Een doodgewoon dagje hit-actief...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Een doodgewoon dagje hit-actief...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:07

Voor de duidelijkheid; Bart, mijn Haffelwaffel, staat dus in een hit-actief stal. Een groepsstal, samen met de manegepaarden van de Hartenhoeve. 24 uur per dag buiten, lekker tussen de paarden, chipje in je nek waar niemand iets van merkt maar waardoor je wel eten kan krijgen bij een geautomatiseerd voedersysteem en alle ruimte van de wereld om te rennen en te spelen. Lachen

Ik dacht vandaag, laat ik eens een dagje Bart fotograferen. Maar dat ging nog niet makkelijk. Ik werd de hele tijd achtervolgd door een wit welshje die aandacht wilde = camera aanstootte, en voor ik het wist wilde er drie andere paarden ook op de foto... maar ik heb mijn best gedaan...

Afbeelding
Onderwerp van de dag: Bart, 13 jaar oud, resideert in groepsstal.

Afbeelding
Bart besloot dat hij honger had, en keek of één van de twee voederstations vrij was. Helaas was er net spits, dus had hij even pech.

Afbeelding
Niet meteen uit het veld geslagen bleef hij trouw wachten, genietend van zijn mooie schone staart die zijn baasje met bloed zweet en tranen wit had weten te krijgen...

Afbeelding
Helaas was Levano niet zo onder de indruk van Bart's knappe verschijning en vroeg Bart vriendelijk weg te gaan, omdat Levano al langer in de rij stond...

Afbeelding
Enigszins ontmoedigt nam Bart het hazepad om te zien of er wat te snacken viel bij de hooistations... (die staart! Kijk naar de staart! *swoon*)

Afbeelding
Het was nogal een drukte van jewelste op de zandvlakten. Het gerucht ging dat er een nieuw koppel was gevormd onder de paarden. Bart was niet zo geïntresseerd dus hij liep verder...

Afbeelding
Na een hap en een snack zag ons onderwerp van vandaag dat zijn personeel nog steeds elke stap die hij zette fotografeerde en vroeg of het echt nodig was...

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0164.jpg
18+ !!! Plotseling hoorde wij een vreemd gesnuif en getrappel achter ons, en wij waren hoogstverbaasd om te zien dat er zekere primaire instincten bij bepaalde paarden naar boven waren gekomen. Bart rolde met zijn ogen en liep verder, al zeggende dat hij het apart vond dat sommige paarden 'back to the wild' wel erg letterlijk namen. Voor ons was het perfect materiaal om te laten zien dat paarden in de hit-actief zich echt als paarden kunnen gedragen...

Afbeelding
Terug bij het voederstation, de rij was alleen maar langer geworden...

Afbeelding
Maar soms sta je tegen een overmacht/kwaadaardige heks en moet je maken dat je wegkomt...

Afbeelding
En zo daalde er weer een weldadige rust in de hitactief, en kon de dag besloten worden met wat geknuffel en gestoei. *wijst naar die witte staart links bovenin* Daar ging ons object van de dag, moe maar voldaan. Tong uitsteken

Was wel een enerverend dagje hit moet ik zeggen Tong uitsteken

Gipsylover

Re: Een doodgewoon dagje hit-actief...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:41

Leuke foto's zeg en leuk knolleke! Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:38

leuke foto's en prachtig commentaar er bij Nagelbijten / Gniffelen

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:44

Wat een heerlijke foto's , geweldig om alle dieren lekker los rond te zien lopen. Bij het voerstation, snap ik alleen niet hoe dringen wordt voorkomen want er zit geen stang ofzo achter de paarden die staan te eten of zie ik dat verkeerd ?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:15

Dromen Ik las het pas in de BIT over de hitactief stal en heb nu ook de site gevonden Cool

Ik vind het echt gaaf Cool en ga ook kijken of ik misschien (ooit) de mogelijkheid zou kunnen hebben om zoiets op te zetten/ te beheren e.d. Dromen *droomt verder* (haha klinkt erg penny nu Bloos )

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:36

Letsdunit schreef:
Wat een heerlijke foto's , geweldig om alle dieren lekker los rond te zien lopen. Bij het voerstation, snap ik alleen niet hoe dringen wordt voorkomen want er zit geen stang ofzo achter de paarden die staan te eten of zie ik dat verkeerd ?

Er was een dun plastic dingetje dat ze tegen moest houden *LOL* wat natuurlijk nu helemaal kromgebogen is door al die lijven, volgens mij waren er plannen voor een iets steviger model maar quote me er niet op. Lachen

En tja, raak naar achteren trappen, dat kan goed in zo'n ruimte. Duivel

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:09

Is er trouwens ook nog weidegang bij of staan ze 24/7 in deze "stal" ?

en hoe groot is de groep?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 19:42

Het probleem was dus dat er helemaal geen weidegang was voor de manegepaarden. Als ze niet reden stonden ze op stal, met één keer in de week losgooien in de buitenbak.
Daarom de hitactief. Geen wei en alleen op stal, of geen wei en 24 uur p. dag buiten. Tja, voor mij was de keuze voor mijn paard snel gemaakt.

Poeh, de groep. Waarschijnlijk meer dan ik zou schatten, want ik dacht altijd dat het er iets van 27 waren, maar volgens mij komt het meer richting 40, maar zoals ik al zei; zo groot lijkt de groep helemaal niet. Meer dan genoeg ruimte. Lachen
En alle paarden staan nooit op één plek.
Alleen toen het stormde, toen stonden ze schouder aan schouder naast elkaar in de schuilstal. Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:45

Pling ah OK in dit geval dus ipv weidegang/ op stal

40 idd best grote groep, maar lijken er dus niet zoveel en ruimte genoeg dus Cool

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 19:52

Er was wel ooit gras *LOL* helemaal achterin, piepklein stukje, maar dat is natuurlijk veranderd in een modderbad. Haha! jeej voor rivierenklei.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:25

Leuk met z'n allen zo bij elkaar! En je commentaar is erg leuk.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:04

Mooii, heb je ook foto's van de schuilstal?
En ook hoe ze ruwvoer aangeboden krijgen?
Gewoon nieuwschierig:-)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:05

Wat een geweldig systeem zeg met die chipjes!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 23:26

Hooistations is in principe hetzelfde als de voerstations. Ook met een chip, alleen gaat er dan een schuif naar beneden en kunnen ze zo eten.
Nu staat er alleen een gigantische bak met hooi, een paar van die stations weigerden dienst. Nu staan ze gewoon met z'n alle gezellig uit een bak te eten. Lachen net zo makkelijk.

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... GP0093.jpg
Hier een klein plaatje van de schuilstal. IS gewoon een verlengde van de lange gang. Heel groot, makkelijk in en uit lopen. Paarden lopen daar net zo makkelijk in als op de zandvlakte. Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:54

grid schreef:
Dromen Ik las het pas in de BIT over de hitactief stal en heb nu ook de site gevonden Cool

Ik vind het echt gaaf Cool en ga ook kijken of ik misschien (ooit) de mogelijkheid zou kunnen hebben om zoiets op te zetten/ te beheren e.d. Dromen *droomt verder* (haha klinkt erg penny nu Bloos )

Welke site was dat? Wel super zeg, alleen zonde dat ze zo "vuil" zijn, maar dat valt nog hartstikke mee vind ik.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 00:07

Vuil? Alleen op zondag, anders wordt er dagelijks 'gemest':P

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:59

Site:http://www.hit-horseconsult.de/holl/START-holl.html

en Roane idd ruwvoer ook in een systeem lijkt me helemaal niet nodig gewoon grote bakken waar ze rondom kunnen eten Ja

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:30

Super mooi systeem!
Paarden die lager in rang staan krijgen die wel voldoende rust en tijd om te eten?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:35

Leuke foto's en hele leuke commentaar.

Zulke stallen vind ik wel juist wel goed!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 00:00

judithM schreef:
Super mooi systeem!
Paarden die lager in rang staan krijgen die wel voldoende rust en tijd om te eten?

Met een computer is te zien of paardne hun dagelijkse portie hebben gehad, ook is er toezicht op wie de baas is natuurlijk en wie er mager worden. Anders worden die paarden er gewoon even uitgepikt en in de voerstations gezet met een mensch ervoor die een hééééle grote zweep vasthoud. Knipoog
Ze worden niet aan hun lot overgelaten. Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:26

Maar zijn er maar 2 voerstations voor 40 paarden?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:40

Meer dan genoeg hoor. Ik dacht eerst ook dat er wel meer nodig waren, maar dat valt reuze mee. Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:27

Dus geen gezeik bij die hokken tussen de paarden?
(gewoon intresse hoor Haha!)
Hooi krijgen ze ergens anders toch?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:17

idd je kan op de computer zien of elk paard zijn portie gehad heeft en als dat dus niet gebeurt is, kun je bijvoorbeeld aan einde vd dag helpen/ alsnog in de voerbox zetten (en kun je wellicht meteen de reden zien waarom hij/ zij nog niet gegeten heeft)

Daarom ben ik ook best nieuwsgierig naar dit voersysteem Haha! want het nadeel van een groep 24/7 buiten is toch altijd het voeren in de groep Ach gut de ene is snel klaar, de andere eet langzaam, de ene te dik (en wil ook nog jatten) en de ander te dun (en laat snel afpakken) of je zou dus altijd het krachtvoer apart moeten voeren (wat soms weer erg omslachtig kan zijn).
Hooi (en/of gras) is vaak niet het probleem ivm het onbeperkter per dag kunnen geven.

Met dit systeem heb je juist een controle op de computer om in de gaten te houden of ieder zijn portie(s) eet enzo OK dan!

Mooier zou nog zijn dit dus in combi met weidegang Dromen, maar ook zonder weidegang is dit denk ik toch al stukken beter dan 23/7 op stal e.d. Ja

Zal wel prijzig zijn denk ik Bloos Geld, geld!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 17:22

Oh, ik zal de droombel even uiteen laten spatten, er is echt genoeg ruzie bij de voerhokken. Het is echt niet alof ze opeens allemaal poeslief in de rij blijven staan wachten tot er een lagere in rang klaar is met eten. Knipoog

Maar goed, het mept wel van elkaar af. Als een ander paard naar binnen wil stormen komen ze eerst een stel achterbenen tegen.

Natuurlijk heb je nog wat slimme fjordjes die via de uitgang naar binnen glippen maar die worden ook gecorrigeerd. Knipoog