paardje gered van verwaarlozing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

paardje gered van verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 21:56

In mijn profiel staat het hele verhaal van Branca, hier een paar hoogtepunten:
Ik had een handelaar gevraagd of hij een witte merrie kon regelen vor een klant in Nederland.
Hij heeft bij de spaanse grens vandaan dit paardje geregeld, een veehoedster die waarschijlijk een stierenvechtersopleiding heeft gehad, ze is zeer goed gereden. Ze was nogal mager, ze werd in het land nagezeten door dominantere merries. De eigenaar, die al veulens van haar in opleiding heeft, wilde er daarom van af. Ze heeft een maand bij een (Lusitano) hengst gelopen, en er werd aangenomen dat ze drachtig was.
Deze foto´s zijn van net na aankomst bij de handelaar, na een uren lange rit. Ze had een wond aan haar achterbeen (kogel) van het transport.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb haar even uitgeprobeerd (niet op gerekend, hij heeft daar nl geen rijbaan ofzo, vandaar dat ik geen rijkleding aan heb...en dus geen cap). Dat ging met een loszittend zadel, een stijf hoofdstel (teugels zo hard als stokjes!!!) op een helling met gravel, met daar beneden rondhollend vee en struisvogels en een hengstje dat de stal uit sprong om haar te begroeten. Ondanks al deze toestanden, deed ze braaf zijgangen op en neer en een wending om de achterhand en voorhand etc...
Afbeelding

Klant vond paardje niet leuk van de foto´s en ik heb mijn best gedaan om haar via advertentie sites te verkopen. Maar geen geluk.
Handelaar bleef met het paard zitten.
Ze kreeg per dag een haar handjes hele mais en een paar plakken stro en bracht alle tijd door in een stal van 1.5m x 3 meter waar ze dus nauwelijks in kon draaien. Dat lukte alleen omdat er een lange zijde een muur op borsthoogte was, waar haar hoofd en hals dus overheen konden steken...
De hoeven waren al lang bij aankomst, maar in de ruim vier maanden dat ze bij de handelaar heef gestaan is daar ook nog niks aangedaan. Gevolg, heel lange hoeven:
Afbeelding
De tanden waren wel net gedaan toen de handelaar haar had gehaald.

Enfin, de handelaar wilde er wel van af en voor de kerst belde me op of ik niet wilde komen praten. Ik wist wel wat hij wilde, maar heb echt geen geld over!
Dat weet hij ook wel (ik ken hem al jaren) en dus bood hij aan dat ik haar op afbetaling kon kopen en veel goedkoper dan normaal.
Ik heb geen stal, dus zei dat het alleen door kon gaan als ik een stal kon vinden.
Ben even bij de merrie gan kijken. Hij liet haar uit de stal en ze ontsnapte meteen het koolveld in. Ze liet zich makkelijk door me pakken en terug zetten op stal, maar daar stond ze meteen onrustig heen en weer te bewegen omdat ze eigenlijk liever met me mee was gegaan. Ze vond het maar niks dat ik wegging. En ik vond het maar niks om haar achter te laten...
Gelukkig ken ik mensen waarvan een paar jaar gelden een paard is doodgegaan, dus ik wist dat die ruimte hadden. Het is daar enorme bende, en ze hebben nogal wat dieren lopen: schapen, geiten, ganzen, eenden, honden, en een merrie met veulen, en alles zit van oud hout in elkaar getimmerd en de hekjes zijn van mimosa staken, maar och, ze kon daar gratis terecht, dus mij hoor je niet mekkeren.
Ik de handelaar gebeld. Hij zou haar 1 januari brengen. Ik hooi, stro en hoefsmid geregeld (die is nog niet geweest) en voer en ze werd uiteindelijk 31 december gebracht. Ik ben vergeten een foto te nemen van het uitladen. Ze werd gebracht met een vrachtwagentje voor vee transport en was uitgegleden op de metalen vloer (wel met reliëf, en zaagsel erop) en had dus weer een wond (op haar spronggewricht). Ze moest eruit springen (echt op zijn portugees). We hebben haar daarom niet bij stal uitgeladen, maar in een bocht, waar een klein walletje was, zodat de sprong kleiner was.
Ze had honger dus haar hoofdje ging meteen naar beneden. Dit is de eerste foto die ik van haar nam:
Afbeelding

