Mark en Starlight op het ONCK 2007

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Mark en Starlight op het ONCK 2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:54

Leuke foto's Lachen
Gefeliciteerd!

Leliaardje

Berichten: 2771
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Betuwe

Re: Mark en Starlight op het ONCK 2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:45

Effy schreef:
Ps: Ik weet niet of je serieus nadenkt over Ben Hur als eventuele dekhengst ooit, maar bedenk wel dat je dan 2x een verdunningsfactor krijgt en dat levert bijna zeker een cremello veulen op (en die kleur is niet toegestaan in het stamboek, als ik het me goed herinner). Even een tip... Lachen


Hallo Effy en anderen, je loopt inderdaad een risico op een cremello (of Blue Eyed Cream) veulen bij een combinatie van twee valkjes, maar niet "bijna zeker" een cremello. Om precies te zijn heb je 25 % kans op een pony met een dubbele verdunning (dus cremello, perlino of zilver smoky), 50 % kans op een pony met één verdunning (valk, palomino of smoky) en ook nog eens 25 % kans op een pony zonder verdunning (dus bruin, vos of zwart). Het valt dus nog mee het gevaar van de dubbele verdunning.
Verder komen BEC-merries tegenwoordig in register 1 van het stamboek en kun je er dus gewoon mee fokken. BEC-hengsten wordt wat moeilijker, die mogen officieel nog niet goedgekeurd worden.

Het is dus wel iets om rekening mee te houden als je twee valkjes kruist, maar niet zo heftig als jij hier beschrijft.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Mark en Starlight op het ONCK 2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:33

Oud topic, slotje Lachen