Liefde op het eerste gezicht, Fjölnir van het Slingerbos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Anoniem

Liefde op het eerste gezicht, Fjölnir van het Slingerbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:52

Nadat mijn inmiddels bijna 25 jaar oude Flygill afgelopen jaar ziek werd, wij een boerderij hebben gekocht hebben mijn man en ik besloten dat er ruimte is voor een extra paard in onze kudde. Een rijpaard voor mij, als opvolger van mijn lieve Flygill. (Flygill was 2 jaar mijn verzorgpaard voordat we elkaar kregen op onze gezamenlijke verjaardag)

Na Nederland en Duitsland te zijn doorgereden werd ik getipt dat er een te koop kwam, praktisch bij ons om de hoek van een kennis/bevriende fokker. Binnen ongeveer 9 seconden nadat ik hem zag had ik al besloten dat het mijn paard was. <3 We hadden meteen een klik. Hij is alles wat ik niet wist dat ik zocht en ben intens gelukkig met hem.

Dit is Fjölnir van het Slingerbos, geboren op 9-4-2019 en inmiddels 5 jaar oud. Hij is opgegroeid in een hengstenkudde op het Markiezaat en afgelopen december zadelmak gemaakt. Ik heb hem eind januari gekocht en hij is begin maart naar huisgekomen. We hebben samen op de trainingslocatie nog in pension gestaan om zo een goede basis te krijgen. Thuis heeft hij mogen wennen, en nu zijn we langzaamaan weer begonnen met werkjes. Met name grondwerk, lange teugelen en af toe zit ik er eens op.

Afbeelding
Black unicorn

Afbeelding
Onze boerderij, met Fjölnir en zijn vriendin Buska op de voorgrond

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:+:

Afbeelding
voor het eerst sinds lange tijd er weer op aan een touwtje.

Ik ben zo intens gelukkig met mijn 2 paarden-mannen, met 20 jaar verschil er tussen. Waar Flygill mijn leermeester is, is Fjölnir mijn samen leren en groeien paard. We hebben het prive nogal voor de kiezen gehad de afgelopen jaren, dus het is nu heerlijk om samen met de paarden te leven en te voelen dat soms dromen nog steeds kunnen uitkomen. <3

Imre

Re: Liefde op het eerste gezicht, Fjölnir van het Slingerbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:15

Leuk paard! Ik snap helemaal waarom je voor hem bent gevallen! Hij is een maandje ouder dan mijn IJslandermerrie (zelf gefokt), zij staat nu in training om doorgereden te worden. Ik heb daarnaast haar moeder van 20 en de combinatie van een ervaren en een jong paard is zo leuk! Heel erg veel plezier met Fjölnir!

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:22

Wat een mooi dier om te zien.
Altijd leuk IJslanders

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:02

Leuk dier, zou nog lekker aan de grond werken met hem. Oogt nog enorm puppy en op de rij foto vind ik het geen fijn beeld. Je billen passen ook niet lekker in het zadel en lijkt de inch van het zadel je te klein, de vraag is of er grotere inch op zijn rug past.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:09

StalNollie schreef:
Leuk dier, zou nog lekker aan de grond werken met hem. Oogt nog enorm puppy en op de rij foto vind ik het geen fijn beeld. Je billen passen ook niet lekker in het zadel en lijkt de inch van het zadel je te klein, de vraag is of er grotere inch op zijn rug past.

Ik durfde het niet als eerste te benoemen maar het te kleine zadel viel me ook meteen op.

Verder ziet hij er erg leuk uit. Hij heeft een prachtig hoofd en een bos manen om jaloers op te zijn <3

Don't take anything for granted

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:00

Veel plezier met je nieuwe knapperd *\o/* *\o/*

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:03

Oh wat leuk!!!
Volgens mij herken ik jou en je oude paard wel van de IJslander groep op Facebook

ONDERSCHRIFTLOOS

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:45

Die is gefokt door Tim, heeft altijd vriendelijke paarden!! Veel plezier ermee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:19

Ik weet dat Ijslanders meer kunnen hebben maar dit beeld vind ik niet fijn. Te groot op een klein zadel. Ik kan me voorstellen dat je dan ook de balans van je paard teveel beïnvloed als je zo groot bent toch?

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:31

Dank je wel voor de leuke reacties.

Over wel of niet te groot/zwaar/dik zijn ga ik de discussie niet aan, die heb ik bij voorbaat al verloren. Hij is inderdaad nog heel puppy, en ik weet wat ik doe. Menig ‘groot rijpaard’ is al 2 jaar eerder aan het werk. :(:) Het blijft toch altijd een discussie met IJslanders of je er te groot/zwaar/dik voor bent. Ik ben er in elk geval meteen weer aan herinnert waarom ik nooit rij foto’s plaats. Als je nog niet onzeker over jezelf bent, wordt je dat wel hier.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:45

Flygill schreef:
Dank je wel voor de leuke reacties.

