Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 11:34

Afgelopen week, waren we met twee hengsten naar de hengstenkeuring in Nordfjordeid (Noorwegen).

En wat hebben we genoten *\o/*
Het was heerlijk weer, dat maakt het altijd al een stuk gezelliger natuurlijk.

Toen ik 2,5 jaar geleden verhuisde naar Noorwegen had ik twee hengstveulens meegenomen vanuit Nederland.
Hier in Noorwegen zeggen ze dat de bloedlijnen erg beperkt zijn en dat ze opzoek zijn naar nieuw bloed.
Een leuke kans dus voor ons, om twee Nederlandse hengsten klaar te stomen voor de hengstenkeuring.

Het klaar maken van de hengsten was al super leuk.
Hier dienen de hengsten meteen een proef voor de kar af te leggen.
Dus beide diende beleerd te worden voor de kar.
En wat waren ze braaf, zo trots op de mannen. En je bouwt op deze manier ook een leuke band op met het paard.

Hier Runegård voor de sulky
Afbeelding


En dan was het eindelijk zover woensdag 3 mei.
Paarden wassen en klaar maken voor de keuring.
Afbeelding

Op woensdagavond eerst de voor check van de dierenarts.
Afbeelding

En Ralph.
Afbeelding

En donderdagavond was het losbewegen in de binnenbak van het centrum. Helaas heb ik daar geen foto's van omdat het binnen te donker was om goede foto's te kunnen maken.

En vrijdag begon Runegård met de exterieur keuring.
Afbeelding

Ralph moest daarna de verrichtingsproef doen. Helaas hebben we daar geen foto's van.

Na de middag was het de beurt aan Runegård voor de verrichtingsproef.
Afbeelding

En was het Ralph zijn beurt voor de exterieur keuring.
Afbeelding

De verrichtingsproef ging bij beide erg slecht. In Nederland zouden ze gezakt zijn als een baksteen.
Ze waren beide erg onder de indruk van alles om zich heen en waren absoluut niet geconsenteerd en maakte heel erg veel fouten.
Maar de jury zou het mededelen als je het niet gehaald zou hebben en we hoorde niets, dus dat was een goed teken. Later kregen we te horen dat beide geslaagd waren met een 6.

Zaterdag kwamen alle hengsten nog een keer in de ring voor een laatste bezichtiging.
En daarna was de optocht door het dorp. Er was net een cruiseschip aangekomen dus er waren veel toeristen aanwezig.
Afbeelding

En toen kwam de premie uitreiking.
Helaas beide paarden zijn niet goedgekeurd.
Maar wat een enorme ervaring was dit.
We hebben echt met volle teugen genoten.

De beide mannen zullen nu gecastreerd gaan worden. En daarna lekker de bergen in deze zomer.
Dan gaan we ze de komende winter langzaam inrijden en hopelijk worden het dan hele fijne gebruikspaarden voor onze lessen en buitenritten.

Runegård
Afbeelding

Ralph
Afbeelding

En beide onder het bekende fjordenbeeld in Norfjordeid.
Afbeelding

En op zondag waren we in Ålesund waar het fjordenpaarden beeld ook staat.
Afbeelding

Het was een onwijs leuke ervaring die ik niet had willen missen.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:49

Mooi verslag. Knappe paarden heb je. Niet goedgekeurd, maar dat maakt ze niet minder bijzonder voor jullie

AnnickT

Berichten: 1467
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:36

Wat een gave ervaring! Jammer dat ze niet zijn goedgekeurd, maar het zijn prachtige paarden <3

Anoniem

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:39

Hebben ze je ook verteld waarom ze uiteindelijk niet zijn goedgekeurd?

Desondanks ziet het er inderdaad uit als een mooie ervaring! Leuke foto's, en wat een gave paarden heb je! <3

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:57

Is het niet zinvol om ze meer te trainen op waar ze op gekeurd worden en ze dan nog een keer aan te bieden? Of mag dat niet?

Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 13:06

Mkango schreef:
Hebben ze je ook verteld waarom ze uiteindelijk niet zijn goedgekeurd?

Desondanks ziet het er inderdaad uit als een mooie ervaring! Leuke foto's, en wat een gave paarden heb je! <3


Runegård had de volgende punten: Rastype 7 / lichaamsbouw en bespiering 7 / beenstanden 7 / beweging 8 / en totaal 7
Ze hadden wat opmerkingen over het been. Parallel verschuiving van de pijp. Dit roepen ze wel vaker als paarden mooie grove voor knieën hebben. Zeer mooie en takt vaste draf en makkelijke galop.
Het paard wordt niet genomen vanwege de beenstanden.

