Boete shet niet op de weg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:27

Er schijnt in het Wetboek van Strafrecht een bepaling te staan dat als je pony onder een bepaalde stokmaat komt je geen bestuurder bent maar een voetganger.
Weet alleen niet of dit echt zo is en waar het staat, misschien kan een jurist hier op bokt je daarbij helpen.

roxiie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:31

Je mág ( tenminste hier..) niet eens met je paarden op de 80 KM weg.
Ik zal even een bord opzoeken die dat aangeeft.

Afbeelding

Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller mogen of kunnen dan 25 km/h, (brom-) fietsen, traktoren e.d., fietsers, ruiters, koetsiers en bromfietsers mogen deze weg niet in.

Deze borden staan naar mijn weten op alle 80 KM wegen.

edit; nu je dus hir hier kan deelnemen aan het verkeer, mág je uitwijken naar de berm of fietspad ( niet naar de stoep) mits je rekening houdt met andere weggebruikers ( staat in het verkeerstheorie boek van rijbewijs B)
Laatst bijgewerkt door roxiie op 17-08-08 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:34

Dit was zeker een groen politieagentje of zow! Wat een mafkees!!
Ik denk als je in hoger beroep gaat je de zaak zeker wint!!
Ik had hetzelfde als jij gedaan hoor!!

Anoniem

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:37

Citaat:
Deze borden staan naar mijn weten op alle 80 KM wegen.

nee joh..op maar een paar

Naomi_unique

Berichten: 2318
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: Zeist

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:41

Ik heb het ruiterbewijs gehaald en naar mijn weten is er een 'kapstok' artikel, waar in staat dat je anderen niet mag hinderen en/of in gevaar brengen. Daar werd toen in het boek ook duidelijk uitgelegd dat je dus het geval van een 80 km weg op het fietspad mag stappen. (daarvoor is het kapstok artikel bedacht, om zulke situaties te rechtvaarden)
DE POLITIE ZAT DUS FOUT!

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:47

Naomi_unique schreef:
Ik heb het ruiterbewijs gehaald en naar mijn weten is er een 'kapstok' artikel, waar in staat dat je anderen niet mag hinderen en/of in gevaar brengen. Daar werd toen in het boek ook duidelijk uitgelegd dat je dus het geval van een 80 km weg op het fietspad mag stappen. (daarvoor is het kapstok artikel bedacht, om zulke situaties te rechtvaarden)
DE POLITIE ZAT DUS FOUT!


Volgens de wet niet. TS was goed voorzien van hesje en ander reflectiemateriaal, dus daarom kàn geoordeeld worden dat ze zo best de rijbaan op kon. Ben eerlijk gezegd bang dat dat de doorslag gegeven heeft. Maar blijf het uiteraard een rare aktie vinden. Men had er ook met een waarschuwing kunnen volstaan imo.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:48

Jeetje, wat vreemd. Jij zorgt voor de veiligheid van jezelf, en van de overige weggebruikers. Als je namelijk op de weg zou lopen, moeten mensen behoorlijk remmen en je inhalen, en inhalen kan ook gevaar opbrengen, zeker als je zo zacht loopt in verhouding tot 80 km per uur rijdende auto's.

Ik zou zeker bezwaar aantekenen, al is het maar om een statement te maken !!

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:49

khirshanta schreef:
Ja, maar als je een paard aan de hand vervoert, mag je én niet op een ruiterpad, én niet op een fietspad. Bij gebrek aan berm dacht ik dat dit toch het veiligste was, maar kennelijk dachten de agenten daar heel anders over....

aan de hand vervoeren van rij- of trekdieren en vee geldt dat je een 'echte' bestuurder bent namelijk. Dat je te paard meer te zeggen hebt, en dat je aan de hand een heel stuk minder te zeggen hebt, telt dan weer niet mee in de veiligheidsoverwegingen he....

Niels: heb vanochtend gebeld met het politiebureau, ze zeiden dat het volledig gerechtigd was. (wat ik eerlijk gezegd op zijn minst vreemd vind!) Mijn plaats was op de weg, niet op het fietspad, tenslotte waren er ook tractoren etc. die op de weg mogen en andere verkeersdeelnemers moeten zich daar ook aan aanpassen. Er was op dat moment geen sprake van een onveilige situatie, dus zat ik fout. Volgens mij moeten ze dan ook meerekenen dat mensen echt niet gaan wachten op een shet die 5 km per uur gaat, en mensen dus rare toeren uit gaan halen of rakelings voorbij scheren.


