"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12244
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:18

Matheno schreef:
Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?


Ik zie geen reden waarom niet. Overleg het wel goed met manlief, want de extra kosten per maand kunnen nog weleens oplopen. ;-)

Plus ook de tijd die je samen eerst doorbracht gaat nu anders worden, je bent buiten je werk om meer weg dan voorheen, je gaat elkaar een stukje minder zien.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:30

Pantykous schreef:
Hoe ik paard wil rijden is inderdaad niet weggelegd voor Jan Modaal.

Als je een paard bij de boer op de hoek neer wilt zetten voor een rondje door de polder, bij wijze van, dan hoeft het niet perse veel te kosten. Als je dan een goede spaarpot hebt voor mankementen ben je er wel.

Don't come at me, dit is even gechargeerd gezegd.

Toch kan sport ook prima met een minder salaris.
Heb ik voorheen ook gedaan en ook zelf de trek auto en trailer aangeschaft.
Maar ik stond dan wel weer bij die boer op de hoek die wel een goede buitenbak had, maar geen binnenbak, geen kantine enz.
Dus ook daar zijn goedkopere varianten in te vinden :)

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:30

Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?

Ja echt doen!

Ik zou bijna zeggen waarom niet :)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:31

Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?

Zo te lezen kun je het prima doen!

Maar ik krijg zelf ook steeds meer het idee dat het voor steeds minder mensen weg is gelegd. Als alles goed gaat, is het redelijk betaalbaar, maar ik krijg helemaal de kriebels als ik hoor wat het gaat kosten als ze ook maar wat mankeren. Een paar dagen op de kliniek kan je zo een (modaal) maandsalaris kosten.

Je moet een flink spaarpotje achter de hand hebben voor calamiteiten.

Voor Jan Modaal is het alleen weggelegd als je concessies doet op andere vlakken.

Ikzelf heb 2 pony's en het geluk dat ik ze aan huis bij mijn ouders kan stallen. Dat betekent niet dat ik 'gratis' sta, want ik betaal alles verder zelf, ook als de bak opgeknapt moet worden of de schuilstal, of het hekwerk, etc. Mijn man en ik hebben een eigen huis, allebei een normaal inkomen en twee kinderen. Het is goed te doen en ik kan mijn paarden de verzorging en zorg geven die ze nodig hebben, zonder dat we zelf droog brood moeten eten. Maar ik hoef het niet in mijn hoofd te halen om op wintersport te willen bijvoorbeeld. En ik vrees de dag dat mijn paarden iets serieus gaan mankeren waardoor ze wellicht een dure behandeling nodig hebben (ik praat dan over duizenden euro's). Ik spaar alvast door...

PK_L
Berichten: 544
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:33

Gewoon doen hoor ts, je leeft echt naar je uitgavenpatroon. Dat regelt zich hier altijd vanzelf in eigenlijk. Inderdaad een spaarpotje achter de hand voor eventuele dierenartskosten. Maar maandelijks is het echt wel in te regelen.

Ik zie het echt als een levensstijl. Als ik mijn uitgaven dan even vergelijk met mijn collega's: zij kopen ieder maand dure merkitems zoals tassen van Michael Kors. Ik ga daar mijn geld niet aan uitgeven, ik stop mijn portemonnee gewoon in mijn jas of broekzak haha! Ook geen poetsmadame hier, terwijl mijn collega's (zonder kind of huisdier) 2x per week hun huis uitgebreid laten poetsen. Die kosten zijn toch al aardig snel de helft (of meer) van mijn stalgeld hoor.

Het is gewoon maar net waar je het aan uitgeeft en wat belangrijk voor je is, hoef je niet rijk(er) of arm(er) voor te zijn dan een ander.
Laatst bijgewerkt door PK_L op 04-03-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:37

Met je eens PK_L

Maar er zijn mensen die die luxe niet op willen geven.
En dan is het natuurlijk wel even kijken of je met minder salaris een paard kunt onderhouden.
dan is het wel of/of.

Maar geef je niets om die dingen vind ik het wel prima te doen :j

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:39

Wanneer je op materieel gebied onder de pannen bent en je beseft dat paarden iets is waar je echt gelukkig van word dan gewoon doen. Mits je partner ook beseft wat het inhoudt .

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:47

Je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt, maar dan is het ook afhankelijk van wat je met het paard wilt.

Wil je lessen, wedstrijden rijden etc, moet je paard op de ijzers, etc, dan zijn de vaste kosten al gauw minimaal het dubbele van wat je aan de stalling uitgeeft. Wil jij gewoon lekker voor jezelf, rondje bos, geen ambities, heb je een paard dat niets speciaals nodig heeft, dan redt je het met jouw stallingsprijs waarschijnlijk wel voor 300 per maand all in.

Dus aan jou, wat wil je met het paard en wat kun je betalen.
Overigens verkijk je niet op de initiële kosten, naast de aanschaf. Je zegt tuig te hebben, maar 50/50 dat dat past. Dekens, dekjes, reserve spullen, medicijnkistje, misschien borg etc etc dat gaat al gauw flink in de papieren lopen zonder dat je dat vooraf bedenkt...Nog los van hoe leuk het is om allemaal nieuwe spulletjes te kopen voor je nieuwe paard.

Maar ik ben idd meer zoals Pantykous, zoals ik een paard houd is niet voor een modaal inkomen. Maar ik haal het er in ieder geval echt wel dubbel en dwars uit met het plezier dat ik er aan beleef.

Horseball6
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-03-21

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:51

Ik vind paarden houden is voor iedereen.Ook als je niet zo rijk bent
Ik heb geen paard maar zou wel graag 1 willen
Alleen geen plek er voor

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:52

Duke schreef:
Maar ik krijg zelf ook steeds meer het idee dat het voor steeds minder mensen weg is gelegd. Als alles goed gaat, is het redelijk betaalbaar, maar ik krijg helemaal de kriebels als ik hoor wat het gaat kosten als ze ook maar wat mankeren. Een paar dagen op de kliniek kan je zo een (modaal) maandsalaris kosten.


Ik denk dat teveel mensen een paard hebben gekocht niet wetende wat er allemaal bij komt kijken wanneer het eens niet zo goed gaat.
Dus ik denk dat eerder teveel mensen paarden hebben dan te weinig.

Het zou misschien ook wel goed zijn als die drempel wat hoger wordt, om impulsaankopen een beetje te ontmoedigen.

DiantaM
Berichten: 11278
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:53

Jouw situatie klinkt ideaal. Dus ik zeg doen! Mits je partner er achter staat. Behalve behoorlijk wat geld, (zeg 350-600 per maand afhankelijk van wat je allemaal wilt) ben je ook een aantal uren per dag er aan kwijt.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:54

Ts,225 per maand all inclusive is goedkoop hoor. Spullen heb je al zeg je en verder ook meer dan genoeg geld. Wat houdt je tegen dan??Het is wel een aventuur maar zeer de moeite waard.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:55

Ik wil wel aanvullen, wonende in 't Gooi, dat juist veel paarden van mensen die echt heel erg veel geld hebben het vaak juist minder goed hebben.
Die staan 24 uur per dag binnen in luxe stallen waar het de ruiters aan niets ontbreekt.

De paarden die dan verderop in het dorp staan in een iets budgetvriendelijkere stalling hebben het dan vaak beter en hebben een prettiger leven.

Voldoende geld voor echt goede zorg is heel belangrijk, maar overdreven veel pegels erin stoppen die niet bij het paard terecht komen maar gaan zitten in luxe voor de ruiter vind ik wel wat treurig...

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:57

Ninx schreef:
Ik wil wel aanvullen, wonende in 't Gooi, dat juist veel paarden van mensen die echt heel erg veel geld hebben het vaak juist minder goed hebben.
Die staan 24 uur per dag binnen in luxe stallen waar het de ruiters aan niets ontbreekt.

De paarden die dan verderop in het dorp staan in een iets budgetvriendelijkere stalling hebben het dan vaak beter en hebben een prettiger leven.

