[VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

[VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 15:20

Goedemiddag, ;)

Het heeft even mogen duren, maar er valt weer wat te plannen met betrekking tot het management van mijn paard Jelske *\o/* Nu kwam ik tot de conclusie dat haar (fysieke/medische) verleden en haar huidige blessure maakt dat ik verschillende dingen in het snotje moet houden, daarbij gestructureerd te werk wil gaan en dus een planningssysteem wil gebruiken. Nu heb ik nog werkelijk geen clue waar te beginnen, waar ik allemaal rekening mee wil houden en hoe ik het wil verwerken, maar het leek mij ook dat er wellicht mensen zijn die hier een idee bij hebben, ervaring mee hebben of interesse hebben om ons proces te volgen. Zowel de revalidatie en training zelf als mijn zoektocht naar de juiste planner/plansysteem.

Achtergrondinformatie
Eerst maar een beetje toelichting over Jelske en haar achtergrond. Ik heb Jelske nog niet zo lang in eigendom. De vorige eigenaar heeft meegedaan aan de Belgische variant van "Ik vertrek". Zij hebben toen een oud klooster in Noord-Frankrijk betrokken en de stal gevuld met friezen. Daar heb ik over een tijdsbestek van enkele jaren een aantal keren een weekend geboekt met vriendinnen om te gaan paardrijden. De eerste keer dat we daar heen gingen ben ik gekoppeld aan Jelske en vervolgens was ik eigenlijk vrij snel onder de indruk van haar enorme instelling, fijne karakter en werkwilligheid. Het is een eerlijke merrie en heel betrouwbaar.

Toen de vorige eigenaar weer terug ging naar België en hun Franse droom weer terug gedraaid werd, heb ik aanvankelijk het (op dat moment nog) ongeboren veulen van Jelske aangeboden gekregen. Daazijn we het vervolgens over eens geworden. Niet lang daarna werd toch ook Jelske te koop aangeboden. Natuurlijk is daar een overweging aan vooraf gegaan, maar uiteindelijk dus besloten om merrie én veulen te kopen, mits het veulen in goede gezondheid ter wereld zou komen.

Jelske is een inmiddels 20 jarige friese merrie met de afstamming Lolke 371 x Tamme 276. Het veulen wat ze vorig jaar heeft gehad (Tjitske NP, van Elias 494) is minstens haar vijfde veulen. Tot dan toe zijn die drachten goed verlopen en waren er eigenlijk geen redenen om aan te nemen waarom er geen veulentje meer met haar gefokt kon worden. Echter is de laatste dracht niet zo vlot verlopen. Ze is ziek geweest, heeft veel gewicht verloren en heeft daar bovenop bekkeninstabiliteit overgehouden aan de bevalling.

In het eerste jaar hebben wij ons dan ook vooral bekommerd om het gewicht van Jelske (of eigenlijk het herstel daarvan) en de fysieke revalidatie. Dit is overigens allemaal in goed overleg gegaan met mijn trainer (professional in het revalideren van paarden), de veearts, de hoefsmid en de fourageur. Vanaf het moment dat haar gewicht dit toe heeft gestaan, zijn we aan de slag gegaan aan de dubbele longe. Dit ging eigenlijk heel voorspoedig tot een ongelukkig incident. Het afgelopen half jaar heeft ze daardoor voornamelijk op rust gestaan, in verband met kreupelheid. Aanvankelijk leek ze zich vooral flink verstapt te hebben en dat leek zich goed te herstellen. Door omstandigheden heeft ze halverwege een uitbarsting gehad die een beetje te veel van het goede was, met een dubbele peesblessure tot gevolg. Dus in september een echo gemaakt en op advies van de veearts wederom rust gehoude. Ze heeft zich voorbeeldig gedragen op een afgezet stukje land (in tegenstelling tot het afbreken van de box, boxrust bleek geen succes) en verder hebben we braaf iedere dag aan de hand gestapt op harde ondergrond. Afgelopen week hebben we een nieuwe echo laten maken waaruit bleek dat ze zich een stuk voorspoedig herstelt dan aanvankelijk voorspeld. Met andere woorden: we mogen haar voorzichtig aan weer gaan opbouwen!

