"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:39

Paarden zijn niet per definitie voor rijke mensen (definieer rijk), maar wel voor hen die financieel flexibel kunnen zijn. Als jij met een lager inkomen bereid bent om elk dubbeltje 3x om te draaien of een andere achtervang hebt (ouders bijvoorbeeld), dan is dat natuurlijk ook prima. Het enige waar ik geen begrip voor op kan brengen is financiële concessies doen die het welzijn en de gezondheid van de dieren raken.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:41

Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Dat klinkt allemaal geweldig natuurlijk maar het hooi en gras in NL is niet voldoende om een paard een volledige voeding van te bieden, dus je zal wel iets van een balancer/brok moeten gaan geven. Hoeft niet duur te zijn, maar bereken dat wel in je kosten. Anders heb je straks een paard met allerlei tekorten en problemen en dat is nog veel duurder.

Ik wilde ook zonder deken, maar paard heeft cushing en staat helaas zonder scheerbeurt de hele winter te hijgen en zweten (in rust), dus scheren en deken was noodzakelijk in het oog van dierenwelzijn.

Je doel is op barebackpad, maar wat als je paard daar toch drukkingen van krijgt? Dan moet er een zadel komen als je wil rijden. Reken maar op 1500,- euro voor een 'simpel' zadel plus pasconsult.

Je bekapt zelf, maar wat als je paard hoefproblemen krijgt, die kun je niet zelf oplossen, daar heb je toch een pro voor nodig. Net zoals een jaarlijkse tandartsbeurt, enting etc.

Je wil geen les nemen, maar wat als je paard straks gedragsproblemen heeft? Bij wie klop je aan? Wat als je paard niet lekker loopt onder het zadel (of BBP), hoe ga je dat oplossen? Dan heb je misschien toch les nodig.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik merk dat je graag wil, maar je moet je niet verkijken op wat de randzaken nog kosten.

Als alles goed gaat, dan kom je met je huidige kosten wel uit de voeten, maar je zal al snel merken dat met paarden het allemaal niet in 1x goed gaat. Dus ik zou zeker zeggen, volg je hart en koop een paard, maar denk niet dat je er met 225,- in de maand bent. Dat gaat gewoon niet lukken.

Fortitude

Berichten: 3087
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:44

Paarden hebben is wel een luxe sport die je zo duur kunt maken als je zelf wilt natuurlijk. Maar hoe dan ook zijn het geld vretende dieren :j het ligt wel ook aan je regio en wensen hoe duur het wordt. Wij zijn voor 2 paarden al twee keer 360,- per maand kwijt voor stalling en veel goedkoper is niet meer te vinden na de prijsstijgingen hier overal. En dan hebben we het nog niet over onverwachte ziektekosten. We hebben twee gezonde paarden maarja, die van mij had anderhalf jaar geleden d'r oog in een takje gestopt en dan is het toch een paar keer veearts, medicatie en 3x per dag naar stal. Wij hebben de luxe dat we er financieel niets voor hoeven te laten, maar als je dan op een rijtje gaat zetten hoeveel geld er in de dames gaat zitten... Dat is best heel veel :')

De vraag is of je het erg zou vinden bepaalde dingen te laten, en dan bedoel ik niet alleen financieel maar ook een stukje vrijheid ;)

1000 euro voor noodgevallen vind ik in ieder geval erg weinig, ieder moet dat natuurlijk voor zich weten maar ik zou me daar zelf niet prettig bij voelen. Ik wil niet een beslissing moeten maken over de gezondheid van mijn paard omdat ik geen geld heb of daardoor in de schulden kom.

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:47

_Nelleke_ schreef:
Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Dat klinkt allemaal geweldig natuurlijk maar het hooi en gras in NL is niet voldoende om een paard een volledige voeding van te bieden, dus je zal wel iets van een balancer/brok moeten gaan geven. Hoeft niet duur te zijn, maar bereken dat wel in je kosten. Anders heb je straks een paard met allerlei tekorten en problemen en dat is nog veel duurder.

