Spelende Frodo (hengst) en Asfaloth (ruin) in de wei!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Spelende Frodo (hengst) en Asfaloth (ruin) in de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 22:13

Een aantal weken geleden had ik al eens een topic geplaatst over de spelende heren Asfaloth en Frodo en afgelopen zondag en vandaag was het weer zover *\o/* .
Afgelopen zondag kreeg ik nog een mooie steigerfoto van Asfaloth (Ja, laten we het maar niet hebben over hoe hij er op dat moment eh... uit zag :') _O- ).

Frodo (palomino bonte hengst) en Asfaloth (witte ruin) leven samen met twee merries wat super goed gaat! Asfaloth is mijn eigen pony. De rest zijn verzorgpony's. De moeder van Asfaloth is ook dragend van Frodo. Dus Asfaloth mag over 1.5/2 maand voor grote half broer gaan spelen (zelfde moeder. Andere vader). Een hele belangrijke rol in de kudde die hij altijd met heel veel liefde weer op zich neemt!

Het blijft verder altijd zo leuk om de heren zo samen te zien spelen! En voor de bezorgde bokkers onder ons: Geen zorgen. Er zijn geen pony's gewond geraakt tijdens het maken van deze foto's. De heren spelen graag ruig. Niets leukers dan dat (aldus hun!).
Ik heb nog meer foto's van vandaag en die zullen de komende dagen ook vast en zeker in andere topics verschijnen :j .

En de reden dat ze vandaag zijn gaan spelen? Asfaloth zag het niet zo zitten om samen te werken in vrijheid en probeerde er onderuit te komen door met Frodo te gaan spelen. Helaas voor hem werd er na speeltijd toch echt getraind.
Het was het proberen waard! Het leverde dan wel weer mooie plaatjes op. Dat dan weer wel :D .
Kan alleen in de wei trainen, dus als meneer er even geen zin in heeft en liever wilt spelen dan laat ik dat ook toe, maar pak het trainen na het spelen dan wel weer op en dan gaat het ook super en is die ook echt meer gefocust op mij.

Foto's zijn met de bokt upload geüpload. Kwaliteit kan daardoor achteruit zijn gegaan.

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

6.

Afbeelding

7.

Afbeelding

8.
Afbeelding

9.

Afbeelding

10.
Afbeelding

11.

Afbeelding

12.

Afbeelding

13.

Afbeelding

14.

Afbeelding

15.

Afbeelding

Anoniem

Re: Spelende Frodo (hengst) en Asfaloth (ruin) in de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:50

Haha, dat piranha-bekkie op foto 4 :D Wat een leukerds, zeg <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:00

Welke is de palomino en welke de schimmel :)).

Heerlijke platen <3.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 00:22

culaccino: Haha ja, geweldig he! Nou lijkt het daar ook net alsof ze elkaar niet mogen. Terwijl het juist de dikste vrienden zijn :D . Dank je wel! Ja, ze zijn echt geweldig <3 . Echt zo fijn ook dat hij met Frodo heerlijk kan spelen. De hengst die hiervoor in de kudde stond was al wat ouder. Wel dikke vrienden ook met Asfaloth, maar die was gewoon niet zo van het spelen en dat heeft Asfaloth wel nodig.
Gelukkig vind Frodo spelen net zo leuk als Asfaloth en zie ik ze met regelmaat klooien en klieren met elkaar. Mannen he :D .

_San87_: Bijna niet te zien zo he :D . Met de vlechtjes is de palomino bonte. Zonder vlechtjes de witte :D . Nou ja, wit. Hij ziet er soms meer bruin/zwart uit dan wit :') _O-
Dank je wel <3 .

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 07:46

Geweldig stel!! Zijn het Shetlanders?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 09:57

Indi_vito: Dank je wel! En klopt! Het zijn Shetlanders :D .

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:57

Hahaha het is inderdaad goed dat je er even bij zet welke kleuren ze normaal hebben :+
Super leuke pony's, lekker van genieten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:44

xYaartje schreef:
culaccino: Haha ja, geweldig he! Nou lijkt het daar ook net alsof ze elkaar niet mogen. Terwijl het juist de dikste vrienden zijn :D . Dank je wel! Ja, ze zijn echt geweldig <3 . Echt zo fijn ook dat hij met Frodo heerlijk kan spelen. De hengst die hiervoor in de kudde stond was al wat ouder. Wel dikke vrienden ook met Asfaloth, maar die was gewoon niet zo van het spelen en dat heeft Asfaloth wel nodig.
Gelukkig vind Frodo spelen net zo leuk als Asfaloth en zie ik ze met regelmaat klooien en klieren met elkaar. Mannen he :D .

_San87_: Bijna niet te zien zo he :D . Met de vlechtjes is de palomino bonte. Zonder vlechtjes de witte :D . Nou ja, wit. Hij ziet er soms meer bruin/zwart uit dan wit :') _O-
Dank je wel <3 .