Over wel of niet te groot/zwaar/dik zijn ga ik de discussie niet aan, die heb ik bij voorbaat al verloren. Hij is inderdaad nog heel puppy, en ik weet wat ik doe. Menig ‘groot rijpaard’ is al 2 jaar eerder aan het werk. :(:) Het blijft toch altijd een discussie met IJslanders of je er te groot/zwaar/dik voor bent. Ik ben er in elk geval meteen weer aan herinnert waarom ik nooit rij foto’s plaats. Als je nog niet onzeker over jezelf bent, wordt je dat wel hier.

Zo jammer is dat hè!
Mijn Ijslander is nu 5 weken aan het werk en hij doet het zo goed en ben ook zo trots op hem maar idd door alle reacties die je erop krijgt plaatst je maar geen foto’s….

En idd iedereen gaat op een 3 jarige zitten, dat is verantwoord maar omdat dat normaal is wordt er niks van gezegd…

ONDERSCHRIFTLOOS

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:48

Daar gaat het niet om. De opmerkingen hebben betrekking op het zadel dat te klein is voor de amazone .

Don't take anything for granted

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:01

Wat een ontzettend leuke IJslander! Echt een sprekend en lief hoofd heeft hij.

Toch ga ik ook met een aantal voorgangers mee. En dat is helemaal niet om jou onzeker te maken of je gewicht negatief neer te zetten. Een groot rijpaard twee jaar eerder rijden die nog puppy is, zie ik ook liever niet. Daar zit een grotere ruiter misschien minder snel in de weg, maar ook daar zou mijn advies zijn om eerst vanaf de grond meer body en balans erin te krijgen. Het gaat hier vooral om de combinatie met het zadel. Ja, IJslanders zijn sterk door hun compacte bouw en korte rug, maar dat brengt ook beperkingen met zich mee en dat is de maat van het zadel. Een langer zadel zie ik hier niet goed gaan, maar dit korte zadel, gaat in combinatie met jou ook niet goed. Je drukt zo te ver achterop het zadel.

•••
Ik ga opnieuw op avontuur, dit keer richting het zuidoosten van Europa, stap je ook achterop?
[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!
•••

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:00

Dit beeld, of beter deze werkelijkheid, is niet eerlijk naar je paard.

Jij gaat over zijn welzijn en gezondheid. Een grote verantwoordelijkheid.

Ga jezelf niet voor de gek houden met allerlei niet ter zake doende argumenten om vervolgens toch weer op dit paard te kruipen.

Maak het niet persoonlijk, zet je paard op de eerste plaats. Kijk daarbij niet naar anderen.

Misschien dat jullie in de toekomst een betere combi kunnen vormen als jullie allebei beter getraind zijn.

Maar daarvan ben ik niet overtuigd. Het paard is klein, jij in verhouding tot het paard lang. Daar heb je geen invloed op. Een voor beiden goed passend zadel vinden wordt moeilijk. Het paard lijkt van nature geen sterke rugverbinding te hebben.

Mensen zijn niet tegen jou, ze komen op voor je paard. Mooi toch?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:46

Lieve ts, het is idd iet de bedoeling om je onzeker te maken. En met jou als persoon is dus ook niks mis. :) Maar deze combinatie past niet.

Ik zou het zelf ook geweldig vinden om op Welsh-A'tjes te kunnen rijden. Helaas was ik daar als kind, toen ik begon met rijden, al te groot voor. Met mijn lange benen/lichaam zou ik dan ook nooit op een dergelijke pony passen. Ook niet op een IJsco, wat ik ook jaren geleden wel eens overwogen heb.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:58

Knap paard!
Vind dat alles heel netjes gezegd wordt en ik ben het eens. Er is niets mis met jou of jouw lijf. Wel met deze combinatie.
Je bent er gewoon te groot voor, omdat je niet in een zadel past wat hem zal passen.

זכור

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:54

Duidelijk... Dan heb ik een hele dure grasmaaier gekocht, aangezien er dan niemand in ons huishouden op zal kunnen rijden. Dit zal dan ook betekenen dat wij al onze paarden beter kunnen verkopen en de IJslandersport vaarwel kunnen zeggen. Jammer..

Fjölnir is namelijk de grootste van het stel met zijn 1.42 en ik de kleinste in ons huishouden met mijn 1.68. :(:)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:16

Flygill schreef:
Duidelijk... Dan heb ik een hele dure grasmaaier gekocht, aangezien er dan niemand in ons huishouden op zal kunnen rijden. Dit zal dan ook betekenen dat wij al onze paarden beter kunnen verkopen en de IJslandersport vaarwel kunnen zeggen. Jammer..

Fjölnir is namelijk de grootste van het stel met zijn 1.42 en ik de kleinste in ons huishouden met mijn 1.68. :(:)

Maar dat is ook heel verdrietig als IJslanders je grote liefde zijn. :(:) Alleen zou dat geen reden moeten zijn om toch te willen rijden en het belang van het paard op de tweede plek te zetten. En misschien is dit een foto die vertekend. Niet om valse hoop te geven. Want ik moet zeggen dat de verbinding van zijn rug naar lendenen ook niet heel goed of sterk eruit ziet en ik kan me echt niet voorstellen hoe daar een langer zadel op gaat passen, die jou ook past. Met wat meer body en spieren trekt de rug misschien bij, maar dat maakt zijn rug niet langer. Daarin zou de eerlijke mening van een goede zadelpasser uitsluitsel kunnen geven.

