Startopdracht therapie met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Startopdracht therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:48

Ik ben sinds kort bezig met het leren van Equi-Therapie voor mijn studie en eindscriptie onderwerp ( nu bezig met vooronderzoek)
Dit is een therapie die zeer breed kan worden ingezet bij verschillende stoornissen en problemen met mensen.
Nu moet ik voor school een presentatie erover houden, ( erg uitdagend, ze weten geloof ik net wat een paard is Clown ) en hier heb ik vandaag dus filmpjes en foto's van gemaakt om ze duidelijk te maken wat nu de clou is ervan en wat er allemaal mee gedaan kan worden.

omdat ik dit nog niet op bokt ben tegengekomen dacht ik.. ik laat jullie meegenieten Ja

* Borstelen. Niet alleen goed voor het vertrouwen in het rijdier,maar ook om je gevoelens beter te leren begrijpen en je bewust te worden van je houding.

Afbeelding

* Longeren. Hierbij staat op de filmpjes vooral houding en gedrag centraal.
mensen kunnen zich spiegelen aan het paard en komen te weten hoe ze op anderen overkomen.

Zijn ze neutraal? dan is het paard dit ook.
http://www.youtube.com/watch?v=k_7ik-99zJU

Zijn ze juist heel passief? durven ze weinig te zeggen of uit te stralen? ( bv faalangst) het paard zal dit meteen laten merken en niet willen draven.
http://www.youtube.com/watch?v=73PAULTC4k4

Zijn ze juist heel druk in beweging en spraak en houding? ( bv ADHD kinderen) Ook dit zal het paard direct terugspiegelen.
http://www.youtube.com/watch?v=0OekU3BU0vY

Natuurlijk kan longeren ook gebruikt worden om mensen beter te leren omgaan met hun gedrag, leren ze waarom er bepaalde reacties zijn op hun acties en kunnen bv mensen met faalangst leren dat ze best wat voor elkaar kunnen krijgen als ze echt willen.

Grondwerk. Ook hier stond lichaamshouding centraal.

Een rechte rustige houding is neutraal, wat het paard direct zal aannemen en ook rust zal uitstralen

Afbeelding

Bij het spiegelen is het dat paarden dit dus ook doen. gaat de client op de hurken? dan zal het paard zich ook kleiner maken.

Afbeelding

Bij haast zal het paard juist stressvoller reageren en verkrampen.

Afbeelding

De insteek van deze presentatie is dus lichaamshouding en verschillende oefeningen daarbij.
Equi-Therapie doet natuurlijk veeeeeeel meer dan dat Ja
Ook zijn de reacties redelijk overdreven en extreem in de filmpjes. Dit om de leken op school ( studie SPH) duidelijk te laten zien welke reacties er verwacht kunnen worden.
Hoewel ik toegeef in de praktijk precies dezelfde reacties te zijn tegengekomen met clienten en paarden al.
Het blijft erg intressant en ik hoop binnenkort een eigen groep te kunnen opstarten thuis met mijn eigen dieren met kinderen met faalangst Lachen

Enjoy! met dank aan "client" Kelly, mijn leerling die vlak voor haar reguliere rijles dus even de pineut was Knipoog

Martine_m

Re: Startopdracht therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:45

Wat stoer! Ik wil dit ook heel graag gaan doen na mijn studie!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:47

Wat leuk om over equi therapie te lezen op bokt! Doe jij nu de opleiding?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:49

Gaaf hoor.
Heel veel succes ermee,als je nog een paar proefpaarden wilt lenen. Knipoog

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:11

Geweldig! Ik geloof eigenlijk heilig in deze therapie Lachen

Maar, van de andere kant kan een paard zich ook goed aanpassen aan "vreemd" gedrag na verloop van tijd en een ruiter/verzorger heel veel vertrouwen geven. Mijn verstandelijk gehanciapte autistische zusje van 16, kon niets fout doen bij mijn oude paard. Met opstappen bleef hij doodstil staan, niets geen vervelend gedoe. Heeeel rustig allemaal, terwijl mijn zusje redelijk verkrampt erop zat. Ze hebben daar toch een soort sensoren voor Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:10

daarm is de pony op de foto's ook waarschijnlijk de therapie pony straks. die is namelijk heel gevoelig.
wilde eerst mijn Tinker gebruiken,maar die vind alles ook best wat je maar doet en reageert nauwelijks erop.
des te leuker dus dat juist de pony die ik het meest ongeschikt vond voor ik hier mee bezig ging, juist het beste erin past Ja

@ Ir111: ik doe een Minor Equi-Therapie en loop stage bij een bedrijf die dit doet.
ik doe zelf de studie SPH, maar dankzij een nieuw traject kon ik de opleiding invullen zoals ik wilde en dat ik dit geworden. Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:14

Leuk is het hè, hoe paarden het gedrag van de mens zo precies spiegelen. Ik heb het zelf ook gedaan en merkte precies hetzelfde. Ja
Is heel grappig om te zien hoe je als jij zelf op je knieën gaat en met (bijvoorbeeld) een blaadje gaat spelen, het paard je voorbeeld zal volgen (bij mij was dat in elk geval wel zo).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:23

vond dat ook toen heel grappig Lachen
dit was de eerste keer ooit met Cezanne dat we zoiets deden, en zelfs zij doet precies wat het boekje zegt Clown

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:28

Ik heb een keer monty roberts geprobeert uit te hangen.
Was dat als je zelf in het middel op de grond gaat zitten je paard vanzelf naar je toe komt. Nou ik heb een uur gezeten maar paardlief kwam niet. ben ik met verkrampte spieren afgedropen...

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:28

Erg interesant!
Het is inderdaat wel waar;)
heel veel plezier met dit project en je opleiding

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:29

Ladygiroc schreef:
Ik heb een keer monty roberts geprobeert uit te hangen.
Was dat als je zelf in het middel op de grond gaat zitten je paard vanzelf naar je toe komt. Nou ik heb een uur gezeten maar paardlief kwam niet. ben ik met verkrampte spieren afgedropen...

Hahaha. *LOL* Maar niemand zegt dat dat binnen een uur gebeurt natuurlijk.
Ik heb bij m'n vorige paard weleens drie uur lang in het midden van de bak gezeten (moet er ook wel even bij vertellen dat ik op een krukje zat Vork ) voordat ze actie ondernam (moet wel zeggen dat dat best wel een probleempaard was). Geduld is een heel belangrijk aspect in zo'n geval.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:21

Lowara schreef:
ik doe een Minor Equi-Therapie en loop stage bij een bedrijf die dit doet.
ik doe zelf de studie SPH, maar dankzij een nieuw traject kon ik de opleiding invullen zoals ik wilde en dat ik dit geworden. Lachen

Zou je mij misschien kunnen vertellen welk bedrijf dat is?
mag ook via pb Knipoog

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:09

Super cool!
Ik wil na de HAVO ook SPH gaan doen, lijkt me super.
Ik vind je verhaal erg duidelijk en slim gevonden, mijn complimenten!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:14

geweldig dat die verkorte route zokan..jaloers!!! wilheelgraag opleiding doen,maar vind eigenlijk te duur en te lang,tja en mijn studie is ook alweer een tijdje voorbij.vind leukomje te volgen.Ga er toch wel wat meedoen,maar zoekalternatieve routes. veel plezier ermee!!!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:27

Ik heb je ge PB 't --> dit lijkt me geweldig om een extra studiepunt mee te halen!! (ik doe ook SPH, ben aan het afstuderen en moet nog een paar puntjes)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:31

Leuk! Veel sucses nog met je studie hé Knipoog

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:38

Aaaaaaaaaaaahh arme Cannie met ADHD leerling Haha!

Ik vind het een supergaaf onderwerp Cynth! Echt helemaal in jouw straatje! OK dan!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:44

HAW---> ITP

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:51

heel gaaf!
wees er maar trots op dat je die opleiding echt doet,
het is een kans die veel anderen zouden willen krijgen!
het is echt iets heel moois en bijzonders, hoe paarden kunnen worden ingezet op deze manier..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:42

Lowara schreef:
Zijn ze juist heel druk in beweging en spraak en houding? ( bv ADHD kinderen) Ook dit zal het paard direct terugspiegelen.
http://www.youtube.com/watch?v=0OekU3BU0vY

ROFL

Sorry Haha!
Maar dit is de Cannie die ik ken van met haar spelen in de wei Haha!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:55

Heel erg interessant!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:47

haha goed gedaan.
Ik moest wel erg lachen om dat filmpje dat je hoohoohooohooo roept en heel erg staat te springen enzo.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 23:09

_Question schreef:
haha goed gedaan.
Ik moest wel erg lachen om dat filmpje dat je hoohoohooohooo roept en heel erg staat te springen enzo.

hehe ik vond Kelly daar ook subliem Clown
Maar zo kan het in het echt dus ook gaan, vandaar dat ik erg blij ben dat de pony er meteen op reageert. Ik ben van plan deze week pony nummer 2 dezelfde test te laten ondergaan en daar filmpjes van de maken.
ik stuur alles namelijk naar mijn stagebegeleider zodat ze alvast een beetje kan inschatten welke dieren er geschikt voor zijn bij mij thuis.

@ Martine: ik zit bij het bedrijf equi-trust, dus ik heb geluk gehad dat het zo dichtbij is (slechts 5 km verderop) meeste bedrijven voor zover bekend zitten minimaal 30/50 km verder Nagelbijten / Gniffelen
Het is kleinschalig ( daar zit juist de kracht vind ik) dus voor mij echt perfect.