Vorige week was het niet alleen NK, maar in België was het ook BK dressuur in het prachtige complex Azelhof te Lier.
Sinds dit jaar staan er 600 vaste stallen met automatische drinkbakken. Echt pure luxe!
Het BK biedt ook de kans om deel te nemen aan een “cup”. Drie reeksen waar iedereen van dat niveau aan mag deelnemen, gaande van niveau 4 (Z2 - ZZL) tot intermediaire 2.
Ik besloot om deel te nemen aan de diamant cup, dus niveau 4. Het ging mij vooral om de ervaring en om een dergelijke fantastische organisatie ook eens mee te maken. Durena is nog nooit op meerdaagse geweest, dus spannend genoeg voor ons beide.
Concourskast heb ik gelukkig mogen lenen van een lieve vriendin, een camper heb ik van mijn buren mogen lenen en de rest van mijn dierentuin thuis werd goed opgevangen door verschillende mensen. Zo vertrok ik op dinsdag richting Lier. Wij waren met 42 in onze reeks, met namen als Tommie Visser en Jorinde Verwimp, weet je dat je al niet mee doet voor de top 10

Ik was werkelijk omver geblazen van de accommodatie! Alles piekfijn in orde, de rijbanen, stallen, parking, stewards, secretariaat, stal-manager, …. Alles super!
Ik heb Durena op dinsdag fijn kunnen losrijden en laten stappen in de verschillende ringen. Ook zij was onder de indruk, niet alleen van de omgeving, maar ook van sommige kastelen van paarden die voorbij komen.
Woensdag ochtend ging de wekker normaal om 7u, maar om 6u begon er al een graafmachine naast de parking, dus dan maar opstaan.
Ik moest ‘s morgens rijden, in de inrijring was ze super heet en ik had moeite met ze onder controle te houden. Eens in de wedstrijdring, begon ze te hinniken en ze sloeg tilt. Ze bleef de hele proef hinniken en de spanning bouwde op tot… boem.. staken

De proef ging al slecht, dus dit was niet ideaal.
Uitslag en gevoel snel vergeten en op naar donderdag.. maar eerst in de namiddag nog helpen met schrijven. Altijd leerzaam en heel erg leuk om te doen!!!
‘S avonds heb ik ze toch nog eens gereden, maar ze was werkelijk een tikkende tijdbom. Heel erg heet en ik wou ze ook niet laten verzuren tegen donderdag, dus zo positief mogelijk geëindigd.
Donderdag ochtend heel uitgebreid gaan stappen met haar en dan is ze de rust zelve. Om half 2 in de ring en iedereen was al in paniek, achter de ring zijn graafmachines en trilplaat machines aan het werk. Sommige paarden schrokken zich te pletter, ik probeerde er niet aan te denken en de focus op de oefeningen te leggen.
De proef ging al beter (lees zonder extra oefeningen) maar ze was heel dicht bij het opstijgen naar de maan.

Donderdag middag heeft ze de hele tijd geslapen, is ook vermoeiend, de dramaqueen te spelen

Vrijdag is rustdag, dus in de voormiddag beetje los gereden ( met peper in haar gat ) en de rest van de dag afgewisseld tussen schrijven/paard masseren/wandelen/stretchen.
Zaterdag moet ik al vroeg de consolation finale rijden, maar heb ze 5 minuten aan het halster, aan de longe laten lopen. Ik dacht, als je nu nog een ei hebt, laat ze dan maar vliegen

Daarna opgezadeld en bij het losrijden was ze wonderbaarlijk ontspannen!!
Bijzonder moment ook voor mij, mijn ouders waren op bezoek vanuit Spanje en hadden mij al meer dan 20jaar niet meer te paard gezien!
De proef ging zeker niet slecht, tot de laatste diagonaal. Daar ontploft ze weet, wat de percentage drukt.
Maar wat ben ik blij en trots deze ervaring te hebben mee gemaakt!! De punten gingen in stijgende lijn, wij hebben enorm veel geleerd en ik heb echt een week lang in een droomwereld geleefd.
Kijk mee en geniet

Aankomst en installeren

Klaar!

Toch een goed momentje in de eerste proef

Close up

Dag twee, de spanning is er bij mij vanaf

Focus in de proef

Dit kan ze als de beste!!

Daar achter waren de graafwerken

De hele familie bij elkaar. Bedankt zus, voor de (meeste) foto’s !

Laatste proef

Happy faces

Happy horse bij thuiskomst