Voldoende geld voor echt goede zorg is heel belangrijk, maar overdreven veel pegels erin stoppen die niet bij het paard terecht komen maar gaan zitten in luxe voor de ruiter vind ik wel wat treurig...

Mooi verwoord :j

De luxe stallen kunnen goed geregeld zijn voor het paard, maar inderdaad meestal is het voor de ruiter.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:01

Voordat je begint, kijk eerst eens in dit topic.

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Met stalling alleen ben je er nog lang niet. Denk aan: hoefsmid, entingen, wormenkuren, wormeitelling, tandarts, osteopaat, tuig (want kleine kans dat het zadel wat jij hebt liggen ook daadwerkelijk past), les etc.

Denk ook aan dierenartskosten: ik heb met mijn haflinger heel veel geluk gehad en in 12 jaar bijna geen kosten gehad, maar met mijn shetlander ben ik afgelopen half jaar al voor ruim 2000,- aan dierenartskosten verder.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:04

Iemand met een minimumloon zal er gewoon flink wat voor moeten laten en finacieel goed regelen.

Als je rijk bent tja dan is het wel veel simpeler. Geld kan je veel mee. Training vele onverwachte ziektekosten duurdere vol pension... allemaal mogelijkheden.

Kinke

Berichten: 20558
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:04

Duke schreef:
Maar ik krijg zelf ook steeds meer het idee dat het voor steeds minder mensen weg is gelegd. Als alles goed gaat, is het redelijk betaalbaar, maar ik krijg helemaal de kriebels als ik hoor wat het gaat kosten als ze ook maar wat mankeren. Een paar dagen op de kliniek kan je zo een (modaal) maandsalaris kosten.

Je moet een flink spaarpotje achter de hand hebben voor calamiteiten.

Voor Jan Modaal is het alleen weggelegd als je concessies doet op andere vlakken.

Ikzelf heb 2 pony's en het geluk dat ik ze aan huis bij mijn ouders kan stallen. Dat betekent niet dat ik 'gratis' sta, want ik betaal alles verder zelf, ook als de bak opgeknapt moet worden of de schuilstal, of het hekwerk, etc. Mijn man en ik hebben een eigen huis, allebei een normaal inkomen en twee kinderen. Het is goed te doen en ik kan mijn paarden de verzorging en zorg geven die ze nodig hebben, zonder dat we zelf droog brood moeten eten. Maar ik hoef het niet in mijn hoofd te halen om op wintersport te willen bijvoorbeeld. En ik vrees de dag dat mijn paarden iets serieus gaan mankeren waardoor ze wellicht een dure behandeling nodig hebben (ik praat dan over duizenden euro's). Ik spaar alvast door...


Dit dus....dierenartskosten etc., dat zijn de instinkers.
Ik vind wel dat het eigenlijk een hobby is voor wie een flink gevulde portemonnee heeft.
Als je nagaat dat tienduizenden paarden op een manier worden gehouden die eigenlijk niet geschikt is, puur omdat het een geldkwestie is. Geen paddocks genoeg/geen weiland genoeg. Stalhouders kunnen of willen er niet in investeren, eigenaren willen niet meer betalen voor een pensionstal. Dus worden er veel concessies gedaan ten nadele van het paard. Ik blijf het bijzonder vinden dat het hebben van een paard een soort 'recht' lijkt geworden. Zo van, ik vind het leuk dus ik wil zo'n dier aanschaffen. Geen geschikte plek in de buurt? Geeft niks, we doen dat gewoon af met "in deze buurt kun je helaas paarden niet op een andere manier houden". Dat kan wel natuurlijk, maar dat kost (veel) geld.

Bosbewoner

Berichten: 30
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:09

Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?

Mando

Berichten: 15712
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:11

Doen...
Ik was 40 toen ik mando kocht en nooit geen seconde spijt gehad
Je partner moet je wel even vertellen dat je dan wel vaker van huis bent maar hij hoeft je niet uit de kroeg te halen _O-

Wij zijn ook geen stappers, uit eters of koop verslaafde.... dus mijn plezier is mijn paard.

Je kan het zo duur gek en goedkoop maken als dat je zelf wilt.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:12

Persoonlijk vind ik dat te weinig.
Maar goed ook dat ligt aan je instelling.

Als mijn 6 jarige en koliek operatie nodig heeft en de dierenarts schat de kansen op volledig herstel goed in dan doe ik dat.
Er zijn ook mensen die zeggen ik doe dat niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34719
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:15

Ik vind een potje onvoorziene uitgaven van 1000 euro aan de magere kant. Als de DA erbij moet komen bijvoorbeeld gaat het algauw in de papieren lopen. Wij hebben zeker het 5 voudige gereserveerd daarvoor.

Verder zeg ik, doen! Wij zijn echt niet rijk ( de paarden maken alles op :') ) maar krijgen er zoveel voor terug.

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:18

Pantykous schreef:
Hoe ik paard wil rijden is inderdaad niet weggelegd voor Jan Modaal.

Als je een paard bij de boer op de hoek neer wilt zetten voor een rondje door de polder, bij wijze van, dan hoeft het niet perse veel te kosten. Als je dan een goede spaarpot hebt voor mankementen ben je er wel.

Don't come at me, dit is even gechargeerd gezegd.


Dit dekt wel de lading idd

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:28

Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?


Maar 1000 is mijns inziens echt wel weinig. Voorbeeld: mijn paard heeft laatst een klap gehad, stokkreupel. Paar onderzoekjes medicijnen, nog helemaal niks geks 600 euro. Afgelopen zomer allergische reactie, 2 bezoekjes arts, wat medicijnen en bloedlab 400 euro..... En dan hebben we 't dus nog niet eens over de echt grote dingen, dit is allemaal relatief simpel.

Daarnaast heeft een paard vitaminebrok nodig, kan relatief goedkoop en redelijk natuurlijk met bvb pavo vital tot heel ingewikkeld en luxe en dan gaat 't richting de 1,50 per dag. Pavo vital kost me ongeveer 12-13 euro in de maand.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:29

Bosbewoner schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb weinig eisen, doe aan natural horsemanship, geen lessen en rijd voor de lol lekker buiten en doe graag grondwerk. Doel is op barebackpad en neckrope plezier te hebben met mijn paard.
Verder wil ik een paard graag zo sober/ natuurlijk mogelijk houden. Dus onbeperkt ruwvoer, geen biks of brokjes etc, zo veel mogelijk buiten, geen deken, geen ijzers. Heel basic dus. Ik bekap ook zelf.
Dit alles kan op de plek die ik heb gevonden. En er is een verlichte buitenbak, weiland en uitrij mogelijkheid.
Ik dacht in de spaarpot voor noodgevallen (dierenarts kosten) zo'n €1000 gereserveerd te hebben.
Klinkt dat reeel?

Dierenartskosten kunnen vreselijk oplopen en dan is jouw spaarpot te gering.Een koliekoperatie kost al het vijfvoudige.Soms wordt er wel overbehandeld wat niet altijd in het belang van het paard is.Maar.ik heb al decennia eigen paarden en nog nooit een koliekoperatie of dergelijke zeer dure behandelingen nodig gehad,terwijl ik dat wel gedaan zou hebben als de DA gezegd zou hebben dat het moest.Het is dus ook een beetje geluk hebben en ook kiezen voor een paardje wat in aanleg sterk en gezond is.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:35

Het is indd allemaal leuk en aardig tot ze wat gaan mankeren. Ik heb 5 paarden aan huis en ben zo rond €500,- per maand kwijt aan foerage/brok als ik dan op jaarlijkse basis kwijt incl enting/smid/ontwormen ook meeneem. Maar vorig jaar had 1 een operatie en vlak daarna een ongeluk wat in 1 maand €3000,- kostte aan rekeningen. Enkele jaren geleden ook al een spoed koliek operatie a €3600,-. Dat is echt zuur geld. Dat soort dingen kunnen dus ook gebeuren.
Even een veearts resulteert bij ons altijd in een rekening van een paar honderd euro.
Onze 2 kinderen zijn iig veel goedkoper dan de paarden :D