We beginnen maar met een absolute favoriet van mij: Dikkie werd een goedgekeurde hengst!

Voor mij absoluut onverwacht, aangezien ik hem helemaal zelf had klaargemaakt en hier echt nul ervaring in heb. We gingen ook gewoon voor de ervaring en de lol, en dan dit. Ik was zo ongelooflijk trots!
En daarbij wil ik ook zeker nog dit filmpje van de keuring laten zien. De nieuw te keuren hengsten moeten ook los in de baan om de galop te beoordelen. Hier was hij net klaar (de meneer in het rood geeft een teken) en moest ik hem dus vangen. Bij de eerdere hengsten had ik al gezien dat dat soms niet al te makkelijk gaat, ze worden natuurlijk helemaal opgejaagd in die baan om zich zo spectaculair mogelijk te laten zien.
Maar ik roep hem, en hij gaat direct in de ankers en komt naar me toe

Ook mocht mijn knapperd voor de lens van de fotografe Fieke de Rooij verschijnen, een van mijn favoriete foto's
Daarnaast werd er nog heel veel gespeeld. Ik heb hem (en mezelf) altijd beloofd dat hij hengst mag blijven zolang hij natuurlijk 1. braaf is en 2. een paardwaardig bestaan kan hebben. Aangezien hij op pension altijd alleen moest staan vanwege zijn hengst-zijn heb ik er zelf een shetlander bij gekocht en de heren houden elkaar wel in beweging

Een van onze favoriete dingen is met de trailer op pad gaan: les, clinic, naar het strand, noem maar op. Zodra de trailer buiten komt staat hij te trappelen voor het hek! Hij is dan ook heel simpel alleen te laden en te lossen en we gaan eigenlijk overal met z'n tweetjes heen.
Zo hebben we ook voor het eerst een clinic working equitation mee gedaan. Echt een super leuke tak van de sport en Dikkie kon het wel waarderen dat hij zelf mee mocht denken. Dit gaat we zeker nog eens vaker doen
Ook hebben we voor het eerst gesprongen! Ik ben zelf eigenlijk echt doodsbang voor springen na een zware val dik 15 jaar geleden. Je ziet mij ook helemaal verkrampt erop zitten. Ik zou dit ook met geen enkel ander paard durven dan met hem, hij geeft zoveel vertrouwen en zal nooit weigeren. Hoger dan dit hoeft voor mij ook zeker niet, maar hij vind het zo leuk dat ik toch af en toe een hindernisje neer zet
Sinds vorig jaar rijden we vrij actief mee met de haflinger competitie van het stamboek. Hierbij waren we in 2021 dan ook kampioen geworden in de B-dressuur. Zo trots op ons! Eigenlijk zijn we maar recreatieve hobbelaars namelijk

Om onze prestaties te laten vereeuwigen op de muur heb ik nogmaals Fieke de Rooij fotografie laten langs komen die deze prachtige plaat van mijn vriendje maakte met zijn kampioenslint en mooie keuringsrozet.
Gezien het succes op de onderlinge competitie van het stamboek zijn we dit jaar ook maar officieel gaan starten. We hebben al mooie punten kunnen behalen in de niveau 1
Aangezien mijn Dikkie nu goedgekeurd was werd het ook tijd om hem voor te bereiden voor het afleggen van de hengstentesten. Hierbij moet er een dressuurproef afgelegd worden, zowel onder het zadel, alsook voor de wagen. Dat was een probleem, want wij waren beiden onbekend met mennen. Na heel wat stallen gebeld te hebben, waarbij geen enkele mij beviel ben ik zelf met behulp van bokt en youtube aan de slag gegaan met heb beleren voor de wagen. Inmiddels heeft hij al zo'n 16 keer voor de wagen gestaan en hebben we ook onze eerste men-wedstrijd mee gedaan
[AR-ITP] Van zero naar (men-)hero
Verder gaan we dus ook heel graag op de lol-met-je-knol toer, hij is zo makkelijk en vind alles goed. Zo zijn we dus ook op trainingsweekend geweest bij stichting historische rijkunst. Hier hebben we met garocha gereden en voor het eerst pijl en boog geschoten!
En als het wat serieuzer moet zijn kunnen we ook bij stichting historische rijkunst terecht, zowel hun eigen lessen als de clinics met Arne Koets die ze organiseren gaan we regelmatig heen. Dikkie en ik kunnen ons helemaal vinden in de manier van lesgeven en rijden. En hoewel er nog heel veel werk aan de winkel is (vooral van mijn kant

Als ik dit zie, dan weet ik weer dat ik absoluut de juiste beslissing heb gemaakt voor hem. Iedere dag weer genieten van dit penny-momentje

Nu ik dit allemaal zo achter elkaar zet lijkt het echt alsof we altijd heel serieus aan het werk zijn, maar dat valt eigenlijk best mee

Al met al was het afgelopen jaar dus echt een topjaar en ik kan alleen maar hopen dat dit jaar even leuk wordt en het allerbelangrijkste, dat hij gezond mag blijven