Keuze maken

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sammert

Keuze maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 19:30

Zucht,

Hoe kun je de keuze maken tussen leven en dood als je paard steeds blij is als je komt.. ik wou dat ik de knoop kon doorhakken maar ik kan het (nog) niet. Mijn hoofd en emotie staan lijn recht tegenover elkaar. Helaas komt het niet meer goed, spondylose en kissing spines. Ze "geniet" nu van haar pensioen alhoewel ik me dagelijks blijf afvragen of ze dat ook echt leuk vind. Dat blije koppie is heel lastig om doorheen te kijken. Maar doorgaan tot ze straks echt zichtbaar pijn heeft vind ik niet eerlijk maar hoe kun je een keuze maken als dat blije koppie je aankijkt en ze je begroet als je komt..

Don't give up on your dreams. Stay strong and you'll make it!
Dreams came true , Luca mijn eerste eigen pony! <3
http://sk-photography.weebly.com/

foxy80

Re: Keuze maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:55

Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten, dier van 24 jaar oud met HKO. Na een week op pijnstillers zag ik toch dat ze opleefde, meer rondliep op de wei, meer praatjes had, alerter werd... vergeet niet dat je met een prooidier te maken hebt dat soms echt hard is voor zichzelf. Zelf een einde bepalen is keihard voor jou maar het eerlijkste voor het dier.

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:59

Probeer eens stiekem te kijken en zien hoe ze dan is.

Mijn eerste paard was ook altijd blij, maar als hij zich ongezien waande, werd duidelijk dat hij meer pijn had dan weer dachten (en daarna is de knop heel snel omgegaan en de beslissing om snel genomen).

Rockes <3

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 20:04

@rocamor In het land was ze nog wel lekker aan het scharrelen. In de paddock staat ze maar een beetje te staan met haar vriendinnetje. Van haar hoeft de paddock ook niet ze staat liever binnen. Ze vind poetsen ook niet altijd leuk (boos) maar als ze dan weer de volgende dag blij en opgewekt kijkt slaat de twijfel weer toe.

Don't give up on your dreams. Stay strong and you'll make it!
Dreams came true , Luca mijn eerste eigen pony! <3
http://sk-photography.weebly.com/

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:10

Mijne scharrelde ook. Was ook blij mij te zien. Maar als hij stond te suffen, ontlastte hij steeds een been. Steeds en te vaak wisselen. Ene pootje, andere pootje, pootje naar voren, painface, strak bekkie

Er komt een moment dat je (stiekem) staat te kijken en denkt: nu kan het echt niet meer. En als je bekenden vraagt, die zeggen dat hij nog zo lekker wakker kijkt. Dan wijs je ze erop wat jij ziet, zien ze het ook en beamen wat je ziet.

Dat moment komt. En de route naar dat moment is vreselijk, althans, dat vond ik

Rockes <3

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:13

Rocamor schreef:
Er komt een moment dat je (stiekem) staat te kijken en denkt: nu kan het echt niet meer.

En dan heeft het , naar mijn mening, al te lang geduurd.

Het is natuurlijk een heel moeilijk iets , en ook iets wat je bij twijfel niet maar even zo maar doet ( inslapen).

Maar een paard weet niet, of het te vroeg gebeurt.....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:15

Als eigenaar is jouw dier afhankelijk van jouw inschattingsvermogen en jouw manier van denken. Ik ben liever twee weken te vroeg dan drie dagen te laat om een dier in te slapen.
Je dier heeft pijn, maar kan het toch opbrengen om blij te zijn als hij jou ziet. Als je dier dat voor jou kan, moet jij ook dat ene voor jouw dier kunnen doen.
“Je” is hier overigens algemeen bedoeld.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:28

chevax schreef:
Ik ben liever twee weken te vroeg dan drie dagen te laat om een dier in te slapen.

Exact dit. Je wil als laatste beeld geen lijdend dier zien. Dat vergeef je jezelf veel moeilijker.

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:37

Bedenk je dat je paard geen besef van tijd heeft.
Ik heb toen ook m’n paard laten inslapen met oa KS en spondylose. Was nog een blij paard en wilde nog voor je werken maar ik wist hoe kapot het paard was. Zij is al grazend ingeslapen en heeft geen seconde weet gehad van wat er aan de hand was. Het is voor de eigenaar het ergste, wij voelen dat verdriet heel erg :knuffel: Sterkte met je keuze.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:44

Ik snap je gevoel heel erg.
Ik heb zelf 2x met kissing spine paarden in dezelfde situatie gezeten.
Het is verschrikkelijk.

De grens trekken is echt heel moeilijk.
Elk kissing spine paard is anders.
Bij mij was de grens dat als ze in rust ook pijn hadden.
Je ziet t aan hun gezichtsuitdrukkingen, hun reactie.
Die van mij wilde ook niet meer aangeraakt worden, werken al helemaal niet meer terwijl t echt werk paarden waren.
Kissing spines word alleen maar erger, niet beter.
Liever te vroeg dan te laat was mijn gevoel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie