-
Sherivey
-
Lang geleden dat ik eens iets gepost heb.
Over twee weken is het drie jaar geleden dat ik Sheridan kocht.
Eerder dat jaar moest ik mijn allerliefst draver Titane laten gaan als gevolg van complicaties na een griffelbeenbreuk.
Alsof dat niet genoeg was, raakte ik drie maanden later ook Silver, de jaarling die ik net twee weken had, kwijt aan koliek.
Ik ging op bezoek bij Silvers fokster en daar zag ik Sheridan.
Iets in hem sprak me ontzettend aan. Ik vond het wel spannend, na net twee paarden kwijt geraakt te zijn. Maar ik ben voor Sheri gegaan.
Omdat hij pas 1 jaar oud was, is hij eerst twee jaar de opfok in gegaan.
Hier kon hij in een kudde met zowel jonge als oude ruinen/ hengsten opgroeien. En kreeg hij meteen de basis van grondwerk mee.

In mei 2023 was het dan zover. Sheri kwam naar huis, zodat hij samen met zijn 'broer' Matt (onze andere ruin) kwam te staan.

Wandelen had Sheri met zn opfokkudde al wel gedaan. Maar hier in het drukke poldergebied (ik woon in de hoek van Rotterdam), is het even andere koek.
Gelukkig leek Sheri het leuk te vinden. Ook zo ongeveer het enige dat hij met mij leuk leek te vinden.

Maar wederom bleef de pech ons achtervolgen. Op een dag tijdens een wandeling, schrok Sheri van een hond en gleed uit. Met een hele banketstaaf wond tot gevolg.
Hierop volgde verband en boxrust.
Tussen Sheri en mij ging het bergafwaarts. Hij accepteerde mij nu helemaal niet meer, beet naar me en dreigde zelfs met schoppen.
Van mijn kant was er schuldgevoel, dat hij gevallen was onder mijn begeleiding. En dat ik hem niet kon bieden wat hij nodig had.

Het weer hielp ons (naja niemand) erg mee. We hadden enkel een buitenbak, die volledig verzopen was.
In december besloten wij te verhuizen naar een andere stal. Hier hebben we overdekte plekken om aan de slag te gaan. Dan konden we hopelijk, als Sheri genezen was, weer aan de slag.
Gelukkig mocht Sheri, in overleg met de DA, al gauw op een paddockje, ipv stal.
Een goede maand nadat we op de nieuwe stal stonden, mocht EINDELIJK het verband eraf.
Hoewel ik op dat moment niks met Sheri kon (zelfs normaal meelopen lukte niet), was ik dolblij dat hij weer gewoon mocht spelen en doen.
En hij zelf ook, haha.

Maar toen begon het moeilijke gedeelte. Sheri en ik moesten vertrouwen in elkaar terug krijgen.
Met hulp van mijn vriend, onze instructrice en de Two Happy Athletes Academy gingen we aan de slag. Met resultaat!
Stapje voor stapje kwam het vertrouwen terug.
Met gewoon lekker chillen.

Met werken aan zowel enkele als dubbele lijnen. Want het beleerproces voor Sheri was inmiddels ook gestart.

We oefenen met trailerladen.

Sheri is inmiddels 4 jaar oud. Dus vonden we het ook wel tijd om de beginselen onder het zadel te maken.
Ik rij hem overigens niet zelf in.
Heb niet veel beeldmateriaal, want de eerste keren had ik hem aan de longe vast. 

Rijfoto's zijn van afgelopen maandag, eerste keer zonder lijn.
Sheri en ik hebben nog een hele lange weg te gaan. Maar we hebben goede begeleiding, dus we komen er wel.

