Toen ik ging uitmesten, ontdekte ik de oorzaak. Ik heb halve muren en daar had hij overheen geslagen naar buurpaard Vincent (overdag ziijn ze dikke maten, maar´snachts dollen ze wel eens wat) en wel zodanig dat beide achterbenen over de muur waren geraakt! Hij heeft zich uiteindelijk wel weer kunnen bevrijden maar het bloed zat op de scheidingsmuur aan twee kanten.
Ik slaap aan de kant van de stal en hoor normaal gesproken wel als er wat aan de hand is, maar ik had juist vannacht oordopjes ingedaan omdat de kikkers zo tekeer gingen en ik maar niet in slaap kon komen daardoor. Iberische kikkers kwaken namelijk niet normaal, ze maken ook een soort luid kjieuw geluid en als dat met velen om beurt is, is dat razend irritant. https://www.youtube.com/watch?v=dXN3Nv0nZIM&t=10s
Na het uitmesten zag ik dat hij in de blakende zon was blijven staan.

Ik heb een halve emmer water gehaald tegen de zwelling en pijn en tegen zijn billen gegooid. Door de adrenaline stoot die dat veroorzaakte kon hij ook weer even lopen en voegde hij zich bij de anderen in een schaduwrijk stuk tussen de bomen.
Ik ben vanmiddag bij de dierenarts spuiten Niglumine gaan halen om te injecteren vanavond en morgenavond, want bij stilstaan op stal wordt zwelling, stijfheid en pijn natuurijk alleen maar erger. Nu op het land blijft hij natuurlijk in beweging en staat de zon er lekker op, maar op stal staat hij stil en wordt het kouder.

Moet dan ook even de wonden schoonmaken met Offenbach zeep om te ontsmetten en zal er dan zalf op doen.
Ik hoop dat hij morgen beter kan lopen.