Mongol Derby 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Mongol Derby 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 18:12

Ik was al op zoek naar een topic waarin weer samen ‘stipjes’ worden gevolgd, maar kon er nog geen vinden.

Op Facebook en Instagram zag ik al berichten over de race van dit jaar langskomen die over iets minder dan 48 uur start. De pre-race training was vandaag.
Dit jaar weer Nederlandse deelname: Corrina Leeflang (CLE).
https://equestrianists.com/mongolderby2 ... flang-cle/

Dus wie volgt er weer mee?

https://equestrianists.com/mongol-derby/

Sica @ [VVDD] Mongol Derby 2024
Moderatoropmerking:
Over de discussie rondom het welzijn van de paarden kan een nieuw topic geopend worden, zodat het hier over het volgen van de race kan gaan.

Neonlight @ [VVDD] Mongol Derby 2024
Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal berichten verwijderd. Dit topic is opgestart met de bedoeling om de Derby te volgen. De discussie over welzijn kan in het topic [PP] Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn, zoals ook in een eerdere modopmerking al gezegd is.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 13-08-24 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: modopmerking uit het topic in openingspost toegevoegd

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:27

Jaaa *\o/*
Heb de voorbereidingen niet helemaal meegekregen vanwege vakantie maar ik ga weer proberen te volgen hoor. Vind de blogs en de posts altijd erg leuk geschreven en even terugdromen naar de steppe is fantastisch :D

fannetje

Re: Mongol Derby 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:50

Ik ga zeker volgen, want ik ken Corina van mijn endurance tijd.
Ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen, ze heeft iig genoeg voorbereiding gehad, dacht ik.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:14

Marieke uit australië is bokker waikiki ;)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:16

Ik ga ook weer stipjes volgen.

Prachtige pure race.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:17

En een Nederlandse en een Bokker. Twee om aan te moedigen dus. Nice. Ik vind het altijd wel leuk om op de achtergrond een beetje te volgen.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:23

Ik hoop op een familielid/kennis van iemand die meerijdt voor updates en samenvattingen. Vond het vorige jaren echt geweldig om te volgen...

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:41

Jaaa ik zocht net ook naar een topic, net aangemaakt zag ik! Volg vooral af en toe, de verslagen vd site vind ik vooral altijd leuk om na te lezen!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:33

Ik kom ook weer stipjes volgen :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 22:19

Iris82 schreef:
En een Nederlandse en een Bokker. Twee om aan te moedigen dus. Nice. Ik vind het altijd wel leuk om op de achtergrond een beetje te volgen.

Dat heb ik ook. Samen met de updates.

En als het lukt de live stream van de finish als ze bereik hebben (en ik tijd).

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 01:22

Hoi iedereen!
Ik heb zelf vele jaren hier op bokt de Mongol Derby gevolgd en ik ben nu op de Steppe dus ik dacht ik doe even een berichtje

Helaas denk ik niet dat er iemand van mijn vrienden en familie op bokt zit, en we mogen geen contact hebben met de buitenwereld dus ik denk niet dat er op die manier updates gaan komen helaas. Ik vertel ze wel veel over de training en hoe het hier nu is maar morgen kan dat dus niet meer.

We zijn eergisteren op het startkamp aangekomen na in het hotel de regels nog een keer door te hebben genomen en als ruiter zijn we allemaal gewogen (je mag niet meer dan 85 kg wegen aangekleed om te rijden dus inclusief cap, chaps, jas etc).
Daarna 8 uur in de bus en zoals jullie op FB/site konden lezen zitten we vlakbij Kharkorin, een half uurtje daar vandaan. Het is een erg belangrijke plek voor de Mongolese mensen.
De start en finish zijn op dezelfde plek dit jaar en we zitten in een gebied met veel bergen.

Gisteren voor het eerst op een paard hier gezeten, de mijne was erg klein maar had geen probleem met mij dragen. Hij wilde niet zo graag alleen maar als er andere paarden waren dan wilde hij die wel racen en hij was heel voorzichtig in waar hij wilde lopen.

