Sinds járen loop ik met het idee dat ik de staart van mijn paard wil laten pepareren na zijn overlijden.
Vooral omdat ik zo'n vlechtje aan de muur of in de la helemaal niks vind persoonlijk.... maar natuurlijk moet iedereen doen wat hij/zij wil.
Daarom heb ik tijdens zijn leven al armbandjes laten maken, sleutelhangers van haar en haren in hars.
Dan is de staart bij overlijden gewoon mooi vol zonder afgeknipte stukjes.
Al in 2019 heb ik diverse mensen benaderd of ze dit willen doen, hobby preparateurs, officiele taxidermie winkels en ook iemand hier op Bokt. Uiteindelijk heeft Diane ( Taff hier op Bokt) van Taxidermy shop Diane uit Ureterp voor mij de staart geprepareerd en ik ben daarbij geweest.
Gelukkig is Chico nog lang bij mij geweest, maar 5 Mei jl is hij helaas ingeslapen. De dierenarts was zo vriendelijk mijn verzoek in te willigen en heeft zijn staart geamputeerd bovenaan de staartwortel en in de Equiwrap gedaan.
hier is de staart eraf gehaald en netjes in de Equiwrap gedaan door de dierenarts. Thuis in de vriezer totdat ik hem naar Ureterp kon brengen.

De staart is ontdooid en klaar om aan de slag te gaan.

Hier kun je zien hoe dik de huid eigenlijk is. Deze moet geschild worden om verwerkbaar te worden. Hij moet net zo dun worden als bv een koeienhuid op de grond.

De gehele binnenkant is er nu uitgehaald, ik heb gevraagd om de wervels te bewaren. Daar wil ik nog wat mee doen.

De staart gaat met huid en haar in een looibad van Aluin en zout.
Hier heeft hij 7 dagen in gelegen, en tussendoor heeft ze hem er 2x uitgehaald om te schillen, zodat het Looi goed erin trekt. Dit is nodig tegen bederven.
Daarna is hij nog behanbdeld tegen "vraat".

Hier is de huid zo dun geschild dat hij verwerkbaar is.
Eigenlijk nog te dik maar vanwege de haarwortels die heel moeten blijven kan het niet dunner.

Er wordt met 2 ijzeren pinnen en houtwol een mal gemaakt van de staartwortel.
Ongeveer zo dik als de staartwortel was.

De staartwortel van houtwol wordt verder omwikkeld met schapenwol en tijdens het dichtnaaien worden de loze ruimtes opgevuld met stukjes losse schapenwol

Dan kan het dichtzetten met visdraad beginnen. Met tape plakken we de haren weg zodat deze niet tussen het dichtnaaien trecht komen.

De bovenkant maken we dicht met een houten rondje waar de 2 pinnen doorheen gaan en de huid wordt met een tacker vastgeniet op het hout.

Het schild op een staander gemaakt en afgetekend waar ik de staart precies wil hebben.
en toen de staart erop gemaakt

Daarna in model maken zoals Chico hem droeg, en uitborstelen. Dat was wel een emotioneel moment voor mij. Net of ik nsa bijna 2 maanden weer zijn staart aan het borstelen was, heel bizar.
Afijn, hij hangt nu schoon, droog en in juiste model aan de muur bij mij thius.

Ik ben er superblij mee!!! De staart zit een beetje cowboy magic in.... glimt weer mooi, uit de klit en ik ruik hem elke keer als ik erlangs loop.... Chico rook ook altijd naar de CM.
De werveltjes hebben we gaatjes in geboord zodat ik er een draadje doorheen kan rijgen.
Die wil ik aan een dromenvanger maken, gemaakt van een hoefijzer van Chico en wat tassels met haren.

Ik hoop dat dit sommige mensen op een mooi idee brengt om hun paard een beetje "bij zich" te hebben na de dood. Anderen zullen het afschuwelijk vinden.
Dat begrijp ik ook !!
Maar laten we alsjeblieft in de reacties respectvol blijven!