Een ander paard met exact dezelfde punten werd wel goedgekeurd vanwege de bloedlijn van moederszijde.
Dus soms is het echt niet te volgen hier. Want Runegård heeft helemaal een vrije bloedlijn voor veel Noorse fjordenpaarden. Maar goed, zo gaat het wel vaker hier. Er is nooit geen touw aan vast te knopen. Dus dat doen we dan ook maar niet. :D

Ralph kreeg de punten: Rastype 7 / lichaamsbouw en bespiering 7 / beenstanden 6,5 / beweging 7 / en totaal 7
Met de bemerking dat hij X-benig is links voor ( dat heb ik zelf nog niet ontdekt ) en daardoor schievels heeft ontwikkeld (ook best knap dat ze weten dat die schievels daardoor komen) :')
Verder was hij stug in de lendenen ( en dit klopt daar ben ik het helemaal mee eens) en heeft hij korte stugge bewegingen ( en ook dat klopt ) Dus waarom hij daar dan nog steeds een 7 heeft en geen. 6 is mee wat onduidelijk. Want hij heeft dus maar 1 punt verschil met Runegård die volgens hun juist uitstekend door de baan ging.

Ach weet je wat het is; ze hebben een kans gehad om twee nieuwe bloedlijnen goed te keuren.
En die kans hebben ze niet benut. Voor mij geen enkel probleem, want heel eerlijk, de paarden zijn voor mij veel meer waard als ruin. Dan kan ik ze gaan inzetten voor de lessen en de buitenritten.
Een hengst moet je toch altijd wat meer mee opletten.

Ik blijf trots op de mannen.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:58

Dank voor de uitleg. Klinkt inderdaad niet als iets waar je nog wat aan kan veranderen. Lekker ruinen.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:16

Leuk topic en prachtige paarden!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:28

Hingarden schreef:
Op woensdagavond eerst de voor check van de dierenarts.


Afbeelding

Heerlijk typische fjordenblik' Ik sla het bloed uit je ogen, WTF doe je daar'
En dan op de nuchtere Noorse manier.

(Hoger in het bloed had dit waarschijnlijk echt gedaan)

Ze zijn mooi, ggk of niet. Ik lieft fjorden. Heb ooit een Höllander ( Hjearter Kneagt) gehad, was zo'n heerlijk robuust dier.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 02:21

Wat een mooi verslag en wat een bijzondere ervaring zijn jullie rijker :j
Dat gaan vast hele fijne gebruikerspaarden worden !

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 06:28

Wat een gaaf verslag! Jammer dat ze niet zijn goedgekeurd, maar voor jou wel wat praktischer lijkt me.

Wat geweldig dat je in Noorwegen woont. Woon je daar ook een beetje in de buurt of moest je een eind rijden met de paarden?

En ik ben enorm vaak in Alesund geweest, maar het fjordenbeeld is me echt nooit opgevallen. Waar staat ie dan precies? Volgende keer als ik er ben ga ik er zeker heen.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:35

Wat leuk om te lezen hoe het daar gaat! Jammer dat ze niet zijn goedgekeurd, maar leuk dat het voor jullie niet afdoet aan de ervaring.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:44

super gave paarden!! mag ik vragen wat de afstamming is van ze? :)

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:10

Ze zijn prachtig, toch jammer voor Noorwegen dat ze dan wat vers bloed gaan missen maar voor jullie twee fijne ruinen erbij die al wat getraind en mee gemaakt hebben!!

pien_2010

Berichten: 43314
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:13

Je paarden vind ik ook heel erg gaaf. Kan het zijn omdat je Nederlands bent dat ze niet goed zijn gekeurd? Dat soort dingetjes kun je wel eens tegenkomen nl als buitenlander alleen weet ik niet of dat in Noorwegen zo is. Jammer dat ze het verse bloed laten liggen.
Gelukkig kunnen jullie deze paardjes goed als ruin gebruiken dus prima zo.

Elisa2

Berichten: 37180
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:17

Knappe Fjorden hoor! Inderdaad jammer dat ze niet zijn goedgekeurd. Maar het zullen vast leuke gebruikspaarden worden.

Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 09:08

_Nelleke_ schreef:
Wat een gaaf verslag! Jammer dat ze niet zijn goedgekeurd, maar voor jou wel wat praktischer lijkt me.

Wat geweldig dat je in Noorwegen woont. Woon je daar ook een beetje in de buurt of moest je een eind rijden met de paarden?

En ik ben enorm vaak in Alesund geweest, maar het fjordenbeeld is me echt nooit opgevallen. Waar staat ie dan precies? Volgende keer als ik er ben ga ik er zeker heen.


We wonen ongeveer 50 minuten vanaf het keuringsterrein dus dat was goed te doen voor ons en de paarden.

Het beeld in Alesund staat op Parkgata bij het zwembad voor de deur.

Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 09:09

vierhoef schreef:
super gave paarden!! mag ik vragen wat de afstamming is van ze? :)


Ralph is een Timor uit een Sebastian moeder.
Runegård is een Karant uit een Sverre moeder.

Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 09:27

pien_2010 schreef:
Je paarden vind ik ook heel erg gaaf. Kan het zijn omdat je Nederlands bent dat ze niet goed zijn gekeurd? Dat soort dingetjes kun je wel eens tegenkomen nl als buitenlander alleen weet ik niet of dat in Noorwegen zo is. Jammer dat ze het verse bloed laten liggen.
Gelukkig kunnen jullie deze paardjes goed als ruin gebruiken dus prima zo.


Noren zijn erg chauvinistisch dus dat is heel goed mogelijk.
En met die instelling ging ik ook al naar de keuring toe.
Wetende dat het hun eer te na is om deze hengsten goed te keuren.

En ik moet bekennen dat ik stiekem misschien ook wel een soort van opgelucht ben, dat ze er niet door zijn.
Ruinen zijn gewoon veel praktischer voor het werk dat ik doe.
Maar ik wilde de Noren een kans geven op de mogelijkheid van nieuwe bloedlijnen.
Dit is namelijk een groot probleem in Noorwegen op het moment.
Ze hebben de kans gehad en niet benut. En dat is prima wat mij betreft.

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:28

Wat een leuke ervaring!

Wel verbaasd me dat ze al zoveel moeten kunnen, ze zijn net of krap aan 3 jaar en moeten dus al proeven laten zien aangespannen en onder het zadel?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:48

heleen06 schreef:
Wat een leuke ervaring!

Wel verbaasd me dat ze al zoveel moeten kunnen, ze zijn net of krap aan 3 jaar en moeten dus al proeven laten zien aangespannen en onder het zadel?


Dat is in NL niet anders toch?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:49

Leuk verslag, en je had ze er netjes bij staan zo te zien!
Wat ik in NL aan Fjorden zie is meestal moddervet, zo zonde.
Hoe hoog zijn ze?

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:49

BarbaLala schreef:
heleen06 schreef:
Wat een leuke ervaring!

Wel verbaasd me dat ze al zoveel moeten kunnen, ze zijn net of krap aan 3 jaar en moeten dus al proeven laten zien aangespannen en onder het zadel?


Dat is in NL niet anders toch?


Geen idee, maar als dat ook zo is dan vind ik dat ook best veel voor een driejarige. En onder het zadel en aangespannen daar gaan toch wel wat trainingsuurtjes inzitten.

Furst
Berichten: 603
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Fjordenpaarden hengstenkeuring in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:50

Hé, wat een tof verslag! Zo leuk om dat eens mee te maken. Wel gek dat de hengstenkeuring daar dagen duurt in plaats van 1 dag zoals hier in Belgie. Jammer dat ze niet goedgekeurd waren, maar ze zijn daar volgens mij wel heel erg streng. Ik hou zo van de fjorden en zou graag eens naar Noorwegen gaan. Het ziet er mij daar zo prachtig uit! Leuk dat jullie de stap namen om daar naar toe te verhuizen!

Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 18:35

heleen06 schreef:
Wat een leuke ervaring!

Wel verbaasd me dat ze al zoveel moeten kunnen, ze zijn net of krap aan 3 jaar en moeten dus al proeven laten zien aangespannen en onder het zadel?


Alleen voor de kar. Er wordt dus niet gereden.
Dat doen ze pas als ze 4 jaar zijn.

En het stukje mennen stelt niet veel voor hoor. Dat is net 500 m.
Ze dienen ongeveer 400 m in stap af te leggen, waaronder een heuvel op en af. Op de heuvel dien je 5 seconden stil te staan.
Verder stuur je een 8 en ga je 5 passen achterwaarts. En dan 100 m draven. Verder kijken ze naar het in en uit spannen.
Het is meer een karakter test, de paarden dienen gewoon braaf te zijn.