En wat hebben we genoten

Het was heerlijk weer, dat maakt het altijd al een stuk gezelliger natuurlijk.
Toen ik 2,5 jaar geleden verhuisde naar Noorwegen had ik twee hengstveulens meegenomen vanuit Nederland.
Hier in Noorwegen zeggen ze dat de bloedlijnen erg beperkt zijn en dat ze opzoek zijn naar nieuw bloed.
Een leuke kans dus voor ons, om twee Nederlandse hengsten klaar te stomen voor de hengstenkeuring.
Het klaar maken van de hengsten was al super leuk.
Hier dienen de hengsten meteen een proef voor de kar af te leggen.
Dus beide diende beleerd te worden voor de kar.
En wat waren ze braaf, zo trots op de mannen. En je bouwt op deze manier ook een leuke band op met het paard.
Hier Runegård voor de sulky

En dan was het eindelijk zover woensdag 3 mei.
Paarden wassen en klaar maken voor de keuring.

Op woensdagavond eerst de voor check van de dierenarts.

En Ralph.

En donderdagavond was het losbewegen in de binnenbak van het centrum. Helaas heb ik daar geen foto's van omdat het binnen te donker was om goede foto's te kunnen maken.
En vrijdag begon Runegård met de exterieur keuring.

Ralph moest daarna de verrichtingsproef doen. Helaas hebben we daar geen foto's van.
Na de middag was het de beurt aan Runegård voor de verrichtingsproef.

En was het Ralph zijn beurt voor de exterieur keuring.

De verrichtingsproef ging bij beide erg slecht. In Nederland zouden ze gezakt zijn als een baksteen.
Ze waren beide erg onder de indruk van alles om zich heen en waren absoluut niet geconsenteerd en maakte heel erg veel fouten.
Maar de jury zou het mededelen als je het niet gehaald zou hebben en we hoorde niets, dus dat was een goed teken. Later kregen we te horen dat beide geslaagd waren met een 6.
Zaterdag kwamen alle hengsten nog een keer in de ring voor een laatste bezichtiging.
En daarna was de optocht door het dorp. Er was net een cruiseschip aangekomen dus er waren veel toeristen aanwezig.

En toen kwam de premie uitreiking.
Helaas beide paarden zijn niet goedgekeurd.
Maar wat een enorme ervaring was dit.
We hebben echt met volle teugen genoten.
De beide mannen zullen nu gecastreerd gaan worden. En daarna lekker de bergen in deze zomer.
Dan gaan we ze de komende winter langzaam inrijden en hopelijk worden het dan hele fijne gebruikspaarden voor onze lessen en buitenritten.
Runegård

Ralph

En beide onder het bekende fjordenbeeld in Norfjordeid.

En op zondag waren we in Ålesund waar het fjordenpaarden beeld ook staat.

Het was een onwijs leuke ervaring die ik niet had willen missen.