) een toiletteerclinic van Francis mogen volgen, waarin zij ons met behulp van haar driejarige Paintmerrie Dot liet zien wat moet gebeuren voor een halterwedstrijd. Eén ding mag duidelijk zijn: onderschat het allemaal niet! Dot kwam, volgens Francis, in vreselijke weideconditie aan (compleet met baard.. maar WELKE baard bedoel je eigenlijk?: Kortom, Dot zag er gewoon al goed uit), maar wij deden allemaal wat lacherig. Dat Dot er nog beter uit kon gaan zien met de juiste verzorging hadden we wel verwacht, maar dat het zo enorm veel verschil zou gaan maken.... nee. Je hebt 'doorsnee paard' en 'ready-for-the-show paard', dat mag wel duidelijk zijn. Om Dot haar karakter en haar uiterlijk had ik haar als jury in weideconditie al hoog geplaatst, maar helemaal 'gegroomd' ziet ze er wel erg netjes en chique uit! Ik ben benieuwd wat de jury volgend weekend in Bunschoten van haar denkt!Omdat jullie vast ook wel benieuwd zijn, hier een paar foto's in een klein stappenplan, zodat de bokkers die niet bij de clinic aanwezig konden zijn, toch een duwtje in de goede richting krijgen

De benen van Dot -in weideconditie- worden geschoren met een tondeuse. Kroonrand wordt in ieder geval wat korter geschoren, in het geval van witte benen wordt een groter deel van het been geschoren. Het haar is korter en daardoor zijn de benen beter schoon te houden (
how smart is that?)
Het haar op Dot haar witte benen wordt korter geschoren, tot het bruine gedeelte (omdat anders kleurverschil te zien is)

...En de jury kijkt ook naar de achterkant van het paard, dus ook de achterkant van de benen mag niet worden vergeten

De tastharen op de neus worden korter geschoren met de tondeuse. Lip kan een beetje kriebelen... dat kan dan soms ook beter geknipt worden

Ook rondom de ogen mogen de haren wel iets korter. Met een schaar voorkom je dat je de wimpers ook meeneemt in al je ijver

De hoeven worden zwart gelakt met speciale hoofblack. De voetjes moeten droog zijn voor dit precieze karweitje, want het zwarte verf loopt graag door in de witte haren....
Klopt mijn uitleg zo een beetje, Francis? Ik heb goed opgelet hoor

heb je geen eind-resultaat-foto??

, 't groeit vanzelf weer aan...