Voor me werk hadden we een interessante, risicovolle operatie. OvariaRectomie. Of tewel een castratie van een merrie.
Castreren houd in dat je geslachtsdelen wegneemt. Deze merrie was continu hengstig, gaf vrijwel continu melk, en accepteerde elk veulen dat in de buurt kwam. Handig zou je denken, alleen was ze zelf niet meer dragend te krijgen.
Onze dierenarts voelde een vergroote eierstok, en dus is besloten om die te verwijderen. Omdat ze nog een eierstok en een baarmoeder overhoud, kan ze volgend voorjaar gewoon weer een veulentje krijgen!
De fotos zijn wel enigszins bloedigerig en schokkend.
De patient maakte het goed toen ik naar huis ging, maar de komende dagen zijn kritiek
Bij operaties als deze sterft 8% van de patienten meer dan bij andere operaties.
Waarom dat precies is weet niemand.
De operatie werd bij deze merrie via de zijkant gedaan, maar kan ook via de buik worden uitgevoerd. echter had deze merrie niet zo veel Vet en kon daardoor via de zijkant gedaan worden.
Een normale eierstok is 5 x 5 cm gemiddeld..

Men neme een geschoren, gewassen en onder narcose zijnde merrie..

En voegen daar een dierenarts met Scalpel aan toe

Men krijge een opengesneden paard

Het inscheuren van de spiervezels. Door te scheuren met de spier mee, krijg je een veel snellere genezing dan wanneer je alle spiervezels door zou snijden tegen de beweegrichting in

Het zoeken naar de eierstok
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZEIWWKP.jpg
Een zelf ontworpen zakje om de eierstok proberen te vouwen zodat deze makkelijk naar buiten te krijgen is. (dit gebeurd allemaal op gevoel)

De Eierstok!!!

Nogmaals de Eierstok, Normaal dus maar 5 x 5 cm groot!!

Afbinden van de bloedvaten en de eileiders

Het doorsnijden van de bloedvaten en eileiders. Altijd een spannend moment omdat je soms ondanks alle extra zekerheden toch wel eens een spuitertje krijgt

Aanzicht in de buikholte

Hechten van het buikvlies met absorbeerbaar materiaal

De spier zit weer aan elkaar!

En dan heb je een paard met een ritssluiting op zn buik

De opengesneden eierstok.
Met een duidelijk verdikte wand, en allerlei vergroote eitjes, en rest afval van eitjes erin.
Hoop dat jullie t interessant vonden!!! Ik vond t een leuke operatie om eens te zien. Voelde nu toch meer met de patient mee dan met een castratie van een hengst