Luckyboy (arabier) van een jaar geleden tot nu.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Luckyboy (arabier) van een jaar geleden tot nu.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 17:32

Luckyboy is ondertussen al weer drie jaar en acht maanden oud en als ik er eens goed over nadenk, dan is de tijd werkelijk waar gevlogen. We hebben samen veel leuke en soms ook moeilijke dingen meegemaakt. Maar al met al, hebben we een super tijd gehad.
Het klinkt alsof dit een afscheid is, maar dat is het ZEKER NIET! Luck en ik hebben onze eerste (onderlinge) wedstrijd er ondertussen op zitten en ik hoop uiteindelijk heel ver met hem te komen!

1-Lucky als kleine baby:
Afbeelding

2-En hier is hij al weer ruim 2,5 jaar tijd, voor het eerst met hoofdstel (+ halster) en zadel aan de wandel (nog niet longeren)
Afbeelding

3-Daarna heeft hij weer een tijdje "rustig aan" gedaan Tong uitsteken Tot zijn derde
Afbeelding

4-En toen kwam het moment van hangen.
Afbeelding

5-En de eerste keer zitten... (met een voerbak voor zijn snuffert Tong uitsteken )
Afbeelding

6- Een week later zat ik er voor het eerst los op (alleen stappen)
Afbeelding

7- En zo heb ik in 4 à 5 weken tijd ongeveer 6 keer op hem gezeten, daarna heeft hij weer wat rust gehad, en ongeveer een maand voor de keuring werd hij weer opgepakt met longeren... Ook is hij een keer naar jan Calis geweest om te oefenen voor het voorbrengen, dat was echt een regelrechte ramp...
Afbeelding

8- Uiteindelijk behaalde hij op de keuring een 2e premie met een 8 voor zijn draf en een 7 voor de galop
Afbeelding

9- zijn knappe hoofdje scoorde erg goed bij de jury Tong uitsteken
Afbeelding

10- Na de keuring is het werk weer rustig afgebouwd en heeft hij in de zomer lekker van het groene gras kunnen genieten.
Afbeelding

11- Toen hij drie en 4 maanden (september) was ben ik begonnen met hem 2 keer in de week te rijden, waarvan 1 keer in de week les (20 minuten) en 1 keer in de week gewoon heel rustig rijden (10/15 minuten). Half oktober ging ik 3 keer per week 15/20 minuten rijden om er wat meer ritme en regelmaat in te krijgen en 1 keer per week pakte ik hem iets meer op.
Afbeelding

12- Ook gingen we lekker vaak naar buiten of het bos in.
Afbeelding

13- Half november ging het al weer een stuk beter. Nog steeds rijdt ik maximaal 3 keer per week 15/20 minuten en dit blijft zo totdat hij ruim 4 is.
Afbeelding

14- Zondag 16 december hadden we onze eerste onderlinge wedstrijd (F5). Hij was nog nooit op de betreffende lokatie geweest, maar gedroeg zich werkelijk voorbeeldig. Hij was heel erg ontspanning en deed knoert hard zijn best voor me Haha!
Afbeelding

15- Ik was super trots!
Afbeelding

Ik ben helemaal blij met mijn mannetje en ik merk dat we een steeds hechter team vormen. Alles gaat steeds beter en we vertrouwen voor de volle hondert procent op elkaar!
We doen het allemaal rustig aan (naar mijn idee) en zo af en toe heeft hij een wat rustigere periode (kwa werk) en af en toe doet hij wat meer, maar nooit hoeft hij tot het uiterste van zijn kunnen te gaan. (dus niet vaker rijden etc. dan boven de foto's staat).
Ook longeer ik hem ong. 1 keer per week, danwel met passoa, danwel met dubbele longe, danwel met niks en dat gaat allemaal super. De drie overige dagen ga ik altijd lekker met hem wandelen en dat vind hij ontzettend gezellig Tong uitsteken
Kwa rijden: Zijn achterhand is er nog lang niet helemaal bij en er zijn nog veel andere dingen te verbeter, maar daar zijn we hard mee bezig en dat komt allemaal wel. Zo af en toe stel ik hem eens wat hoger in en dat gaat allemaal super Haha!

Bedankt voor het kijken!
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 20-12-07 18:07, in het totaal 3 keer bewerkt

xhorseslover

Re: Luckyboy (arabier) van een jaar geleden tot nu.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:35

mooi paardje! alleen doen bij mij de mesten foto´s het niet Clown

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:37

heei leuk paardje ziet er goed
alleen doen foto 1 t/m 10 en 13 het niet

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:44

Als je op F5 drukt zie je er nog een paar, niet allemaal helaas. Wat een scheetje, het rijden ziet er goed uit en je bent lekker rustig aan het opbouwen, hartstikke fijn. Veel plezier nog samen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:44

Bij mij doen de foto's het wel, en ze geven een heel leuk beeld van een opgroeiend paardje!
Het ziet er erg fijn uit.
Succes verder Haha!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 18:05

Ontzettend bedankt voor de leuke reacties tot nu toe :-D

Ik heb wat geknutseld aan de foto's en hopelijk zijn ze nu wél voor iedereen zichtbaar Lachen

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:02

Ik ben verliefd....... wat een stuk

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 21:25

Hihi, danku danku Haha! Haha!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:54

Heey Meis,
Wat leuk om een topic te zien van het broertje van Ayla Haha!
Wat is Lucky toch een kanjer zeg, en jullie zijn beide echt verbeterd echt helemaal toppie !!
Jullie komen er samen wel Lovers

*hint* als je even in mijn onderschrift kijkt staat daar een topic dan mij en Ayla.
Misschien vind je het wel leuk om te zien

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:26

Ziet er fijn uit zeg hoe je alles doet!
Geweldig leuk beestje ist! Knipoog

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:01

Dankjulliewel Haha! Ben ook héééél erg blij met hem Haha! Haha!

@ Astor... Ik heb een reactie geplaatst hoor Lachen

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:31

Och jeetje wat een heerlijk dier is dit! Bloos! Hij mag nog wel meer door zijn lichaam komen. Dat hij nog maar zo kort onder het zadel is, is geen excuus. Jij moet ruimte kunnen geven, dat hij dan ook meteen je hand volgt naar beneden. Dit mis ik nog een beetje in het beeld, maar verder echt suuuuperfijn Ja En wat een plaatje Lovers

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:44

Dankje voor de tip. Eerst liep hij als een giraf en sinds kort is hij pas fijn en rustig in mijn handen, om het zo maar even te zeggen Tong uitsteken Eerst was ik dus allang blij als hij gewoon "netjes" liep, en nu probeer ik hem steeds meer mijn hand naar beneden te laten volgen en dat pakt hij héél vlot op. De laatste "trainings" foto is van alweer een week of 3 à 4 geleden en sinds die tijd rijdt ik hem al veel meer vwnw.
Want het is natuurlijk wel een feit. Dat hij éérst netjes in de hand gesteld moet zijn en enigzins nagefelijk, voordat ik hem op een correcte manier, mijn hand "naar beneden" kan laten volgen.

Afgelopen zaterdag heb ik in een héle fijne manegeles meegereden en daar heb ik weer enorm veel van geleerd, en ik denk zeker dat als ik daar op voortborduur (dus eerst een beetje nagefelijk vragen, en dan "laten zakken", zodat hij meer over zijn rug gaat lopen) we heel snel zullen verbeteren Lachen

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:57

Wat een geweldig mooie schimmel heb jij onder je kont zeg.. Vingers aflikken
Je doet het lekker rustig aan, ziet er goed uit. Sommige jonge paarden hebben idd die hals erop, en dat duurt een tijdje voordat ze begrijpen dat jou handje aan die teugels zit. Als ze het eenmaal doorhebben, en je blijft consequent, en constant met je hand, komt het helemaal goed..!

Complimentjes hoor.. Pling

Groetjes Megan

M_aartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:01

Wat een super leuk paardje zeg, echt leuk om naar te kijken Bloos

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:04

Bloos Haha! Bloos danku danku Bloos Haha! Bloos

We hebben wel al vanaf het begin geoefend met "gewoon" (manege) halsstrekken, en dat doet hij nu allemaal echt super. Dus met dat én het netjes nagefelijk lopen, kunnen we nu richting meer ruggebruik en vwnw Lachen

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:17

Mooie foto's, je ziet hoe hij volwassen wordt. Je ziet dat hij het naar zijn zin heeft bij je. Blij te lezen ook dat je het nog rustig aan doet met hem onder het zadel, hou dat voorlopig ook zo. Arabieren zijn later rijp dan andere paarden, iets wat niet iedereen weet Vork

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:56

lovelucky schreef:
Dankje voor de tip. Eerst liep hij als een giraf en sinds kort is hij pas fijn en rustig in mijn handen, om het zo maar even te zeggen Tong uitsteken Eerst was ik dus allang blij als hij gewoon "netjes" liep, en nu probeer ik hem steeds meer mijn hand naar beneden te laten volgen en dat pakt hij héél vlot op. De laatste "trainings" foto is van alweer een week of 3 à 4 geleden en sinds die tijd rijdt ik hem al veel meer vwnw.
Want het is natuurlijk wel een feit. Dat hij éérst netjes in de hand gesteld moet zijn en enigzins nagefelijk, voordat ik hem op een correcte manier, mijn hand "naar beneden" kan laten volgen.

