Ze is perfect, kleine merrie met groots karakter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Ze is perfect, kleine merrie met groots karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 10:42

Al eerder schreef ik op bokt over de aankoop van deze merrie. Ik had hoop om ooit weer te gaan crossen en tijd om weer daar te komen. Ik had alleen een paard nodig die dat zelf ook wel zag zitten.
Dus kwam in 2022 een kleine felle merrie met een groots karakter bij ons wonen. Na een week kreeg ik al wel een idee dat het de juiste keuze was. Na 2,5 jaar kom ik er iedere dag meer achter dat ze perfect is.

Ontmoet Laguna aka Raketje. Een 8 jarige van Herald3 x Mermus R

Het is een klein, slim werklustig beestje. Ze laat niet bepaald over zich heen lopen. Alle andere paarden hier thuis wijken onmiddellijk als mevrouw komt aanschrijden. Dat verwacht ze eigenlijk ook van onbekende paarden op wedstrijd. Ondanks haar onopvallende donker bruine effen vachtje weet ze toch overal de blik even op zich te vestigen door haar persoonlijkheid en open attente blik. Ik zit er altijd op te lachen en trainers en omstanders zijn altijd enthousiast over haar.
Wonderwel hebben wij maar een paar heel kleine momentjes gehad waarbij ze wilde bekijken wat ze precies aan me had. En heeft ze daarna besloten dat ik de moeite waard ben om mee op pad te gaan en avonturen te beleven. Ze geeft het gevoel altijd haar best te willen doen voor je.

De paarden wonen hier 24/7 buiten met zijn 4en. Overdag in de wei met schuilgelegenheid. In de nacht op 1000m2 zand met mogelijkheid om droog en beschut te staan, liggen en eten.

Mijn oorspronkelijke doel hebben dit jaar behaald *\o/* .
Sinds april komen we in de B van start bij de zuidelijke SGW's. Wat een feest is dat zeg.

Natuurlijk rijden we niet alleen wedstrijden. We komen heel veel in het bos en houden onze dressuur ook gewoon netjes bij. Er is ook (heel veel) tijd voor kroelen (wat nou merries houden daar niet van!), spelen en grondwerken. Maar vooral ook voor lamballen met je vrienden en gras vreten.

OP SGW's staan vaak verschillende fotograven en omdat ik vind dat ik deze herinneringen mag koesteren koop ik altijd foto's. Tel daarbij op dat ze een perfectionist is en altijd vlug is in de voorbeentjes en daarmee bijna altijd het perfecte plaatje maakt op een foto en ik heb inmiddels een aardig fotoarchief. Ik zie mezelf als oud grijs besje al deze foto's opnieuw en opnieuw bekijken met vochtige oogjes van trots en blijdschap.

Alphen-Chaam hebben we gemist omdat ik daar zelf in de organisatie zit. Onze eerste wedstrijd in Etten-Leur. Dressuur en springen waren super. De cross ook, al hadden we wel een aantal weigeringen. Precies genoeg om wél te kunnen finishen. Gut wat was het ook spannend. En wat een ontlading als je dan eindelijk weer na jaren proberen kunt doen wat je altijd wilde doen.
Afbeelding

Next stop Kronenberg. Daar ging ze echt geweldig door de cross heen. Ik had het gevoel dat ik alleen hoefde te wijzen waar we heen gingen. Water is nog niet zo haar ding. Daar is ze echt te voorzichtig voor. Dus op het boompje voor het water stonden we even stil. Het 2e water ging al wel goed. Is gewoon nog een werkpuntje waar ik alle vertrouwen in heb.
Afbeelding

Door naar Heerjansdam. Dat was een foutloze cross :D
Al heb ik daar vanwege de natte bodem icm ijzerloos wel heel voorzichtig gereden. Wat is zo'n cross dan ineens snel voorbij als je zit te genieten.

Afbeelding

Afbeelding

In Ede was het ineens na een zeiknatte periode stralend weer. En wat een beeldschone cross is dat. Je kunt daar onderweg echt genieten van het afwisselende parcours. Ook merkte ik dat de hindernissen wat beginnen te krimpen :j Of eigenlijk. Mijn zelfvertrouwen en het vertrouwen in dit paard begint meer en meer te groeien. Dat betekend dat ik ook wat beter ga rijden. Nog genoeg te verbeteren en een enkele stop konden we niet voorkomen hier van heel fel licht naar een gat de duisternis is. Maar wauw. Wat een groots gevoel. (een SGW kan je ook een geweldig voldaan en trots gevoel geven als je niet wint of foutloos bent, dat is nou net de magie van deze sport)

Afbeelding
Belonen belonen belonen. Je kunt er een bingokaart mee vullen hoe vaak ik haar complimenteer. In de cross minimaal na iedere hindernis :Y) . Soms nog tussendoor. En iedere ochtend vertel ik haar dat ze een beeldschone vrouw is. Van binnen van en buiten :+

Afbeelding

Tussendoor gaan we af en toe nog springen. We houden het nu even op 90cm als zijn we ergens wel klaar om gewoon B te gaan starten. Maar aangezien er geen haast is wordt dat meer iets voor het naseizoen of deze winter. Ik wil haar gewoon houden tot haar laatste zucht dus we hebben nog jaren en jaren voor ons liggen.