Dit is echt weer zo'n Ik moet en zou een boete uitschrijven bekeuring Hamer
Natuurlijk heb je goed gehandeld, ik was ook in de berm gaan lopen en was er zeker blijven lopen.
Als jij op een 80 km weg loopt in het donker met ernaast een fietspad, denk je niet dat er sommige automobilisten jou aso vinden omdat je ook op het fietspad had kunnen gaan lopen..
Ken der genoeg die dan gaan toeteren ook nog.
Ja je bent een bestuurder maar dit is te gek voor woorden! Zal ook in hoger beroep gaan tegen deze bekeuring! Vertel ze jou verhaal maar eens.

kiimberliiee

Berichten: 238
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:12

Eingelijk ben je geen bestuurder maar een voetganger, tenminste zover mijn cbr boekje klopt...
Ik ben nu aan het leren voor mijn scooter en daar staat dat mensen met een paard in de hand een voetganger zijn....

En voetgangers moeten in de berm...
Maar ik vind het raar... Zelf zou ik ook gewoon op het fietspad gaan lopen...

Laat de politie lekker boeven vangen... Beetje hun tijd vullen met die onzin, terwijl de grootste criminelen nog rond lopen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:17

das erg raar want ik heb met auto en motor geleerd dat paard aan de hand bestuurder is... en geen voetganger.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:21

volgens mij kun je dit aanvechten, je bent inderdaad een bestuurder en zou op de weg moeten als er geen berm is maarrrrr veiligheid boven alles!! een rechter zou je altijd in het gelijk stellen omdat ij de veiligste manier kiest.(denk ik hoor, ik heb geen papiertje ofzo op dit gebied)

Renee87

Berichten: 164
Geregistreerd: 10-06-07
Woonplaats: Voorburg

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:42

Volgens mij is paard aan de hand inderdaad een bestuurder..
Maar als ik het goed begrijp moet je dus of een boete krijgen omdat je niet op een 80km weg stapt waar je geen gevaar kan opleveren omdat je braaf, volgens de wet, hesjes ed hebt aangedaan?
Of je krijgt een boete omdat je geen hesjes ed aan/omhebt omdat je, voor je veiligheid, niet op een 80km/h weg wilt wandelen..
Of je moet suicidaal zijn.. Klinkt uitermate logisch.. Gestoord Lang leve Nederland?|o

TS ik zou zeker een bezwaar indienen en inderdaad stichting recreatieruiter op de hoogte stellen. Dit is natuurlijk te absurd voor woorden!

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:47


dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:53

Bubsj schreef:
Ik zou zeggen, trommel wat ruiters op en ga een week lang elke dag op die weg paraderen.

Kijken wat ze er dan van vinden, het is de wet absoluut, maar in mijn ogen ook ontzettend misplaatst.


haha ik doe wel mee hoor

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:04

Ik schrijf gelijk dat ik niet alles gelezen heb Bloos maar op zich heeft politieagent gelijk gehad. Je bent bestuurder (van rij-trekdieren of vee) en dus geen voetganger. Maar ik zou zeker weten beroep aangaan. En je beroepen op artikel 5 van de WVW. Het beroemde kapstok artikel.

"het is verboden zich zodanig op de weg te gedragen dat men een gevaar is of zou kunnen zijn voor het overige verkeer". En dan met name gooien op dat laatste. Een fietser kan je door middel van je stem waarschuwen, bij een auto word dit onmogelijk. Daarbij is het snelheidsverschil tussen fietser en bestuurder met paard Knipoog veel kleiner dan auto- paard. En het gevaar wat jij zou veroorzaken voor het autoverkeer is vele malen groter dan voor de fietser, die vanwege al het veel mindere snelheidsverschil sneller kan stoppen dan de auto. Waarbij een uitwijkmanovere van een auto veel meer schade en risico met zich meebrengt.

Let wel ik ben geen jurist, dus geen garantie op sucses, maar als ik die bekeuring zou hebben gekregen ik ging ermee naar de rechter. Het is idd een regel die dingend veranderd zou moeten worden.

Anoniem

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:16

kiimberliiee schreef:
Eingelijk ben je geen bestuurder maar een voetganger, tenminste zover mijn cbr boekje klopt...
Ik ben nu aan het leren voor mijn scooter en daar staat dat mensen met een paard in de hand een voetganger zijn....

En voetgangers moeten in de berm...
Maar ik vind het raar... Zelf zou ik ook gewoon op het fietspad gaan lopen...

Laat de politie lekker boeven vangen... Beetje hun tijd vullen met die onzin, terwijl de grootste criminelen nog rond lopen.

even in je boekje terug duiken Lachen
Lijkt me stug dat het daar in staat Lachen

Ik heb het vroegah geleerd met, als je het los laat en het valt ben je voetganger. Bijv je kapotte motor.
Loop je er langs en het valt niet bestuur je het (paard koe)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:18

Wat een knuppel zeg die politie agent. Tuurlijk, hij doet wat hij moet doen volgens het boekje, maar of het ook daadwerkelijk veiliger was geweest?
Volgens mij was jij een gevaar voor zowel de bestuurders van de auto's als voor jezelf/je pony geweest als je op die grote weg was gaan lopen.

manonxxlove

Berichten: 766
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: meppel

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:27

waar zijn we mee bezig die agenten.. pff kan me dr zoo druk om maken, ik zelf rij ook altijd over het fietspad ( vind ik veiliger voor iedereen ) maarja ga intervolg wel gewoon middag op de weg lopen.. kijken of meneer de agent dat ook zo prettig vind Haha!

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:27

Naomi_unique schreef:
Ik heb het ruiterbewijs gehaald en naar mijn weten is er een 'kapstok' artikel, waar in staat dat je anderen niet mag hinderen en/of in gevaar brengen. Daar werd toen in het boek ook duidelijk uitgelegd dat je dus het geval van een 80 km weg op het fietspad mag stappen. (daarvoor is het kapstok artikel bedacht, om zulke situaties te rechtvaarden)
DE POLITIE ZAT DUS FOUT!


als dat echt in het ruiterbewijs boek staat, zou ik inderdaad in beroep gaan tegen de bon, en het boek meenemen, en ze erop wijzen dat jij dát hebt geleerd/gelezen, en er dus vanuit gegaan bent dat het mocht Ja

Ergens aan het begin van het topic werd gezegd dat je eens een foto moest maken van je shetlander... en er was iets over honden... maar als je toevallig iemand kent met een grote (deense dog achtige?) hond, die groter is dan je shet... is dat misschien een goed idee om die 2 naast elkaar te zetten en daar een foto van te maken, om aan te tonen dat je met een hond niet de 80 km/h weg op mag, maar met een (kleinere) shet wel.. Verward

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:34

Is het een idee om met een grote groep een petitie in te dienen (zou niet weten waar???) om dit soort regels eens onder de loep te nemen?
En als ludieke actie met groepen paarden de weg op en je keurig aan de regels houden. Dus met een aantal paarden netjes achter elkaar op de rijbaan ipv op het fietspad om te demonstreren dat dat gewoon niet werkt...

Bij mij in de buurt ligt er gelukkig een paralelweg langs de 80 km weg, maar een goed voorbeeld is de woubrugse brug. Daar mogen auto's 50, en er loopt een breed fietspad naast. Auto's kunnen er niet inhalen, dus blijven achter je plakken of halen toch in met alle gevolgen van dien. Een andere weg kan je moeilijk nemen want je zal toch ergens het water over moeten... Hier rijd iedereen op het fietspad, dus ze kunnen flink wat boetes innen...

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:57

sommige honden zijn groter dan die minipony's... daarmee mag je dan toch ook niet op de grote weg wandelen??
ik vind het maar raar hoor.

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:01

Silly1972 schreef:
Je bent geen bestuurder je bent op dat moment een begeleider en volgens het ruiterbewijs mag je inderdaad niet op het fietspad, mits het een gevaarlijke situatie oplevert om op de weg te rijden, wat in jouw geval zo was, ik zou een bezwaarschrift indienen als ik jou was, kijk maar eens op de site van het ruiterbewijs (http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php)of stuur ze een mail, hun weten het allemaal precies.


Je bent wel een bestuurder, auto-theorie boek bladzijde nr 1. (tenminste die van mij dan Clown)

Ps. Ow sorry, ik had niet gezien dat het topic al zo groot was.. Mijn excuses!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:38

juval schreef:
ik vind het wel een goeie voor dit programma: http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/op_de_bon/



Ja, dit is ook een optie!
Belachelijk dat je een boete krijgt.
Ik zou in deze situatie niet eens in de berm lopen maar gewoon op het fietspad en de boete voor lief nemen.
Gelukkig delen ze in mijn omgeving niet snel een boete uit en ben ze toch al een aantal keer tegen gekomen.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:41

Echt hoor, ik ben in staat om m'n knollen in te laden en naar je toe te komen, zodat we gezellig met z'n allen op klaarlichte dag over die weg kunnen wandelen. En file veroorzaken.

Onali

Berichten: 18485
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Boete shet niet op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:43

of kijk op SBS nieuws, die doen toch ook af en toe zulk soort dingetjes? Hoe meer media-aandacht hoe beter