Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:05

Ik had altijd best goede ervaringen met honden, maar de laatste paar weken gaat het van kwaad tot erger. Ik heb een jonge pony die echt ontzettend braaf is voor haar leeftijd maar bij één van onze eerste wandelingetjes hing er een bordercollie in haar staart. Ik heb toen een grote mond gegeven aan de eigenaar want die maakte niet perse aanstalten om haar hond terug te trekken (en ze zat nog aan de lijn ook :(:) ).

En laatst iemand die bewust zijn chihuahua losliet 'want die zou mijn paard wel even pakken' toen ik aangaf dat ze niet zonder toestemming mijn pony mocht aaien. Inmiddels begint mijn shet steeds nukkiger te reageren op honden en daar baal ik toch wel van.

Gelukkig zijn de meeste honden (en eigenaren) best vriendelijk en gebeurd er niet zo heel veel. Maar snuffelen aan achterbenen, staarten of ons volgen gebeurd elke wandeling minimaal één keer. :roll:

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:08

Ik heb een tijd een paard gereden die dus echt bewust stampte naar honden.
Zat ook niet echt lekker hoor, maar meestal als ik dat aangaf bij de hondeneigenaar dan was het snel over.

Maar je merkt duidelijk een verloedering van de samenleving wat dit soort dingen betreft. Geen rekening houden met andere.
Mijn hond is "bang" voor paarden, vind ik helemaal prima. Ik vind combinatie hond/paard levensgevaarlijk voor beide. Paard hoeft één goede trap uit te delen en hondje is in de hondenhemel.
Ik vind eigenlijk dat je bij passeren van elkaar altijd even je hond moet aanlijnen.

Daarbij zeggend ook dat ik vind dat veel ruiters ook opnieuw de regels mogen leren. Want het in stap passeren is ook niet altijd een gegeven meer.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:18

Ja vreselijk. Ik heb heel vaak last van plaatsvervangende schaamte.
Mijn oudere hond gaat heel random nog naar paarden toe. Hij wil dan alleen even van dichtbij kijken en houdt dus afstand, maar het is een grote hond en ik wil niet dat paard of ruiter schrikt. Ik scan mijn omgeving heel goed en toch is het me wel eens overkomen dat ik ze te laat zie en hij er toch naartoe gaat. Met het schaamrood op de kaken haal ik hem op, zo snel als ik kan en bied ik duizendmaal excuses aan. Overigens is dat in 10 jaar gelukkig maar twee keer nodig geweest. Maar ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat het je geen reet interesseert dat je een ander zo in gevaar brengt. En mijn hond gaat niet eens dichtbij of blaffen. Ik heb zelf te paard ook meerdere enge situaties met honden gehad waarbij ik door eentje keihard gevallen ben.

Ik kom ook nog wel eigenaren tegen die lachend staan te kijken hoe hun hond graag met paarden speelt terwijl zo’n ruiter dan in alle macht probeert iedereen heel te houden. Toch zeg ik daar wat van. En het zijn echt niet altijd domme mensen, het is gewoon nul kennis.

Het is een enorme trigger voor een hond, zeker als het paard draaft of galoppeert. Het is ook heel zelfbelonend erachteraan te gaan want heu het werkt! Dus stil gaan staan of omdraaien is een topreactie want dan wordt de hond volgende keer wellicht minder getriggerd. Maar goed, ik kon dat ook niet met elk paard en het moet wel veilig blijven.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 13:19

Jaa sommige mensen doen het heel goed met hun hond hoor, heel veel mensen lijnen hun hond aan of houden ze tegen, dan bedank ik ze. Als ik zie dat het een jonge hond is die erg z'n best doet geef ik vaak nog een complimentje erbij, dan zie je ze trots zijn.

Isabel_k schreef:
En laatst iemand die bewust zijn chihuahua losliet 'want die zou mijn paard wel even pakken' toen ik aangaf dat ze niet zonder toestemming mijn pony mocht aaien. Inmiddels begint mijn shet steeds nukkiger te reageren op honden en daar baal ik toch wel van.