De hele weg naar stal laten grazen langs de weg.
Ze wilde niet direct de stal in, had dus tijd om deze foto te nemen:
Afbeelding

Ik ging de hoek om en toen kwam ze me maar achterna. Ze moet gedacht hebben dat ze in een paradijs was aangeland. Een dikke laag stro op de vloer:
Afbeelding
En haar ruif vol met (haver)stro en hooi!
Afbeelding

Ze bleef de eerste tijd non-stop eten en dat verontrustte me wel een beetje, al dat stro...
Maar toen ik haar ging poetsen, ging ze er helemaal voor staan, hanglippie van ontspannig en daarna bleef ze lekker op rust staan.

Ik laat haar alle dagen aan de hand grazen, ´smorgens een half uur en ´savonds een uur.

Ik heb haar nu een week. Dit zijn foto´s van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga er pas op als haar hoeven zijn gedaan. Dan kunnen de spiertjes weer wat opgebouwd worden en zal ze weer een mooi paardje worden.

Ze begroette me de eerste dag na aankomst al met "huh" en later met "burreburre" en daarna begon ze met een heuse hinnik en nu wordt ik twee keer op een dag met luid gehinnik en hoofdgeschud begroet.
Ze is heel goed in duidelijk maken wat ze wil.

naderhand typefouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-01-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

speedy16

Re: paardje gered van verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:06

heel leuk paardje, zo te horen is ze zeker goed terecht gekomen, veel plezier ermee!!!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:07

Jee, die hoeven! Bloos! Ik kan me voorstellen dat je even wacht met rijden. Ze heeft een heel lief & aansprekend hoofdje. Lachen Ze zal nog wel wat tijd nodig hebben om bij te komen, maar dat gaat vast wel lukken.

Hangt daar een beddensprei op de achtergrond van de laatste foto? Tong uitsteken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:08

Het is echt een schat van een dier volgens mij!
Wat heeft ze het met jou getroffen!

Dat mensen nog zo paarden kunnen houden he...

Ik hoop dat ze snel een beetje bij komt, en zo te zien aan de foto's gaat dat wel lukken Knipoog , en dat jullie heel veel plezier samen zullen hebben!

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:08

Ze wordt zeker een mooi paardje Ja

Ze mag blij zijn dat ze bij jou is aanbeland! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:09

Dank je wel.

Ben vergeten te vertellen dat de datum op de camera een dag achter loopt...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:10

Daar is inderdaad nog wel wat aan op te knappen wat betreft voer en bespiering Lachen.

Heel veel succes, ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen Lachen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:10

Ann schreef:
Hangt daar een beddensprei op de achtergrond van de laatste foto? Tong uitsteken

Ja, als gezegd zijn de stallen wat eh, inventief? Haha! Ze krijgt nog een nieuw dak van golfpalten, nu heeft ze half dakpannen en half kleed...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:12

Apple schreef:
Daar is inderdaad nog wel wat aan op te knappen wat betreft voer en bespiering Lachen.

Heel veel succes, ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen Lachen.

Ik zal in het begin regelmatig foto´s plaatsen, zien jullie haar vanzelf bijkomen Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:12

Lusitana schreef:
Ja, als gezegd zijn de stallen wat eh, inventief? Haha! Ze krijgt nog een nieuw dak van golfpalten, nu heeft ze half dakpannen en half kleed...

Ze lijkt het niet vervelend of vreemd te vinden en het zal beter zijn dan wat ze gewend was?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:15

Leuk om alles zo op een rijtje te lezen. Volgens mij is het echt een leuke dame en ik weet wel zeker dat ze het goed getroffen heeft bij je!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:18

Ann schreef:
Lusitana schreef:

Ze lijkt het niet vervelend of vreemd te vinden en het zal beter zijn dan wat ze gewend was?

