Nieuw zielig project; appaloosahengstje Panter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Nieuw zielig project; appaloosahengstje Panter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:37

Jep, its me again. Sinds vrijdag heb ik er weer een nieuw hoopje zieligheid bij.
Deze pony kende ik al langer en stond hoog op mijn verlanglijst om oooooit nog eens te kopen, dat het op deze manier zou gaan had ik echter niet gedacht.
De achtergrond van de pony en zijn vorige eigenaresse is niet zo leuk. Ik ga het hier niet open en bloot neer zetten maar in elk geval waren politie en AID bezig om deze mooie jongen en 6 andere pony's in beslag te nemen. 1 hengstje is verdronken nog voor wij of AID iets konden doen.
Meer wil ik er niet over zeggen, maar in elk geval was spoed geboden.
Vrijdagmiddag ben ik met spoed deze pony op gaan halen bij de plek des onheils, zn vriendinnetjes moest ik op dat moment helaas achterlaten met tranen in mijn ogen. (dezen hebben later op de dag nog onderdak gevonden heb ik gehoord )
Ik vond de pony vastgebonden aan een hek met het halster 2 keer om zijn nek gedraaid. Terwijl hij als dekhengst naast 6 merries stond, deed hij niks. Hij stond met zn neus op de stenen grond, geen levenslust meer in zn ogen. Misschien plaats ik ooit nog eens foto's van de pony-onterende toestand waarin zij stonden, maar daarvoor is het nu nog te vers.

In elk geval ben ik dus op een vreemde manier in het bezit gekomen van de stoere appaloosahengst Panter. Deze kerel is ongeveer een metertje groot, ontzettend mak, zo goed als koek. 2 jaar geleden zag hij er nog prachtig uit, nu is hij in een iets mindere conditie helaas. Op de foto's is het niet zo goed te zien maar hij is mager, zn heupbotten steken uit, van zn eens zo mooie hals is niets meer over, zn ruggegraat is zichtbaar, zn ribben door de wintervacht heen zeer makkelijk voelbaar. Het is geen uitgemergeld dier, maar er mag absoluut wat meer vet op.
Energie heeft hij ook niet, hij heeft de laatste weken alleen biks en wortelen gehad, geen gras en hooi tot zijn beschikking dus hij is aan de dunne en daarom ook redelijk ingevallen en sloom.

Zijn manen waren een troepje, een dikke kluwe dood haar zat in zijn voorpluk en manen, in zn voorpluk zaten de restanten van wat ooit een vlechtje is geweest.
Zn hoeven zijn verschrikkelijk, niet lang maar ontzettend uitgehold, tussen de steunsels en de straal zit een hoogteverschil van zo'n 5 cm! Dit is niet het werk van een hoefsmid geweest maar eigen knutselwerk. Hij heeft moeite met lopen op het harde en draaft niet meer zo soepel als hij ooit deed.

Maar goed, hij staat nu lekker bij ons op te knappen en we zullen zorgen dat het weer een mooie, gezonde, stoere kerel wordt! Hij is al een stuk vrolijker dan vrijdag, vrijdag was hij kapot, blij dat hij hooi had en 's avonds lag hij languit in de stal van vermoeidheid. Nu is hij alweer wat happy, begroet je als je de stal inkomt en kijkt kwiek boven zn stalletje uit.

Genoeg gekletst, hier mijn nieuwe project; Panter, alias Maarten ( We zijn nog aan het denken over een nieuwe naam )

Panter vrijdagavond, plukkerig en bekaf van alle indrukken.
Afbeelding

Niet duidelijk op foto, maar probeerde hier de ruggegraat en heupen te laten zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dun kontje
Afbeelding

Afbeelding

Zn voorpluk
Afbeelding

Hier ergens zat ooit een vlechtje die er nooit uitgehaald is
Afbeelding

Dit kwam eruit na haartje voor haartje uitpluizen
Afbeelding

En na een lekkere poetsbeurt zag meneer er al een stukkie beter uit
Afbeelding

Gistermorgen even lekker buiten gezet, je kon toen al zien dat hij bijgetrokken was doordat hij weer fatsoenlijk hooi had gehad.

Intressante merrie bij de buren
Afbeelding

Even de beentjes strekken nu het weer mogelijk is
Afbeelding

Afbeelding

Meneer heeft eigenlijk een partij manen waar mijn Bas nog U tegen zegt Haha!
Hier kun je overigens wel de plakkaten stront/modder onder zijn buik zien, die krijg ik niet met een borsteltje weg, dat moet op den duur maar eens met warm water als hij wat aangesterkt is.
Afbeelding

Lekker grazen;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3687FHLT.jpg

En hier even 1tje van zijn hoeven, ik maak even een speciaal topic over zijn hoeven aan
Afbeelding

Achteraanzicht van de linkerachterhoef;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7HNV4MWJ.jpg

En wat vinden jullie van mijn nieuwe aanwinst ? Even door het plukkerige dunne heen kijken en het wordt weer een prachtige hengst!

missanous

Re: Nieuw zielig project; appaloosahengstje Panter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:57

ooooooooooohhhhhhh mijn god Bloos!
dat mensen een beestje dit aan kunnen doen
heb er geen woorden voor Lips are sealed

maar wat goed dat jij hem gekocht hebt en deze stoere vent een kans geeft!
weet zeker dat het helemaal goed gaat komen met hem nu hij in jou handen is gevallen

na die petsbeurt ziet hij er al een heel stuk beter uit
petje af voor je hoor

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:26

Poe, die hoef! Bloos!
Als een paard iets schraal is maar niet ziek zit dat er snel genoeg bij maar die beentjes zijn toch een ander verhaal..

Super van je hoor!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:39

Oh die hoef is echt verschrikkelijk! ik vind het superknap en heel lief van je dat je dit schatje een nieuw leven hebt gegeven!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:47

Ooh wat een lekker ventje, vind het zo goed van je dat je dit weer doet Lachen
Hij heeft het super bij jou enne wordt het een blijvertje?? Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:53

Waarschijnlijk is het een blijvertje ja. Ik ben nou al helemaal gek van hem, was ik al, ik wist dat ik hem ooit zou kopen, ben hem nooit helemaal uit het oog verloren, alleen nu wat laat van zijn toestand gehoord helaas.
Ik hoop dat ik hem volledig kan onderhouden, ik heb hem nu samen met de boer waar mijn andere 2 lieverds staan. Ik doe de verzorging, het opknappen, de VA, Hoefsmid, wormenkuur etc, hij doet het voer en bodembedekking. Stallingskosten hebben we niet over gesproken Knipoog
Mocht het de boer teveel worden heb ik het recht van 1e 'volledige koop' ( de aankoop was namelijk net zoveel als een pakje shag dus daar kunnen we niet over muggenziften ) , en we hebben nu eigenlijk al een beetje besloten dat ik 'm hoe dan ook hou, desnoods legt mijn ma een steentje bij want die roept nu al : "Het is ook mijn pony!" Haha!

Ik wil van het voorjaar eens kijken of hij voor de kar kan, en als hij dat goed oppakt is het zeker een blijvertje

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 23:02

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:03

Gaaf beestje, ik moet nog steeds een x langs komen Knipoog
Succes met je project

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:05

Ooh wat fijn om te horen dat hij zo goed als wat een blijvertje is Haha! en leuk dat jouw moeder er ook weg van is!! En wat een superboer heb je!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:07

achh wat erg
fijn dat jij hem opgevangen hebt zeg
hoop dat hij snel opknapt
succes met deze knapperd:)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:21

wow, wat sneu zeg! Maar zeker super dat jij 'm een 2de leven geeft Haha! Heel veel succes en hou ons goed op de hoogte Knipoog Ben erg benieuwd of deze hunk er boven op gaat komen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:23

Verdrietig Dat kontje.. die hoeven...

Sanne, top bezig meid Lachen Veel succes hiermee!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:53

Jemig, wat een zielepoot!
Ik denk dat het vast een hele mooie pony kan worden!
Wat fijn dat jij hem hebt kunnen krijgen, hij komt er vast wel weer bovenop.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:56

Wat een sneu kereltje zeg Ach gut Maar wel een lekker ding denk ik als hij eenmaal is opgeknapt Lachen
Veel succes met je project! Hoop op verdere updates? Schijnheilig

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:19

Jeetje, wat is er met die hoeven gebeurt Scheve mond Hoe krijgt iemand dat nou voor elkaar Verward Arm beest... Kan me voorstellen dat die niet uit de voeten kan! Gelukkig dat ie nu een beter thuis heeft gevonden Knipoog Ik heb er alle vertrouwen in dat dit beestje er weer helemaal bovenop komt!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:54

Ach gos wat ziet die er uit zeg! Echt top dat je hem gekocht hebt en op gaat knappen!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:23

Super wat je gedaan hebt OK dan! Wel leuk 2 bonte en nu een stippel erbij Haha! Hou ons op de hoogte van de vorderingen hè, oftewel we willen veel foto's Vork

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:41

wat een leuk paardje. goed dat je hem gekocht hebt. wat extra aandacht zal hem zeker goed doen. succes er mee.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:18

wozes die hoef! Bloos!
maar dit is wel een heel mooi ventje zeg
super dat je hem opgevangen hebt, succes!
ben benieuwd hoe hij er van het zomer bij staat Knipoog

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:52

Dat arme beestje..! Verdrietig Echt super goed van je dat je hem opvangt! Dat word als je hem opknapt een super knappe meneer! (Niet dat hij nu lelijk is hoor Knipoog )

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:04

Echt,:O
Zo zielig. En die hoef daar kan die toch ook niet op lopen.:'(
gelukkig dat diegeen schurft of wat dan ook heeft.
Hij kan wel wat aandagt en liefde gebruiken.Geld, geld!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:10

Wat een knap ventje ondanks de vermagering etc.
Die hoeven zijn wel heel erg extreem en dan is het wel zacht uitgdrukt !! Die poetsbeurt heeft hem wel al wat goed gedaan zo te zien !! Hopen dat het snel beter met hem gaat en als je weer een nieuw topic of nieuwe foto's hebt laat het me weten aub. Succes !!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:11

Zo wat een gave pony zeg! Hoewel hij natuurlijk in een niet zo'n goede conditie is, vind ik hem nu al erg leuk! Dat beloofd wat Haha!
Die hoeven zijn echt om te janken zeg... ik hoop dat dat een beetje goed wil bijtrekken.
Heel veel succes en plezier met dit mooie ventje!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:27

Och! Wat ziet die er vreselijk uit, hoe durven mensen hun pony zo te verwaarlozen.
Gelukkig is hij nu in goede handen, vind het helemaal geweldig wat jij doet. Ga zo door!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:47

Jeetje, wat een hoeven zeg!! Maar het is duidelijke een leuk dier, als je overal doorheen kijkt. Super dat je hem hebt overgenomen! Ja Veel succes samen!