Paard hangt in kettingen poetsplaats

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Paard hangt in kettingen poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 17:18

Hallo allen!

Recentelijk heeft Liam er een handje van om het zichzelf erg moeilijk te maken en in de kettingen te gaan hangen op de poetsplaats. Dit resulteert erin dat meneer 2x de kettingen heeft afgebroken en vandaag de waterkraan van de muur getrokken.

Ik weet niet waarom hij dit doet. de eerste keer zette hij zich vast en lukte trok hij zichzelf niet los.
De 2e en 3e keer lukte het wel. De 3e keer flipte hij van wat waterdruppels van de waterslang, terwijl hij water niet eng vind. Vandaag heeft hij dus de waterkraan gesloopt omdat hij ik bezig was met zijn hoef uitkrabben. Meneer liet zich 2x door zijn been zakken waardoor zijn gewicht op mij kwam. Ik prikte licht met de hoevenkrabber in zijn buik waarna hij gewoon rustig stil ging staan en het gewicht weer verdeelde over zijn 3 andere benen. Kort daarna doet meneer hetzelfde en trekt ineens zijn hoef uit mijn hand en gooit zichzelf omhoog waarna hij de kraan meeneemt. Ik heb hem in zijn stal gezet waarna ik naar de eigenaar ben gelopen om het geweldige nieuws te brengen dat hij dus wederom weer iets kapotgemaakt heeft. Ik heb hem daarna wederom op de poetsplaats gezet en ben verder gegaan waar ik gebleven was. Dit ging goed en hij bleef rustig staan.


Liam is 3/3,5 jaar en een stalgenoot zegt dat dit zijn puberfase is. Kan niet echt zeggen dat ik dit geweldig vind.


Ik heb iets gelezen over een koeienhalsband, maar weet niet of dit wel zo verstandig is voor eventueel letsel wat hij zichzelf aandoet..

Iemand tips??


Groetjes Jaimy

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:25

Oefenen met iemand erbij. Doe alsof je hem vastzet, maar hij staat niet daadwerkelijk vast. Iemand anders heeft hem aan een langer touw daadwerkelijk vast. Diegene zorgt ervoor dat er geen druk op het touw komt, maar als je paard probeert te hangen kun je wel onmiddellijk corrigeren door hem een pas terug of vooruit te zetten afhankelijk hoe hij het hangen doet.
Of je zorgt ervoor dat jij degene bent die hem aan het touw vast hebt en dat je helper hem poetst. Dan moet je zelf beslissen wat je daarbij fijn vindt.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 17:52

Ineke2 schreef:
Oefenen met iemand erbij. Doe alsof je hem vastzet, maar hij staat niet daadwerkelijk vast. Iemand anders heeft hem aan een langer touw daadwerkelijk vast. Diegene zorgt ervoor dat er geen druk op het touw komt, maar als je paard probeert te hangen kun je wel onmiddellijk corrigeren door hem een pas terug of vooruit te zetten afhankelijk hoe hij het hangen doet.
Of je zorgt ervoor dat jij degene bent die hem aan het touw vast hebt en dat je helper hem poetst. Dan moet je zelf beslissen wat je daarbij fijn vindt.



Dank voor uw tip! :D

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard hangt in kettingen poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:55

O ja heel belangrijk: vergeet niet om goed gedrag te belonen. Al doe je dat eerst heel overdreven alsof hij iets fantastisch goed heeft gedaan. Met stem en misschien eerst een snoepje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:02

Jaimy_Liam schreef:
Hallo allen!

Recentelijk heeft Liam er een handje van om het zichzelf erg moeilijk te maken en in de kettingen te gaan hangen op de poetsplaats. Dit resulteert erin dat meneer 2x de kettingen heeft afgebroken en vandaag de waterkraan van de muur getrokken.

Ik weet niet waarom hij dit doet. de eerste keer zette hij zich vast en lukte trok hij zichzelf niet los.
De 2e en 3e keer lukte het wel. De 3e keer flipte hij van wat waterdruppels van de waterslang, terwijl hij water niet eng vind. Vandaag heeft hij dus de waterkraan gesloopt omdat hij ik bezig was met zijn hoef uitkrabben. Meneer liet zich 2x door zijn been zakken waardoor zijn gewicht op mij kwam. Ik prikte licht met de hoevenkrabber in zijn buik waarna hij gewoon rustig stil ging staan en het gewicht weer verdeelde over zijn 3 andere benen. Kort daarna doet meneer hetzelfde en trekt ineens zijn hoef uit mijn hand en gooit zichzelf omhoog waarna hij de kraan meeneemt. Ik heb hem in zijn stal gezet waarna ik naar de eigenaar ben gelopen om het geweldige nieuws te brengen dat hij dus wederom weer iets kapotgemaakt heeft. Ik heb hem daarna wederom op de poetsplaats gezet en ben verder gegaan waar ik gebleven was. Dit ging goed en hij bleef rustig staan.


Liam is 3/3,5 jaar en een stalgenoot zegt dat dit zijn puberfase is. Kan niet echt zeggen dat ik dit geweldig vind.


Ik heb iets gelezen over een koeienhalsband, maar weet niet of dit wel zo verstandig is voor eventueel letsel wat hij zichzelf aandoet..

Iemand tips??


Groetjes Jaimy

Koeienband is een uitstekend idee. Wel ook gewoon een halster om doen. En zorg dat je hem vastzet aan iets wat hij niet kan slopen. Maar vooralsnog zou ik proberen hem voor te zijn als hij wil gaan hangen en hem dan ook wel gelijk aanpakken. Is voor nu misschien een beetje hard maar scheelt je heeeeeel veel gezeik later.

ellepel

Berichten: 47347
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:04

begin in elk geval niet aan een koeienhalsband of dwangmiddelen, je paard kan zijn nek wel breken of serieus zware blessure oplopen tijdens het hangen.
kijk ook even met de zoekfunctie,zijn best wel wat topics geweest over hangen met goede tips.
ik heb zelf de paarden bijna nooit vast staan,touw wel door de ring,maar niet vast.
eventueel gaan oefenen met los staan en ja dat kunnen ze ook leren.
maar niet meer laten hangen, geen koeienband ofzo gaan doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:06

ellepel schreef:
begin in elk geval niet aan een koeienhalsband of dwangmiddelen, je paard kan zijn nek wel breken of serieus zware blessure oplopen tijdens het hangen.
kijk ook even met de zoekfunctie,zijn best wel wat topics geweest over hangen met goede tips.
ik heb zelf de paarden bijna nooit vast staan,touw wel door de ring,maar niet vast.
eventueel gaan oefenen met los staan en ja dat kunnen ze ook leren.
maar niet meer laten hangen, geen koeienband ofzo gaan doen.

Met een koeienband breken ze hun nek juist niet.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 18:07

Ineke2 schreef:
O ja heel belangrijk: vergeet niet om goed gedrag te belonen. Al doe je dat eerst heel overdreven alsof hij iets fantastisch goed heeft gedaan. Met stem en misschien eerst een snoepje.


Ja dat doe ik eigenlijk altijd wel.. vooral met hoeven uitkrabben omdat dit best lang heeft geduurd voordat hij dit accepteerde en goed onder de knie had. Ik ben juist van het positieve en het stimuleren van goed gedrag. En wanneer hij iets niet doet dan geef ik dat op een rustige manier aan maar wel op een bepaalde toon dat hij zoiets heeft van 'oei'.

Ik kan echt mijn vinger er niet op leggen waar het precies is misgegaan. :?



@janderegelaa
Het voor zijn qua hangen is eigenlijk onmogelijk als ik naar deze casussen kijk.. hij geeft niets aan en als hij zo achteruit schiet neem ik eigenlijk meteen afstand voor eigen veiligheid (heb geen zin in een ketting tegen mijn hoofd)

@ellepel
Ja daar zat ik zelf ook al over na te denken.. moet er niet aan denken dat hij zichzelf wat zou aandoen met alle gevolgen van dien..
Denk dat los staan een optie is. Wel als hij er een handje van krijgt om zich op deze manier los te krijgen..

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 18:39

Vandaag ging het goed op de poetsplaats. Ik merkte toch dat ik wel licht gespannen was waardoor ik hem niet heb vastgezet aan de kettingen. Ik heb enkel het halstertouw door een oogje gedaan, waardoor hij zonder iets te slopen en zonder gedoe los kon komen. Het idee vond ik fijn (waardoor ik ook rustiger werd) en heb hem voor elk klein dingetje positief beloond. Hij bleef de hele poetsbeurt stilstaan en ging opzij als ik dat vroeg. Misschien is dit voor hem een rustiger idee, wetende dat hij alles beter kan zien (ook wat ik doe)

Hopen dat hij dit blijft vasthouden :D *\o/*

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard hangt in kettingen poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:46

Hoe lang kan hij al netjes alleen op de poetsplaats staan? Fijn dat het vandaag goed ging, dat klinkt ook als een prima oplossing.

Hoe is zijn gedrag als die losbreekt? Is het paniek? Genoeg die eigenlijk nooit geleerd hebben dat een strakke ketting 'ho' betekent en vervolgens ineens in paniek losbreken als er druk op komt te staan.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 18:54

prugelpiet schreef:
Hoe lang kan hij al netjes alleen op de poetsplaats staan? Fijn dat het vandaag goed ging, dat klinkt ook als een prima oplossing.

Hoe is zijn gedrag als die losbreekt? Is het paniek? Genoeg die eigenlijk nooit geleerd hebben dat een strakke ketting 'ho' betekent en vervolgens ineens in paniek losbreken als er druk op komt te staan.


Eigenlijk vanaf begin maart staat hij zonder gekkigheid tussen de kettingen op de poetsplaats. Het is ongeveer een week geleden zo geëscaleerd zonder echte aanleiding..
Als hij los is draait hij meteen weg en gaat hij op onderzoek uit om zich heen.. in een kinderfietsje lag wat hooi wat meneer opat. :') (dit is 1x gebeurd) de andere 2 keer loopt hij 'rustig' weg als hij los is.

Anoniem

Re: Paard hangt in kettingen poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:00

Prikken met hoevenkrabber geeft ten alle tijden stress.

Hoe reageerd hij als je hem laat staan en zelf weg loopt?

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 19:05

Evamarie schreef:
Prikken met hoevenkrabber geeft ten alle tijden stress.

Hoe reageerd hij als je hem laat staan en zelf weg loopt?

Mijn hoefsmid gaf aan dit een optie was om te doen als hij door zijn (opgetilde been) ging zakken. Hij verplaatste zijn gewicht ook beter op de andere 3 benen..

Als ik wegloop staat hij wel eens te zenuwpezen, maar dit was er eigenlijk al redelijk vanaf.
Hij bleef de afgelopen 2/3 weken gewoon stilstaan, ook als ik even wegliep. Hij wilde wel zien waar ik naartoe ging, maar deed niets geks

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard hangt in kettingen poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:09

Vreemd dat die nu ineens zo raar doet dan. Als het vandaag goed ging, zou ik kijken of je dat weer rustig kan uitbouwen, maar probeer er zelf niet een te groot ding van te maken. Normaalste zaak van de wereld, maar dan even een stapje terug van waar je al was.

Prikken met de hoevenkrabber klinkt wellicht wat zieliger dan dat het daadwerkelijk is. Ik doe het ook wel eens als ze lopen te zeuren met voeten optillen als ze dit anders prima kunnen. Even aandacht erbij en het is klaar.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 19:50

Ja dat vind ik dus ook.. ik roep niet gauw iets, maar aangezien dit nu de derde keer is dat hij iets afbreekt en ik niet zit te wachten op lichamelijk letsel, of een dikke rekening van mijn stalbaas vraag ik om tips van anderen..

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:59

Verleg zijn gedachten van zijn hoofd naar zijn voeten. Leer hem met zijn voorvoeten op een matje te staan. Hij mag er zo vaak afstappen als hij wilt. Als hij (zelf heeft uitgevonden) dat op een matje staan iets oplevert gaat hij vanzelf zijn focus verleggen.
Fijn dat het nu al wat beter ging ;).

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Paard hangt in kettingen poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:13

Ik heb goede ervaringen met “The Clip” om hangen veilig op te lossen. Dit is een vastzetring met een lang touw die bij hoge druk wat losser komt, zonder dat je paard lost komt. De eerste spanning is er dan vanaf en je paard leert heel snel dat hangen hem niets oplevert (want nog steeds vast)

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 20:26

boeflover schreef:
Ik heb goede ervaringen met “The Clip” om hangen veilig op te lossen. Dit is een vastzetring met een lang touw die bij hoge druk wat losser komt, zonder dat je paard lost komt. De eerste spanning is er dan vanaf en je paard leert heel snel dat hangen hem niets oplevert (want nog steeds vast)

Heb je misschien een linkje voor mij?

@balance, dankjewel voor je tip!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:25

Jaimy_Liam schreef:
boeflover schreef:
Ik heb goede ervaringen met “The Clip” om hangen veilig op te lossen. Dit is een vastzetring met een lang touw die bij hoge druk wat losser komt, zonder dat je paard lost komt. De eerste spanning is er dan vanaf en je paard leert heel snel dat hangen hem niets oplevert (want nog steeds vast)

Heb je misschien een linkje voor mij?

@balance, dankjewel voor je tip!

Ja hoor; https://nl.equinics.eu/products/the-cli ... 6269337685
Dit is een Deense webwinkel zag ik, ms is er ook wel een Nederlandse te vinden, al versturen deze ook in Europa.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:36

Ik had hetzelfde probleem. Ook door de benen zakken en vol in de kettingen hangen.

In heb de tijd op de poetsplaats verkort en elke keer beloond. Langzaam weer opgebouwd.
Dreigen door de benen te zakken heb ik opgelost door te reageren als een marktkoopvrouw op de markt en een fikse duw zodat hij zijn balans weer zocht :+. Maar dit paard reageert onwijs op stem.

Heeft uiteindelijk 2 maanden geduurd en toen was het klaar.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard hangt in kettingen poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:41

ik zou geen kettingen of koeienband ofzo om doen of hem aan vast zetten ivm de schade aan het lijf of nek. Ik zou hem eerder vastzetten met strotouwtje ringetjes er tussen zodat als hij gaan hangen het wel kapot gaat. Daarnaast echt zelf er bij blijven staan en eventueel zelf een lijn vasthouden met wel een kettinkje onder zijn kin door zodat je hem toch wat kunt corrigeren. Eventueel iemand met een zweepje er achter als daar ruimte voor is, zodat iemand hem aan kan tikken als hij begint te hangen...

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:30


Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 18:09

Hi allemaal!

Ik heb Liam nu vast staan aan zijn halstertouw (1x door het oogje waar de ketting aan vastzit) en merk zoveel meer rust bij hem. Hij kan meer zien, kijkt wat ik aan het doen ben, krijg zo af en toe eens een kusje en als ik z'n hoeven uitkrab dan krijg ik een rugmassage..
Verwacht dat het zo toch meer rust geeft, en dat is voor hem en mij erg prettig. :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Paard hangt in kettingen poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:20

Klinkt goed! Prima opgelost dus :).