Niet :oo
Met zo'n kwetsbaar hondje als een chihuahua ook nog! Soms lijkt het net alsof mensen helemaal niet van hun dieren houden. Ik heb ook wel eens mensen die vinden dat ze het recht hebben om het paard te aaien. Zijn hier gek genoeg nooit kinderen, die kennen haar soms zelfs bij naam en vragen dan netjes of ze mogen aaien :)

De verhalen met de auto's zijn ook heel naar. Hier heb ik er eigenlijk nooit last van gelukkig, ze gaan eigenlijk altijd langzamer en soms gaan ze zelfs helemaal stil staan. Kan me wel goed voorstellen dat dat op andere plekken soms anders gaat!

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:43

Mijn hond is bang voor paarden.
Dat is de reden dat ik met haar alleen maar op overzichtelijke wandelpaden loop.
Heel jammer dat deze paden dus ook door ruiters worden gebruikt, terwijl er vlak naast wel een, let wel, kwalitatief goed ruiterpad is aan gelegd.
Daar krijg ik dan weer de p... over in!!

Serieus, omgangsvormen komen van twee kanten.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:57

@Mariett, Ja echt. Ik wist niet wat ik zag. :+ Ze liepen langs me met het hondje opgetild en één van de twee dames blokte mij en probeerde mijn pony te aaien. Ik heb uiteraard direct gezegd dat ik dat niet waardeerde en dat ze haar direct met rust moest laten. Toen zette de andere dame haar chihuahua op de grond en klikte de hond los. Ik weet niet precies wat ze zei maar het was iets in de trant van: Fikkie, bijt het paard. Fikkie snuffelde gewoon aan plantjes maar goed. Nu is een shetlander jaarling niet super indrukwekkend maar ik heb ze wel verteld dat ze erg hard kan trappen en dat chihuahua's zo plat zijn. :') Gelukkig was Haley vooral heel erg verbaasd dat iemand zomaar aan haar neus zat dus had ze de hond niet door. Nu had ze ook niet zo maar een trap verkocht aan die hond maar toch he. Waarom bedenk je dat ook als volwassene. "Oh laat ik mijn hondje van 3 kilogram loslaten op een kleine pony" |o

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:08

De slechte verpesten het altijd voor de goede.

Vaak honden gehad die goed los konden en ook goed luisterden. Maar dan heb je altijd wel dat anderen het verpesten als hun honden niet luisteren.

Onze broertje en zusje kunnen ook goed los, maar niet zo goed met andere honden, dus dan ging ik op drukke dagen/tijden naar aangelijnd gebied en dan heb je zoveel gasten die hun honden alsnog loslaten en op je af laten stormen. Ze zijn klein, dus dan roept iemand; hij doet niks. Nee, maar die van mij ( helaas ) wel, zeker als jouw hond zo op ze afkomt.

Met paarden merk ik vooral dat mensen echt geen idee hebben. Ik maakte een galopje op een ruiterpad en er kwam een vrij jonge hond op me af. Dus ik netjes stilstaan dat ze hem terug konden roepen. Werd ik uitgescholden voor van alles, dus ik stapte weg om weer aan te galopperen omdat ze hem hadden en je denkt dat ze het dan begrijpen. Komt die hond weer en toen gingen ze helemaal los met schelden. Daarop mn liefste even omgekeerd en op ze af laten gaan en vlak voor hun neus vrij hard gestopt ( reining getrainde ruin :) ) Heb ze netjes alle scheldwoorden terug gegeven en met een roll back weer weggegaloppeerd.
Niet geheel netjes, maar soms hebben bepaalde types een wat hardere les nodig.

Op diezelfde hei met loslaat gebied was wel vaak gezeik en gedoe. Ook een keer dat ik met iemand samen reed en een hond op ons af kwam, maar met behoorlijk wat agressie. Tanden bloot.......Dus wij stilstaan, maar die man riep zijn hond niet terug. Was even geen fijne situatie en je snapt gewoon niet dat iemand niks doet. Mijn paard kan bijtwonden oplopen, maar je hond kan ook ene flinke timmer krijgen.

Ontzettend vaak lopen mensen ook op ruiterpaden. Waar meerdere paden zijn vind ik dat wel irritant, maar het is vaak slecht aangegeven of borden worden gesloopt, niet vervangen etc.
Als mensen netjes opzij gaan en ze lopen met jonge honden of kinderen en groeten netjes terug, willen we ze ook weleens laten kennismaken.
Vaak vinden mensen het wel spannend, maar zo een goede ervaring voor een jonge hond kan juist heel fijn zijn.

Onze eigen 4 honden lopen altijd tussen de paarden en dat gaat prima samen. Maar zonder toezicht laat ik ze ook niet bij elkaar, alleen als ik erbij ben.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:29

Ik reed toen ik tiener was altijd door het Amsterdamse bos op een a pony. Dier was gelukkig helemaal niet bang voor honden want er was elke buitenrit wel een loslopende hond waarvan de eigenaar niet te bekennen was of de hond niet onder controle had.

Zo stond ik een keer omsingeld door 3 Duitse dogs die ongeveer zo groot waren als de pony, uiteindelijk gingen ze weg maar ik had het Spaans benauwd.
Een keer schrok ze van een Jack Russel en ging er vandoor, toen ik haar rustig had ben ik omgekeerd en met een vriendin verhaal gaan halen. De vrouw ontkende terwijl haar hond hysterisch stond te blaffen.
Ik riep uiteindelijk maar altijd dat mijn pony schopte en dan kwamen ze of aanrennen of riepen terug dat hun hond het dan wel zou leren.

Ook vaak mensen die vroegen of hun hond kennis mocht komen maken omdat ze geen paarden gewend waren. Dat vond ik dan weer prima als de hond aan de lijn was.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:48

Dat verstoppen herken ik ook :j

Dan gaan mensen met hond en al goedbedoeld achter de bosjes staan met als gevolg dat paard er juist snuivend als een giraffe langs gaat omdat die weet dat er iets achter de bosjes zit :roll:

Hond in staart gehad *check*, hond achter ons aan gehad net toen we een bruggetje over staken *check*, hond die plots achter ons uit de bosjes kwam jagen en eigenaar die niets door had *check*

Ook hele prima eigenaren hoor, die even hun hond aanlijnen en gedag zeggen :-) Of die vragen of hun pup even mag kijken naar de paarden.

Het is wel zo dat wij op dit moment bepaalde plekken vermijden omdat daar veel honden lopen die niet luisteren. Er is ook een hele groep mensen die het gezellig vind om de honden in de ochtend samen uit te laten, die groep willen we ook niet te paard tegen komen aangezien er meer gekletst wordt dan op de honden gelet.

Eindresultaat: wij rijden dus maar op de straat ipv op het weinige ruiterpad dat hier is aangezien het ruiterpad precies daar is waar ook iedereen loopt met de hond :\

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:00

Als mensen al dan niet met hond achter een boom gaan staan roep ik altijd dat ik ze al gezien heb en dat ze tevoorschijn mogen komen. Als of het verstoppertje spelen is :D En dan leg ik uit dat een mens achter een boom enger is dan één vol in beeld.
Wat mensen ook heel goed kunnen is een erehaag vormen :))
Eén persoon links van het pad met hond, en rechts de andere helft van het gezin met kinderwagen.
Die leg ik dus ook altijd uit dat als het paard schrikt van de hond, hij met een beetje pech de kinderwagen in springt. Echt, hoe mensen niet kunnen nadenken over dit soort zaken...

Of de fietsen aan de ene kant van het pad plat op de grond gegooid, en dan op een kleedje gaan zitten picknicken aan de andere kant. Ook al eens meegemaakt :+

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:13

Is er al een topic; wat kom je op buitenrit allemaal tegen?

Toen ik jong was had een stel een tentje opgezet op het ruiterpad en die lagen iets te vieren. Voor mij op die leeftijd dubbel lastig, haha

Mijn man met de shet en sulky; 2 zwijnen op het pad die vrijwel even groot waren. Ze schrokken niet en bleven stom staan kijken, dus mijn man is toch maar stukje achteruit gegaan en door bosjes gekeerd.

Mijn man op moeders en ik op zoon. Moeders was hengstig en draaide om bij alle passerende paarden. Maar ik kon mijn lach niet meer inhouden, dus ik kon echt helemaal niks. Dat probleem wel 100x vaker gehad. Slappe lach tijdens het rijden en dan niks meer kunnen werkt niet.

Maar goed, probleem met honden is wel van beide kanten ook wat ze gewend zijn. Ik merk wel dat ik als paardeneigenaar/ruiter anders reageer en mijn honden zijn paarden gewend, maar dat weten de ruiters die je tegenkomt niet.

Mijn moeder reed ergens waar geen honden mochten komen en hun paarden schrokken buiten nogal eens van honden die overal vandaan kwamen. Ik ben het van jongs af aan wel gewend en onze paarden schrikken niet en doen ook niet snel lelijk.

Naast ons kunnen de paarden en honden niet samen en dat merk je dan ook van beide kanten. De paarden slaan de honden weg en de honden reageren bloedfanatiek op de paarden.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:25

Ibbel schreef:
Echt, hoe mensen niet kunnen nadenken over dit soort zaken...

Dat vind ik dan weer gek, want hoe zouden die mensen dat moeten weten? :)

Als mensen zelf geen ervaring hebben met paarden, of andere dieren, dan hebben de meesten geen benul van hoe het werkt verder.
Sowieso zijn er heel veel mensen die niet weten hoe met dieren om te gaan... Ik vind dat niet zo raar eigenlijk.. :o

Los daarvan, je hebt met je paard de buitenomgeving nooit in de hand, het is wel een beetje aan de ruiter om pas naar buiten te gaan als dat verantwoord kan (en hoe je dat dan doet, dat is de vraag :+ )
Plus, als je het zo leest, zouden alle honden verplicht aangelijnd moeten worden... Gezien een groot deel toch niet echt onder appel staat, blijkbaar?

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:40

Cer schreef:
Ibbel schreef:
Echt, hoe mensen niet kunnen nadenken over dit soort zaken...

Dat vind ik dan weer gek, want hoe zouden die mensen dat moeten weten? :)

Als mensen zelf geen ervaring hebben met paarden, of andere dieren, dan hebben de meesten geen benul van hoe het werkt verder.
Sowieso zijn er heel veel mensen die niet weten hoe met dieren om te gaan... Ik vind dat niet zo raar eigenlijk.. :o


De meeste mensen die geen ervaring hebben met paarden vinden ze meestal toch indrukwekkend en wat eng, zo'n groot beest, die kan vanalles doen. Dus dan lijkt mij de logische volgende gedachte dat je niet zomaar je hond bij zo'n groot eng indrukwekkend beest laat lopen.
Maarja, ik heb al lang geleerd dat niet veel mensen altijd even logisch denken :')

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:45

Polarize schreef:
De meeste mensen die geen ervaring hebben met paarden vinden ze meestal toch indrukwekkend en wat eng, zo'n groot beest, die kan vanalles doen. Dus dan lijkt mij de logische volgende gedachte dat je niet zomaar je hond bij zo'n groot eng indrukwekkend beest laat lopen.
Maarja, ik heb al lang geleerd dat niet veel mensen altijd even logisch denken :')

Ja en aan de andere kant zie je filmjes van paarden die je kan aaien, het paard van sinterklaas (wat meestal braaf is) kinderen die leuke dingen met paarden doen, een beetje paarden op tv.. en dat is het wel.. dus dan zien ze er niet zo groot / indrukwekkend uit... :j

Citaat:
Maarja, ik heb al lang geleerd dat niet veel mensen altijd even logisch denken :')

Nou ja, het zit niet in hun referentiekader denk...?
Er zijn mensen die het leuk vinden om in de everglades te varen... nou, hellnevernooitniet :')
Of die beren gaan voeren... of kamelen..

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:50

Cer schreef:
Ibbel schreef:
Echt, hoe mensen niet kunnen nadenken over dit soort zaken...

Dat vind ik dan weer gek, want hoe zouden die mensen dat moeten weten? :)


Ze hoeven er niets over te weten, maar even nadenken dat iemand of iets laten passeren makkelijker kan als je aan 1 kant van de weg loopt is vrij gebruikelijk. Als je langs een polderweg wandelt en er komt een grote tractor of 20 man toerfietsers aan ga je ook niet aan twee kanten van de weg staan.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:55

Het in de bosjes staan heb ik ook nog wel eens gedaan toen mijn hond nog een pup was. Niet per se achter een boom, maar om meer afstand te creëren. Hij kon nog wel eens overenthousiast in de lijn gaan hangen. Tsja dan ga ik toch voor meer afstand en een rustigere reactie dan op het pad blijven en een springreactie richting het paard riskeren. Dat laatste lijkt me ook enger voor een paard.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:57

Ibbel schreef:
Ze hoeven er niets over te weten, maar even nadenken dat iemand of iets laten passeren makkelijker kan als je aan 1 kant van de weg loopt is vrij gebruikelijk. Als je langs een polderweg wandelt en er komt een grote tractor of 20 man toerfietsers aan ga je ook niet aan twee kanten van de weg staan.

Ah..oke... :')
ja nee, ik zou zo even niet weten waarom je dat niet zou doen, want of mensen nou stilstaan, of elkaar passeren en je moet ertussendoor, wat is dan het verschil?
(maar goed, het ligt er misschien aan hoe breed het is? hier bij de oversteekplaatsen staan met regelmaat mensen aan beide kanten van de weg..)

Maar goed, dit wijkt teveel af van het onderwerp

pinto_1

Berichten: 2560
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:00

Het verstoppen is inderdaad heel herkenbaar. En ik snap dat mensen het niet snappen, dus ik loop maar rustig voorbij en incasseer de sprong opzij. :')

Ook een keer een jonge jachthond tegengekomen die als een gek blaffend rond mijn paarden rende. En de eigenaar vrolijk roepend: hij doet niets hoor.
Eh, jawel, hij doet al 'iets'.
Maar voor de meeste hondeneigenaren staat 'iets doen' gelijk aan bijten, terwijl blaffen en springen naar een vluchtdier ook al teveel is.

Overigens zal ik zelf nooit in draf of galop langs mens of hond gaan. Wij gaan altijd netjes in stap en achter elkaar, dat vind ik niet meer dan normaal.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:01

Ik heb wel eens gehad dat een hond de hele buitenrit mee bleef lopen, geen baasje te zien. Toen maar afgestapt en het nummer op de halsband gebeld. Bleek de hond aan de bosrand te wonen…laat maar lopen, hij komt zo wel naar huis……
En een keer op een open veld waar honden niet los mogen lopen, daar liepen twee mannen met 4 of 5 van die vechthonden (pitbull-stafford achtigen) en die honden liepen los. Normaal gesproken ga ik honden niet uit de weg, mijn paard reageert er niet op. Maar in dit gval ben ik toch in de drafje de andere kant op gegaan. Ik moet er niet aan denken als deze roedel besluit in mijn paard te gaan hangen…. Een loslopende chihuahua vind ik prima, maar niet 4 van die engerds….

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:03

Niet alleen mensen met honden in mijn ogen, veel andere mensen die de natuur in gaan om op hun manier te genieten. Mountainbikers kunnen er ook wat van, mensen die midden op een ruiterpad zitten met hun kleedje en maar zuchten dat ze op kunnen staan omdat je er niet langs kunt met de combinatie paard en marathonwagen, inderdaad ook de mensen met honden maar ook wandelaars zonder honden. Rekening houden met elkaar is ver te zoeken tegenwoordig.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:06

Cer schreef:
Ibbel schreef:
Echt, hoe mensen niet kunnen nadenken over dit soort zaken...

Dat vind ik dan weer gek, want hoe zouden die mensen dat moeten weten? :)

Als mensen zelf geen ervaring hebben met paarden, of andere dieren, dan hebben de meesten geen benul van hoe het werkt verder.
Sowieso zijn er heel veel mensen die niet weten hoe met dieren om te gaan... Ik vind dat niet zo raar eigenlijk.. :o

Los daarvan, je hebt met je paard de buitenomgeving nooit in de hand, het is wel een beetje aan de ruiter om pas naar buiten te gaan als dat verantwoord kan (en hoe je dat dan doet, dat is de vraag :+ )
Plus, als je het zo leest, zouden alle honden verplicht aangelijnd moeten worden... Gezien een groot deel toch niet echt onder appel staat, blijkbaar?


Tja, gewoon logisch nadenken? Ik snap soms werkelijk niet hoe mensen zo onnozel zijn. :+

Mensen hun hond aanlijnen in aanlijngebied, nou dat zou werkelijk fantastisch zijn, maar er amper iemand die het doet.
En het jammere is, dat een ander zich maar dient aan te passen aan dit soort types die overal maling aan heeft.
Degene met het paard die het netjes doet, heeft dus een probleem, want die buitenomgeving hoeft zich schijnbaar nooit te verantwoorden. Ik vind het echt de omgekeerde wereld.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:10

Wintu schreef:
Tja, gewoon logisch nadenken? Ik snap soms werkelijk niet hoe mensen zo onnozel zijn. :+

Dat je niet aan beide kanten van een zandpad kan gaan staan? Hoe is dat onnozel dan?
(eerlijk, ik zou ook niet weten waarom dat niet kan, maar goed ik reed ook over braderieen enzo..)

Honden aanlijnen zou overal moeten imo, behalve in speciale uitlaatgebieden
En uiteindelijk verwachten ruiters ook dat mensen zich aanpassen (niet te dicht passeren, niet plotseling harde geluiden, niet raar doen, niet om een hoekje gaan staan, niet aan twee kanten van het pad gaan staan etc... ;) )

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:21

Cer schreef:
Wintu schreef:
Tja, gewoon logisch nadenken? Ik snap soms werkelijk niet hoe mensen zo onnozel zijn. :+

Dat je niet aan beide kanten van een zandpad kan gaan staan? Hoe is dat onnozel dan?
(eerlijk, ik zou ook niet weten waarom dat niet kan, maar goed ik reed ook over braderieen enzo..)

Honden aanlijnen zou overal moeten imo, behalve in speciale uitlaatgebieden
En uiteindelijk verwachten ruiters ook dat mensen zich aanpassen (niet te dicht passeren, niet plotseling harde geluiden, niet raar doen, niet om een hoekje gaan staan, niet aan twee kanten van het pad gaan staan etc... ;) )



Ik doelde niet op een specifieke situatie, maar meer in het algemeen hoe logisch nadenken ontbreekt in de omgang.
Neem bijvoorbeeld het voorbeeld dat de man gaat staan filmen als zijn hond om de benen van een paard rent. Hoe stom sommigen zijn door een peuter in een wei te zetten met de boodschap, ga het schattige veulentje maar aaien, mensen die hun kinderen laten lopen naar onbekende honden, want ja, zo schattig. Etc etc en heel eerlijk met een picknick mand op het ruiterpad of een kinderwagen 8)7

Je verwacht van elkaar aanpassingen, lijkt me logisch, maar het is vaak maar een partij die zich aanpast, dat is precies het punt.
Maar de meeste problemen met honden die hier genoemd worden, zouden er al niet zijn als mensen gewoon doen wat ze zouden moeten doen in een aanlijngebied en dat is hun hond aan de riem.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 28-08-23 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:24

Tja, natuurlijk kan door een erehaag op een smal bospad rijden :+

Ik doe het ook, en dan stop ik precies midden tussen die mensen. En dan worden ze een beetje nerveus, want dan staat dat grote beest opeens wel heel dichtbij, dus dan beginnen ze naar achteren te schuifelen.
En dan kijk ik dat zo even aan, en dan zeg ik vriendelijk: "Kijk, u vindt het een beetje eng hè, zo'n groot dier zo dichtbij. Mijn paard vindt het ook een beetje eng, ingesloten worden door mensen aan twee kanten. Als hij nu iets hoort achter u en hij kan niet zien wat het is, omdat u er tussen staat en hij springt opeens opzij, dan landt ik bovenop u aan de andere kant."
En dan valt er een kwartje, want idd, ze weten het niet. En tegelijkertijd ook eigenlijk wel, want ze schuiven wel degelijk verder naar achteren zodra je halthoudt.

En hoe braaf je paard ook is, hij kan altijd opeens 'raar' reageren. Mijn draver loopt retebraaf en volkomen verkeersmak voor de kar. Kwam vorige week een auto tegen op een ruiterpad, en die auto hoorde daar echt niet. Het was ook de boswachter niet, gewoon een toerist die even lekker off the road door de plassen wilde raggen. Paardlief wilde absoluut niet langs die auto, geen idee waarom niet. Vermoedelijk omdat ze vond dat die auto daar idd niet hoorde.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Mensen met honden zijn verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:32

Ik snap het wel.. maar ik snap ook dat die mensen het niet snappen..
want.. mensen... :+

Enfin, verder met de goede verhaal :j