Afgelopen zaterdag heb ik in een héle fijne manegeles meegereden en daar heb ik weer enorm veel van geleerd, en ik denk zeker dat als ik daar op voortborduur (dus eerst een beetje nagefelijk vragen, en dan "laten zakken", zodat hij meer over zijn rug gaat lopen) we heel snel zullen verbeteren Lachen

Een paard DAT netjes in de hand is gesteld, volgt de hand altijd. Kortom, je denkt in de verkeerde volgorde. Als jij denkt dat hij nu nageeflijk is, heb je het verkeerd. Een paard is nageeflijk als het de hand volgt, op alleen contact met de hand (en met die handen op zijn oorspronkelijke plekje) en het actief maken van de achterhand op 2 pinken te rijden is. Het 'naar beneden rijden', zoals je het nu noemt, is een paard wat nageeflijk is. En aangezien het een jong paard is begin je ook met zero oprichting en laat je hem in zijn natuurlijke houding lopen. Als gymnastische oefening is het daarnaast ook gewenst als hij vwnw kan lopen, omdat hij dan zijn rug geheel ontspant. Snappez vous?

(begrijp me trouwens niet verkeerd, jullie zijn echt op de goeie weg, I'm just pushing you in the right direction Knipoog )

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:15

Alles vanuit mijn mening gezien:

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Maar zijn "natuurlijke houding" is met zijn hoofd in de lucht als een giraf in rengalop....
Dus daarom ben ik allang blij, dat hij niet meer zo loopt. Eerst trok hij namelijk de teugels uit mijn handen en schudde hij de godganze tijd met zijn hoofd. Mijn handen volgen deed hij niet.
Dus heb ik er voor gekozen het zo te doen zoals ik eerder heb beschreven.
Misschien is dat de foute keuze, maar gezien het feit dat het nu 1000 maal beter gaat dan eerst denk ik toch dat het wel redelijk is Lachen
Want een giraf kan je wel gewoon vwnw rijden met teugels op de daarbij behorende lengte, maar dat gaat dus niet werken...

Edit: Je zegt: "een paard DAT netjes in de hand gesteld is volgt de hand altijd" Maar dan moet hij dus wél eerst in de hand gesteld zijn en dat is wat nu redelijk voor elkaar is.. Lachen

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:45

Ik snap wat jij bedoelt. Met zijn natuurlijke houding, bedoel ik eigenlijk zijn natuurlijke oprichting, niet hoe hij het liefst los zou willen lopen Clown Ik moet natuurlijk wel de goeie woorden gebruiken voor de duidelijkheid.
Toch jij ziet dingen los van elkaar die eigenlijk niet los van elkaar te zien zijn. Dit is gewoon iets wat altijd samen gaat; nageeflijkheid, in de hand staan, hand willen volgen. Is er 1 niet in orde? Dan kun je bij de rest ook je vraagtekens zetten. Hoop dat ik het nu goed heb uitgelegd.
Van die laatste foto's word ik al heel blij hoor, maar zoals ik eerder zei: 'hij mag er meer doorheen'. Dus meer met je been die achterhand activeren. Dan krijg je vanzelf dat hij vanvoor gaat zakken en meer zijn rug omhoog gaat drukken i.p.v. andersom.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:51

Ik snap je Haha! Harstikke bedankt voor je advies.

Precies met dat laatste (wat jij zegt) zijn we nu bezig en dat gaat al heel erg goed. Eers hield ik hem in de positie zoals op de foto's. Maar nu probeer ik hem steeds meer te laten zakken en als de verbinding dan toch verbreekt, drijf ik even bij om het te corrigeren zeg maar Tong uitsteken

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:57

Juist dat is hem! Dat is het laatste beetje in de hand stellen/nageeflijkheid die ik bedoel. Super Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:35

Zo je kan het verschil wel goed zien!
Mooi paardje hoor!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:46

wauw wat een prachtige arabier zeg!! wat is zijn afstamming?

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:05

Lotje85 schreef:
Van die laatste foto's word ik al heel blij hoor, maar zoals ik eerder zei: 'hij mag er meer doorheen'. Dus meer met je been die achterhand activeren. Dan krijg je vanzelf dat hij vanvoor gaat zakken en meer zijn rug omhoog gaat drukken i.p.v. andersom.

Van voor gaat zakken??Die snap ik niet helemaal Bloos Op de 3de laatstse foto vind ik dat hij absoluut niet z,n rug weg drukt,juist mooi,recht over de rug naar 2 teugels gereden,met het neusje voor de loodlijn,zoals het hoort Clown En idd,de achterhand mag er nog meer onder maar dit beestje is nog een puppy,Als hij over een tijdje wel zover is kun je duidelijk zien dat hij in balans zal gaan komen,sterker gaat worden en uiteindelijk zelfs in horizontaal evenwicht komt....en moet zeggen dat hij al aardig op weg is .waarom toch altijd die beesten laag diep en rond??Ook op deze manier heeft hij prima ruggebruik,niets mis mee.Helemaal bij die arabieren zie je bijna niet anders dat ze met hun kin op de borst lopen,niet in verbinding helemaal niets....lekker op die voorhand lopen hangen..vreselijk Boos!
Paulien,gewoon zo op deze manier lekker door rijden Knipoog
Ps Lucky Is een NRPS,vader is RH Pajkovski ox