Genieten van het vossenkwartet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Genieten van het vossenkwartet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 21:38

Het was vandaag prutweer, maar omdat ik graag mijn kuddetje nog even op beeld vast wilde leggen voor ze gesplitst worden voor het afspenen ben ik toch even de wei in getrokken met mijn camera voor ik nuttige dingen ging doen.
Voor we beginnen, ik heb een probleem.... ik spaar vosmerries :Y) Of in ieder geval vosbasis merries, want om een mooi kwartet te krijgen moeten ze natuurlijk wel allemaal net wat anders zijn. Drie zijn familie van elkaar, eentje is in de 'familie' geadopteerd.

De dames op een rijtje: 'stammoeder' Kirsten van 17 jaar, met dochters Vu (5 jaar) en Nim (bijna 6 maanden) en bonuskind Relpda (1 jaar).
Afbeelding

Kirsten is een stamboomloze Welsh pony en een enige echte vos.
Afbeelding

Dan hebben we palomino Nim die een Welsh NWR gefokte vader heeft en dus al mooi op weg is om een stukje groter te worden dan haar moeder en halfzus.
Afbeelding

Vu is haar eerste dochter, Welsh met een beetje appaloosa in de mix, is een stekelharige vos (of zoals wij het zeggen, een wortelpony). Ondanks dat het knaloranje niet door iedereen geliefd is, vind ik het wel heel tof. Ze glimt ook vaak als een spiegel, hier is ze ongepoetst en had ze net een zandbadje genomen.
Afbeelding

Onze super toffe Relpda zit op het moment in een jaarlingfase waarop je vooral haar innerlijke schoonheid kan waarderen :+ Zij is een wildkleur vos.
Afbeelding

Ondanks de vooroordelen over vosmerries is het eigenlijk een heel mooi groepje om te zien, ze hebben ook nog een heer die een beetje rond gecommandeerd wordt maar die was even lekker uit rijden met zijn baasje. Misschien niet de mooiste foto, maar ik vind het wel tof om ze zo als kudde te zien bewegen. Lekker op z'n merries met voldoende persoonlijke ruimte maar wel allemaal met de neuzen dezelfde kant uit.
Afbeelding

Even een familiekiekje als de jongste even bij moet tanken.
Afbeelding

'Kleine' Nim is al bijna even groot als moeder, dat is heel fijn want ik hoop dat ze een cm of 10 - 15 groter gaat worden zodat ik met haar weer verder kan rijden en eventueel ook weer kan gaan starten.
Afbeelding

Ik roep al sinds ik aan de nieuwe generatie ben begonnen dat Kirsten met pensioen mag als de jonkies onder het zadel gaan. Dan mag ze lekker mee als handpony, iets wat we vroeger ook vaak deden. Ik denk dat ze dan graag naast Nim wil gaan lopen, want die kunnen al heel goed synchroon lopen.
Afbeelding

En nog een afsluiter, de oudste en jongste van het stel mooi onder de kersenboom.
Afbeelding

Ik blijf hopelijk nog heel lang genieten van dit vossenkwartetje op de wei, ik hoop dat jullie het ook een beetje leuk vonden om te zien :D

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:46

Wat is Nim al gróót :oo

Heerlijk stel heb je. Vossen rule 8-)

mooney

Re: Genieten van het vossenkwartet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 09:00

Vossen zijn cool :D Nim is echt al mega voor haar leeftijd, maar dat mag ook. Dankje voor je reactie!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:44

Wie zegt dan dat vossen niet leuk zijn..?
Ik vind ze prachtig
Je gaat Nim actief afspenen? Ze is Idd huge in vergelijking met kirs
Kirs gaat weer terug onder het zadel?

Mooie foto’s ook weer

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 10:13

Haha de mensen die bang zijn voor vosmerries. Vosjes zijn heel leuk <3 en dankje!

Ja ik speen altijd actief, Nim wel wat eerder dan Vu destijds.
Ik heb Vu met 11 maanden gespeend en Nim ga ik in oktober spenen als ze 6 maanden oud is. Mijn ervaring is dat ze blijven drinken als de moeder niet opnieuw een veulen krijgt en dat vind ik niet zo handig. Ik vond 11 maanden wel heel mooi, maar dat gaat nu niet met de huidige groep ivm huisvesting tijdens de winter en hele uitlopende voerbehoeftes binnen de groep. Dus vandaar eerder deze keer. Ik verwacht weinig gedoe, ben nu met Kirs 2x weg geweest en dat gaat ook prima. Dan sluit Nim gewoon bij Relpda aan. Als het een droge winter wordt zullen ze ook gewoon veel als 1 groep staan na het spenen.

Kirs ben ik inderdaad weer rustig aan het oppakken, die stopt flink wat energie in het melk geven dus nog niet te gek. Maar ik hoop dat ze nog 2 a 3 jaar lekker onder het zadel kan inderdaad :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:51

Geweldige merries, wat een mooie kudde. Nim is inderdaad al groot :wow: . Vind Relpda ook een leukerd, heb je haar ook zelf gefokt?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:07

Vossen zijn de mooiste :D
Heel knap kwartet heb je daar lopen, mag je zeker trots op zijn!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 11:17

Voorpagina, wat leuk!

miereneter schreef:
Geweldige merries, wat een mooie kudde. Nim is inderdaad al groot :wow: . Vind Relpda ook een leukerd, heb je haar ook zelf gefokt?

Dankje!
Nee, de bedoeling was dat Vu dit jaar ook een veulen zou krijgen en toen dat niet lukte heb ik Relpda gekocht. Ze is wel een afstammeling van de hengst die ik gebruikt heb, dus nog wel iets van mijn originele idee haha.

_Tarzan schreef:
Vossen zijn de mooiste :D
Heel knap kwartet heb je daar lopen, mag je zeker trots op zijn!

Dankjewel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:34

Mooi rood is niet lelijk! Het zijn wel vaak boefjes O:)

Super leuk stel heb je daar hoor +:)+

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:43

mooi fotokwartet!