Een bijzonder enge buitenrit...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Een bijzonder enge buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 20:04

Vanmiddag had ik met Jose op stal afgesproken om lekker buiten te gaan rijden. Jose heeft een super gave Groninger ruin gekocht in januari, en Vjesta en hij zijn dikke maatjes. Treston is nog niet heel veel gewent buiten, maar het gaat eigenlijk heel erg goed.

Ik heb Vjesta gezadeld, Jose besloot naast haar paard de blijven lopen, hoofdstel in en longeerlijn eraan. Lekker het rondje buiten wat we altijd doen. Het ging perfect, ze liepen keurig. Bij het 2de bruggetje besluit Jose haar paard dat hij het eigenlijk niet vertrouwd en wil er niet overheen. Na een beetje aandringen van onze kant gaat hij toch. Daarna blijft hij draaien (slecht weer, geparkeerde auto's die maar vreemd zijn). Vjesta is dan heel braaf, als hij draait of haar ongeveer ondersteboven loopt blijft ze keurig op mijn commando stilstaan en wacht tot we verder gaan.

Na een poos lopen we langs de weg en word het heel erg druk. Net als wij besluiten dat het veiliger is om terug te gaan word het Treston te veel. Alle geparkeerde auto's, auto's die erlangs willen, het slechte weer. Hij weet de lijn door Jose d'r handen heen te trekken. Die probeert hem nog om een boom te slaan, maar hij is al te ver weg, en trekt de lijn helemaal uit haar handen, en begint terug naar stal te draven. Dat word Vjesta te veel, ze MOET bij haar maatje blijven, en die gaat erachteraan. Niet te stoppen, gelukkig wel iets te sturen. Treston glijd uit op de gladde straatstenen, klapt onderuit. Gelukkig staat hij weer op, helaas loopt hij verder. In galop gaan we ondertussen over de stenen heen, ik op Vjesta, Treston voorop, met de longeerlijn er nog aan. Het enige wat ik op dat moment kan doen is hopen dat we richting stal gaan. En dat doen we. Ondertussen gaan we dus al in volle galop over het kersenpad, dat in het verlengde ligt van de weg waar de stal aan is. Vjesta is ondertussen op de longeerlijn gaan staan, waardoor de musketon is gebroken. Treston heeft dus niet langer de gevaarlijke longeerlijn achter zich aan bengelen. Het pad is zijknat en spekglad, de pollen vliegen me om de oren, en ik zie en voel hier en daar een been weg glippen. Ondertussen komen we gevaarlijk dicht bij de weg die we over zullen moeten. (voor wie de plek kent: bij de rotonde van Cothen, als je vanaf Wijk komt, de rotonde 3 kwart rond, Cothen in. Ik kwam van het kersenpad en ik moest de parallel weg op).

Alle automobilisten hebben op tijd door dat er iets aan de hand is en stoppen voor ons. Door de rust op het punt, en door het feit dat er een auto stilstaat op de weg waar we in moeten, begint Tres te draven, te stappen en uiteindelijk staan we stil. Ik grijp mijn kans en klim van Vjesta af. Vervolgens doe ik een stap in Treston zijn richting, en strek mijn arm om hem te pakken. Helaas, op ik op een paar cm afstand van zijn bitring ben gaat hij er weer vandoor. Vjesta blijft wonder boven wonder keurig bij mij staan, en laat zich min of meer kalm aan de hand mee terug voeren naar stal. Daar aangekomen is Treston gegrepen en op stal gezet. Toen ik aankwam heb ik snel Vjesta d'r hoofdstel uitgedaan en haar vastgezet. Daarna Treston zijn hoofdstel afgedaan. Vjesta verder afgezadeld en op stal gezet. Als ik net klaar ben met alle 2 de paarden op wondjes te controleren (alle 2 ongedeerd godzijdank) komt Jose binnen. Een flinke ontvelling van haar vingers is alles wat zij eraan heeft overgehouden...

Vjesta is de hele tijd heel erg braaf geweest. Het wachten als Treston eventjes een rondje moest draaien, het zich toch nog wel laten sturen, stilstaan met afstappen en netjes bij mij blijven lopen terug naar stal. Ook Treston kunnen we niet echt de schuld in de schoenen schuiven, hij is jong en het werd hem te veel. Hij is rechtstreeks terug naar stal gelopen...

Edit: we hadden dit op geen enkele manier aan kunnen zien komen. We rijden dit rondje zeker 1x in de 2 weken. Het was een samenloop van omstandigheden waardoor het nu mis is gegaan.

Splash_

Re: Een bijzonder enge buitenrit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:07

Pfff. Een geluk bij een ongeluk, en wat heb jij een geweldig paard, die Vjesta Lovers

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:26

Jeetje... Gelukkig allebei ongedeerd zeg, dit wens je niemand toe!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:29

Jeetje, dat is schrikken zeg Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig is t goed afgelopen maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn he..

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:32

zo wat een verhaal!!!
jullie hebben echt super gelukt gehad zeg!!
gelukkig dat jij zo een lief rustig paard hebt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:46

Zo wat een verhaal!
Dat moet wel even spannend geweest zijn!
Gelukkig is alles goed afgelopen!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:47

Ik hoop dat jullie geleerd hebben van dit moment zodat je de volgende keer beter kunt handelen.
Het is jammer dat je ervaring opmoet doen door deze situaties maar het kan ons allemaal overkomen denk ik.
Het waaide nogal he...ik denk dat je dan beter niet kunt wandelen als het paard nog zo reageert op de wind.
Gelukkig is het goed afgelopen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:51

wat een geluk dat de automobilisten zagen dat er wat aan de hand was
ik zou ook ontzettend geschrokken zijn
en voortaan handschoenen aan als met longeerlijn gaat wandelen, je kan zo ook flinke brandwonden krijgen namelijk ( ervaring mee, 2e en 3e graads )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:53

Gelukkig is het goed af lopen.