Bij de vroegere eigenaar had ze golfplaten op vier palen, dus geen wanden en bij de handelaar een stal van betonblokken maar heel klein.
Ze vind deze stal prima, dikke laag stro om in te liggen, volle ruif, twee paarden als overburen, mooi uitzicht, wat wil je als paard nog meer?

Uitzicht aan de achterkant:
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:21

O enne, ze lijkt mij niet drachtig, anders was het nu wel te zien geweest.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:39

Ik had de foto's al gezien, en kon het verhaal al, maar wil toch even posten..
Amable schreef:
Leuk om alles zo op een rijtje te lezen. Volgens mij is het echt een leuke dame en ik weet wel zeker dat ze het goed getroffen heeft bij je!
DAT wou ik nou ook nog maar even zeggen! Haha! Haha!
Branca is een schatje, en ik hoop dat jullie nog veel plezier mogen hebben samen... Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 23:02

Dank je, dat gaat wel lukken, we hebben nu al lol.

De handelaar wilde ook graag dat ze naar mij ging. Ik heb al eerder een paardje van hem gekocht , Estrelita (daar zit en heel verhaal aan, die was op sterven na dood, maar niet door zijn schuld) en hij heeft gezien hoe mooi die werd en ook Florita kwam oorspronkelijk bij hem vandaan. Mijn buurman had die gekocht en verwaarloosd en ik heb haar van de buurman gekocht, maar goed die handelaar heeft dus gezien hoe ik al twee paarden opgeknapt heb en weet wat hij kan verwachten.

Hij heeft nooit de bedoeling gehad om met deze merrie te blijven zitten. Zijn zoon is de paardenman, hij doet meer in schapen en vee en varkens... die zijn allemaal tonnetje rond (evenals de Shetlandpony).

(Zowel Florita als Estrelita zijn in mijn profiel te zien.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 23:08

Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik heel erg blij ben met de spullen die een aantal bokkers, met name risje, (van de rest weet ik niet precies waar het vandaan kwam, risje heeft de doos samengesteld) hebben gestuurd, een tijd geleden, voor Stippeltjes (die koop is toen niet doorgegaan) en meer recent van Dabo, echt voor Branca.
Alles komt nu ontzettend goed van pas!!!

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:18

Ziet er beter uit als eerst!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:18

Ze heeft het inderdaad super getroffen met je!
En ik zou ook niet ontevreden zijn met zo'n uitzicht Haha!
Ik hoop alleszins dat alles vlot verloopt, en kijk al uit naar nieuwe pics!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:22

Ze heeft het maar met jou getroffen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:02

Oh Simone, dus mijn pakketje is aangekomen? Haha!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:55

ze zal vast erg gelukkig zijn nu!!
veel plezier met haar en plaats nog eens wat fotos over een tijdje als ze wat langer bij je is en onder het zadel wat meer op conditie is...zal vast een heel ander paard zijn denk ik!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:45

Volgens mij ziet ze er al beter uit als in het begin toen je haar kreeg

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 09:03

Wat ontzettend goed van je! Ze heeft bij jou een goed tehuis zo te zien. Ik ben heel benieuw hoe ze zich gaat ontwikkelen qua bouw en spieren...volgens mij komt daar een heel mooi paardje uit. Ja Hou ons op de hoogte met foto's ok? Ben benieuwd naar je rij ervaringen als het eenmaal zo ver is!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 11:06

Dabo schreef:
Oh Simone, dus mijn pakketje is aangekomen? Haha!

Je bit, de rest nog niet. Zal morgen wel komen.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:22

Ik denk dat ze heel blij is dat je haar toch hebt gekocht
Ik ben erg benieuwd hoe zo straks zal op knappen
Maar als ik dat zo lees komt dat helemaal goed!!
toppie hoor OK dan!