Ik wilde ook zonder deken, maar paard heeft cushing en staat helaas zonder scheerbeurt de hele winter te hijgen en zweten (in rust), dus scheren en deken was noodzakelijk in het oog van dierenwelzijn.

Je doel is op barebackpad, maar wat als je paard daar toch drukkingen van krijgt? Dan moet er een zadel komen als je wil rijden. Reken maar op 1500,- euro voor een 'simpel' zadel plus pasconsult.

Je bekapt zelf, maar wat als je paard hoefproblemen krijgt, die kun je niet zelf oplossen, daar heb je toch een pro voor nodig. Net zoals een jaarlijkse tandartsbeurt, enting etc.

Je wil geen les nemen, maar wat als je paard straks gedragsproblemen heeft? Bij wie klop je aan? Wat als je paard niet lekker loopt onder het zadel (of BBP), hoe ga je dat oplossen? Dan heb je misschien toch les nodig.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik merk dat je graag wil, maar je moet je niet verkijken op wat de randzaken nog kosten.

Als alles goed gaat, dan kom je met je huidige kosten wel uit de voeten, maar je zal al snel merken dat met paarden het allemaal niet in 1x goed gaat. Dus ik zou zeker zeggen, volg je hart en koop een paard, maar denk niet dat je er met 225,- in de maand bent. Dat gaat gewoon niet lukken.


Heel belangrijk dit! Plannen zijn mooi maar het loopt toch anders in de praktijk. Het is wijsheid om rekening te houden met een worst case scenario, red je dat ook? Dan zeker gaan doen!

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:53

Het is een kwestie van keuzes maken.
Koop je een simpele pony, of ga je voor een leermeester of jonge sportpotential?
Zet je 'm in een weitje en doe je alles zelf, of ga je voor dat volpension op een luxe pensionstal?
Rij je eens per week in de manegeles, of wil je 3x per week priveles van en topinstructeur?
Koop je 1x goed tuig, een poetssetje en 2 sjabrakjes, of wil je elke twee weken een nieuw setje?
Ga je in je rijbroek en ouwe trui naar stal omdat daar toch niks aan te verkloten valt, of wil je Ankyshirts?
Wil je een nieuwe middenklasauto rijden, of vind je een wat ouder gebakje ook prima, en airco onnodig?
Drie keer per jaar op vakantie, of een paard?

En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.

Ik heb collega's die denken dat wij tamelijk rijk zijn omdat we meerdere paarden hebben. Maar zij gaan 2x per jaar met het vliegtuig op vakantie en nog een keertje op wintersport. En daar geef ik helemaal niks om, net als om dure kleding, tassen en schoenen...

Choices, choices....

Doe wat jou gelukkig maakt ;)


Bosbewoner schreef:
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Die vind ik persoonlijk wel behoorlijk mager eerlijk gezegd. Ik hou een behoorlijk hoger bedrag aan. Maar ook dat zal zijn waar je je prettig bij voelt, waar je grenzen liggen, en wat je evt aan hulp achter de hand hebt.

Tieme
Berichten: 4968
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:05

Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Je kan heel basic in je hoofd hebben maar moet er ook rekening mee houden dat dit in de loop van de tijd kan veranderen. Wie weet doet jouw toekomstige paard het wel helemaal niet goed op basic en heeft hij extra voedingssupplementen/brok nodig. Of dekens. Lage stalhuur is mooi maar stal kan er over een paar jaar ook mee ophouden of je paard doet het op die stal niet goed waardoor je moet verhuizen. Je kan niet overal rekening mee houden maar je moet het wel in je achterhoofd houden.

