zo bijzonder in vergelijking met het boertje met de pet en sigaar?

Vind je alle methodes en middelen die Monty gebuikt nou echt diervriendelijk (bijvoobeeld de buckstopper)

Wat is jouw grootste leermoment geweest?

Zomaar 3 vragen die zo in mij opkomen Lachen

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:53

Mijn vragen Knipoog

hoe kun je (volgens jou) het beste door de ogen van een paard kijken?

hoe vond je het toen je van Monty roberts werd gezien als een talent?

wat is het belangrijkste wat je van monty roberts hebt geleerd en waarom vond/vindt je dat zo belangrijk?

waarom vindt je monty roberts manier van trainen eigenlijk zo goed?

Wat is volgens jou het veiligste en het beste om een jong paard in te rijden ( in de zin van.. 1 keer/4 keer per week rijden en hoelang?)

Was 2 vragen vergeten Bloos!
Laatst bijgewerkt door vionnesem op 08-08-08 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:05

nu is het zo dat het meest fijne voor een paard of pony lekker een stukje land zou moeten hebben , maar in de stad is dat best lastig, hoe gaat u om met manege paarden of prive paarden om die op stal staan en die problemen hebben?(stalgebreken of stress)?
vraag 2 kan ik ook met mijn shetlander cooper bij u langs komen voor een cursus? of zou dat niet kunnen omdat ze te eigenwijs kunnen zijn!
veel succes met uw trainingen!
groetjes van brenda! Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:07

Ik las dat er een wilde merrie in drie dagen wordt opgeleerd tot een voorbeeldig rijpaard. Daar gaat mijn vraag dus over. Op de "traditionele" wijze steigert men al als je bv in een maand tijd het paard van niet zadelmak naar berijdbaar hebt gemaakt. Omdat het paard mentaal ook zou moeten kunnen wennen aan het zadel en al het nieuwe. Wat is in jullie manier dan zo anders, dat het "etisch" verantwoord is om een wilde merrie van nog niet eens in de hand geweest in drie dagen op te leiden naar een "voorbeeldig rijpaard"?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:14

Oke, mijn vragen:

Vind je dat veulens/jonge paarden al in basisprincipes getraind kunnen worden, of ben je er een voorstander van om pas op bijvoorbeeld 3-jarige leeftijd uberhaupt wat met een paard te gaan doen?

Vanaf welke leeftijd zou een paard zadel/ruitermak gemaakt moeten worden, en vind je dat dat afhankelijk is van het ras?

Waarmee/ waardoor ontstaan volgens jou de grootste problemen?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:33

Heb nog een vraagje kunnen bedenken, een vaak voorkomend probleem met paarden is het laden/lossen op de vrachtwagen/trailer.
Hoe pakken jullie het probleem aan met paarden die bijv moeilijk te laden zijn vrachtwagen/trailer?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:45

-Ik ben nieuwschierig naar je eerste ontmoeting met een paard. Kun je je deze nog herrineren en hoe speciaal was dit paard, of wat deed het paard zodat jij met het paardenvirus besmet raakte.
-Ook zou ik graag willen weten wat joun mooiste, speciaalste of bijzonderste moment met een paard was.
-Wat zou je in de toekomst nog als uitdaging zien met paarden dus een soort droom wat je nog een keer wil bereiken met een paard.

Mag je trouwens meerdere vragen stellen? Tong uitsteken

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:13

Hallo,
Ik heb ook een vraag.

Waarom rijden jullie paarden alsnog met Natural Horsemanship?
Want in feite is paardrijden ook heel onnatuurlijk.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:21

Ben je wel eens geneigd geweest met een fantastisch mooi gevormd paard met een probleem, wat erg dominant en steigert, anders om te gaan wanneer hij er verwaarloost en ondervoet uit ziet en erg wantrouwen is.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:37

-wanneer heb jij je doel bereikt?
- wat is het eikpunt voor jouw om te weten/meten wanneer je door de ogen van het paard hebt gekeken? of om de vraag iets anders te stellen(met bijna dezelfde bedoeling Clown )..., wanneer weet je wanneer je de aansluiting hebt gevonden?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:18

* Wat voor gevoel krijgt u als u een paard helpt, duidelijk verandering in zijn gedrag is te zien en dus een goed resultaat boekt.
* Deze methode of omgangswijze wordt meestal gekoppeld aan Natural horsmanship of western. Kan deze methode ook worden toegepast in alle andere takken van de paardensport? Zo nee, waarom niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:40

Welke relatie zie jij tussen gedrag(sproblemen) en huisvesting?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:49

Een hele poos terug was er sprake van onderzoek naar de uitwerkingen van verschillende soorten training om een paard in te rijden, dit werd besproken in een van de ontelbare topics over de Join-up. De Join up en meer traditionele wijzen zouden worden vergeleken.
Hoe staat het met dat onderzoek?

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:27

* Is het niet beter om de vriend van het paard te worden en dan op basis van vertrouwen&respect (wat dus iets langer duurt) het leidende figuur te worden ipv dingen af te dwingen (in een 't liefst zo kort mogelijke tijd)?

* Wat zou u doen als een paard de signalen van onderdanigheid bij een join-up niet laat zien: een andere oefening doen; doorgaan tot het wel gebeurt; <een ander antwoord>?

* Aangezien paarden in rangen leven en je meerderen, maatjes en ondergeschikten hebt, wat maakt dan welke rang je in het algemeen hebt? Bijvoorbeeld: jij voert mij (ik eet jouw eten) dus op dat gebied ben ik jouw meerdere. Maar ik laat mij door jou leiden, dus op dat gebied ben ik jouw ondergeschikte.

*Als je door (of in dit geval beter gezegd, naar) de ogen van een paard kijkt, waaraan merk je dan of je een wederzijdse connectie & respect hebt?
Kun je het ook daadwerkelijk in de ogen (de naar mijn mening meest sprekende delen van een lichaam) aflezen?
Laatst bijgewerkt door _Kimm_ op 09-08-08 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:36

ik heb ook een vraag:
Ik heb een heel lieve ijslander. Hij is nogal werkwillend en zachtaardig van karakter. Hij was altijd enorm onderdanig, maar nu is hij verhuisd en staat iedere dag met zijn harem van 6 merries. Daardoor is hij echt een mannetje geworden. Hij beheert zijn kudde met zorg en liefde. Terwijl hij eerst nooit de baas was, is hij nu degene die als eerst een hoop uitkiest om die op te eten. Er is maar 1 merrie die ook van zijn hoop mag eten.

Ook neemt hij in de omgang meer initiatief. Wil dan opeens ergens anders heenlopen, tijdens het rijden vaak andere straatjes inlopen. Tijdens het poetsen schuurt hij uitvoerig tegen mij aan.
Hoe moet ik omgaan met dit gedrag? Is het slecht voor mijn positie ten opzichte van het paard wanneer ik denk: o dat straatje lijkt me inderdaad wel leuk, en dus mijn paard het voortouw laat nemen tijdens het werk?
Ik vind zijn initiatief heel leuk en ik heb het idee dat hij goed in zijn vel zit. Maar is het niet verkeerd hem een stukje regie te geven>?
Dus: moet ik mijn paard altijd precies daarnaartoe leiden waar ik eigenlijk heen wil?

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:39

Wat is de beste manier om een jong (3 jaar) zwaar mishandeld en hierdoor dus enorm bang paard, weer vertrouwen te laten krijgen in mensen. En ook minder bang te zijn buiten (land/bak/poetsplaats, noem maar op)?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 07:05

Gaat wedstrijdsport bv hogere dressuur samen met dit systeem?
Of druist dat tegen de natuurlijke manier van met paarden bezig zijn?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 07:17

Welk paard heeft voor altijd een plekje in je hart gekregen?

Is er een paard dat het hele traject heeft meegemaakt? (van voor deze periode tot het begin op de Monty Roberts en tot heden)

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:29

Kan een sterke introverte persoon een stabiele horsenality bij een paard opbouwen en kan dit deze persoon helpen om iets extroverter te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:10

wat is voor jou het ultieme moment?