gra fjordjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

gra fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:19

hoi,
omdat het echt niet klikte met mijn andere paarden en het echt slecht weer werd, heb ik mijn 2 gra's naar huis gehaalt. het is maar een klein stukje grond, maar nu kunnen ze toch binnen gaan staan als het regent. wanneer het terug warmer wordt mogen ze terug naar de grote wei waar ze dag en nacht buiten staan. wat me wel opvalt is dat ze afgevallen zijn. zeker mai. ze krijgen van mij het volgende. s'morgens voordrooghooi. 2 heel grote bergen, ik schat dat het ongeveer 1 bot is. s'middags 1 kilo pianisimo een halve kilo gerst en een zo een 10 kilo wortelen. rond 4 uur terug een bot hooi en s'avonds zo een 1.5 kilo mash & mix. ik geef ze de pianisimo omdat ik ze niet kan rijden in dat kleine stukje en ik ze hier meer van kan geven als een gewone mengeling. ik plaats even foto's. hier waren ze er juist een dag of 4 denk ik. ik zal straks foto's nemen als het weer wat meezit.ze is vooral bij de flanken opgetrokken. ze heeft dit al wel vanaf het moment dat ik ze kocht, maar het was een tijd geleden veel beter, en nu krijgt ze dit terug.
eerst mai
Afbeelding
Afbeelding
willgraa
Afbeelding
Afbeelding

jorincka_

Re: gra fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:25

leuken fjord een wat een aparte kleur Tong uitsteken

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:41

Vooral op de bovenste foto lijkt ze idd iets ingevallen bij de flanken. Ik zou zeggen dat ze genoeg te eten krijgen, ravina moet het met veel minder doen. Zijn ze altijd optijd ontwomt? Als je je echt zorgen maakt kun je ook even bloed laten prikken door je da. Lachen

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:05

ik ontworm ze altijd om de 8 weken, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. de dierenarts moet normaal binnen een week of 3 komen inenten, als ze tegen dan niet bij gekomen is laat ik ze vast en zeker van binnen en vanbuiten onderzoeken. ze is beginnen afvallen sinds ze geen gras meer hebben.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:26

Mijn vroegere verzogfjord heeft dit ook gehad, volgens de da omdat ze plotseling minder gras at en minder gebruikt werd. Toen ik weer meer met haar ging doen werd ze gelijk weer wat voller, en in combinatie met nieuw gras ging het weer normaal. Alleen gras lost het probleem maar gedeeltelijk op, dan krijgen ze een grasbuik, maar dat is geen échte vulling natuurlijk.

Een van m'n bijrijdpaarden nu heeft trouwens ook hetzelfde probleem, met haar zijn we wat doelgerichter aan het trainen zodat ze meer bespiering krijgt en daarvoor meer vetreserves zal opbouwen. Veel succes!

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:04

mijn fjord heeft ook zulke flanken gehad nu niet zo erg meer... heb het opgelost met trainen en hij heeft nu een soort emmer met mineralen en vitaminen sind hij dit heeft houd hij beter vet vast en is hij niet meer dun op de vlanken..

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:56

ik heb nu zo een mineralen likschaal bij in de wei gezet. ook ga ik proberen aangezien ik geen plaats genoeg heb om te rijden ze regelmatig te longeren, is ook wel goe voor de spiertjes.

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:32

mooi beestje wie is de vader?
groetjes en veel suc6

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:37

Wat een verschikkelijk gave kleur is dat zeg! Mooi hhor.

Gaan ze trouwens niet aan de wandel met bv die tuinstoel (zouden die van mij namelijk wel doen hahaha Nagelbijten / Gniffelen)

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:40

ten eerste : hele mooie fjorden Lachen
ze zijn idd wel beetje dun bij de flanken.. zou ook zeggen wormen. Want zo te horen krijgen ze genoeg te eten Haha! ik zou er dan misschien ffe de DA bij halen. kijken of hij wat kan vinden.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 17:26

hoi,
de vader van mai is hertug en de vader van willgraa is illiano. ze kunnen niet met de stoel aan wandel gaan hhor. het is afgespannen met gegalvaniseerde draad, je ziet het niet , maar ze kunnen absoluut niet bij de rommel. waar we wonen zijn we volop aan het breken en bouwen, en de vorige eigenaar had echt een grote hoeveelheid rommel achtergelaten. wel gaan ze met stukken van de stal lopen. Knipoog ze zijn nog maar juist ontwormt en ik doe dit om de 8 weken. ik dacht het ook, maar er zaten geen wormen bij de mest na het ontwormen. de dierenarts moet langskomen om in te enten ,dus ga ik wel eens vragen om haar te onderzoeken. nog bedankt voor de complimentjes

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:33

Kijk eens naar haar tandvlees. Is deze nog roze?

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:54

Wat een apart beestje zeg Lachen

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:00

bayaatje schreef:
ik ontworm ze altijd om de 8 weken, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. de dierenarts moet normaal binnen een week of 3 komen inenten, als ze tegen dan niet bij gekomen is laat ik ze vast en zeker van binnen en vanbuiten onderzoeken. ze is beginnen afvallen sinds ze geen gras meer hebben.

Maar ondanks het vele ontwormen kunnen ze toch wormen hebben. Niet alle wormen reageren goed op het gebruikte product. Het is dus misschien wel goed om eens te checken of ze wormen hebben.

Succes

Xxfjordz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:50

h.Ooii als je een pony/paard regelmatig ontwormd met hetzelfde merk dan heeft het geen nut meer dan vormen de ongedierte een antistof tegen het middel je moet dus veel afwisselen kwa merk. succes!!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:53

Ik vind ze niet mager, ze zijn misschien wat ingevallen bij de flanken maar om ze nou mager of te dun te noemen nee. Gewichtsverlies kan meerdere oorzaken hebben. Mocht je twijfelen over worden dan kan je altijd een mestonderzoek laten uitveren om dat aan te tonen of juist uit te sluiten. Onze paarden zijn ook wat dunner geworden nu de temperaturen weer wat gedaald zijn en ze geen gras meer krijgen maar hooi. Soms moeten paarden veel energie steken in het zichzelf warmhouden en zal er iets van het vlees af gaan. Volgens mij zijn de meeste paarden tijdens het weideseizoen voller dan dan 's winters.
Het kan ook zijn dat je de darmwerking (voor optimale opname van het voedsel) wat moet stimuleren, hier zijn allerlei middelen voor. Ook kan het verliezen van gewicht te maken hebben met het gebit....en zo kan ik nog wel even doorgaan. Gewoon goed in de gaten houden, let ook op de verdere gesteldheid van je paardjes en bij twijfel gewoon even je dierenarts raadplegen.