Deze paardjes (ca. 300 stuks) leven sinds een 150 jaar een natuurreservaat (ca. 400 ha groot) in de buurt van Coesfeld in Duitsland. Maar deze paardjes schijnen er al eeuwen rond te lopen (al in 1316 wordt er op papier melding gemaakt van deze pony's).
Volgens de foldertjes die we hebben gekregen zijn er 3 types te onderscheiden:
1. Zijn de muisgrijze gekleurde pony's. Deze komen het meest voor en zouden afstammen van het oertype paardje waarvan ook de Tarpan af komt.
2. Zijn de geelachtig gekleurde pony's welke op het oertype Przewalski lijken het wordt mij niet duidelijk of deze paardjes ook daadwerkelijk Przewalski-bloed in zich hebben. Lijkt mij persoonlijk van niet gezien dat de Przewalski nog geen 200 jaar geleden ontdekt is en gezien de enorme afstand tussen Duitsland en Mongolie

3. Zijn de zwart-bruine pony's met een meelmuil en lichter gekleurde vacht rond de ogen, die hier en daar voorkomen. Deze zouden van het oertype Exmoor afstammen.
Alle paardjes hebben een aalstreep en velen hebben ook dwarsstrepen op hun benen (teken van hun 'oer' afkomst).
Ik blijf het leuke pony's vinden en misschien ooit als ik eens tijd en ruimte teveel heb....

De kudde hadden we al vrij snel gevonden en mijn vriend heeft een aantal leuke foto's gemaakt.

en wat veel paardenruggen zeg ! lijkt me echt gaaf om een keer in het echt te zien