Ja, ik zag het aan de koppies, haha :D.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:51

Heerlijk hé als ze zo lekker spelen, kunnen ze echt paard zijn. Mijn ruin gaat meestal ook zo tekeer met zijn maten. Heeft mij al 4 dekens en 6 halsters gekost in ruim een jaar tijd maar dat is het wel waard :D

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:23

Aah wat een super leuke foto’s om naar te kijken :D die twee zijn goed aan elkaar gewaagd!
Stoere namen ook trouwens!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:53

Iriscope: Ja, je zegt het goed haha. Normaal :') . Hun schoonhouden heb ik ook maar opgegeven. Het is niet te doen! Hun favoriete hobby is ook rollen waar ik bij ben.
Dank je wel <3 ! En genieten doe ik zeker van ze! Elke dag weer!

_San87_: Wat goed! Zal van de zomer ook eens foto's maken wanneer ze in zomervacht zitten en er een stuk schoner uit zien dan nu :D . Als ik geluk heb tenminste zien ze er in het voorjaar en zomer schoner uit.

Rytir: Ja, zo heerlijk! En dan geniet ik echt! Dan stel ik het trainen graag even uit. Even later probeerde Asfaloth het nog een paar keer bij Frodo om onder het trainen uit te komen, maar toen gaf Frodo ook wel heel duidelijk aan dat die niet meer wilde en hielp Frodo opgegeven moment ook goed mee door Asfaloth mooi op zijn plek te zetten zodat ik verder kon werken met Asfaloth. Super fijn als de kudde zo mee werkt :D .
Het was net alsof Frodo wilde zeggen: "Je hebt al genoeg gespeeld. Nu eerst verder trainen."
Dat zijn al behoorlijk wat dekens en halsters inderdaad zeg! Wat je zegt. Het is het meer dan waar. Als ze maar gelukkig zijn <3 .

Mischa: Dank je wel <3 . En dat zijn ze zeker! Toen Frodo in 2020 in de kudde kwam klikte het ook gelijk met die twee. Vorig jaar is Frodo ivm de keuring even terug gegaan naar zijn eigenaar (goedgekeurd met 2de premie) en toen hij na 2 maanden weer terug kwam was het gelijk weer goed. Heel benieuwd hoe ze het samen gaan doen als de kleine er is! Moet ook zeggen. Leer door die twee ook onwijs veel over kudde gedrag.
Met de hengst die voor Frodo in de kudde stond dan weer heel veel geleerd over hoe een ruin en hengst goed samen te voegen. Met succes uiteindelijk. Waardoor het met de wisseling gelijk een stuk soepeler ging!

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:35

Heerlijk, ik wordt helemaal blij van zulke foto's! :D
En dat ze niet *helemaal* schoon zijn, dat is toch juist de charme?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:38

Wat een gezellig stel! <3
Heerlijk om naar te kijken, ik heb zelf ook twee kleine stoeiers en krijg er nooit genoeg van.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 00:37

happypaardje: Dank je wel <3 . Wat leuk om te horen! En ik word altijd weer helemaal blij van het maken van deze foto's :D . Het is zo leuk om ze zo te zien spelen!
En dat is zeker de charme! Een vies paard is een blij paard zeggen ze toch altijd :D ?

MirandaMalik: Dank je wel <3 . Dat kan ik geloven! Elke keer weer genieten om ze dan te zien spelen. Hoop ooit nog zo'n steigerfoto te maken waar ze recht tegenover elkaar aan het steigeren zijn. Vandaar dat de camera ook altijd mee is. Want je weet maar nooit :D .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:11

Wat een leuk stel.

Ik las dat ze samen staan met 2 merries, worden die merries niet lastig gevallen door de hengst? Of zijn ze elke lente weer drachtig?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 09:08

Art_Ificious schreef:
Wat een leuk stel.

Ik las dat ze samen staan met 2 merries, worden die merries niet lastig gevallen door de hengst? Of zijn ze elke lente weer drachtig?

Dank je wel!

Nee hoor. Dat worden ze niet. Een goed opgevoede en sociale hengst weet precies wat hij moet doen in elk seizoen en weet ook wanneer hij ze weer met rust moet laten. Doet die dat niet. Kan die een trap verwachten of een snauw.
Voor Maria, drachtig, is dat al als hij alleen al aan haar kont snuffelt. Tsja, dan komt er toch echt een trap van haar kant. Eigen schuld dikke bult denk ik dan altijd :D .
Dat ze drachtig worden is de bedoeling. Alleen de andere merrie is niet drachtig en daarvan hopen we dat ze dit jaar voor het eerst drachtig word.
Wanneer ik in de wei bezig ben met de merries is de regel ook heel duidelijk: "Ben ik met de dames bezig dan laat je ons met rust." Die regel zit er vanaf het begin al in en dat gaat super.
Maria is ook niet elke lente drachtig. Daar kiest ze zelf voor wanneer ze drachtig wilt worden. Zo had ze in 2020 een veulen, maar was ze vorig jaar niet drachtig. Dit jaar wel weer een veulen.
Wanneer het echt nodig is grijp ik in en breng de rust weer terug in de kudde, maar dat zijn zeldzame momenten. Ze kunnen het prima zelf oplossen :j . Dat is het fijne van een stabiele kudde die precies weet van elkaar hoe of wat.

En ik zie ze altijd met regelmaat samen slapen en rusten. Wanneer alleen de 2 dames liggen dan waken de heren over ze. Dit is een hele fijne stabiele kudde waarin iedereen zijn eigen rol heeft en ook duidelijk de grenzen aangeeft waar nodig:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:47

Ooh dat is wel heel erg fijn. Prachtig om te zien dat het toch ook kan een gemengde kudde.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 10:17

Dank je! En het is zeker fijn. Gelukkig sta ik op een plek waar dat mogelijk is en waar er ook de ruimte voor is. Het is namelijk belangrijk dat ze ook de ruimte krijgen en hebben om van elkaar weg te stappen/gaan als ze daar behoefte aan hebben.

Gun elke hengst over de hele wereld een maatje/zo'n stabiele kudde en zou Asfaloth zo weer bij een hengst zetten. Frodo is de 2de hengst waar hij succesvol mee samen staat :j .

Ik raad een gemengde kudde overigens ook niet altijd aan. Je moet er wel echt de ruimte voor hebben en de karakters van de ruin en hengst moeten bij elkaar passen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:47

Heerlijk dat ze zo staan bij jou!
Mijn laatste pony was ook nog hengst, hij had nog niks ingedaald, daar zijn die kleintjes soms heel laat mee.
Maar toen hij 3 werd begon de andere pony genoeg van hem te krijgen, hij was zo fanatiek en wilde niet stoppen met spelen, luisterde helemaal niet als de ander zei dat hij op moest houden.
Gelukkig was hij toen net ver genoeg om te kunnen castreren en daarna ging het weer helemaal goed.

Hatikvah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:53

Leuk die pony's! Ze zijn samen echt lekker aan het spelen!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:17

Wat een heerlijk stel pony's bij elkaar :D
En inderdaad, zoals je al zei: het zou mooi zijn als hengsten ook als paard worden gezien en meer sociaal gehouden gaan worden.
Ik heb een inmiddels bijna 9 jarige Friese hengst, welke nu bijna 3 weken met mijn ruin samen staat. De Fries heeft altijd met en tussen andere paarden gestaan en zo ging de kennismaking met mijn ruin zonder problemen. Fries is de baas, ruin vindt het prima. Ze zoeken elkaar vaak op om neusje te drukken, met elkaar te klooien of te kriebelen en zoeken daarna weer het hooi op, of maken een rondje over de track, op zoek naar grassprieten :D
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 11:53

MirandaMalik: Ja zo genieten! En ben echt zo blij dat het hier ook zo kan en zijn fokker daar toen ook voor open stond en er zelf mee kwam in 2017 om Asfaloth in de kudde te zetten. In 2017 t/m 2020 liep hij met een andere hengst en in 2020 kwam Frodo en ging de andere hengst weer weg terug naar zijn eigenaar.
Oei ja, dan is in zo'n gevallen castreren vaak beter! Zeker om de rust te bewaren. Gelukkig dat het nu weer helemaal goed gaat! Hormonen kunnen dan echt veel doen bij een hengst.
Daarom heb ik Asfaloth toen ook laten castreren (verjaardagscadeautje toen hij 2 werd :D ). Zijn hormonen zaten hem in de weg en hij zat daardoor echt letterlijk in de knoop met zichzelf en zo hoefde hij ook niet meer apart te staan. Eerst van 2015/2017 met een of twee merries in de wei naast de kudde gestaan en vanaf 2017 volledig in de kudde zelf. Asfaloth is in 2015 gecastreerd toen.

Horse_Jo: Dank je wel <3 . En dat zijn ze zeker! Blijft genieten :D .

DJZ: Dank je wel <3 ! Precies. Hier word Frodo ook niet anders behandeld dan de rest. Geen extra toeters en bellen. Doe alles met een halster en touw en als hij het aanbied spelen we in vrijheid. Regels die gelden voor de kudde gelden ook voor hem. Hij luistert netjes. De enige andere regel die hij heeft, maar die had ik ook voor de voorgaande hengsten in de kudde is dat hij niet mag dekken/zich met de dames mag bemoeien wanneer ik met ze bezig ben in de wei en zowel word die weggestuurd door mij. Gaat prima zo!
En dat hoop ik ook echt dat steeds meer hengsten toch echt socialer gehouden worden en als dat niet mogelijk is gewoon castreren zodat hij wel met vriendjes samen kan. Hopelijk kunnen we zo toch nog wat mensen inspireren in de toekomst dat het wel degelijk mogelijk is je hengst sociaal te houden :j .

Wat een prachtige foto zo van de kroelende paarden <3 . En zo fijn dat je je hengst sociaal houd! Hengst blij. Baasje blij :D . Dat zijn zo te zien ook echt al dikke vrienden samen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:48

Heerlijk! Fijn dat ze lekker op de wei kunnen. Gaat hier helaas niet.