-
Neonlight
- Moderator Over Paarden
-

-
Sintara
-

Owf wat heb jij een pech gehad, maar ik vind het echt dapper dat je door hebt gezet en nu kunt genieten van Sheridan
de eerste stappen zijn het zwaarst, maar ook het meest waardevol
-
Piekosjj
-

Uiteraard kom ik ook volgen!
Knappe Sheri, jullie gaan een prachtige toekomst tegemoet! Als alle tegenslagen voorbij zijn en jullie kunnen lezen en schrijven samen, kijk je terug op de moeilijke tijd die jullie achter de rug hebben gehad me zo veel trots!
-
Sherivey
-
Het is er ook echt een met zeer sterke mening hoor.
Longeersingel vindt ie niet meer leuk, gaat ie bokken. Zadel is wel prima.
Lijnen bevestigen aan neusriem? Kin op de borst of terugtrekken.
Bit in? Prima, dan gaat ie kauwen en kan ik hulpen geven.
-
Memuska
-

Jullie hebben al zo veel stappen gezet samen! Vind het super om jullie te volgen en ik kijk al uit naar meer beeldmateriaal. Hopelijk blijven jullie voortaan van de pech gespaard!
-
Sherivey
-
Vandaag heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt en hebben we de eerste meters over de weg weer gemaakt. 

Na zn val in november durfde ik niet meer. Zeker niet omdat onze stal aan een dijkje zit waar mensen echt asociaal rijden.
Oke, doen ze hier overal, maar dat dijkje heeft ook niet overal even veel berm om uit te wijken.
Sheri was echt zo braaf!
-
Memuska
-

Fijn dat het zo goed gegaan is! Geeft je ook weer wat meer vertrouwen (en hem vast ook).
Wat is het ook een leukerd hé. Wat is zijn afstamming alweer?
-
Sherivey
-
Veel Egyptisch.
Moeder was geloof ik volledig Egyptische lijnen. Vader gemixt. Al heb ik er niet heel veel verstand van hoor. 
-
Sherivey
-
We zijn weer naar buiten geweest.
Mijn vriend was er niet, dus dit keer geen steun van Sheri zn vaste maatje Matt.
Gelukkig waren er twee stalgenoten die wel mee wilden naar buiten. 
Begon wat hectisch. Sheri liep achterop, er was drukte op het stalterrein en er reden ook nig twee auto's achter hem aan (die ook het terrein af wilden).
Maar Sheri liet zich gelukkig goed houden en eenmaal buiten het terrein, met een paard voor en een erachter, ging het al snel beter. 

De puppylook is er een beetje af aan het gaan. En hij wordt zo knap!
(Was ie natuurlijk al wel haha)
-
Memuska
-

Wat flink van hem, en het is idd een knapperd!
-
Sherivey
-
Ik wilde dus een foto-topic plaatsen, toen ik me bedacht dat ik ooit eens een topic voor Sheri gemaakt heb.
Maar dus al meer dan een half jaar niks heb gepost. 
Even een kleine samenvatting:
In augustus begon Sheri heel vaag onregelmatig te lopen. Kreupel was het niet, maar linksom, op de volte in draf, zat er een soort hupsje in.
Uiteindelijk naar de kliniek gegaan met hem: twee ontstoken kniegewrichten en een hele lichte 'afwijking' op het linker SI-gewricht.
Bummer, want we gingen zo lekker. Het werd zes weken rust, daarna SI-ingespoten en opbouwen aan de hand.
Al met al hebben we er ruim twee maanden uit gelegen.
Eind 2024 zijn we hem weer wat gaan oppakken. Gelukkig was wat hij heeft geleerd niet helemaal verdwenen. Sterker nog, onder het zadel was het opstappen en verder waar we gebleven waren.
In augustus, vlak voor we iets aan hem begonnen te merken.

Aan de hand stappen na het inspuiten van zijn SI

Kerstshoot 

Eerste keer zelf erop in januari 

En gisteren

Linker achterbeen blijft helaas wel een dingetje. Onder het zadel is het te merken als je linksom in draf een vlote wil rijden.
Sheri vindt het nog moeilijk om dan in balans te blijven/ zijn lijf goed te gebruiken en dan merk je dat het linker achterbeen niet goed mee komt.
Dus dat wordt veel oefenen en trainen, zowel aan de hand, aan de dubbele lijnen als onder het zadel.
Er zit momenteel 1 tot 2 keer per week iemand op. Mijn instructrice de ene keer, dan loopt ie ook een stuk beter. En ik de tweede keer. Ongeveer 15 tot 20 minuten max per keer.
Misschien dat er binnenkort een derde keer bij komt, maar ik ben als de dood om hem stuk te maken.
Verder houden we goed in de gaten of Sheri nog plezier heeft in het werk. Momenteel vind ie het al rijpaard helemaal leuk. En natuurlijk of hij niet verslechterd door het werk.