Paard op hol

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lusitana

Paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 00:26

Ik wilde Gandhi, een van mijn paardjes, aan gaan leren om op een bepaalde plek te parkeren zodat ik er makkelijk op kon, binnen de omheinig om mijn huis, zodat hij, als hij weg zou schieten in elk geval niet ver zou gaan.
Dat is finaal mislukt.
We waren nog maar net van stal, toen hij een beetje krap de hoek om ging en het zadel tegen de muurrand schraapte. Nu heeft hij slechte ervaringen met dat zadel, die allemaal te maken hebben met onnodig heftige reacties op schrikken en nu is er één bij.
Hij schoot naar voren, waarbij ik hard ten val kwam op mijn zij, meest op mijn dij, en hij ging ervandoor.
Ik dacht nog dat hij niet veel ruimte had en dus wel zou stoppen, maar nee, hij ging recht op het toegangshek af, waar hij omhoog ging om te springen, maar het niet haalde (hij heeft hetzelfde eerder in zijn leven gedaan met het hek voor de stal, toen sloeg hij over de kop). Gelukkig stootte hij het hek met de borst wagenwijd open, maar dat betekende wel dat hij nu op de weg was en het zag er niet naar uit dat hij snel zou stoppen.
Er klonk kataklopkataklop, maar dan in een sneltreinvaart. Ik stond even in dubio of ik niet eerst mijn telefoon van binnen moest halen, maar besloot achter Gandhi aan te wandelen. Hij zou op een gegeven moment wel moe worden en stoppen of terugwandelen.
Ik moest wat zand uit mijn ogen en oor vegen met de rand van mijn T shirt, maar verder ging het wel. De adrenaline zorgde dat ik geen pijn had.
Ik vond al snel het halstertouw op de weg, de ring van het halster zat er nog aan, finaal van het halster geknapt. Nu had hij gelukkig wel een trainingshalster waarbij dat kan gebeuren zonder dat het halster dan uitelkaar ligt en dat was een gelukje, want hem pakken met een halster dat op half elf hangt of helemaal verloren is, valt natuurlijk niet mee. Ik zat al te bedenken he ik het halstertouw om zijn hoofd kon knopen als het halster wel weg ofhelemaal kapot was.
Het weggetje maakt een bocht van 90 graden en ik konschuin over het land turende in de verte bij de volgende bocht het geschrokken paardje onderscheiden door zijn lichte valkkleur. Ik sprak hem aan. "Braaaaaf". Hij spitste de oren en ontdekte me. Hij keerde zich om, maar bleef wachten.
Het mooie wil dat die volgende bocht heel scherp(kleiner dan 90 graden) is en omdat er regelmatig auto´s uit de bocht vlogen is er een hoge berg zand voor de omheining gemaakt en die had er nu voor gezorgd dat Gandhi het idee had dat hij niet verder kon. En hij was dus daar gestopt en gekeerd.
Ik liep al kalmerend toesprekend met een opgewekte stem op hem af, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was dat hij bijna een kilometer over de weg had gegaloppeerd, en gelukkig waren niet alle wortelstukjes uit mijn zak gevallen bij mijn val, dus toen hij op het laatste stuk naar mij toekwam, kon ik hem een stukje wortel aanbieden. Ik heb het touw vastgemaakt en Gandhi mee terug naar huis genomen. Dat is allemaal zonder problemen gegaan.
Maar dat was dus even weer spannend en de laatste keer dat ik hem probeer aan het zadel te wennen, want er hoeft maar iets te gebeuren en hij gaat er weer als een gek vandoor. En nu was het toevallig etenstijd en was er geen enkel verkeer op de weg, maar dat had ook heel anders kunnen zijn.
Enfin, hij heeft alleen een sneetje op zijn wang van het halster opgelopen, maar verder is hij er ongedeerd vanaf gekomen.
En ik heb dus een beurse dij en maar een paracetamol genomen. Ik hoop dat ik morgen niet al te stijf ben.

Afbeelding

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:27

Dat was zeker schrikken! Fijn dat jullie er beide goed vanaf zijn gekomen.
Rij je hem niet met dit zadel?

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
"Down, down, down The Road...down The Witches Road" ~`Agatha Harkness ~

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:03

Dat is schrikken! Hij is/ was nog niet zadelmak? Sensibel paardje zo te lezen. Gelukkig is het allemaal relatief goed afgelopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 11:30

Toen hij vier was stapte ik er gewoon op en reed er mee weg, maar toen hij een keer met het zadel op terug naar zij stal liep toen hij losgebroken was op de poetsplaats), paste hij mét zadel niet zo goed door de ingang van zijn stal en het bleef dus hangen, waardoor er een heftige schrikreactie kwam, hij galoppeerde terug naar de poetsplaats, waar een hek voor zit dus ik dacht dat hij zou stoppen, maar hij probeerde het te springen, haalde het niet helemaal , kwam er met zijn borst tegen en sloeg over de kop. Hij is toen aan de kletter gegaan het land op, dat tig hectare is en het zadel is daarbij onder de buik geraakt, want het was niet nagesingeld en hij heeft haast geen schoft, dus ook niet veel om het op de plek te houden. Uiteindelijk is hij van uitputting gestopt en ik dacht dat hij ter plekke dood zou gaan.Ik heb het zadel weer goed gelegd wen we zijn rustig naar huis gelopen. Ik heb hem een paar jaar niks meer met het zadel gedaan en een paar jaar geleden ben ik weer begonnen met wennen en hij zag ineens in zijn ooghoek de opgestoken beugel met korf en ging weer aan de haal, weer het zadel ondersteboven en weer tot uitputting gerend. Ik kon het zadel er wel afhalen, maar niet opnieuw er op leggen, hij was te bang.
Daarna weer jaren niks met het zadel gedaan en sinds twee jaar ofzo weer met zadel gelongeerd en alles en ik had er ook al weer opgezeten op de poetsplaats en ik wilde nu dus beginnen met hem aanleren om ergens te parkeren voor makkelijker opstijgen om het verder op te pakken.
Er is geen reden voor zulke heftige schrikreacties, vroeger droeg hij ook gewoon zadeltassen en zo. Het is echt gekomen van die eerste schrik van het zadel.
Hij heeft helaas geen normaal brein. hij heeft als veulen honger geleden. Hij is met 3 maanden al van de moeder weggehaald en hefet daarna van groentenafval moeten leven. Ik heb hem broodmager en met kromme benen en een karper rug gekocht als acht maanden oud veulen. Het was al snel duidelijk dat hij mentaal niet normaal ontwikkeld was, maar verder is hij wel lief. Maar als hij schrikt gaat het echt gigantisch mis. De laatste jaren ging het eigenlijk wel goed, als hij schrok bleef hij staan of kwam naar mij toe, dus ik had dit niet verwacht.

En voor de duidelijkheid, ik heb 50 jaar ervaring met paarden, vele ingereden, veel moeilijke paarden goed gekregen, dat is ook mijn specialiteit, honderden paarden gereden.
Geen gebrek aan ervaring. Het is gewoon een heel apart paard.

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:40

Dat is schrikken zeg! Gelukkig is het nog goed afgelopen, wat jammer dat je paard zo heftig reageert. Gandhi is wel een knappe verschijning zo te zien.

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:47

Gelukkig met wat blauwe plekken afgelopen. Wellicht is het bij zo'n paard heel goed om schriktraining te gaan doen met de focus op dat zadelissue, en dingen die eraan hangen.

Over de IJssel

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:00

Is ESDR misschien iets voor dit paard? Als zijn brein inderdaad anders werkt weet ik niet of het zal 'pakken', maar mogelijk het proberen waard?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:46

Wat jammer zeg, dat hij na de eerdere ervaringen nou alweer in de stress is gegaan.
Wat zielig ook van zijn verleden..
Maar heeft hij niks overgehouden aan de knal van zijn borst tegen het hek of het waarschijnlijk tijdens het vluchten op het halstertouw zijn gaan staan waardoor het van het halster af knapte?

Ik hoop dat jullie beide gauw van de schrik bekomen. En hopelijk is het voor jou niet direct een probleem als rijden niet blijkt te gaan met dit paard.

Paarden ❤️

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:54

Lusitana schreef:
Toen hij vier was stapte ik er gewoon op en reed er mee weg, maar toen hij een keer met het zadel op terug naar zij stal liep toen hij losgebroken was op de poetsplaats), paste hij mét zadel niet zo goed door de ingang van zijn stal en het bleef dus hangen, waardoor er een heftige schrikreactie kwam, hij galoppeerde terug naar de poetsplaats, waar een hek voor zit dus ik dacht dat hij zou stoppen, maar hij probeerde het te springen, haalde het niet helemaal , kwam er met zijn borst tegen en sloeg over de kop. Hij is toen aan de kletter gegaan het land op, dat tig hectare is en het zadel is daarbij onder de buik geraakt, want het was niet nagesingeld en hij heeft haast geen schoft, dus ook niet veel om het op de plek te houden. Uiteindelijk is hij van uitputting gestopt en ik dacht dat hij ter plekke dood zou gaan.Ik heb het zadel weer goed gelegd wen we zijn rustig naar huis gelopen. Ik heb hem een paar jaar niks meer met het zadel gedaan en een paar jaar geleden ben ik weer begonnen met wennen en hij zag ineens in zijn ooghoek de opgestoken beugel met korf en ging weer aan de haal, weer het zadel ondersteboven en weer tot uitputting gerend. Ik kon het zadel er wel afhalen, maar niet opnieuw er op leggen, hij was te bang.
Daarna weer jaren niks met het zadel gedaan en sinds twee jaar ofzo weer met zadel gelongeerd en alles en ik had er ook al weer opgezeten op de poetsplaats en ik wilde nu dus beginnen met hem aanleren om ergens te parkeren voor makkelijker opstijgen om het verder op te pakken.
Er is geen reden voor zulke heftige schrikreacties, vroeger droeg hij ook gewoon zadeltassen en zo. Het is echt gekomen van die eerste schrik van het zadel.
Hij heeft helaas geen normaal brein. hij heeft als veulen honger geleden. Hij is met 3 maanden al van de moeder weggehaald en hefet daarna van groentenafval moeten leven. Ik heb hem broodmager en met kromme benen en een karper rug gekocht als acht maanden oud veulen. Het was al snel duidelijk dat hij mentaal niet normaal ontwikkeld was, maar verder is hij wel lief. Maar als hij schrikt gaat het echt gigantisch mis. De laatste jaren ging het eigenlijk wel goed, als hij schrok bleef hij staan of kwam naar mij toe, dus ik had dit niet verwacht.

En voor de duidelijkheid, ik heb 50 jaar ervaring met paarden, vele ingereden, veel moeilijke paarden goed gekregen, dat is ook mijn specialiteit, honderden paarden gereden.
Geen gebrek aan ervaring. Het is gewoon een heel apart paard.

Bedankt voor de verduidelijking, zo een zou ik dan ook lekker in de wei laten staan. Als die reacties zo extreem zijn is het gewoon te link.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:57

Gezien zo die geschiedenis, waarom dan perse rijden en een zadel erop leggen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 14:13

Wie zegt dat is persee moet rijden? Hij is 13 en ik heb hem van veulen af aan. Ik heb er opgezeten toen hij vier was en korte stukjes achter het huis gereden. Toen het eerste geval gebeurde heb ik hem jaren laten staan wat zadel betreft. Na de tweede keer ook. En nu ik merk dat de heftige schrikreactie er nog niet uit is, neem ik aan dat het er niet uit kan en probeer ik het niet weer. Als iets zegt dat het niet zo nodig hoeft, is dat het wel.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-07-24 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 14:31

Marigold schreef:
Wat jammer zeg, dat hij na de eerdere ervaringen nou alweer in de stress is gegaan.
Wat zielig ook van zijn verleden..
Maar heeft hij niks overgehouden aan de knal van zijn borst tegen het hek of het waarschijnlijk tijdens het vluchten op het halstertouw zijn gaan staan waardoor het van het halster af knapte?

Ik hoop dat jullie beide gauw van de schrik bekomen. En hopelijk is het voor jou niet direct een probleem als rijden niet blijkt te gaan met dit paard.

Hij is vanmorgen wat stijf uit de stal gekomen, maar loopt inmiddels al weer normaal en het enige dat hij van het op het touw trappen heeft overgehouden is een sneetje dat het halster in zijn wang heeft gemaakt, kan daar wel een foto van maken straks.

Het is absoluut geen probleem als ik hem niet rijdt, ik heb er nog drie, waarvan nog 1 niet bereden wordt.(En had er nog 1 die niet bereden werd, die is in mei overleden).
Op de twee bereden paarden rijd ik ook maar 1-2 x in de week een buitenritje op. Ik heb de paarden niet voor mij om op te rijden, ik wil er zijn voor paarden die mij nodig hebben. Ik rijd voornamelijk om ze afwisseling te bieden en dat vinden ze erg leuk.
Gandhi was een rescue, net zoals de rest van mijn paarden en dan is rijden een bonus, maar ik reken er totaal niet op. Ik heb een tehuis voor afgedankte, verwaarloosde, mishandelde en oude paarden (soms zijn ze alles in één als ze komen). Rijden heeft geen prioriteit.
(Zie onderschrift links)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:40

Jammer dat hij weer zo geschrokken is. Dan snap ik dat je het er voor nu toch bij gaat laten.
Fijn dat je hem weer goed hebt kunnen pakken.

Is het mogelijk je telefoon dichterbij te houden? Ik vind het geen fijn idee dat deze binnen ligt als je gaat rijden. Wat als je niet op had kunnen staan :\

This is my design

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 15:06

Normaal neem ik mijn telefoon mee, maar omdat ik letterlijk voor de deur bezig was in een besloten ruimte met een normaal gesproken mak paard, vond ik het geen noodzaak. Ik had wel toevallig mijn camera in mijn rijbroekzak omdat ik een en ander wilde filmen (omdat het zo goed ging de laatste tijd), maar de batterij was bijna leeg en ik heb alleen de foto van de OP kunnen nemen toen ik hem gepakt had.
Als de paniek eruit gerent is, is hij weer normaal, gelukkig en komt hij ook wel weer naar je toe.
Maar die paniek is dus wel levensgevaarlijk.

En voor de duidelijkheid want ik geloof dat niet iedereen mijn bedoelingen doorhad: Ik was niet van plan erop te gaan, ik ging hem alleen leren stilstaan bij een andere opstap plek, gewoon ernaast staande. Vandaar ook de wortelstukjes in mij zak, dat moest beloning worden voor alle goede pogingen.
Dat was de logische vervolg stap in het proces, hij was al weer zo aan het zadel gewend dat ik er tegen kon slaan en met de beugels kon rammelen, op en afstijgen etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 15:24

Bellatrix schreef:
Dat was zeker schrikken! Fijn dat jullie er beide goed vanaf zijn gekomen.
Rij je hem niet met dit zadel?

Zie dit nu pas, ik rijd hem helemaal nog niet! En dit is het enige zadel dat hij kent, al negen jaar.

Voor wie zich afvragen hoe hij eruit ziet:

lentevacht
Afbeelding

wintervacht
Afbeelding

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:44

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 16:29

Ik had het gezien,maar kan zulke dingen niet betalen, ik ben in Portugal gevestigd, hij heeft geen normaal brein dus ik weet niet welk effect het op hem zal hebben (maar als ze dat gratis hier willen proberen voor onderzoek op hun risico zijn ze welkom) en ik vind het niet zo belangrijk dat hij aan het zadel went, hij kan gewoon onbereden van het leven genieten.

Ik heb zelf ook het idee dat het alleen werkt als ze spanning opbouwen. Niet als ze plots uit het niets aan de kletter gaan. Dan heeft het geen tijd om in te werken. Maar als ik het fout heb, hoor ik het graag.

Hij is niet bang voor het zadel op zich.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:58

Het is een mooi paard om te zien. Denk wel ook aan je eigen veiligheid. Als dit paard geen normaal brein\denkvermogen heeft ,zoals je schrijft, dan moet je er toch voorzichtiger mee zijn dan met een normaal denkend paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 17:17

Ja, absoluut.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 18:20

Even een voorbeeld hoe anders hij met informatie omgaat:
Toen hij voor het eerst met schriklint in aanmerking kwam, raakte hij het aan met zijn neus, kreeg een schok, raakte het nog een keer aan met zijn neus, kreeg weer een schok, raakte het nog een keer aan, kreeg weer een schok, raakte het nog een keer aan, kreeg weer een schok en toen draaide hij zich om, om met twee achterbenen omhoog een schop naar het lint uit te delen.
En schriklint heeft hem ook nooit tegengehouden, hij is er diverse keren door gegaan, gewoon omdat hij aan de andere kant wilde zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 16:34

Ik had het verhaal ook op Facebook gezet en uit sommige reacties blijkt dat het niet duidelijk was dat ik niet OP hem zat en eraf was gevallen, maar hem aan de hand had en door hem werd omgekegeld.

Enfin, foto´s van de verwondingen aan zijn hoofd van het halster:

Afbeelding

Afbeelding

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:24

Joh wat heftig allemaal! Er is al van alles gezegd, maar als ik het allemaal zo lees ben ik vooral blij zowel voor jou als je knappe paard dat het goed is afgelopen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-24 15:02

Dank je wel, dat ben ik ook.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie