[VOLG]Er komt een nieuwe pony! Update: gearriveerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

[VOLG]Er komt een nieuwe pony! Update: gearriveerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 15:44

Voor wie het nog niet weten, ik heb in Portugal een tehuis voor afgedankte, verwaarloosde en oude paarden. De laatste die er bij kwam is al wat jaren geleden, dat was Vincent (waar ik een boek over heb geschreven, zie onderschrift), in 2019 alweer. Ik zat met vijf paarden wel vol, met name door het water gebrek dat de afgelopen jaren heel spannend is geweest omdat ik water uit putten heb. Dit jaar eindelijk weer redelijk waterniveau.

In mei is mijn lieveling, de zwaar getraumtiseerde Chico (oorspronkelijk uit Frankrijk) op 19 jarige leeftjd onverwacht overleden en dat betekende dat er een plek vrij kwam.
Natuurlijk had ik in het begin helemaal geen zin in een nieuw paard op stal, maar toen kwam er een oproep voorbij van iemand die een goed tehuis voor een pony zocht. En die pony lijkt ontzettend veel op mijn overleden pony, behalve dan dat die bruinbont was, en deze merrie bruin.
De pony is van haar zoon geweest, maar die is eruit gegroeid. Ze heeft haar altijd aangehouden, maar nu heeft de eigenares zo´n last van de gevolgen van chemo, en ze is ook al op leeftijd, en dus is het toch verstandiger om haar te herplaatsen. Omdat de pony niet 100% aan de achterbenen is en alleen geschikt voor zeer licht werk, was er amper animo. Er is ook een verhaal bij dat ze lang op rust heeft gestaan en dat ze nog veel bij moet leren, en de eigenaresse zei ook dat ze lastig deed bij het opstijgen, dus zo te horen wel iets meer verhaal dan "gewoon".

Ik heb me gemeld, maar wel meteen gezegd dat ik haar niet voor oktober wilde. De eigenares is heel blij dat ze naar mij kan, want ze zat erg omhoog. wie wil nou zo´n pony?
Nu komt de pony alsog iets eerder, volgende week maandag, 23 september, omdat de gezondeid van de eigenares achteruit gaat.

Het is zo´n typische hart tegen brein dingetje, want financieel is het natuurlijk wel weer lastiger, maar ik vind die lege box ook zo erg, dus ben eigenlijk wel blij met een nieuwe bewoner.
Ik hoop ook dat ze aansluiting vindt met Gandhi, wat die mist zijn maatje die er al was toen hij als veulen bij mij kwam,bdus het was echt een soort vader. Voor Pocotó, de enige merrie, ook wel leuk dat er een merrie bij komt.
Nu maar hopen dat het goed gaat met het transport en de introductie bij de anderen.
Vind het allemaal heel spannend, dus hier even van me afschrijven.
Bedankt voor het lezen.

Dit is ze:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 24-09-24 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek

Lalladidoo

Re: Er komt een nieuwe pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:28

Wat een leukerd! Veel geluk met haar!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 17:29

Dank je wel.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:37

Wat een leuke pony! Veel geluk en plezier gewenst!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:38

Leuk dier!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:01

Weer een mooi nieuw avontuur en voor de pony een heerlijke plek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 18:07

Moet nog wel even een deurtje maken voor de box, want daar hangt nu een ketting voor en de eigenaresse denkt dat ze daar niet achterblijft. Gelukkig ben ik ook net het hondenhok aan het slopen omdat ik de hond die daar ´snachts in sliep heb moeten laten inslapen. Heb ik mooi weer hout. Gelukkig ben ik handig met dat soort dingen!
Zal wel foto´s plaatsen na de aankomst.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:21

Leuk! Wat zijn je plannen met haar? In eerste instantie gewoon lekker op het land?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:19

Wat een prachtige merrie, heel veel geluk met haar. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 20:29

E4D schreef:
Leuk! Wat zijn je plannen met haar? In eerste instantie gewoon lekker op het land?
Ja, eerst het land op en kennismaken. En plannen zijn er eigenlijk nooit, omdat dit gewoonlijk een eindstation van paarden is, maar paarden die bereden kunnen worden, daar ga ik wel zo af en toe op, maar ze hoeven nooit aan het werk. Ik doe ook dingen aan de hand met ze, ga wandelen etc.
Dat deze bereden is, is wel leuk van als de vriendin komt die haar tiener meeneemt, want anders gingen we altijd twee aan twee of zij met z´n tweetjes rijden, en nu kunnen we, als alles goed gaat, met z´n drietjes.