De training gisteren was een veterinaire training dus daarna kwam de vetchek. Ik ken dit al vanuit de endurance en was een van de weinige die alles meteen goed had. Ik kreeg complimenten van de dierenarts (ik was ruim op tijd gaan stappen en had het paard gekoeld met mijn drinkwater).

De max. Hartslag hier is 56 dus lager dan bij endurance wedstrijden (in NL is het 60 en in andere landen 64). Ik heb gevraagd waarom dat was en als antwoord kreeg ik dat hiervoor gekozen is omdat ze het moeilijker wilden maken dan bij endurance omdat ze weten dat de paarden goed zijn en het een uitdaging moet zijn voor de ruiter. De paarden zijn klein dus hun basis hartslag is wat hoger dan een paard wat groter is.
De paarden zijn het beste te vergelijken met IJslanders alleen dan meer gebouwd voor warm weer dan koud weer.
Het was gisteren bijna 30 graden in de volle zon dus niet makkelijk om de hartslag omlaag te krijgen.

De paarden zijn allemaal maanden geleden uitgekozen en getraind hiervoor dus ze zijn fit en het team van dierenartsen checkt dit ook continu. De ruiters word ook gevraagd om te checken op wonden en dingen die opvallen.
Alle regels zijn er voor paarden welzijn en we hebben al een paar keer te horen gekregen dat als wij ergens op de steppe liggen het ze niks kan schelen als ons paard maar water en eten heeft ;)

Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft, jullie kunnen nu nog vragen stellen, ik antwoord denk ik vanavond nog wel een keer en daarna is het gaan :)

Super leuk dat jullie dit volgen, we worden bijna constant gefilmd en er is ook een drone dus ik hoop op mooie beelden voor jullie;)ik haat fotos zelf maar het moet maar haha.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 05:58

Ik was gisteren middag nog aan het zoeken naar een topic en overwoog om er zelf een aan te maken, dus dankjewel voor het aanmaken BrankaZ :+:

En wat geweldig Corinna dat je jezelf hier hebt gemeld.
Ik hoop dat mijn berichtje nog op tijd is (dat je het nog kan lezen voordat je offline gaat).
Heeeeel veel succes, maar vooral heeeeel veel plezier gewenst <3

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:35

Corinna heeeeeeel veel succes en plezier! Ga genieten, wat een ervaring!!!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:02

Wat tof dat je hier nog even langs komt. Heel erg veel succes en vooral een prachtige race en ervaring gewenst!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:08

Veel succes Corinna en bedankt voor je inleidende bericht. Goed te horen dat paardenwelzijn hoog op de agenda staat!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:09

Heel veel succes en plezier!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:52

mysa schreef:
Veel succes Corinna en bedankt voor je inleidende bericht. Goed te horen dat paardenwelzijn hoog op de agenda staat!

Vind je?

De paardjes dragen als ze pech hebben avonturiers van tot 1.85 meter lang en een gewicht van in totaal tot 90 kilogram in deze barre race.

Als je de foto's op de site bestudeert, wordt je vaak niet blij van de optomingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:59

Ik vind het ook wel bijzonder dat we al snel vallen over optomingen in de spring of dressuursport, maar dat er bij de Mongol Derby amper gesproken wordt over dierenwelzijn terwijl daar ook nog heel veel verbeteringen te behalen zijn.

Heel veel succes Corrina! Ik ben wel benieuwd naar alle verhalen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:01

Als er iets niet hoog op de agenda staat bij de Mongol Derby is het het paardenwelzijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:14

Ik heb deze hype ook nooit begrepen. Als dezelfde deelnemers hier op veel te kleine pony's door het land zouden racen is de wereld te klein, maar als het daar is wordt het prachtig gevonden. En het geweten wordt gesust door een flink geldbedrag als "steun voor de lokale bevolking".

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:26

Ik ben hier ook een beetje voor de welzijns discussie. Ik ben in veel verschillende landen geweest en ik kan jullie vertellen dat we ook een beetje moeten beseffen dat we in Nederland een van de meest vooruitstrevende landen zijn met betrekking tot dierenwelzijn en milieu.
Toen ik hier vertelde dat ik geen 80kg op mijn arabier laat waren de meeste mensen heel verbaasd. En zeker die van buiten Europa.
Wij hebben hele andere normen en waarden en de Mongolese mensen komen weinig buiten de Steppe, dit is dus ook een manier om te laten zien hoe het ook kan.
Ze zijn hier super geïnteresseerd in hoe wij het hier doen en vragen van alles.
De paarden zijn hun meest waardevolle bezit, waardevoller dan hun kinderen. Maar ook een soort gebruiksvoorwerp. En dat is soms moeilijk om te zien.
Ik heb vandaag een paard afgewezen vanwege singel plekken die bijna genezen waren. Ik vond het geen fijn idee dat ik die waarschijnlijk weer open reed.

Kwa optoming is het het beste wat hier verkrijgbaar is. Dus de bitten zijn niks extreems maar ook niets geks wat de paarden niet gewend zijn. De zadels zijn vergelijkbaar met podium/endurance zadels en super licht.

Als ruiter doe je er natuurlijk ook alles aan om je paard zo goed mogelijk te verzorgen in de tijd dat je hem bij je hebt, het voelt ook als een eer om een paard te mogen lenen. Uit ervaring weet ik dat er zo veel plekken zijn waar er slechter voor paarden gezorgd wordt (dat betekent niet dat het niet beter moet).

De Mongol derby betekent ook dat er veterinaire zorg is voor de paarden hier die er anders niet is. Deze paarden zien nooit een dierenarts maar tijdens de Mongol Derby wel, als de dierenartsen tijd over hebben dan gaan ze bij mensen langs of mensen komen naar ons toe met vragen over hun paard. Op deze manier wordt de kennis dus steeds groter.

Vragen staat vrij en bedankt voor alle aanmoedigingen! Ik heb de trainingen overleefd zonder te vallen dus ik ben blij ;) klaar voor de start.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:00

corrina1994 schreef:
Ik ben hier ook een beetje voor de welzijns discussie. Ik ben in veel verschillende landen geweest en ik kan jullie vertellen dat we ook een beetje moeten beseffen dat we in Nederland een van de meest vooruitstrevende landen zijn met betrekking tot dierenwelzijn en milieu.
Toen ik hier vertelde dat ik geen 80kg op mijn arabier laat waren de meeste mensen heel verbaasd. En zeker die van buiten Europa.
Wij hebben hele andere normen en waarden en de Mongolese mensen komen weinig buiten de Steppe, dit is dus ook een manier om te laten zien hoe het ook kan.

De deelnemers zijn allemaal wel hartstikke westers, dus hoezo is er dan ineens sprake van andere normen en waarden? :?

In veel landen is het ook gebruikelijk dat magere, kreupele, zieke of niet gedomesticeerde dieren aan het werk gaan, is dat een vrijbrief om daar ook op te gaan zitten?

Dit argument heb ik nooit begrepen om eerlijk te zijn. Blijkbaar ben je dan toch niet heel vooruitstrevend :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:03

Die 80 kg die je voor je eigen paard de grens vind, is bij deze derby ineens geen probleem. Ik probeer het te snappen, maar het lukt niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:06

Haar eigen paard heeft andere normen en waarden :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:36

Ik weet het niet, ben er nooit bij geweest maar heb eea over de begeleidende dierenartsen gelezen en die sturen echt geen kreupel paard weg. Lees ook dat Corrina schrijft dat de paarden al maanden getraind worden voor dit evenement. En de paarden worden ook na elke etappe gewisseld.

Over het gewicht: daar is bij de IJslanders ook altijd discussie over. Maar in IJsland rijdt Jan en alleman al eeuwen op die kleine paardjes en dat heeft toch zelden of nooit kapotte paarden tot gevolg. Juist doordat ze klein zijn, korte beentjes en ruggen hebben, zijn het goede gewichtdragers. Beter dan menig rank groter paard.

Niet dat ik zware ruiters wil propageren hoor, ik voelde me al ongemakkelijk als ik eens iets boven de 50kg zat, maar tegelijkertijd wist ik dat ze zwaarder gemakkelijk aan kunnen.