Bieszczady Nationaal Park - Trektocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Bieszczady Nationaal Park - Trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 23:48

Op 5 mei op vakantie geweest naar Polen om daar op trektocht te gaan... en ja voor iedereen een AANRADER!

Alles was gewoon super. In totaal hebben we 160 Km afgelegt in 6 dagen, waarvan 1 dagtocht en 5 dagen rondtrekken in het Bieszczady Nationaal Park. De paarden waren Huzulpaardjes. Een ras wat bijna uitgestorven was. Op de fokkerij staan een 100 tal paardjes. Ze zijn beresterk en ondanks hun grote (rond 1.35) zijn het geen dribbels. Ze zitten heerlijk.

Maar hieronder een aantal foto's.

Onderweg kwamen we de kudde tegen. Deze loopt los in 't park.
Afbeelding

Ik en m'n paardje 'Fan' ergens boven op een berg
Afbeelding

Door de bossen. Prehistories oerbos, toch wat anders als thuis
Afbeelding

Jaja, er lag nog sneeuw! In de winter is 't hier -37! en 1.5 meter! Let ook even op die stenen op 't pad, maar voor deze paardjes geen probleem.
Afbeelding

Tis niet zo goed te zien, maar hier was 't ff gas!
Afbeelding

't hele cluppie bij elkaar. Voorop onze gids Mark
Afbeelding

Zal niet al m'n foto's erop zetten . Als jullie zien, heerlijk afwisselend, dus als je eens niet weet waar je op vakantie moet gaan..... hier een TIP!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 06:19

Whow! Dat ziet er heel gaaf uit zeg

kinscem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:55

Ziet er super uit, waar heb je deze reis geboekt heb je misschien meer informatie over de reis.
bij voorbaat dank

Psydoxy

Re: Bieszczady Nationaal Park - Trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:17

_elske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:50

even een berichtje achterlaten zodat ik de link terug kan vinden
ziet er heel vet uit!

Pomski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:00

Dat ziet er inderdaad super gaaf uit, maar als ik zoiets doe vind ik het leuker om met mijn eigen paard te gaan, en om die nou naar polen toe te rijden!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:07

Wow, dat ziet er echt super gaaf uit! Volgens mij heb jij het daar echt goed gehad

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:52

END --> ITP

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:45

liz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:34

ziet er echt super uit!!!!

Ansjuuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:37

Erg gaaf om te zien!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:10

Ik ben gek op Huculy! Het is trouwens geen (bijna) uitgestorven ras. Ze zijn erg populair in Polen en ook in Duitsland worden deze veelzijdige paardjes gebruikt. Ik heb er zelf ook heel vaak op gereden. Ik ben zelfs een keer terug gegaan naar een vakantiebestemming voor 1 van de huculy waar ik helemaal gek op was.

Ik ga zelf elk jaar naar polen op vakantie. Meestal zit ik gewoon bij mensen in huis die paarden hebben maar dit jaar ga ik echt op trektocht. Ik ben ook in de verleiding gekomen om via trailfinders een vakantie te boeken maar ik raad iedereen aan om zelf op jacht te gaan, dat is veel goedkoper!

Je hebt trouwens wel een paar hele mooie plaatjes geschoten hoor Lekker relaxt allemaal, haha!

Ik ga dit jaar trouwens naar www.penates.pl

Ik ben meer gek op het Zuiden eigenlijk maar daar ben ik al zo vaak geweest, haha, nu is het tijd voor wat anders. Ohwja, en als ik nieuwe chaps of laarzen nodig heb wacht ik tot mijn vakantie en koop ze daar. Ruitersportartikelen, en dan voornamelijk leren, zijn daar veel goedkoper.

_rietje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:18

Gaaf jho!! ziet er leuk en gezellig uit!!!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 20:47

Onyx88 schreef:
Ik ben gek op Huculy! Het is trouwens geen (bijna) uitgestorven ras. Ze zijn erg populair in Polen en ook in Duitsland worden deze veelzijdige paardjes gebruikt.

Zei ik toch... "was". Op dit moment zit er in Wolosate (waar m'n vakantie was) een stoeterij en nog een in Hongarije. De paarden worden (met name de ruinen) verkocht naar Duitsland, Frankrijk en Polen. In Wolosate hebben ze een hondertal paardjes, hoeveel ze er in Hongarije hebben weet ik niet.

De selectie van de paardjes is zeer selectief. De hengstveulens worden als ze 1 jaar oud zijn beoordeeld. De helft word dan geruind, de andere helft blijft hengst tot het 3de levensjaar. Uit de laatste groep worden dan weer de allerbeste uitgezocht. Dit gaat in overleg met het stamboek en is zeer streng. Het is goed mogelijk dat er een jaar is dat nog niet 1 hengstje 'hengst' mag blijven.

De stoeterijen wisselen regelmatig hun hengsten uit om inteeld te voorkomen. Ook mag er gebruikt worden gemaakt van andere bloedlijnen bijvoorbeeld, arabieren of andere poolse ponies. Maar dit probeerd men zoveel mogelijk te voorkomen. Ze hebben het ras ook op deze manier teruggebracht. Daardoor zijn er ook paardjes bijv. met een pintovacht, dit wil het stamboek absoluut niet, alleen wildkleuren zijn toegestaan.

Heb toch nog wel wat geleerd op m'n vakantie