Als jullie een kijkje willen nemen hoe het bij mij is en wat ik zoal doe, kun je kijken op mijn youtube kanalen.
https://www.youtube.com/@equineshelterpt6786 van de paarden

https://www.youtube.com/@vincentlusitano5691 (Wat minder actief)

en mijn persoonlijke kanaal https://www.youtube.com/@simonekeijzer7468

Een en ander heeft tijdens de corona crisis stil gelegen omdat ik niet kon downloaden met het signaal dat ik in huis had, maar inmiddels andere provider, dus weer nieuw leven ingeblazen. Wel nog onregelmatig.
Uiteraard zal ik de aankomst enzo ook filmen en erop zetten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:15

Wat een leuk dier! Brengt toch altijd weer wat extra gezelligheid. Fijn dat je dit voor de huidige eigenaresse kan doen. Misschien heb ik eroverheen gelezen, hoe oud is de pony?

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:19

Aww wat een mooi paard, heel veel geluk met haar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 12:10

Dank jullie wel en ook bedanktdat iemand haar foto heeft genomnineerd voor Uitgelicht.

@noviceh, nee had ik nog niet genoemd. Ze is twaalf en heeft Honey, maar ik denk wel aan naamsverandering. Als ze niet vernoemd zijn naar een persoon, krijgen mijn paarden gewoonlijk Portuguese namen.
De eigenaresse zegt dat het een IJslander is, maar de inheemse Portusese ponies zien er ook zo uit (niet zo vreemd, zelfde keltische paarden in de oorsprong), en zijn ook 4 of 5 gangers... ik moet haar in het echt zien om een beter oordeel te vellen. Jullie mogen ook meeraden. Er zitten geen papieren bij voor zover ik weet en ik weet niet wat er in haar paspoort staat. Maar logish gedacht is het waarschijnlijker dat het een inheemse pony is (met keltische stam) dan een dure import en dan geen papieren erbij....
Wordt vervolgd....

Ik heb vanmorgen in de zadelkamer een en ander om moeten hangen aan halsters en hoofdstellen om plek te maken voor die van haar. Na de dood van Chico is alles verhuisd naar een andere ruimte en anders ingedeeld, voor 4 paarden, vandaar.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:23

Ik lees altijd graag wat je te vertellen hebt over je avonturen in Portugal. Wat jammer te horen dat Chico er niet meer is, en dat boek van Vincent wist ik ook niet.
Heel leuk te lezen dat je weer een nieuwe merrie krijgt en dat je die opvang ook echt vorm hebt gegeven nu; mooi idee om dat zo te doen. Als ik thuis kom, ga ik mij meteen abboneren op je kanaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 15:01

Nou, ze is gearriveerd. Ze was heel rustig in de trailer. Ze zijn onderweg gestopt voor koffie en half zes of zo kwamen ze aan. Een vriendin van de eigenaar van de pony, die niet een was en erg had gehuild, volgens hen,en een vriendin van die vriendin, die een commerciele stal en een trailer heeft.
Eerst spullen uitgeladen, behalve dekken en een zadeldekje (ik heb geegd dat ik het zadel niet hoefde), een hoofdstel, peesbeschermers en vliegenkappen waren er ook nog een zak voer, een zak branmash(zemelen met lijnzaad) en een baal alafafa hooi en een zakje charobs, dat zijn peulvruchten van een boom die vaag naar drop smaken. Van de borstelset, hoofdstel en het voer heb ik geen fotos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De trailer was een achter en zijlader, dus ze kon er aan de voorkant uit. Ze wilde niet echt de stal in, er moest gelokt worden met voer. Ze is geen stal gewend.

https://www.youtube.com/watch?v=4Gmm98lyDzQ&t=32s

Gandhi, in de stal ernaast, had veel belangstelling en zij ook voor hem, dat was heel leuk om te zien.
Ze had haar hooi in de linker hoek maar nam het mee naar rechts, de kant waar Gandhi stond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nacht is rustig verlopen, dat kan ik horen vanaf mijn slaapkamer. Ze heeft zelfs gelegen, zag ik aan haar bed de volgende ochtend.

Naar buitengaan ging eigenlijk wel rustig, hoewel Pocotó, de andere merrie, wel een spurt nam achter haar aan. Maar Gandhi beschermde haar. Dat ging heel lang goed (Olímpio en Vincent hebben geen belangstelling voor nieuwe paarden, die gingen meteen grazen) , maar toen ik later ging kijken stond Honey apart. Verder niet zo´n probleem, maar het was wel op het enige stuk waar de omheining zo-zo is. Er loopt wel schriklint langs, maar daar staat geen stroom op en ik weet natuurlijk niet hoe goed ze met omheiningen is, dus ik hield het in de gaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om een uur of twaalf weer eens kijken omdat Gandhi zo aan het hinniken was. Die stond op een flinke afstand, meet met Pocotó. Toen ik echter naar Honey toeliep, ging hij er ook heen en dreef haar op. Ze wilde echter niet ver van de omheining vandaan. Toen hij haar met rust liet enal een eind weg was gelopen, heb ik haar geaaid, maar toen kwam Gandhi, jaloers, haar toch nog weer verjagen. Zesloeg van zich af, maar dat zag er toch allemaal wel wat verontrustender uit. Maar uiteindelijk liep hij weer weg. Omdat Honey maar langs de omheining bleef pacen en niet weer ging eten, heb ik haar, met mijn vestje om haar hals geslagen, maar naar de stal genomen. Ze wilde niet graag mee, maar ik kreeg het voor elkaar. Niet opgsloten in haar eigen stalletje, maar gewoon in het gebouw, dan kan ze wat rondlopen. Ze had hooi en wat voer. zo kon ik zelf ook rustig eten.

Ik zag dat haar ademhaling wat geforceerd was en ik weet niet of het komt van vermoeidheid, warmte, allebei, of allergie. Als ze allergisch is voor de bomen hier, kan ze niet blijven. Daarvan heb ik de eigenaar naar ook even op de hoogte gebracht.
Enfin, het is allemaal best spannend nu even, ik hoop dat de rest van de middag en binnenhalen goed gaat en dat ze morgen de andere kant op gaat het land verkennen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 16:50

Ze stondin haar eigen stalletje toen ik ging kijken enal helemaal rustig. Emmertje water wel omgegooid, dus even nieuw gegeven, die dronk ze meteen leeg, dus nog één gegeven.
Ik heb haar halster omgedaan en haarop de poetsplek gezet. Daarnaast waren mannetjesaan het werk (met beton olen enzo) dus dat vond ze wel leuk om naar te kijken en ik had de radio aangedaan. Ik heb haar geborsteld, nog één van de klittebolletjes die aan haar oorhaar zat er af kunnen pulliken. Ze vind het niet fijn als je aan haar oor komt, dus die moeten één voor één. Er zitten er nog twee. Ze zat helemaal onder, maar de igenaar en de vrouw die op Honey reed en mee was haar brengen, hebben voordat ze op transport ging alles eraf zitten pulliken.
Spuitbus met glans spul en met anti klit vond ze ook maar zo-zo.
Ze heeft me goed kunnen besnuffelen. ik heb ook haar hoeven uitgekrant en geolied. daarna heb ik haar nog even het land op gelaten. Ze liep een stukje achter mij aan (ik ging water bij vullen)maar besloot toch weer langzaam naar d ehoek te gaan waar ik haar eerder vandaan had gehaald. Maarnu was ze rustig, hoewelze wel afen toe over het hek kijkt. Ik denk dat ze zich daar meer op haar gemak voelt omdat er een huis is. Waar ze woonde was het huis ook aan het land. Nu is mijn huis dat ook, maar je kijkt op de achterkant en ze is nog niet echt hier rond wezen kijken.
Gandhi hinnikte wel even, maar kwam niet kijken, gelukkig. Ik haal haar straks voor de anderen uit wel binnen, dat geeftdan minder chaos bij het binnen laten.

Op mijn youtube kanaal staat nu ook een lange video van hoe het ging vanmorgen. (zie voor kanaal link in mijn onderschrift)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:32

Is ook niet niks, zo'n verhuizing. Maar je begeleidt het prima.

Dabo

Re: [VOLG]Er komt een nieuwe pony! Update: gearriveerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:17

Wat een leukerd. Hoe groot is ze?
Heel veel plezier met haar, hopelijk wordt ze niet ziek van de bomen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 00:42

Ze kijkt erg vriendelijk en kalm. Denk dat ze prima op haar plek is bij jou.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 11:55

Dabo,ze is 1.30m.

