Mijn springpaard omtoveren naar dressuurpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tijger22

Mijn springpaard omtoveren naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 01:15

Heyhoi bokkers!

Ik vond het wel weer tijd voor een leuk topic.
Al enige tijd sta ik met mijn paard op een nieuwe locatie, daar ik eerder eigenlijk altijd springgericht trainde is deze stal als hoofzaak een dressuur/aangespannen stal.
Daar ik de dressuur de laatste tijd een beetje links had laten liggen zijn we op de nieuwe locatie flink gaan dressuren.

Met alle eerlijkheid vond ik het dressuren met mijn paard nooit erg aantrekkelijk, ze is al bijna 19 (volgende maand) en voor ik haar kocht (drie kwart jaar geleden) nooit echt geweldig dressuurmatig opgeleid.
Laten we het erop houden dat ze prima rondjes kon lopen, maar ze door haar vorige ruiter eigenlijk alleen maar buiten gereden en gesprongen is.
Des te lastiger een paard op deze leeftijd dressuurmatig een goede basis aan te leren en vanuit hier verder op te leiden.
Maar zo eigenwijs als dat ik ben hier toch mee van start gegaan :)

Velvet is een bijna altijd gespannen paard (ze kende immers niet beter).
Ik probeer al vanaf het begin dmv training, voer en liefde haar stressniveau zo laag mogelijk te houden.
Zolang je haar weinig vraagt valt de spanning mee, zodra je wat meer gaat vragen stijgt de spanning al snel.
Maar door veel geduld en liefde zijn we al een heel eind gekomen en daarom wil ik enkele foto’s met jullie delen omdat ik best trots ben waar we nu staan!

Uiteraard is het nog lang niet perfect, ik ben geen professionele dressuuramazone en doe dit puur recreatief.
Ze word op dit moment ook zo’n 2 a 3x per week getraind door een amazone op Z niveau, we zijn dus in deskundige handen.
Tips zijn altijd welkom, maar wees lief voor ons :o
Vanzelfsprekend zijn alle lichamelijke gebreken uitgesloten ondanks haar leeftijd.

1. Op de eerste 2 foto’s begonnen we na het losrijden echt met de training, we zijn hier vooral bezig met onze houding en tempocontrole.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Op de 2 volgende foto’s probeer ik de draf wat te verruimen om daarna vervolgens weer in ontspanning terug te schakelen, waar ze eerst compleet onder me uit rende blijft ze nu fijn bij me!
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Hierbij vroeg ik haar nog wat meer op de achterhand te gaan zitten om een paar pasjes wat meer kracht achter haar passen te zetten. Dit puur om toch kleine stukjes die achterhand even flink aan het werk te zetten om dit in de toekomst uit te breiden.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Foto van het galopgedeelte van de training, hierin mag ze van mij best haar neusje er even uitgooien. Dit is namelijk de gang waarin ze het meeste spanning opbouwt, ondanks dat ze haar neusje er wat uit steekt blijft ze netjes bij me. Voor mij dus op dit moment dikke prima!
Afbeelding

8. Overgang stap/galop, ook weer een spanningsbron maar wat doet ze het toch maar weer knap! <3 hierin geef ik haar bewust veel ruimte zoals je ziet in het boogje van de teugels, dit doe ik bewust. Zodra op dit moment er spanning komt op de teugel raakt ze al snel weer in een hoge spanning, dus ook voor nu is dit voor mij top en ben ik trots!
Afbeelding

9. Na de training een foto van haar lieve koppie <3
Afbeelding

Nogmaals is dit geen makkelijke weg die we bewandelen en is het verre van perfect, maar ik ben trots op deze oma!
Met wat aanpassingen en eigen manier van trainen kunnen we zo prima door op haar tempo :o

Bedankt voor het kijken!
Laatst bijgewerkt door tijger22 op 16-03-21 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Re: Mijn springpaard omtoveren naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:19

Wat fijn! Spannend om zo’n oudje om te toveren!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:41

Wat een aansprekend paard.
Lekker door-oefenen samen.
Dat komt best goed.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 06:34

Ik herken het 'spanning opbouwen' (heet worden) goed van de springpaarden, maar imo is dit een fantastische eigenschap die je alleen even moet omzetten naar werkbaarheid. Die 'go' ga je heel blij van worden als je met dat hete leert om te gaan.
Het paard kan waarschijnlijk prima dressuren (ik ken geen springruiter die niet netjes een rondje kan dressuren, maar het duurt even voor je die fanatiekheid begrijpt. :')

Het ziet er al goed uit!
Tips zijn je hoge hand houding en ik snap het boogje en voorover zitten niet zo in galop. Je wilt juist een paard dat mooi schakelt en daardoor ook niet kan gaan rennen. Mooi recht blijven zitten en altijd verbinding houden, dat geeft je paard de kans op een mooie overgang en juist naar voren zitten en teugel los zorgt voor een mogelijkheid om te gaan rennen ipv galoperen.

Heel veel plezier samen!

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 08:06

Sunnda schreef:
Ik herken het 'spanning opbouwen' (heet worden) goed van de springpaarden, maar imo is dit een fantastische eigenschap die je alleen even moet omzetten naar werkbaarheid. Die 'go' ga je heel blij van worden als je met dat hete leert om te gaan.
Het paard kan waarschijnlijk prima dressuren (ik ken geen springruiter die niet netjes een rondje kan dressuren, maar het duurt even voor je die fanatiekheid begrijpt. :')

Het ziet er al goed uit!
Tips zijn je hoge hand houding en ik snap het boogje en voorover zitten niet zo in galop. Je wilt juist een paard dat mooi schakelt en daardoor ook niet kan gaan rennen. Mooi recht blijven zitten en altijd verbinding houden, dat geeft je paard de kans op een mooie overgang en juist naar voren zitten en teugel los zorgt voor een mogelijkheid om te gaan rennen ipv galoperen.

Heel veel plezier samen!

Het “even omzetten” is bij een paard op deze leeftijd gewoon mega lastig. Het gaat dus echt tijd kosten. Dank voor je tips maar nogmaals ben ik nog maar enkele weken fanatiek dressuur aan het rijden en is het zoals ik al zei verre van perfect :o

Het is een leerproces waarin ik zelf ook bewust ben van mijn verbeter punten zo ook wat jij zegt :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:47

Knap hoor! :D

Om ook nog wat mee te geven: ik zou haar er liever nog wat dieper doorheen zien lopen zodat ze haar hele bovenlijn gaat aanspannen, zo wordt ze uiteindelijk ook losser en krijg je beter ruggebruik.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:14

Tip: ga niet zitten met een holle rug, daarmee krijg je never nooit niet de achterhand eronder. Ga werken aan het laten zakken voor de schoft, dier moet eerst op lengte gereden worden, alvorens je ze korter kunt maken (lees: met beleid naar een beetje verzamelen toe rijden). Maak gebruik van het hele paard. Bekende bak trouwens.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 20:11

Change3x schreef:
Knap hoor! :D

Om ook nog wat mee te geven: ik zou haar er liever nog wat dieper doorheen zien lopen zodat ze haar hele bovenlijn gaat aanspannen, zo wordt ze uiteindelijk ook losser en krijg je beter ruggebruik.

Bedankt voor de tip!

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 20:12

hoogendroog schreef:
Tip: ga niet zitten met een holle rug, daarmee krijg je never nooit niet de achterhand eronder. Ga werken aan het laten zakken voor de schoft, dier moet eerst op lengte gereden worden, alvorens je ze korter kunt maken (lees: met beleid naar een beetje verzamelen toe rijden). Maak gebruik van het hele paard. Bekende bak trouwens.

Bedankt voor de tips! Het zelf zitten is voor mij inderdaad nog een moeilijk stukje icm rugproblemen, maar hier werken we aan! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:29

Ik kijk er graag naar. In deze fase van de training vind ik het helemaal niet verkeerd! Goed bezig vind ik.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 15:55

pien_2010 schreef:
Ik kijk er graag naar. In deze fase van de training vind ik het helemaal niet verkeerd! Goed bezig vind ik.

Lief dankjewel! :)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:08

Ik vind het er erg netjes uit zien. Je paard loopt inderdaad wel wat hoger met de hals, je zou eens kunnen kijken of je kunt wisselen qua halspositie (hals strekken, wat meer op boeghoogte en ook dit hogere wat je al doet).

Wat betreft voorover zitten bij je galop foto's. Kijk, ik snap dat sommige mensen benoemen dat dit niet het mooie beeld is, misschien, maar ik merkte bij mijn paard (ook springpaard) een tijdje dat zodra ik bleef / ging zitten voor het aanspringen, ze spanning op bouwde. Als ik iets meer bleef staan, bleef ze meer ontspannen in de rug. Soms als een paard veel go heeft en onder je vandaan kan floepen, is het juist ook fijner wat meer naar voren te zitten, zodat je minder snel achter de beweging komt. Lang verhaal kort: je doet t goed, voel wat werkt, wissel in wat je je paard vraagt te doen en ga lekker door.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:16

Wat een leukerd zeg <3 Ik hou van vossen!

Wat is het voor een?

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 18:12

AlphaDaemon schreef:
Ik vind het er erg netjes uit zien. Je paard loopt inderdaad wel wat hoger met de hals, je zou eens kunnen kijken of je kunt wisselen qua halspositie (hals strekken, wat meer op boeghoogte en ook dit hogere wat je al doet).

Wat betreft voorover zitten bij je galop foto's. Kijk, ik snap dat sommige mensen benoemen dat dit niet het mooie beeld is, misschien, maar ik merkte bij mijn paard (ook springpaard) een tijdje dat zodra ik bleef / ging zitten voor het aanspringen, ze spanning op bouwde. Als ik iets meer bleef staan, bleef ze meer ontspannen in de rug. Soms als een paard veel go heeft en onder je vandaan kan floepen, is het juist ook fijner wat meer naar voren te zitten, zodat je minder snel achter de beweging komt. Lang verhaal kort: je doet t goed, voel wat werkt, wissel in wat je je paard vraagt te doen en ga lekker door.

Bedankt voor je tips! Het oefenen in verschillende houdingen is inderdaad erg belangrijk, hier zijn we ook mee bezig :)

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 18:13

Debbie schreef:
Wat een leukerd zeg <3 Ik hou van vossen!

Wat is het voor een?

Dankje!
Het is een Niveau x Ahorn :)