Vooruitzicht
Voorlopig heeft Jels nauwelijks meer conditie en is het beetje bespiering dat we voor haar blessure hadden opgebouwd, ook gedeeltelijk weer terug gelopen. Ik kan dus gerust stellen dat we feitelijk weer praktisch opnieuw moet beginnen. De moeilijkheid voor Jelske zit hem erin, dat ze door de recente blessure aan haar voorbeen bij de training vooral gedragen vanuit de achterhand, beheerst en gecontroleerd moet bewegen. Echter is dit nog niet bepaald eenvoudig, gezien haar bekkeninstabiliteit. Het kantelen van het bekken en het dragen vanuit het achterbeen kost haar veel kracht en energie, die ze nog niet voldoende heeft. Het is momenteel nog niet zo erg gesteld met haar bekken als toen we aanvankelijk haar revalidatie begonnen, maar het is zeker nog iets om rekening mee te houden.

Voorlopig zullen we haar aan de dubbele longe aan het werk zetten. Mogelijk dat we hier en daar wat werk aan de hand doen, maar ook wandelingen over minder effen ondergrond zal onderdeel zijn van de revalidatie. Verder doen we regelmatig oefeningen op de wasplaats met balancepads, gebruiken we een massageapparaat voor haar hals, schouders, schoft, rug en achterhand en zo nog een aantal zaken.

Planningsstructuur
Om overzicht te houden in de voortgang, wat wel of niet werkt en vooral een uitvoerbare planning te hebben om structuur te behouden, ga ik op zoek naar een prettig planningssysteem. Aanvankelijk ga ik een reguliere agenda proberen en een zelfgemaakt overzichtssysteem in een notitieboekje met dotted-grid. Welke informatie ik op ga nemen, hoe gedetailleerd en welke elementen ik daarin mee ga nemen Heb ik nog niet helemaal scherp. Tips of suggesties sta ik voor open! :)

In ieder geval wil ik het leuk houden voor Jels door voldoende afwisseling. En daarbij moet ik er ook rekening mee houden dat ze voldoende hersteltijd heeft na inspanning. Daarbij zal ik overigens natuurlijk ook enigszins rekening moeten houden met het feit dat het eerder donker is. We hebben verlichting bij de longeercirkel op stal, maar ik heb daar tot op heden nog geen gebruik van gemaakt en ik heb dus nog niet een goed idee bij hoe ze daar op zou reageren.

Hier laat ik het voor nu even bij. Wanneer ik een planningsoverzicht heb ingericht, laat ik weer even van mij horen! :D


Afbeelding

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16153
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 02:40

Omdat dit topic op Verslag van de dag hoort, verplaats ik hem daarheen.
HK->VVDD

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:08

Ik kom volgen! Stiekem toch altijd een zwak voor Friezen en ik ben onwijs benieuwd hoe dit alles gaat verlopen!

Heb je het veulen ook nog? Hoe gaat het daarmee en wat zijn je plannen?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 14:50

Leuk dat je volgt!

Het veulen (of inmiddels enter - die is volgende maand alweer 1,5 jaar oud) hebben we inderdaad nog en houden we ook aan.

De revalidatie van Jelske is in principe in een zekere mate vrijblijvend. Door de problematiek die ze achter de rug heeft, is het namelijk niet met zekerheid te duiden wat er in de toekomst mogelijk zal zijn. Primair doel is vooral om haar zo gezond en fit mogelijk te maken. Of dat nu is d.m.v. grondwerk om bij te dragen aan haar algehele gezondheid en duurzaamheid, of dat er in de toekomst toch nog een mogelijkheid bestaat om weer te gaan rijden, blijft daarbij nog op het midden.

Het veulen daarentegen (merrie met de naam Tjitske) is natuurlijk een heel ander verhaal. Vooralsnog staat die lekker te pubberen in de opfok, maar als die terug komt starten we die eerst rustig aan eens in de basis vanaf de grond. Wanneer ze zo'n beetje vier jaar oud is verwacht ik dat we haar eens onder het zadel gaan oppakken.
Daarnaast zal zij waarschijnlijk zo tegen haar vierde levensjaar keuringsklaar gemaakt worden voor stamboekopname. Zij is momenteel wel ingeschreven in het veulenboek, maar ik wil haar graag in het hoofdboek ingeschreven hebben.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:44

Hee, ik denk zomaar dat ik jullie ken :) Wat leuk om een topic over Jelske te vinden! Ik ga volgen hoor :)

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 17:19

Leuk dat je volgt Barbera!
Bovendien heb je helemaal gelijk :Y) Wij kennen elkaar inderdaad!

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 14:48

Inmiddels een beetje aan het pionieren geweest met het gebruiken van een reguliere agenda als planner voor de paarden. Heb een beetje een methodiek gevonden, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of dit het is.

Ik heb in ieder geval wel al geleerd dat ik in ieder geval de volgende zaken kwijt wil in mijn methode:
    - Aantekeningen van gebeurtenissen (bijvoorbeeld onderzoeken bij de dierenarts)
    - Afspraken (dierenarts, les, hoefsmid etc.)
    - Gebeurtenissen/mijlpalen

De afgelopen tijd hebben we in elk geval niet stil gezeten. Wellicht interessant/leuk om even een beeld te schetsen van de afgelopen ~maand.

Jelske
Eind december zijn we met Jelske naar de kliniek geweest voor een echo van haar bekken/heupen/onderrug. Daaruit bleek al vrij snel dat daar (inmiddels) niet zo veel meer op aan te merken is. Van de bekkeninstabiliteit was op de echo in ieder geval niets te zien. Onderrug, bekken en baarmoedermond etc. zag er allemaal goed uit. De echo liet in het geheel geen afwijkingen zien.
In januari zijn we terug geweest voor een vervolg: een kreupelheidsonderzoek dat zich zou richten op het linkerachterbeen. Want uit de bewegingsanalyse in december was gebleken dat het bekken inmiddels niet (meer) de oorzaak blijkt van de kreupelheid, maar dat het probleem lager zit: het linker achterbeen. Daarbij is ontdekt dat de aanhechting van de tussenpees ter hoogte van de sprong niet in orde was/gedeeltelijk ontbreekt en dat er sprake is van botoplossing.

Daarbij is een prognose besproken met de veearts en hebben we besloten om te behandelen met de PRP-methode met lichaamseigen cellen. Halverwege januari is er beenmerg uit het borstbeen gehaald (onder sedatie). Dat is verwerkt en vervolgens zijn daar stamcellen, plasma en bloedplaatjes uit gefilterd, die zijn ingespoten op de plaats van de ontbrekende peesaanhechting. Na verloop van 8 weken moeten we terug komen voor de controle-echo. In de tussentijd staat ze nog op haar eigen afgezette stukje weide, waar ze zich gedraagt. Beweging is namelijk goed, maar ze mag geen gekke dingen doen. Absolute boxrust zou mogelijk averechts werken, te meer omdat ze ontzettend rustig en tevreden is op de weide (we noemen haar altijd gekscherend Omroep-Max := )

Verder is er een controlefoto gemaakt voor zand in de darmen. Dat was nog steeds te veel en i.v.m. de structuur van het ruwvoer op advies van de veearts bietenpulp bij (laten) voeren. Hopelijk zorgen extra vezels ervoor dat het zand beter wordt afgevoerd en hopelijk gaat het gras gauw weer flink groeien.

Tjitske
In tussentijd hebben we Tjitske (onze jaarling) weer eens gemeten. Die hebben we in mei naar de opfok gebracht en toen mat ze 1.43m. Inmiddels meet ze 1.52 op 1,5 jarige leeftijd. :wow:

Verder heeft de opfokker aangegeven dat er wat paarden verkouden zijn en dat ze nog geen uitsluitsel kunnen geven over of het droes is of niet en dus wordt er geadviseerd om maatregelen te treggen (kleding wassen na bezoek, na het bezoeken van de opfok geen andere stal bezoeken voor kleding is gewassen).

Even een voorbeeld van hoe ik nu aantekeningen maak/afspraken bijhoud:"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:13

Ik denk huh, wie is Tjitske.. maar dat is dus Pit aan je aantekeningen te zien? :P

Dat ziet er gestructureerd uit met die agenda zo. Hopen dat de verkoudenheid meevalt en het geen droes is.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [VOLG] De planning en revalidatie van friese merrie Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 15:26

Tjitske wordt in het dagelijks leven inderdaad zeer zelden Tjitske genoemd :D Reageert er ook eigenlijk niet op. Terwijl ze bij het horen van 'Pit' precies weet hoe laat het is B-)

Dankje! Hier hopen we ook dat het bij verkoudheid blijft, maar de realiteit is dat droes eigenlijk vroeg of laat toch (in zekere mate) de kop op steekt. Het scheelt hier wellicht een stukje dat alles ontzettend goed geventileerd is en dat alles - hoewel in groepen - verder gescheiden van elkaar staat.