Vanmorgen ging het naar buitengaan rustig. Vincent liep ook een stuk met Honey mee. Pocotó had eindelijk door dat Honey ook een merrie is en nu hinnekte ze als Honey te ver van haar en Gandhi vandaan ging en ze wilde haar leren vijgen plukken. Ze zijn ook later de andere kant opgegaan,waar ze veel meer ruimte en meer te eten hebben en de andere twee ook waren.
De batterij van mijn camera was leeg nadat ik het naar buitengaan had gefilmd, maar ik kan vanmiddag wel wer neiuwe foto´s nemen.
Het motregent, goed voor het gras dat al op begint te komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 15:04

Nou,nieuwe dynamiek: Toen ik ging kijken was het groepje niet Pocotó (de schimmelmerrie), Gandhi en Honey, zoals steeds, maar Honey en Vincent zij aan zij en Gandhi op een afstandje, en Pocotó veel verderop bij Olímpio. Vincent was bij het naar buiten gaan al mee gelopen, dus ik denk dat hij zich er op een gegeven moment flink mee bemoeit heeft. Hij is baas over Gandhi, dus die durft niet echt dichtbij te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook wel grappig,toen ik ging filmen en fotos nemen kwam Honey op me af gewandeld met haar oren naar achteren om duidelijk te maken dat ze niet van plan was om mee te gaan, ze vindt het te leuk buiten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 19:43

Ze wilde wel naarbinnen met anderen samen, maar ging niethaar stal in. Dat zorgde voor opstopping, omdat Gandhi en Pocotó haar voorbij moeten om hun stallen in te gaan. Dus die drie maar weer naar buiten laten gaan. Pocotó aan een touwtje los om haar nek eerst naar de achterste stal, toen Gandhi doorgelaten en toen kwam Honey wel naar het gangpad, maar denk maar niet dat ze haar stal in ging, ondanks dat het voer wel lokte.
Ik liet het ana haarzelf over en ben boodschappen gaan doen. Toen ik terug kwam, stond ze nog steeds niet in haar stalletje en ik kreeg haar er eerst niet, maar heb uitendelijkde zak met charobs achetrin gelegd en een lang touw achter haar kont langs gedaan waar ik van voor haar aan kon trekken, en met dat "duwtje" van achteren ging ze eignelijk heel makkelijk naar binnen en stak meteen haar neus in de zak met charobs. Uiteraard kreeg ze er een paar en de andere paarden ook. Halster af, touw erafen stal dicht, kaar. Ze moest eerst meteen vreselijk plassen. Ja, dan doen ze niet graag gewoon op beton, dus ze heeft dat al maar ingehouden zolang ze op de stalgang liep.
Pfff, het is wel een werkje hoor, zo´n madam, maar het is haar vergeven, ze is geen stal gewend.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 21:40

Vandaag had ze nog hulp nodig om haar stal in te gaan, maar al veel minder, dus het gaat de goede kant op.
Ze kwamen met z´n allen om vier uur al naar huis, dus ze gingen vroeg naar binnen. Wel leuk om te zien hoe ze in de groep beweegt, gewoon tussen de anderen, maar wel altijd bij Vincent als ze zich bedreigd voelt. Ze ging ook vlak achter hem naar binnen en heeft daarmee haar plaats ook wel een beetje bepaald. Pocotó, die normaal als laatste binnen komt, ging na haar naar binnen, toen Gandhi en als laatste, Olímpio. Die komt gewoon wanneer het rustig genoeg is om hem heen, hij heeft geen vaste plek wat binnenkomen betreft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 22:49

Het belangrijste nieuws is dat ze zomaar zelf haar box is ingegaan bij het binnenkomen, hoewel ze er meteen uitschoot en bij Vincent, waar ze bijna de hele dag mee op had getrokken, in de stal ging staan. Maar toen ik met voer kwam, ging ze toch maar weer snel in haar eigen stalletje klaar staan daarvoor.

Afbeelding

Ik nodig jullie uit om op mijn youtube kanaal de fimlpjes te kijken die ik vandaag en de vorige dagen heb gemaakt: https://www.youtube.com/@equineshelterpt6786

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:09

Wat een leuk opvangpaard heb je. Fijn dat ze haar plekje een beetje begint te vinden.