En 1000 euro dierenarts is erg weinig. Zou werder denken aan 3000-4000 euro. De mijne heeft al een paar x op de kliniek gestaan a 2000 euro. Heeft nu medicatie a 70 euro in de maand.
Pony was nooit wat mee, nu ook zo 65 euro aan medicatie enz.
Paard heeft een keer slokdarmverstopping gehad en moest naar de kliniek met tegenslagen. Hoppa, 2900 euro kwijt.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:14

_Nelleke_ schreef:
Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Dat klinkt allemaal geweldig natuurlijk maar het hooi en gras in NL is niet voldoende om een paard een volledige voeding van te bieden, dus je zal wel iets van een balancer/brok moeten gaan geven. Hoeft niet duur te zijn, maar bereken dat wel in je kosten. Anders heb je straks een paard met allerlei tekorten en problemen en dat is nog veel duurder.

Ik wilde ook zonder deken, maar paard heeft cushing en staat helaas zonder scheerbeurt de hele winter te hijgen en zweten (in rust), dus scheren en deken was noodzakelijk in het oog van dierenwelzijn.

Je doel is op barebackpad, maar wat als je paard daar toch drukkingen van krijgt? Dan moet er een zadel komen als je wil rijden. Reken maar op 1500,- euro voor een 'simpel' zadel plus pasconsult.

Je bekapt zelf, maar wat als je paard hoefproblemen krijgt, die kun je niet zelf oplossen, daar heb je toch een pro voor nodig. Net zoals een jaarlijkse tandartsbeurt, enting etc.

Je wil geen les nemen, maar wat als je paard straks gedragsproblemen heeft? Bij wie klop je aan? Wat als je paard niet lekker loopt onder het zadel (of BBP), hoe ga je dat oplossen? Dan heb je misschien toch les nodig.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik merk dat je graag wil, maar je moet je niet verkijken op wat de randzaken nog kosten.

Als alles goed gaat, dan kom je met je huidige kosten wel uit de voeten, maar je zal al snel merken dat met paarden het allemaal niet in 1x goed gaat. Dus ik zou zeker zeggen, volg je hart en koop een paard, maar denk niet dat je er met 225,- in de maand bent. Dat gaat gewoon niet lukken.

Hoppa! Spijker op z'n kop!
Het loopt in de praktijk altijd anders dan je vooraf had bedacht.

Mensen denken vaak met een hoefsmid en dierenarts ben ik er wel. Maar dan zit je paard vast: osteopaat. Ooh, ook het gebit moet gedaan worden: tandarts. Hey, hij heeft een gedragsprobleem: deskundige. Etc...

Bosbewoner schreef:
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Nee. Leg maar het vijfvoudige klaar.


Kinke schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat het hebben van een paard een soort 'recht' lijkt geworden. Zo van, ik vind het leuk dus ik wil zo'n dier aanschaffen. Geen geschikte plek in de buurt? Geeft niks, we doen dat gewoon af met "in deze buurt kun je helaas paarden niet op een andere manier houden". Dat kan wel natuurlijk, maar dat kost (veel) geld.


Ja, dat gevoel krijg ik ook. Mensen vinden blijkbaar dat 'het moet kunnen, want ik heb recht op dat geluk'. Ik heb nu een verzorgster die zelf als alleenstaande bijstandsmoeder dolgraag een pony wil kopen, nadat ze nu een paar maanden pas een beetje geproefd heeft van het verzorgen van paarden. Ze denkt dat ze met 1000 euro gespaard er wel is... Ik probeer haar eraf te praten, maar ja, ik heb zelf eigen pony's dus ja, wie ben ik om het haar te ontzeggen. Terwijl ik in een financieel veel gunstigere positie zit. En zij is niet de enige die vindt dat het wel moet kunnen. Terwijl ik vooral de medische kosten enorm heb zien stijgen de afgelopen 25 jaar dat ik eigen paarden heb, maar steeds meer mensen vinden het normaal om een paard te kopen.

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:20

Zou voor een spaarpot wel kijken of je hem makkelijk kan aanvullen en aan de hand daarvan de hoogte bepalen. En wat je allemaal daarvan wil betalen. Staat daar bv ook het geld voor een nieuw zadel op? De tandarts etc. Zou je een koliekoperatie doen bijv?
€1000 kan snel opgaan als je pech hebt (was ik toen in 1 maand kwijt) dus zou eerder €2000-€3000 doen.

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:49

ik heb er eentje vanaf mijn 18de toen had ik alleen een simpele bijbaan waarmee ik hem ruimschoots kon betalen. nu is er wel wat veranderd door de jaren heen zijn we wat luxer gaan staan en ben ik uiteraard wat meer gaan verdienen en ook over mijn salaris mag ik absoluut niet klagen maar rijk ben ik niet. Ik ben in mijn eentje, betaal mijn paard en hypotheek in mijn eentje en uiteraard alles wat er bij kan komen. Onder de streep hou ik genoeg over om comfortabel van te kunnen leven maar om mezelf nu rijk te noemen? mwa niet persee. Rijker dan de mensen met een minimum loon? Zeker weten en daar zou ik ook zeker geen paard op hebben kunnen onderhouden tegenwoordig maar rijk nee. Dus als jij gewoon goed je geldzaken op orde hebt en je kan goed begroten en je ziet in die begroting dat je genoeg geld hebt om een paard te onderhouden en eventuele dierenarts kosten te betalen waarom zou je er dan niet voor gaan!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:27

Laten we het zo zeggen, ik vind mijn paardensport goed te betalen met mijn goed betaalde baan en dito spaarpot. Zou ik minder verdienen zou ik niet weten hoe ik het op zou moeten hoesten want objectief gezien vind ik het een dure sport ja. Ik ben btw ook iemand die alles wil, dus én paard, en uitgaan, én etc. wat natuurlijk ook meer kost dan voor iemand die concessies doet.

Onali

Berichten: 18493
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:29

_Nelleke_ schreef:
Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Dat klinkt allemaal geweldig natuurlijk maar het hooi en gras in NL is niet voldoende om een paard een volledige voeding van te bieden, dus je zal wel iets van een balancer/brok moeten gaan geven. Hoeft niet duur te zijn, maar bereken dat wel in je kosten. Anders heb je straks een paard met allerlei tekorten en problemen en dat is nog veel duurder.

Ik wilde ook zonder deken, maar paard heeft cushing en staat helaas zonder scheerbeurt de hele winter te hijgen en zweten (in rust), dus scheren en deken was noodzakelijk in het oog van dierenwelzijn.

Je doel is op barebackpad, maar wat als je paard daar toch drukkingen van krijgt? Dan moet er een zadel komen als je wil rijden. Reken maar op 1500,- euro voor een 'simpel' zadel plus pasconsult.

Je bekapt zelf, maar wat als je paard hoefproblemen krijgt, die kun je niet zelf oplossen, daar heb je toch een pro voor nodig. Net zoals een jaarlijkse tandartsbeurt, enting etc.

Je wil geen les nemen, maar wat als je paard straks gedragsproblemen heeft? Bij wie klop je aan? Wat als je paard niet lekker loopt onder het zadel (of BBP), hoe ga je dat oplossen? Dan heb je misschien toch les nodig.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik merk dat je graag wil, maar je moet je niet verkijken op wat de randzaken nog kosten.

Als alles goed gaat, dan kom je met je huidige kosten wel uit de voeten, maar je zal al snel merken dat met paarden het allemaal niet in 1x goed gaat. Dus ik zou zeker zeggen, volg je hart en koop een paard, maar denk niet dat je er met 225,- in de maand bent. Dat gaat gewoon niet lukken.



Mooi gezegd van Nelleke.

De meeste kosten zitten het hem in de onverwachte dingen.


Ik sta op een doe het zelfstal, ons clubje doet veel dingen zelf. Poortgreepje hier, mollenklemmetje daar.
An sich niet de meeste kosten, maar het komt er wel bij.
Medische dingen zoals de jaarlijkse controle van de tandarts/ ostheopaat kunnen ook ineens vrij snel oplopen.

In janauri bij mn shetlander een kies laten trekken: €700. Paar weken later controle door mijn tandarts: €25 (had ik de behandelend DA laten komen was ik zeker het 3voudige kwijtgeweest)
Nu blijkt diezelfde shet ook compleet vast te zitten in zijn rug en achterhand. Ostheopaatbehandeling €110. Later dit jaar komt ze nog een keer terug op mijn verzoek: €110

En ik doe niks raars met mijn shetlander. Word niet mee gemend of gereden, slechts gewandeld. Rare beweging gemaakt in de paddock? Verzet bij het verdoven op de kliniek?
Geen idee, maar het zat niet in mijn planning :+

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:30

_Nelleke_ schreef:
Voordat je begint, kijk eerst eens in dit topic.

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Met stalling alleen ben je er nog lang niet. Denk aan: hoefsmid, entingen, wormenkuren, wormeitelling, tandarts, osteopaat, tuig (want kleine kans dat het zadel wat jij hebt liggen ook daadwerkelijk past), les etc.

Denk ook aan dierenartskosten: ik heb met mijn haflinger heel veel geluk gehad en in 12 jaar bijna geen kosten gehad, maar met mijn shetlander ben ik afgelopen half jaar al voor ruim 2000,- aan dierenartskosten verder.


DIT!

kijk echt even heel goed naar dat (enorme) topic dat hier gedeeld wordt.

echt veel mensen in dit topic geven ca 700€ per maand uit, met echt heel weinig uitzonderingen.
In veel van die situaties geeft iemand anders dan vrijwillig geld uit (bijvoorbeeld, wei is in de familie, ofzo, maar dat is dus iemands kapitaal, en is zo vriendelijk om dat gebruik te sponsoren, en duizenden andere versies van dat idee)

Regio maakt heel veel uit met het directe onontbeerlijke, maar de boel loopt meestal op die 700 uit, want diegene die goedkoper uit zijn geven meer uit aan lessen enz

dus ja, wat heet 'rijk'?

het modaal inkomen in NL is nu officieel ca 3000€ per maand.
dus als jij 700 daarvan maandelijks steevast weg kan leggen... ben je dan 'rijk'?

let ook op sterke inflatie deze twee jaar, dus die getallen in dat topic zijn soms best oud, en inflatie gaat hard jaar op jaar.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:33

Een eigen paard is niet alleen voor rijke mensen.
Het is vooral een kwestie van keuzes maken.
(maar als je leeft op bijstandsniveau gaat dit nooit lukken)

Zelf ga ik bijvoorbeeld niet meer op vakantie en ook nooit naar de kroeg. Geef niks om dure kleding.

Wel ben ik van mening dat de echte wedstrijdsport niet voor iedereen is weggelegd.
(= regelmatig op wedstrijd buitenshuis om winstpunten te sparen)

- lidmaatschap rijvereniging/KNHS
- startkaart
- startgelden
- je moet een auto hebben die een trailer kan trekken en een trailer
(of steeds wat huren en dat is ook prijzig)
- brandstofkosten om naar wedstrijd te gaan
- wedstrijduitrusting

Al die kosten lopen behoorlijk in de papieren.

Als ik serieus wedstrijden zou willen rijden, dan zeg ik: daar heb ik dus gewoon het geld niet voor.
Onderling proefje op eigen terrein lukt wel, maar elders niet.

Onali

Berichten: 18493
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:35

hoefnageltje schreef:
- je moet een auto hebben die een trailer kan trekken en een trailer
(of steeds wat huren en dat is ook prijzig)


Onderhoudskosten trailer
Standplaatskosten trailer
Onderhoudskosten auto (zwaardere/ grotere auto zijn de kosten en de brandstofkosten over het algemeen genomen wat hoger bij)

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:48

denk ook aan reiskosten naar waar je paard uiteindelijk staat, dat loopt ook enorm uiteen. Kan je dat fietsen? bijv. Maar zelfs 10 min heen en terug met de auto kan op een maand ook oplopen.

Barebackpads zijn ook zo maar €400...

het 'wat kost een paard nou daadwerkelijk' topic geeft echt het beste idee, want waar jouw situatie net even goed uitpakt, pakt het bij het volgende puntje weer slechter uit.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:56

Airnt schreef:
_Nelleke_ schreef:
Voordat je begint, kijk eerst eens in dit topic.

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Met stalling alleen ben je er nog lang niet. Denk aan: hoefsmid, entingen, wormenkuren, wormeitelling, tandarts, osteopaat, tuig (want kleine kans dat het zadel wat jij hebt liggen ook daadwerkelijk past), les etc.

Denk ook aan dierenartskosten: ik heb met mijn haflinger heel veel geluk gehad en in 12 jaar bijna geen kosten gehad, maar met mijn shetlander ben ik afgelopen half jaar al voor ruim 2000,- aan dierenartskosten verder.


DIT!

kijk echt even heel goed naar dat (enorme) topic dat hier gedeeld wordt.

echt veel mensen in dit topic geven ca 700€ per maand uit, met echt heel weinig uitzonderingen.
In veel van die situaties geeft iemand anders dan vrijwillig geld uit (bijvoorbeeld, wei is in de familie, ofzo, maar dat is dus iemands kapitaal, en is zo vriendelijk om dat gebruik te sponsoren, en duizenden andere versies van dat idee).

Regio maakt heel veel uit met het directe onontbeerlijke, maar de boel loopt meestal op die 700 uit, want diegene die goedkoper uit zijn geven meer uit aan lessen enz

dus ja, wat heet 'rijk'?

het modaal inkomen in NL is nu officieel ca 3000€ per maand.
dus als jij 700 daarvan maandelijks steevast weg kan leggen... ben je dan 'rijk'?

let ook op sterke inflatie deze twee jaar, dus die getallen in dat topic zijn soms best oud, en inflatie gaat hard jaar op jaar.

Die 3000 modaal inkomen is bruto. Die 700 per maand die je over moet houden is netto.

Maar met 700 per maand red ik het zeker nog niet, en dan zit daar nog de onverwachte of 1 x per jaar kosten bij in.

Maar wat ik bv dan ook nog niet eens reken, is dat ik in een veel duurdere auto rij, puur om een trailer te kunnen trekken. Dat scheelt ook een paar honderd euro in de maand in bijtelling en lease met de auto die ik had voordat ik een paard had. Er zitten gewoon zoveel "onzichtbare" kosten aan het hebben van een paard, maar dat moet je niet eens allemaal uit willen rekenen denk ik maar.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:02

Paarden kosten nou eenmaal een hoop geld.
Als je niet "rijk" bent dan betekent dat dat je wel eens iets anders moet laten.
Gelukkig krijg je er ook een hoop voor terug ;)

Zet gewoon goed op een rijtje wat je denkt dat het allemaal gaat kosten en bespreek het met je partner, met stalling alleen ben je er nog niet.

Je zou kunnen proberen om iedere maand 500 euro opzij te zetten en te kijken wat dit doet met jullie maandelijkse budget. Merk je er niet al teveel van dan zou ik zeggen, gewoon doen!

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:11

Ik heb twee paarden die ik in eigen beheer heb. Betaal wel nog huur voor de weide.

Als mensen mij vroegen of paarden niet duur zijn of ze grapten dat paarden voor rijke mensen zijn, zei ik vroeger altijd dat dat wel meevalt en dat je het zo duur maakt als je zelf wilt. Maar daar ben ik op teruggekomen.

Tegenwoordig kan ik zeggen dat mijn paarden relatief goedkoop zijn. Ik kan ze makkelijk onderhouden van mijn loon en daar hoef ik niks voor te laten. Tegenover een paard op pension houden is het peanuts. Maar als ik het vergelijk met mijn andere hobby, dansen, dan blijkt het toch wel extreem duur te zijn.

Dus ja, paarden houden is een bovengemiddeld dure hobby.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:12

Kijk idd eens in dat topic: degene die het goed bijhouden weten dat het 500 per maand eigenlijk bijna nooit lukt tenzij idd grond en hooi van jezelf is en je het verder heel basic houdt.

Maw: het kost gewoon echt veel geld. En ja je plant het sober maar zoiets kun je gewoon niet plannen. Voer/supplementen/ hoefverzorging/les/tuig: ik vind het compleet onrealistisch hoe basic je dat ziet. Ja het kan, maar het kan net zo goed níet.

Dus mijn tip: lees dat topic eens door en raam een realistisch bedrag dat je nodig hebt. Zet dat enkele maanden opzij. Lukt dat goed? Dan weet je dat het financieel uit kan en zul je ook al voelen hoe je je voelt bij het gemis van dit geld.

Voor mijzelf vind ik het te duur en daarom blijf ik heel bewust bij rijden/leasen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:13

Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Probleem is dat je van tevoren vaak niet weet waar je paard behoefte aan heeft...
Zo kan onbeperkt ruwvoer je een paard met insulineresistentie of bevangenheid opleveren, of kamp je met allerlei vage kwalen omdat je qua vitaminen en mineralen de balans niet op orde hebt.
Blootsvoets is fantastisch... maar het kan zomaar zijn dat je paard neigt naar afwijkende stand waar je periodiek een professional bij moet hebben. Of de groei is dermate traag dat je toch een paar hoefschoenen moet aanschaffen.
Een BBP is prachtig voor gymnastiseren of een lekker stuk stappen. Maar wanneer je intensiever rijdt wil je juist weer iets dat de druk beter verdeelt.
Sommige paarden blijken niet zo waterdicht en zien teveel af bij continue regen en wind.... dan zal er toch een deken moeten komen met een pasvorm die niet storend of beknellend is.

Ik zou met een beperkt budget zeker je paard verzekeren......

JudithO

Berichten: 7073
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:18

Een paard is duur. De aanschaf is het goedkoopst, wordt vaak gezegd en dat is ontzettend waar.
Zelfs als een paard in aanschaf 10.000 euro kost ga jij er in de rest van dat dier's leven meer geld aan kwijt zijn dan die 10.000. Stalling (ook simpele, 24/7 buiten) begint vaak bij 200 en dan zit je erg goedkoop. Daarmee kom je al aan 2400,- per jaar. Dus binnen 5 jaar heb jij die 10.000 al dubbel betaald.
Daar komen dan nog kosten bij aan materiaal, en service zoals hoefsmid en dierenarts.

Zelf hoefjes vijlen lijkt leuk, maar mocht je net een paard treffen dat lastige voetjes heeft, dan is zelf vijlen nog niet zo makkelijk en soms zelfs niet te doen.

En wat als het een paard met PPID blijkt te zijn? Het staat bekend als ouderdomsziekte maar er zijn meerdere gevallen bekend van jonge paarden die het krijgen. Ik heb er zelf ook 1, die was 11 toen hij de diagnose kreeg. Achteraf heeft hij vanaf zijn jongste jaren al gehad. Die medicijnen zijn echt belachelijk duur. Denk aan 2,- per DAG. Dat is weer 700,- per jaar. Alleen aan medicatie.

Verder is bareback en met neckrope een leuk idee, maar er zijn maar weinig paarden waarmee dat echt kan. Vaak kan dat pas als je al een flinke tijd samen bent met het paard, zodat je elkaar echt goed aanvoelt. Met een nieuw paard zie ik dat echt nog niet gebeuren.

Nee, paarden zijn niet per definitie voor rijke mensen. Maar wel voor mensen die weten hoe ze met geld om moeten gaan. Die financieel kunnen plannen en prioriteiten stellen. Denk er enorm goed over na. Een spaarpot van 1000,- is in 1 klap weg als er iets met je paard gebeurd en de dierenarts moet komen voor iets meer dan alleen een enting.

Waar een wil is, is een weg. Het komt goed, echt waar!
En als je eenmaal zo'n prachtig dier in bezit hebt, is dat het wachten meer dan waard.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:28

Ninx schreef:
Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Probleem is dat je van tevoren vaak niet weet waar je paard behoefte aan heeft...
Zo kan onbeperkt ruwvoer je een paard met insulineresistentie of bevangenheid opleveren, of kamp je met allerlei vage kwalen omdat je qua vitaminen en mineralen de balans niet op orde hebt.
Blootsvoets is fantastisch... maar het kan zomaar zijn dat je paard neigt naar afwijkende stand waar je periodiek een professional bij moet hebben. Of de groei is dermate traag dat je toch een paar hoefschoenen moet aanschaffen.
Een BBP is prachtig voor gymnastiseren of een lekker stuk stappen. Maar wanneer je intensiever rijdt wil je juist weer iets dat de druk beter verdeelt.
Sommige paarden blijken niet zo waterdicht en zien teveel af bij continue regen en wind.... dan zal er toch een deken moeten komen met een pasvorm die niet storend of beknellend is.

Ik zou met een beperkt budget zeker je paard verzekeren......

Verzekering?Veel wordt niet vergoed en ook niet elk paard wordt geaccepteerd.Dit hoeft geen besparing te zijn maar kan juist onnodig duur uitpakken.Verder heb ik wel eens kettingrokende mensen horen klagen over de stalhuur. Terwijl ze zelf meer oprookten dan de pensionprijs voor hun paard. Maar,ieder mag zelf zijn keuzes maken.Wat het belangrijkste voor je is.Ik heb nooit spijt gehad van het vele geld dat ik in de loop der tijden aan paarden heb uitgegeven,het was welbesteed en ik had het nergens anders liever aan uitgegeven.Ik zou dus altijd zeggen,doen,mits je eventueel bereid bent zelf wat in te leveren als het nodig zou zijn.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:03

De enige reden dat mijn vriend en ik ons paard nu gemakkelijk kunnen betalen is omdat we geen stalgeld hoeven te betalen. Wel natuurlijk hooi, voer, hoefsmid, tandarts en natuurlijk al zijn spulletjes.
We hebben een aparte spaarrekening voor ongevallen, dus mocht de veearts komen dan hebben we wat opzij gelegd. We moeten nu wel een wei een opknap beurt geven, dat zal wel zo'n 400 euro gaan kosten maar als het goed is gaan de palen en schrikdraad lang mee.

Ook hebben we 1x per week met de trainer (€20,- per les) en daarnaast rijden we zelf nog op de manege.

Als je goed budgetteert dan valt het wel mee maar we zijn ook niet de meest luxe paardenhouders.
Tweedehands doen het vaak net zo goed als nieuwe spullen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:15

Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?


Ik was ook rond die leeftijd toen ik mijn eerste paard kocht.
Nooit spijt van gehad, ik had er mijn hele leven van gedroomd en toen heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en het gedaan.
In het ergste geval moet je je paard weer verkopen. Maar het is net zo leuk als dat je denkt.
Heb inmiddels een nieuw paardje van bijna 5. Ook nooit gedacht dat ik zo'n jonkie nog zou nemen maar ja, ze kwam op mijn pad...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:23

1000€ op kant voor het paard is veel en veel te weinig. Eén van onze merries had vorig jaar in een nagel getrapt. De nagel was in haar straalpunt gedrongen tot aan het hoefgewricht. Ze heeft 6 weken in de kliniek gestaan en het heeft mij 5000 knijters gekost. (RX'en, dagelijks gewricht spoelen, dagelijks hoefsmid erbij, twee keer daags verband verversen, medicatie, noem maar op).
Ze is weer helemaal OK nu, maar hadden we dat niet gedaan had ze het niet overleefd. En zo uitzonderlijk is zoiets niet.
Ik zou zeggen : 5000 in de reservepot. Daar kom je al ergens mee.