Afbeelding

Een heel enkele keer starten we ook dressuurwedstrijden. En ondanks dat ze geen typisch dressuurpaard is, denk ik dat we echt wel richting het Z gaan ooit. Maar dat mag tussendoor. Als we zin hebben en het niet te ver rijden is :+

Iemand zei recent tegen mij: "Je bent zo goed als je beste paard" en daar sluit ik mij bij aan.
Want sinds ik deze geweldige merrie heb. Lukt het met mijn ruin ook eindelijk om met vertrouwen een rondje te springen.
Dit is het paard waar ik het al mee opgegeven had ooit nog op (spring of cross) wedstrijd te gaan:
Een Winningmood van de Arenberg van inmiddels 12 jaar. Heel toepasselijk met de bijnaam Flappie.
En dat allemaal dankzij mijn prefecte merrietje _/-\o_ .
Afbeelding

pol013

Re: Ze is perfect, kleine merrie met groots karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 10:43

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:46

Wat leuk om te zien dat het nu door het merrietje ook beter gaat met je ruin :-) Zo zie je maar weer :-)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:54

Wat een leuk verslag om te lezen. Je ziet jullie vertrouwen groeien op de foto's. Jullie lijken een hele fijne combinatie samen en wat fijn dat je een paard gevonden hebt waardoor je beter bent gaan rijden. Geniet van alles wat nog komen gaat!

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:02

Wat leuk om te lezen die liefde spat van de tekst af en haar blije oortjes over de hindernissen zijn een genot om te zien nog heel veel jaren plezier samen toegewenst!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:23

Leuk verslag!

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:31

Mooi om te lezen en te zien hoeveel plezier jullie aan elkaar beleven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:49

Leuk dier! Ze wil echt voor je gaan. Het enthousiasme straalt er vanaf. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe groot is ze?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:05

ik geniet zo enorm hiervan. Fantastisch hoe de liefde eraf spat, van de foto's en van je verhalen! Wat een geweldig paard heb je gevonden, en die opmerking 'je bent zo goed als je beste paard' herken ik volkomen. Zulke rondjes geven je het vertrouwen om andere paarden mee te nemen als zij het juist moeilijk vinden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 12:07

@boemel ze is 1.62.
Wel gewoon paard dus. Maar toen ik bij de kennismaking op ging zitten dacht ik echt wat moet ik met deze kleine iele pony met dat kleine nekje en die kleine vlugge pasjes.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:24

Wat een mooie fotos en het genot straalt er echt vanaf in je geschreven tekst. Jullie zijn echt een mooie combinatie, ga zo door!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:33

pol013 schreef:
@boemel ze is 1.62.
Wel gewoon paard dus. Maar toen ik bij de kennismaking op ging zitten dacht ik echt wat moet ik met deze kleine iele pony met dat kleine nekje en die kleine vlugge pasjes.

Ze toont als echt paard hoor <3

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:41

Wat leuk zeg!
Ik snap best dat je zo blij bent met je merrie :)

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:48

Ik geniet met je mee zo van de foto's!! wat een fijne combi zijn jullie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:55

Dat ziet er leuk uit! Ook de oortjes lekker naar voren op alle foto's.

Leuk Raketje met een aansprekend koppie!

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:22

voor dit kan ik alleen maar lof geven! Geweldig hoe jullie bezig zijn en wat gaaf hoe jij jezelf door haar ontwikkeld ook. Rust en tijd hou er van :D

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:16

Wat een prachtig verslag. De vriendschap tussen jullie slag er vanaf! Mooi om te zien!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:40

Wat tof zeg, je praat ook altijd zo heerlijk enthousiast over haar. Grappig dat ondanks de eerste kennismaking het zo goed klikt.

(Zeg ik met mijn Haflinger waarvan ik nooit had verwacht een Haflinger te kopen :') )

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:05

Heerlijk zeg, de enthousiasme en liefde voor dat paard spat van de foto's af!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:19

Wat een leuk dier! Ze kijkt echt als een 'happy athlete'.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:30

Wat een leuk paard! Kan me helemaal voorstellen dat je daar blij van wordt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:01

Wat een leukerd! En mooi, dat vertrouwen.

Mo_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:17

Wat een gaaf dier! Plezier spat er vanaf

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 08:16

Dank jullie wel allemaal! Leuk dat ik mijn gevoel zo goed over kan brengen met woorden. Want jullie krijgen blijkbaar goed mee hoe ik denk over dit paard. <3

@lielle: 'je beste paard' is in 'onze' sport volgens mij nóg veel belangrijker inderdaad.

@tigs: Ik moest gisteren nog denken aan dat happy athlete toen we weer op wedstrijd waren. En dat is het inderdaad.
Natuurlijk staat ze net zo lief gewoon de hele dag in de wei als dat ze mee gaat. Maar als we dan op pad gaan staat ze zo lekker het hooinet leeg te schransen in de trailer rit er naar toe (ik heb een camera dus weet precies wat ze doet onderweg). Geniet van het gefrummel als we vlechtjes maken. Eet lekker wat gras en kijkt om zich heen als we aankomen. Doet ijverig haar werk in de dressuurproef en laat zich lekker krabben als de vlechtjes er weer uit gaan. Wordt weer fris wakker als we naar de springring gaan etc etc etc.

Ik moet dan echt wel eens denken aan die dierenrechten organisaties die de paardensport (en al helemaal eventing) maar niks vinden. Ik kijk naar mijn paard. En heb vrede met de wereld 8-) Want als het zo kan, dan mogen we er trost op zijn.

@r_emkee: Ik moet mezelf daar af en toe wel aan helpen denken hoor. Dan zie je andere soms sneller gaan en zou ik ook bijna haast krijgen. Maar dan realiseer ik me weer waar we het voor doen (onszelf) en hoe rete gaaf ieder stapje is. En heb ik de rust weer terug.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:38

Geweldig mooi verslag!! Jullie zijn echt een mooie combinatie samen!!!