Dus tegen mijn verstand in ben ik gaan kijken. En tja, eenmaal in die kraaloogjes kijken en alle verstand is het raam uit

Inmiddels bijna negen weken geleden is hij voor me uit Duitsland opgehaald (door T' Heideveld paardentransport, zulke fijne mensen). Onderweg kreeg ik al een fotootje dat hij er goed bij stond.
(En jep, zo ver steekt zijn heup echt uit. En als je goed kijkt zie je ook zijn uitstekende ruggengraat).

Bij aankomst werd hij gelijk "geadopteerd" door mijn 2,5 jarige, Flyt. Er zit net iets meer dan een jaar tussen de twee. Het was ontzettend mooi om te zien hoe zorgzaam Flyt naar hem was en hoeveel rekening hij hield met zijn toestand.

Hij toont op foto's in betere conditie dan hij daadwerkelijk was. De ruggengraat stak ongeveer 2 centimeter uit en er zat ook gewoon geen spier meer op. Hij stond ook helemaal "onderuitgezakt"/hangend in zijn botjes. Bodyscore conditie was ongeveer 1,5 op 9. Er zat echter een typische mega dikke en lange vacht op. Als extra bonus bleek hij ook onder de luizen te zitten. Die hadden we gelukkig snel onder controle. Bij aankomst is er ook gelijk een wormenkuur in gegaan, en dat was ook overduidelijk hard nodig, er kwam me toch een bult wormen uit.... Foto van zijn dichte vacht.
https://boktimg.nl/img/m/D70UnC.jpg
En nu vraag je je misschien af waar de topictitel vandaan komt. Nou, simpel. Het was net een Hamster

En in die eerste periode hebben we nog goed wat regen gehad ook.
Toen werd het dus een "verzopen hamster"

Ze hebben in die periode zelfs nog een nachtje op stal gestaan om hem wat extra te beschermen. Gelukkig is mijn noodbox 3,5 * 3,5 dus dat kon best even voor een keertje met twee jonge IJslanders. Je kan hier ook nog wel zien hoe enorm "hoekig" alles is.

Naast vrije toegang tot onbeperkt goede kwaliteit hooi kreeg hij de nodige extra's voor de hoognodige eiwitten, vetten natuurlijk vitamines en mineralen. En dus hooi. Heel veel hooi. Gelukkig heeft hij vanaf het begin heel goed gegeten. De eerste twee dagen was het bijvoer erg onwennig, maar hooi at hij vanaf het begin heel prima.

Naast twee keer per dag een flinke extra bak vol eten, introduceerde ik daarnaast een voerzak zodat ik hem gedurende de dag verspreid ook wat extra lijnzaad en lucerne kon geven. De eerste keer was maar maf, maar met voer zijn dit soort dingen doorgaans snel aangeleerd! Dit was ongeveer 10 dagen na aankomst en begon hij echt duidelijk al sterker te worden. Hij "staat" weer!

Van bijtrekken en alles verwerken wordt je echter ook heel moe. En met zo'n voerzak kan je ook echt heel prima liggend eten!

Na iets meer dan twee weken begon hij langzaam iets minder extreem "hoekig" te worden. Nog een heel weg te gaan, maar zolang we maar de goede kant op gaan!

Flyt is het meest nuchtere paardje wat ik ooit gehad heb. Maar hij heeft wel een ontzettend goede "mare stare"

Drie weken bij mij. Nog steeds té schattig. En inmiddels steeds meer zichzelf. Er zit echt een heerlijk karakter in. het is een klein vuurvretertje (wat hem waarschijnlijk gered heeft) met een duidelijke mening. Maar laat zich goed begeleiden. En altijd in voor een knuffel. Langzaam raakt hij zijn bijnaam steeds meer kwijt en noem ik hem steeds meer bij zijn echte naam: Bjarni.

Twee dagen na bovenstaande foto. Buiten dat hij flink aan het bijtrekken is en mooi uithaart, is hij ook in de groei! In verhouding heeft hij echt enorme stelten. Of hij na die enorme achterstand zijn normale eindmaat nog gaat halen weet ik niet. Maar ik vermoed dat het anders niet eens zo'n hele kleine zou zijn geweest. Hij heeft wel een nieuwe bijnaam, "Langpootmug"

Het voordeel van hoge zandgrond is dat hij ook al vlot even dagelijks op de wei kon.
https://boktimg.nl/img/m/d37yIW.jpg
En waar ik echt ontzettend blij van wordt is dat Bjarni en Flyt enorme vriendjes zijn. Er wordt lekker veel gespeeld en gestoeid samen. Maar ook veel onderling gekriebeld en ze liggen regelmatig lekker samen te slapen, eten samen.

Ongeveer zes weken na aankomst. Het verschil in formaat is al een heel stuk kleiner.

En hoewel hier nog iets te schraal, toont het allemaal een heel stuk normaler. De ruggengraat steekt niet meer uit. Ribben zijn nog wat te goed voelbaar, maar je kan er in elk geval geen triangel meer op spelen
https://boktimg.nl/img/m/FYMnkM.jpg
Zijn eerste eigen touwhalstertje! En zijn voorpluk is inmiddels over zijn kolletje aan het groeien. Hij is smokey black trouwens, dus ik ben benieuwd hoe hij qua kleur toont van het zomer en over de jaren heen. Hij heeft nu een hele duidelijke "gloed", maar dat kan natuurlijk nog goed veranderen.

En ter afsluiting een foto van een paar dagen geleden op de wei. Lekker plukkig van het fikse uitharen, heel tikje schraal maar voor een 1,5 jarige in de groei best heel ok. Er zit nog wat aangekoekt vuil bovenaan zijn achterbeen wat er echt met verharen moet uitkomen, maar gelukkig al een heel deel van het vervilte wat daar zat weg kunnen halen. En wat ben ik blij dat ik dat gekke ding heb gekocht

http://boktimg.nl/img/m/YbaI19.jpg