Ons paardenparadijs met de 3 musketiers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Ons paardenparadijs met de 3 musketiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 09:58

Het was alweer even geleden dat ik de camera mee had, maar alles staat zo mooi in bloei en de paarden genieten volop, dus het werd weer eens tijd. Verwacht geen fancy gepoetst spul, dit is gewoon zoals ze er dagelijks bij lopen :D

Onze kleinste Ximo. Een mini shetlander van ongeveer 75cm. Ja, hij is echt heel klein :D
Ik vermoed ook wat dwerggroei, maar hij heeft niet echt hele duidelijke kenmerken.
Neemt niet weg dat hij echt een hartendief is. Hij is super lief, heel leergierig en is er altijd graag bij. Overal waar je gaat heb je een kleine schaduw zeg maar. Dit kun je toch ook niet weerstaan?
Afbeelding

Jim is inmiddels 19 en al een paar jaar met pensioen helaas. Door zijn blessure is hij ook echt wel een senior geworden. Maar ook hij geniet volop van onze plek. Hij is super relaxt (meestal dan :+, het blijft Jim) en de uitdaging is vooral om hem niet te dik te laten worden.
https://boktimg.nl/img/m/kGHhYn.jpg

Hij wordt trouwens wel grijs nu :D
Afbeelding

Hij is wel de baas van het spul. :+
Afbeelding

En de jongste telg Noura, die het geluk heeft uit een bloedlijn te komen met niet al te beste hoeven, met dunne zolen. Het gaat over het algemeen heel goed overigens, maar momenteel staat ze helaas met een hoefzweer. Dus voet ingepakt en hopen dat hij snel doorbreekt. Voor nu zit hij nog te diep.
Gelukkig is ze nog steeds haar lieve en vrolijke zelf en heeft ze een duidelijke mening over het inpakken van haar voet :roll:
Afbeelding

Dagelijks staan ze een paar uur op de wei. Wegens gewichtsbeperking niet de volle dag, maar nu zo'n 4/5 uur. Ik laat het gras altijd uitbloeien, zodat er zo min mogelijk voedingswaarde in zit. En dat gaat met zowel Jim die snel dik wordt, als Ximo die een verleden heeft met hoefbevangenheid, heel goed.
Dit is toch genieten <3
Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/wu3oZ6.jpg

Afbeelding

Naast onze paarden leeft er van alles op het terrein. Alles groeit en bloeit. Ik heb op diverse plekken bloemenstroken aangelegd. Wat een kleur en wat een beestjes <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/sNmNK9.jpg

https://boktimg.nl/img/m/yCBsGH.jpg

https://boktimg.nl/img/m/gNoyz3.jpg

Ook de framboosjes komen voorzichtig tevoorschijn :9
https://boktimg.nl/img/m/opJa3m.jpg

Uiteraard hebben de insecten hun eigen onderkomen. Ik heb op 8 verschillende plekken insectenhotels hangen, uiteraard in de buurt van bloemen. En daar maken ze goed gebruik van.
Afbeelding

Omdat ze beperkt op het gras staan, krijgen ze uiteraard verder hooi bijgevoerd. Ik probeer zoveel mogelijk lokaal en altijd laag in suiker. Helaas was mijn hooiboer al vroeg door de voorraad heen, dus heb ik nu 2x een partij weidehooi van Hay to you. Wat een mooi hooi is dat. Ze eten het ook graag!
Ik voer een deel in slowfeeders. Zo heb ik 2 van deze kratten staan, 1 met een slowfeeder met 3x3cm maas en 1 met slowfeeder van 6x6cm maas. En ik heb nog wat losse netten aan palen hangen en hooitassen in de boom, met verschillende mazen, variërend van 3x3 tot 6x6cm.
Afbeelding

En op een aantal plekken voer ik los hooi, zoals in het hooi huisje. Dit om stress te voorkomen. Door op verschillende manieren hooi aan te bieden (los, grote en kleine maas), is er eigenlijk nooit stress met eten. Wat er wel duidelijk was toen ik alleen hooi in slowfeeders met 3x3cm maas aanbood. En dit huisje is zo gemaakt dat de kleine Ximo het bovenste laagje mee kan eten, maar daarna toch echt naar de slowfeeders mag verhuizen om te eten :D
Afbeelding

Afbeelding

En voor de fun heb ik ook altijd wel de hooibal gevuld of wat snacknetjes ophangen voor passive physio. En daar geven ze vaak zelfs de voorkeur aan.
https://boktimg.nl/img/m/enT5Kb.jpg

Afbeelding

Belker

Re: Ons paardenparadijs met de 3 musketiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:25

Fijne plek Amanda, mooi ook de afwisseling. Echt genieten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 12:43

Wat een fijne plaatjes! <3

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:21

Prachtige plek Amanda! Echt heel mooi geworden :j
Wat zwaart Noura ook mooi uit <3

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:34

Wat een mooie plek en knappe paarden. Leuk om te zien dat je zo bewust bezig bent met de natuur en het welzijn van je paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 16:36

Bedankt :)

Ja Noura zwaart zeker mooi uit. Eindelijk groeit ze ook in de breedte ipv de hoogte :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:53

Wat een bofferts, die paarden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 21:51

Ik wil jullie deze nieuwe foto’s niet onthouden. De mannen zijn vandaag heerlijk verwend, gepoetst en geknuffeld door de 2 verzorgmeiden :+:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Noura had vrij :+
Afbeelding

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:55

Ik zie dit topic omdat je andere topic in uitgelicht staat, maar wat mooi zeg! Je hebt overal echt goed over nagedacht en ook mooi dat je niet alleen over je paarden nadenkt maar dat je ook de insecten en diversiteit meeneemt. Hopelijk gaat Noura snel beter!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:57

Ze stonden afgelopen weekend lekker te eten. Je bloemen staan er mooi bij.

Wel balen van de hoefzweer. Heeft dit gevolgen voor haar rijtoekomst ook?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 19:05

Oh grappig. Ik had nog niet gezien dat ze in uitgelicht stond.
Geen idee of het effect gaat hebben. Het was nu een klein zweertje en is er alweer uit gelukkig. Stinken die schoen :r :+
We zijn een aantal keer gewisseld van bekapper. Daardoor is de interval onregelmatig en te lang geweest. Nu weer een vaste bekapper gelukkig. Dat gaat ongetwijfeld helpen, dat hielp eerder namelijk ook. De interval bij haar is nu 6 weken en zelf trim ik haar voorvoeten op 3 weken, zodat de vorm weer beter wordt. Dan gaat de druk veranderen en wordt de hoef als het goed is sterker.

Qua rijden zijn hoefschoenen een optie. Ligt er even aan hoe dat gaat op straat. Ijzers wil ik eigenlijk aan beginnen.

Maar goed, ik weet ook dat het een erfelijk probleem is. Een aantal broers en zussen staat al op pensioen en haar volle broer is zelf ingeslapen. Allemaal nog voor hun 10e levensjaar. Dus ik hoop dat we dat met goed management (huisvesting, voeding en bekappen) onder controle kunnen krijgen.

AnnetteFlame schreef:
Ik zie dit topic omdat je andere topic in uitgelicht staat, maar wat mooi zeg! Je hebt overal echt goed over nagedacht en ook mooi dat je niet alleen over je paarden nadenkt maar dat je ook de insecten en diversiteit meeneemt. Hopelijk gaat Noura snel beter!

Dank je wel! Ik probeer mijn steentje zo bij te dragen aan vergroening. Thuis heb ik maar een beperkte tuin, dus bij de paarden kan ik los :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:28

Jakkes, wist je dit ook voor de aankoop?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 19:53

Nee, want toen waren de oudste nakomelingen pas 3 of 4. Als veulen ook geen gekke dingen aan de voeten gezien. Dat bleek pas later. Plus dat ik toen een bekapper had die haar voeten te breed liet groeien (en ik wat minder kennis had dan nu). Vorig jaar had ze haar eerste zweer, nu dus de 2e en 3e. Maar toen ze goed bekapt werd met korte interval werden haar voeten steeds sterker. Op een gegeven moment liep ze zelfs prima over een grindpad. Dus er is hoop.