Veyton heeft al een tijd last van zijn ogen en dat is alleen maar erger geworden. Hier mijn beknopte samenvatting voor de arts in Utrecht

Begin juni:
ogen begonnen te tranen --> niks aan gedaan, vorig jaar zelfde verhaal, was vanzelf over gegaan, zal nu ook wel vanzelf over gaan (wel schoon gehouden!)
24 juni:
ogen gingen niet over, werd steeds erger --> "Cavasan" gekregen van de dierenarts, vliegenkap omgedaan, mogelijk allergisch voor bepaalde mugjes.
4 juli (1,5 week later):
"Cavasan" hielp niet --> over op "Genta Polycort" druppels. Z'n ogen verbeterden aardig! Hij traande steeds minder...
19 juli (2 weken later):
Rechteroog erg dik! DA bij gehaald --> Komt door stoten, Wondje op rechteroog, schoongespoeld, 2 x injectie: Meflosyl en Dexadreson. Overgaan op andere zalf:
"Terra-Cortril"
22 juli (3 dagen later):
Linkeroog erg dik! DA bij gehaald --> Geen vorm van "stoten" kunnen vinden. Geen wondje op oog zelfde procedure als vorige keer. Komende 4 dagen zalven met "Terra-Cortril" en linkeroog druppelen (1 keer per dag) met "Oculsan". "Oculsan" niet in rechteroog, aangezien rechteroog nog steeds een wondje zat! (zitten veel steroïden in ofzo)
29 juli (1 week later):
Zwelling ging niet weg, DA bij gehaald --> Linkeroog nog dik, Rechteroog wondje niet kleiner geworden! "Oculsan" en "Terra-Cortril" gestopt en overgegaan op "Cavasan". 5 keer daags schoonmaken en zalven. Binnen een paar dagen moest zwelling véél minder zijn.
2 augustus:
Geen verschil in zwelling, ogen tranen nog steeds erg. Advies DA: Utrecht bellen.
Doorzalven met "Cavasan" tot we in Utrecht zijn.
Ogen werden steeds erger, mogelijk allergisch voor "Cavasan?" -->
3 augustus:
07:00 uur laatste keer gezalfd met Cavasan. Vond z'n ogen alleen maar slechter worden met cavasan, dus vandaar gestopt.
4 augustus:
naar Utrecht!
rechteroog: 2 beschadigingen op het hoornvlies
linkeroog: 1 beschadiging op het oog onder het 3e ooglid
behandeling: 3 keer daags schoonmaken en zalven met "Terramycin"
volgende week donderdag terug komen in Utrecht.
Even de ogen op 3 augustus, lekker dik en prutterig: (Je moet even op de foto klikken voor een duidelijker beeld van z'n ogen)

Ik kan zo een apotheek gaan beginnen aan zalfjes voor ogen en dan krijg je te horen van je dierenarts dat er zelfs nóg meer soorten zijn! hahaha
Nu dan het verslag van de spannende grote dag en de foto's.
dinsdag Utrecht opgebeld voor een afspraak. Ik kon donderdag om 13.00 uur terecht! Der ging van alles door me heen. Oefenen oefenen oefenen!
Beenbeschermers vond hij vorige keer doodeng en hadden we maar afgelaten. Nu we ver zijn met de freestyletrainingen en hij superveel vertrouwen in me heeft, had ik het toch geprobeerd. Eerst loswerken zonder beschermers en dan (b)een voor (b)een de beschermers om.
De eerste paar passen liep hij raar, maar daarna alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Loswerken (en tevens uit laten razen) zonder beschermers

en daarna met beschermers

Aangezien Veyton nog nooit in een "paardenziekenhuis" is geweest was ik behoorlijk zenuwachtig en dat merkte ik ook bij het trailerladen. Normaal gesproken sjokt ie heel ontspannen achter me aan, maar deze keer keek ie me toch twijfelend aan. Uiteindelijk zuchte ik diep en probeerden we het opnieuw. Deze keer liep ik zelfverzekerd de trailer in en Veyton braaf achter me aan.
Even nog de ogen voor vertrek:

Onderhand is het mijn kleine alien...

Meteen even poepen
Hoe ie ook keek "ja ehhh dat moet toch ook gebeuren?!?!?!"

De reis ging erg goed! hij bleef stokstijf stil staan en in de buitenspiegel zag ik af en toe z'n neusje tegen het raam en z'n oren bewegen

We waren een uur te vroeg! Maar werden wel meteen geholpen (en dat nog wel in de pauze van de dierenarts...)

Hij was een beetje hittepetit door alle paarden om hem heen en door de reis... Het werd ook moeilijk voor de dierenarts om hem te onderzoeken in het oog en ze besloten hem een beetje plat te spuiten.
"dan wel in een grotere ruimte, want anders springt hij tegen alle muren aan" riep ik maar, aangezien het de laatste keer met de dierenarts een dram werd met de spuit.
Ik had wel al een week elke dag een injectie geïmmiteerd met een hoevenkrabber. Ja het klinkt gek, maar het werkt dus wél! haha Vorige keer flipte hij de pan uit en paste de spaanse pas toe en een paar sprongetjes in de lucht. Nu liep hij alleen een beetje naar voren te drammen en verliep het eigenlijk wel rustig voor zijn doen.
Der werd van alles geroepen tijdens het onderzoek. Daar sta je dan als leek... "wat bedoelen ze in godsnaam!"
Er stonden ook 2 studenten bij die ook mochten kijken in zijn oog aangezien hij nu wel rustig bleef staan. Ze waren zó onzeker!!!
"kijk eens, wat zien jullie daar?!" (ik keek ook even en zag echt een gigantische witte vlek! op het hoornvlies!) en de meisjes stonden met hun bek vol tanden! ze durfden niks te zeggen en zo ging het dus het hele onderzoek. De dierenarts stelde vragen die hun moesten beantwoorden, maar om de doodse stilte van die 2 meisjes maar te breken gaven ik en een vrouw die mee was met ons maar antwoord... Op een gegeven moment ging de arts erbij zitten na een zoveelste vraag, want hij werd er ook zo langzamerhand moe van...
Nadat het onderzoek klaar was kregen we nog tips om z'n ogen te zalven en mocht Veyton gelukkig weer naar huis

3 keer per dag schoonmaken en zalven. Volgende week donderdag terug komen, zelfde tijd en niet eerder!!!
Ik ben gerust gesteld. Ondanks dat Veyton toch wel een boefje was hadden ze hem met respect behandeld. Het is er echt supergroot! Ze hebben weilanden, een stapmolen, longeerbak, binnenrijbak noem maar op! echt ongelovelijk hoeveel faciliteiten ze daar hebben!
De arts vond ik een geweldige man. Wel een man die vind dat hij álles weet en dat je hem niks hoeft wijs te maken en alle andere artsen hebben ongelijk, alleen hij heeft gelijk. Misschien is het ook wel zo, maar het kwam erg arrogant over... en toch vond ik em geweldig hahaha
Toen weer terug naar huis. Dat ging ook erg goed. Toen we bijna op stal waren begon Veyton een beetje onrustig te worden... maar alles ging goed.

Al met al een geslaagde dag dus
Hopelijk gaat het volgende week donderdag net zo voorspoedig!

!!!!!