En toch, er bestaan ook andere dingen dan rijden. Mennen of zelf vind ik werken aan de hand fantastisch om te doen. En als rijden toch een ambitie is, dan is uitwijken naar een ander ras de beste optie.

•••
Ik ga opnieuw op avontuur, dit keer richting het zuidoosten van Europa, stap je ook achterop?
[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!
•••

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:18

Flygill schreef:

Tja, je moet ook realistisch zijn. Net wat ik zeg, met mijn lengte pas ik ook niet op mijn favoriete rassen. Grote paarden waar ik wel op pas heb ik niks (meer) mee. Wel om langs de zijlijn mee te maken op stal en hier op bokt, maar niet om zelf iets mee te doen. Die tijd heb ik wel gehad.

Conclusie: ik men en train aan de hand en rijd eigenlijk zelden nog eens (op paarden van stalgenoten). :D Nu kan ik gewoon wél met mijn lievelingsrassen aan de slag. Alleen zit ik er niet op, maar erachter.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:37

Wat een mooi paard! Heel veel geluk samen.

Er zijn veel discussies met betrekking tot lengte en gewicht van een ruiter op een IJslander. Laten we hier geen discussie starten daarover.

Ik denk dat de lengte van TS prima is. En het gewicht, daar gaan wij niet over. TS kan dit het beste zelf inschatten. Zij kent ook haar paard. IJslanders zijn zeer sterk en pas tussen de 7 en 8 jaar echt uitgegroeid. Zoals TS aangeeft is ze nu vooral bezig met grondwerk en zit ze er maar af en toe op.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:09

Flygill schreef:

Dat is wel een hele pittige conclusie die je dan zo op je dak krijgt, en niet de leukste :knuffel:. Meteen verkopen hoeft natuurlijk niet. Er zijn nog ontzettend veel dingen die je kan doen! Mocht je echt super graag willen rijden dan is een groter paard altijd nog een optie!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:10

Ik vind dat iedereen het heel netjes verwoord, en het stoot me dan ook des te meer tegen het been dat er zo in de slachtofferrol word gereageerd. Ja dan heb je inderdaad een grasmaaier gekocht. Heeft niks met bodyshaming of onzekerheid aanpraten te maken. Ijslanders kunnen nog zo sterk zijn, dit gaat niet passen. Ik zou ook het liefste op welshjes rijden maar dat gaat ook nooit kunnen. Jammer maar helaas. Je moet wel realistisch en eerlijk blijven naar je dier toe.

Sharra1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:15

Ik zie een jonkie waar je inderdaad nog niet te vaak op moet gaan zitten en een zadel dat jou niet goed past.
Er zijn IJslanderzadels waar de lepel verder uitsteekt naar achteren en de kussens eerder ophouden waardoor het korter lijkt voor het paard aan voor de ruiter.
Als hij wat meer bespiering opbouwt in zijn achterhand ziet het er al heel anders uit denk ik!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:22

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe rijpaard. Heerlijk, zo’n IJslander. Je ziet dat hij nog erg jong oogt, maar dat komt goed met de juiste balans in training en rust. Ik begrijp dat je er af en toe eens op zit, dus hem de tijd gunt. Oké, dit zadel is misschien wat klein voor jou, maar ook daar is iets aan te doen. Verder: mensen, IJslanders zijn geboren om volwassen mensen en zware lasten over grote afstanden en ruig terrein te vervoeren. Het zijn oersterke, kleine paarden. Ik lees dat de TS er ervaring mee heeft en het is dus ook niet nodig om steeds opnieuw ongeveer hetzelfde negatieve commentaar te geven onder het mom van: ik wil je niet beledigen/ becommentariëren/ bodyshamen, MAAR…. Bah, wat giftig. Ga er eens van uit dat TS de allerbeste bedoelingen heeft met haar IJslanders. Flygill, veel geluk en plezier met je knappe IJslander!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:25

nevica schreef:
Ik vind dat iedereen het heel netjes verwoord, en het stoot me dan ook des te meer tegen het been dat er zo in de slachtofferrol word gereageerd. Ja dan heb je inderdaad een grasmaaier gekocht. Heeft niks met bodyshaming of onzekerheid aanpraten te maken. Ijslanders kunnen nog zo sterk zijn, dit gaat niet passen. Ik zou ook het liefste op welshjes rijden maar dat gaat ook nooit kunnen. Jammer maar helaas. Je moet wel realistisch en eerlijk blijven naar je dier toe.

Mee eens. Dit heeft echt helemaal niets met bodyshaming te maken en er wordt ontzettend netjes en tactisch gereageerd.
Op de laatste foto is heel goed te zien dat de verbinding bij de lendenen erg week is. Dat is imo echt wel iets om rekening mee te houden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert