2023 stond dit jaar in het teken van het overwinnen van obstakels. En één in het bijzonder: het trailerladen. Trailerladen is voor Marnix altijd een probleem geweest. Dit jaar besloot ik te investeren in een trailerlaadtraining, wat er uiteindelijk meerdere werden, maar het was de beste investering die ik ooit heb gedaan voor ons. Ik neem jullie graag mee in ons jaar.
Januari
Januari begon voor ons rustig. We hebben vooral genoten van de sneeuw die toen viel. En als kers op de taart heb ik voor het eerst buiten kunnen rijden met Marnix in de sneeuw! Wat een cadeautje. Eerder werd Marnix altijd onwijs onrustig en druk door de sneeuw maar we hebben oprecht genoten.

Februari
Februari was ook niet heel spannend. Deze maand stond vooral in teken van het bijkomen van de winter! Heerlijk hoe rustig de groep is samen.

Maart
In maart hebben we vooral geoefend met het binnen staan in de stal, om een reden die later dit jaar nog komt. Marnix vond de grote stal onwijs spannend. Dit heb ik rustig aangepakt door hem een aantal keer in de week daar zijn eten te geven. Inmiddels kunnen we gewoon de grote stal inlopen, maar het liefst is hij natuurlijk dicht bij de groep paarden.

April
In april begon alles een beetje te rollen. Ik heb toen een les bij Nikki van Olst aangevraagd en dit beviel heel erg goed. Fijn om weer te kunnen gaan lessen met mijn maatje.

Daarnaast hadden we onze eerste trailerlaadtraining. Marnix vond het echt heel erg spannend. Met trillende benen stond hij in de trailer. Na deze training volgde er nog een training om alles extra te bevestigen.

Ik ben onwijs trots op mijn stoere pony. Een 1,5 paards trailer inlopen was na deze twee trainingen geen probleem meer en dus....

Gingen we op pad! Ons eerste uitje naar de Vrachelse Heide. Hij keek zijn ogen uit en liep alle 4 de paarden eruit die mee waren

Mei
We hadden inmiddels de smaak te pakken en ik besloot door te zetten. Ik had de paardentaxi gevraagd of zij een route had richting de Loonse en Drunense duinen en hop, daar gingen we in mei. Helemaal alleen. Super spannend maar het voelde zo vertrouwd op Marnix. Het enige nadeel was dat ik totaal niet bekend ben in dit grote gebied in mijn uppie, dus we zijn zelfs de duinen compleet uitgereden

Juni
In juni had ik de fotoshoot met Marnix waarvoor we hadden getraind in de grote stal. Er kwam namelijk iemand met studiolampen om Marnix als portfoliomodel vast te leggen. Marnix vond nu de stal niet eng, maar de grote studiolampen wel. Het leek even niet te lukken maar uiteindelijk ging er een knop bij hem om en zijn er echt hele gave platen uitgekomen!

Juli
Ondertussen lesten we lekker door bij Nikki. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik het plezier in de dressuur weer compleet heb teruggevonden. Marnix groeit met de les en wordt steeds sterker. Dit merk ik ook weer terug in het buiten rijden.

Augustus
In augustus hadden we een shoot met de heide die in bloei stond. Marnix was een topmodel. Hij was zó ontzettend zen en leek het allemaal gezellig te vinden.

September
Inmiddels is er een tweepaardstrailer bij ons op stal gekomen! Deze mogen we tegen een bedrag huren. Het leek mij en een stalgenootje leuk om naar Chaam te gaan samen. Echter ging het laden dramatisch. Marnix vond het samen staan op een trailer ontzettend spannend, evenals überhaupt de tweepaardstrailer. Dit hebben we voor onze trip naar Chaam geoefend maar ook op de dag zelf ging het niet van harte. Zeker de terugweg was een ramp. Op de buitenrit hebben we wel genoten. Dit betekende alleen wel 1 ding: opnieuw het laden oefenen dmv een training...

Oktober
Dus zo gezegd zo gedaan. Nogmaals een trailertraining er tegenaan gegooid. In oktober gingen we met de 1,5 paards trailer van een vriendin weg, en dit was geen probleem. We gingen wederom naar de Vrachelse Heide! Ondertussen oefenden we deze maand veel met het laden in de 2 paards trailer. De ene dag ging beter dan de andere.

November
In november was het zover. De proef op de som. We zouden wederom naar de Loonse duinen gaan maar dit keer met mijn stalgenootje, na veel oefenen en ook oefenen met het samen staan. Niet teveel nadenken, gewoon erin lopen. En ja hoor, daar ging hij. Hop, zo erop. En zelfs op de terugweg stond hij er binnen 5 minuten op. Wat heb ik genoten en wat was het fijn dat het zo goed ging.

December
En nu zijn we weer belandt in december! In 2024 wil ik graag met Marnix naar het strand in Burg Haamstede, dus het trailerladen oefenen we door. Daarnaast volg ik elke maand lessen bij Nikki en hoop ik een flinke slag te kunnen slaan met dressuur. Ook wil ik graag in dit komende jaar een Freemax westernzadel aanschaffen. Maar bovenal gaan we veel met elkaar genieten!
Fijne feestdagen en een gelukkig 2024 van ons!