Puur genieten van een spelende Asfaloth en Gimli!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Puur genieten van een spelende Asfaloth en Gimli!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 20:50

Eerst een voorstel rondje voor wie mijn jongens nog niet kennen.
De witte pony is mijn 10 jarige ruin Asfaloth. Begin september vorig jaar kreeg hij helaas de diagnose HB en later Chronisch HB. Gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven. Daarboven op chronisch stress en helaas in april ook nog de diagnose Beginnend astma.
Asfaloth heb ik van begin af aan van de diagnose HB op de paddock gehouden en 's nachts op stal. Echter ben ik erachter gekomen dat gras niet zo zeer het probleem was bij Asfaloth, maar dat zijn lijf vorig jaar zo uit balans was geraakt.
Daarboven op had hij alle stress die hij ooit heeft gehad ook nooit los gelaten. Hier werk ik nu aan met hem, maar doordat alles is hij uiteindelijk bevangen geraakt. Zijn lichaam trok het letterlijk niet meer. Ook het 24/7 buiten staan in kudde verband was hem helaas te veel geworden.
Zijn lijf komt gelukkig steeds meer en meer in balans. De focus ligt op rust en ontspanning en niets moet. Het mag. Ik vind het vooral belangrijk dat hij geniet van het leven <3 .

Gimli is mijn jaarling hengst die sinds eind oktober vorig jaar van mij is. Geboren in april 2023. Toen Asfaloth op de dag van diagnose HB verhuisde naar mijn huidige stal begin september om te herstellen van HB wist ik dat er opgegeven moment een maatje bij moest komen. Gimli en Asfaloth hadden vanaf de geboorte van Gimli al een echte klik met elkaar en ik ook met Gimli waardoor de keuze eind oktober dan ook snel gemaakt was. Na de vraagprijs gevraagd te hebben heb ik Gimli een dag later van zijn fokker gekregen (sta ook bij zijn fokker aan huis nu).

In april kreeg mijn jaarling Gimli helaas zandproblemen. Koliek kunnen voorkomen doordat ik er op tijd bij was en de signalen al snel herkende. In zijn mest was ook zand gevonden.
Daardoor in overleg met de kliniek de zandkuur dosis verhoogd en ook in april nog foto's van de buik laten maken waar bleek dat mijn jongens inderdaad zand in de buik hadden. Ondanks onbeperkt hooi in de paddock en matten onder het hooi.
In deze periode begon Asfaloth het grazen ook onwijs te missen.
In goed overleg dan ook met stal en de DA en de hoefsmid zijn we begonnen met 2uur gras. In de loop der maanden de graasuren rustig opgebouwd naar het moment dat ze nu de hele dag kunnen grazen en het gaat gelukkig nog steeds goed *\o/* .
Ik ben mij bewust van de risico's, maar het is echt kiezen tussen twee kwaden en Asfaloth werd ook echt onwijs ongelukkig op de paddock. Gimli is wat makkelijker. Zolang hij maar bij zijn grote vriend is is het goed, maar een jonge pony die volop in de groei is heeft ook gras nodig.
Uiteraard houd ik Asfaloth scherp in de gaten en mocht ik ook maar het kleinste signaal oppikken dat Asfaloth achteruit gaat kort ik de graasuren weer in of haal ze helemaal van het gras. Die optie heb ik gelukkig.
Ook zorg ik ervoor dat Asfaloth nu echt de rust kan pakken door ze 's nachts op stal te zetten. Even ontprikkelen doet hem ook goed. Zijn lijf moet echt de tijd krijgen om alles te verwerken. Het is in ieder geval belangrijk dat ik zijn fysieke en mentale gezondheid goed in balans houd. Een hele puzzel, maar wel een waar ik veel van leer.

Helaas ben ik er afgelopen donderdag er achter gekomen dat Gimli last heeft van bloedwormen. Had mest weggebracht naar de kliniek voor controle en maar goed ook dus (hij liet niks merken in gedrag)! Dezelfde dag nog ontwormd en nu netjes elke dag hun hele grote wei uitmesten en over 2 weken nog eens ontwormen. Dan komt het wel weer goed! Gelukkig lijkt Gimli er weinig last van te hebben en ben ik er op tijd bij.

In ieder geval. Rond een uur of half 7 begin van de avond kwam ik aan op stal om mijn pony's binnen te zetten. Vanuit de stalgang kan ik zo richting de wei kijken waar ze op staan en terwijl ik hun stal in orde aan het maken was zag ik ze opgegeven moment niet meer vooraan staan. Dus ik kijk echt even goed en zie ze achterin de wei samen spelen.
Snel mijn camera gepakt en naar de wei gelopen. Normaal stoppen ze met spelen, maar nu speelden mijn mannen vrolijk door. Wat is dat genieten om ze zo te zien <3 .

Extra bijzonder dus dat Asfaloth met alles wat die heeft weer zo vrolijk rond rent en speelt. Begin september vorig jaar kon hij nauwelijks lopen van de pijn en kijk hem nu eens <3 . Geniet van de foto's!
Hun volledige zorg doe ik overigens zelf. Iets met eenkennige pony's :') . Maar ik geniet er van! En dit soort momenten is dan waar ik het allemaal met veel plezier voor doe.

1. Hun nieuwe favoriete hobby tegenwoordig: Steigeren!
Afbeelding

Tussendoor word er samen veel gerend en gespeeld <3
Afbeelding

Afbeelding

En dan is er tijd voor nog een steiger:

Afbeelding

Pas bij het terug kijken en bewerken van de foto's kwam ik er achter dat deze Haas ook op de foto stond. Die lag denk ik te slapen in de wei. Want ik had hem nog niet gezien in het hoge gras. Zelfs niet met het maken van de foto, maar die nam even de benen om van Gimli weg te komen:

Afbeelding

Gimli <3 :

Afbeelding

Zo ongelooflijk dankbaar dat Asfaloth er nog is en het nu zo ongelooflijk goed doet en ik weer actie foto's van hem (en Gimli samen) kan maken <3 :

Afbeelding

Afbeelding

Dit filmpje heb ik op 7 juli gemaakt. Dit was hun 2de ronde en jup. Asfaloth rent voorop :D .

Asfaloth en Gimli vorig jaar rond deze tijd op hun oude plek. In de wei waar ze toen nog 24/7 in de kudde stonden. Asfaloth heeft Gimli overigens ook geboren zien worden en is zelf ook in die wei geboren. Hier zag ik de band al die ze vanaf Gimli's geboorte hebben. Asfaloth was hier vorig jaar inderdaad ook te dik. Dat hielp ook niet mee met zijn gezondheid toen de tijd:

Afbeelding

shadowstar

Re: Puur genieten van een spelende Asfaloth en Gimli!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 06:11

Wat lijken ze het goed te hebben! En wat een mooie pony’s

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:10

Wat fijn dat het goed gaat met ze! Leuke pony’s zijn het :)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:09

Wat een schatjes zeg! Ook erg mooie foto's! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:06

xYaartje schreef:
1. Hun nieuwe favoriete hobby tegenwoordig: Steigeren!

'Kijk,mam! Zonder handen' ;) :D

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:25

Wat zijn ze schattig en leuk samen en wat fijn dat het zo goed gaat <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 08:03

Bedankt voor jullie lieve woorden tot nu toe <3 . Dat waardeer ik!
Vanmiddag heb ik eindelijk even de tijd om individueel op jullie berichten te reageren. Mijn laptop ligt sinds maandag bij de computerwinkel en bok nu op de telefoon, maar nog geen tijd gehad om via de telefoon individueel op jullie te reageren.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:57

Wat een geweldige namen :):)

Wat fijn dat ze het zo goed doen!
Je hebt het goed doordacht! Mooi langstengelig gras is vaak laag in suiker. En als je goed oplet en een fructaanmeter in de gaten houd zal dit zeker goedgaan!

Fijn baasje hebben ze aan jou +:)+

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 20:59

Nou ben ik alsnog helemaal vergeten om op jullie individueel te reageren, maar gelukkig is daar PaulSimonan die het topic omhoog gooide! Dank je wel!

Shadowstar: Dank je wel <3 ! Ik doe mijn best om ervoor te zorgen dat ze het zo goed mogelijk te hebben. Alles rondom de zorg doe ik ook echt zelf en stal springt bij wanneer ik niet kan.

Diane_: Dank je wel! En heel fijn. Zo ongelooflijk blij mee. Zijn astma lijk ik nu ook onder controle te hebben/te krijgen met het management. Met dit weer vandaag maar 1x echt horen hoesten.

Lokii: Dank je wel voor het compliment <3 .

Nielojram: Haha ja ze moeten natuurlijk wel even laten zien dat ze dat kunnen zonder handen _O- . Uitslovers zijn het ook :') .

Zeedraakje: Dank je wel voor het compliment <3 !

PaulSimonFan: Wat een lief compliment, dank je wel! Ik doe mijn best voor ze en houd dat alles inderdaad goed in de gaten en anders heb ik gelukkig een hele fijne hoefsmid die mij waarschuwd wanneer ik twijfel en met haar overleg.
Echt onwijs blij ook inderdaad met de wei die ze hebben! De wei waar ze voorheen stonden is nu al helemaal kort afgegraast door de kudde. Dat was echt funest geweest voor Asfaloth. Op stal hebben Gimli en Asfaloth een eigen wei en het gras groeit mooi door want ze krijgen het met zijn tweetjes nooit op zo! Hopelijk kunnen ze daardoor in de herfst ook nog best lang op het gras. Dat zou mooi zijn.

Asfaloth en Gimli staan nu twee weken op het gras en het gaat super met ze! Dit is hoe Asfaloth eruit ziet. Of ja. Dit was afgelopen zaterdag. Dus echt heel recent. Echt rennen zie ik ze de laatste tijd niet doen, maar ze staan ook dag en nacht buiten dus spelen doen ze natuurlijk wanneer ze er zin in hebben nu en met dit warme weer zou ik ook geen zin hebben om hard te rennen.
Ik zou zelfs na kunnen denken over een volg topic in hoe ik Asfaloth nu manage en hem gezond houd, maar geen idee of daar interesse voor is en in hoeverre welk onderwerp ik in dat topic mee zou willen nemen of gewoon een algemeen volg topic.
Genoeg gekletst! De foto's van hoe Asfaloth er nu uit ziet (Alpaca op de achtergrond leeft nog trouwens. Meneer de Alpaca hengst lag gewoon diep te slapen en van het leven te genieten :') _O- De keren dat ik een bijna hartaanval had omdat er eentje weer eens heel stil lag maar gewoon diep bleek te slapen is niet meer op 1 hand te tellen :') Alpaca's zijn kampioen net doen alsof je dood bent met mooi weer ben ik achter gekomen).
Foto's zijn in hun paddock gemaakt. Daar staat inderdaad nog kort gras in, maar daar is voor nu even niks aan te doen. Trappen ze van de winter pas kapot wanneer het nat is. Ze verkiezen gelukkig ook veelal het hooi en van het hooi word ook goed gegeten :

Afbeelding

Afbeelding