Ergens snap ik niet dat je met dit weer de weg op gaat. Zeker met een onzeker paard. Overal worden alle geplande ritten afgelast en dat is niet voor niks. Op het weerbericht hebben ze het al dagen over het extreem slechte weer.
Dus hopelijk is het een les voor de volgende keer en wacht je dan tot het beter weer is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:54

hier viel het weer nog mee, en als normaal ook goed gaat....
een paard kan altijd schrikken, en ze draaiden om toebn ze merkten dat niet goed ging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:55

Jeetje joh wat een nachtmerrie! En wat superbraaf van Vjesta. Ja Dit soort dingen kunnen gebeuren, t blijven levende wezens...jullie hebben echt geluk gehad! Dit zijn dingen waarvan iedere paardeneigenaar hoopt dat ze hem nooit overkomen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 20:58

Silence schreef:
Gelukkig is het goed af lopen.

Ergens snap ik niet dat je met dit weer de weg op gaat. Zeker met een onzeker paard. Overal worden alle geplande ritten afgelast en dat is niet voor niks. Op het weerbericht hebben ze het al dagen over het extreem slechte weer.
Dus hopelijk is het een les voor de volgende keer en wacht je dan tot het beter weer is.

Het paard is niet echt onzeker, gewoon nog onervaren. Met goed weer gaat het super, in de bak was hij heel erg braaf. En zeker aan de hand is hij altijd heel erg kalm, erg op haar gericht en luisterd goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:59

Het is altijd makkelijk oordelen vanaf de zijlijn...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:51

Oh ja, ik had ook niet anders verwacht... Ik wilde het gewoon ff van me af schrijven, en mensen hier laten weten dat mijn paard niet alleen maar een gevaarlijk projectiel is, maar ook zeker wel braaf kan zijn...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:11

he wat zal dat onwijs schrikken zijn geweest zeg!
gelukkig goed afgelopen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:27

Oef, gelukkig is het goed af gelopen Lachen.

Lijkt me niet dat jullie jezelf iets kunnen verwijten, dit is een rondje dat jullie vaker maken.

Door slecht weer zou ik mezelf niet laten weerhouden om te gaan.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:43

Oei, want eng, je zal wel flink geschrokken zijn! Tja, ik denk dat dit altijd kan gebeuren. En het paard zal toch eens een keer moeten leren dat hij ook gewoon door de storm kan lopen, dat leert hij ook niet ineens vanzelf, dus ik vind het niet zo raar dat jullie gewoon naar buiten zijn gegaan.
Oja, ik heb ook wel eens een longeerlijn door mijn handen gehad (auw... brandblaren!) en nu trek ik altijd handschoenen aan, dan hoef je niet zo snel los te laten én heb je je handen niet zo snel stuk. Misschien is dat nog een tip.

Novocaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:25

Oei, daar schrik je wel van! Gelukkig is alles goed afgelopen.
Dat het slecht weer zou zijn en dat je daarom maar thuis moet blijven vind ik niet echt terecht, het is immers een rondje wat jullie vaker maken.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:06

Dat is wel even schrikken zeg! Gelukkig is alles goed afgelopen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:11

Jeetje zeg!
Zoiets heb ik gisteren ook meegemaakt.
Meisje viel van haar paard af in het bos,
paard is het hele stuk over de weg heen naar huis gegallopeert.
Ben zo blij dat er niets is gebeurd omdat er nogal veel auto's en trekkers rijden Bloos!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:17

Blij te lezen dat het allemaal goed is afgelopen. Kan me voorstellen dat je de schrik goed te pakken had! Ken ook zulke verhalen wel en heb het zelf ook weleens meegemaakt, de schrik slaat je dan echt om het hart!
Persoonlijk zou ik trouwens nooit gaan wandelen met een longeerlijn, deze is veel te lang en eigenlijk alleen bedoelt voor training in onheinde ruimte, mocht het paard loskomen raken ze vaak echt in paniek van zo'n lange lijn achteraan. Maar blij dat jullie alle 4 ongedeerd zijn gebleven!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:38

Gelukkig is het goed afgelopen...had heel erg mis kunnen gaan.
Echt schrikken lijkt me dat!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:45

oei zoo hee wat eng.. Nagelbijten / Gniffelen

echt wat zal je blij zijn toen alles weer thuis op stal/op het land was..

hopelijk kan je snel weer wandelen zodat dat paard niet in die angst blijft zitten (en jullie ook niet).

adeltje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:11

Jeetje , wat een verhaal !!
Gelukkig met de schrik vrijgekomen zullen we maar zeggen.
Ons is het een keer overkomen jaren geleden op ponykamp, met ongeveer 7 pony's en 5 paarden en op een gegeven moment gingen de pony's ervandoor in het bos !, ongeveer 5 kinderen eraf gelazerd en de ponýs op weg naar stal over de weg, 1 van de pony's onderweg tegen een auto aangeknald, wel alle 5 weer op stal aangekomen! degene met de beschadigde auto kwam uit de buurt en is nog naar de manege gereden om te kijken of de poný wel in orde was.Toen de rest van de groep op de manege aankwam waren de pony's allemaal in orde en degene die tegen de auto was geklapt ( zijkant) had eigenlijk alleen spierpijn de volgende dag.
Zoiets blijft je lang bij !!
Sterkte verder !
gr, Adel

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 00:45

Van iedere les leer je en gelukkig dat het goed is afgelopen. Ik vind het wel bijzonder dat je paardje bij je bleef staan zodra je ervoor stond, menig ander had zich losgetrokken.