Ik kocht mijn black beauty Festival in december 2015 met als doel om ooit het Z1 te halen. In 2016 zijn we in de B begonnen en in oktober 2017 zijn we voor het eerst gestart in het Z1, ondanks dat hij hier nog lang niet klaar voor was. Het heeft dan ook even geduurd voordat we hier winst behaalde (ook doordat we heel 2018 door andere issues een wedstrijdbreak hebben gehad). Vanaf 2019 begonnen langzaamaan de punten in het Z1 binnen te stromen (met 5 wedstrijden per jaar, alleen de in zomer alsnog niet heel snel) en heb ik ons doel al bijgesteld naar het Z2 behalen. In augustus 2021 behaalden wij onze laatste winstpunten om Z2 te mogen starten en in september 2021 maakten wij ons debuut in het Z2. Deze klasse ging, doordat de wissels er al heel goed op zaten, eigenlijk best wel snel. Begin juli 2022 stond de teller uiteindelijk op Z2+4. Fes begint deze periode echt steeds fijner te lopen en sterker te worden. We rijden geen spectaculaire proeven (die gangen heeft hij nou eenmaal niet), maar wel netjes en correct. En daar moeten we het van hebben.
Op 15 juli reden we bij een thuiswedstrijd dan ook 3(!!!) winstpunten in het Z2! Hoe blij kan een mens zijn! Ons harde werk wordt eindelijk beloond! Zo stond de teller dus ineens op Z2+7. Afgelopen 7 augustus reden we nog een wedstrijd op externe locatie. En ook bij deze wedstrijd werden wij ineens beloond met weer 3 winstpunten! Nooit verwacht, maar oh zo blij mee! Dat zette de teller dus ineens op Z2+10... Wat nu? Gaan we 19 augustus nog een keer Z2 starten, aangezien de we de pirouettes nog niet beheersen? Of gaan we gewoon een poging wagen?
We zijn voor het laatste gegaan, en afgelopen vrijdag was het dan al zo ver, nog geen 2 weken na onze laatste winstpunten in het Z2 hebben wij voor het eerst ZZ-licht gestart! En ooooh wat was ik zenuwachtig. Het is lang geleden dat ik daar zo'n last van heb gehad. Maar wat deed mijn knappe Fes onwijs zijn best! De eerste proef ging ontzettend fijn, en ondanks de niet al te beste pirouettes heel fijn gereden. Aangezien de tweede proef nog veel moeilijker was, heb ik mij vooral gefocust op de eerste proef. Hij was in de tweede proef dan ook helemaal leeg en ik had echt moeite om hem hierin voorwaarts te houden, laat staan genoeg te sluiten om nog een halve pirouette te draaien. Deze proef had dus ook meer foutjes en rommeltjes, maar ook zeker niet ontevreden over.
En toen de uitslag... 226,5 (64,714%) en 211 (60,286%)!! Gewoon 2 winstpunten bij ons ZZ-licht debuut! Súper blij hiermee, wat heb ik toch een wereldpaard!

Ik hoorde achteraf van de schrijfster dat de jury erg over ons te spreken was, dus dat was heel fijn om te horen!