Gister had ik mijn laatste priveles op de manege, omdat mijn instructrice ermee kapt en ik niet van iedereen les wil hebben.
Hopelijk kan ze me straks met Z nog wel thuis priveles geven!
Maarja, er was dus een nieuw paard op de manege, zo leuk, zo lief, lekker te rijden, leuke gangen.
Althans, dat is wat ik erover hoorde, maar deze ruin is 17 jaar. Dat vond ik al niet slim overkomen, maarja.
Toen het poetsen: linkerkant bij de schoft zijn rug licht wegdrukken wanneer ik met de harde borstel kwam: ik naar mijn instructrice, maar ze zegt: zijn reactie valt nog wel mee, we kijken zo wel even. Toen de linkerkant, hierbij reageerde hij chagarijnig en toen ik bij het heupgewricht kwam reageerde hij zo pissig en trok hij z'n been zo op, dat ik weer naar de kantine ben gegaan. Mijn instructrice liep mee en heeft het even nagevoeld, waarna de conclusie was: dat het niet helemaal 100% zat, maar hij was nog niet eerder zo gevoelig geweest op de rug, dus er werd gedacht aan spierpijn.
Het is heel vervelend, want het is werkelijk een schat van een paard, maar dit paard moet je als grasmaaier inzetten, meer niet. Totaal geen bespiering (oh, uitzondering: onderhalsspier was redelijk ontwikkeld), liep niet zuiver.
In stap en draf ging het nog wel, maar hij zou overgenomen worden na mijn 1/2 uurtje priveles, maar ik heb hem naar stal kunnen brengen.
Mijn instructrice heeft er ook nog opgezeten en ook zij vond het niet fijn. Je zat duidelijk in de holle rug, op de ruggengraat ipv op ontspannen welvende spieren. Als je iets meer druk nam op de teugels kwam hij er direct tegenin en als je even vast hield kroop hij achter de teugel. Iets been erbij en weer tegen de hand.
Galop heb ik links- en rechtsom maar een paar passen gedaan: rechtsom gebruikte hij zijn linkervoorbeen amper en linksom hadden zowel mijn instructrice en ik het gevoel alsof hij overkruist galopeerde, zo werd je ook echt door je zadel geslingerd.
Het is heel vervelend, maar dit wordt dan als leuk nieuw manegepaard gekocht door 2 volwassen vrouwen (ook nog eens het bestuur) en een jongvolwassen dochter als leuk paard voor de manege. Ik weet echt niet hoe zij erbij komen om dit paard te kopen. Zoals gezegd, het is een schat, maar ik ben bang dat dit paard met 12 uur in de week werken het niet lang uit gaat houden.
Zeker een goedkoop wordt duurkoop (fysio, ostheotherapie, gewone DA kosten, aangepast beslag).
Er loopt ook nog een ander paard op de manege, waar ik nooit op heb gereden en hij is ook al 22 (en dat kan opzich nog best), maar ook hij is niet goed. Is slecht op z'n hoef- en straalbenen, heeft artrose en loopt met aangepast beslag 'a 200 euro per keer en medicijnen gewoon door in de lessen.
Ik snap dit niet en ben blij dat ik hier nu pas achter kom, anders was ik al eerder gestopt want een dergelijke manege/rijvereniging wil ik NIET steunen.
Edit: JEETJE! Wat een verhaal is het weer geworden zeg!